Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Garsoniera de 11 metri pătrați: un indiciu al unei țări care și-a pierdut industria, dar este foarte tare în imobiliare

garsoniera de 11 mp

Foto: Facebook Panoramic Imobiliare Cluj

Nu este deloc exclus ca celebra garsonieră de 11 metri pătrați din Cluj-Napoca, care a făcut înconjurul internetului să fie de fapt o cameră din căminele fabricilor sau din internatele liceelor industriale unde erau cazați angajații nefamiliști, tinerii familiști sau copiii care veneau la oraș să muncească sau să învețe. Vorbim de construcții de dinainte de 1990.

Chiar dacă garsoniera respectivă nu este parte dintr-un astfel de cămin, să ne amintim despre ce este vorba. Camerele de 10 metri pătrați erau în cămine tip bloc, construite de și aflate în proprietatea fabricilor și liceelor industriale. Primeai cazare acolo pe gratis, dacă erai din afara orașului și munceai la fabrică, respectiv învățai la liceu. Așadar, camera nu era concepută pentru termen lung, mai degrabă servea unei nevoi imediate. După un hol mic cu un dulap și o chiuvetă, se intra într-o încăpere în care erau între două și patru paturi. Dușurile și toaleta erau la comun, pe hol, una sau două încăperi pe etaj. Studenții care stau în căminele de dinainte de 1990 știu foarte bine despre ce este vorba. Și ca să ne facem o idee, un G11 are dimensiunile containerelor modulare mobile, care costă începând de la 5 mii de euro și sunt de vânzare pe toate online-urile.

După 1990, mai ales în perioada în care a început marea destructurare industrială de după 2000, fabricile se închideau una după alta, iar căminele de nefamiliști, familiști sau liceeni își pierdeau utilitatea. Astfel încât, dacă scăpau de ruină sau de la demolare, căminele începuseră să fie vândute unor întreprinzători imobiliari, care le-au transformat în te miri ce – cămine de studenți, case pentru seniori și desigur, blocuri de locuit etc. - înghesuind în spațiul deja mic chicineta, o cabină de duș și vasul de toaletă. Alții au fost mai darnici și au alipit două camere, transformându-le într-o garsonieră să-i spunem normală. Interesant este că astfel de „încăperi” au putut fi intabulate și recepționate, iar acum, iată, se închiriază sau se vând.

Nu cred că vreo altă țară – nu doar în Europa, ci în lume – a putut să genereze un asemenea efect teribil de domino, închizând mii de fabrici și ajungând să stea cu mâna întinsă pentru orice, începând cu utilitățile, mâncarea, materialele sanitare, bunurile de larg consum și terminând cu, iată, apărarea: dacă începe un război trebuie să aducem din import absolut orice.

Chiar dacă în ultima instanță garsoniera de 11 metri pătrați nu este mai mult decât un subiect amuzant, faptul că nu mai avem industrie de manufactură și oameni calificați pentru acest domeniu nu este deloc o glumă. G11 este un uimitor efect secundar al destructurării industriale și un indiciu al unei țări cu o economie nesustenabilă, care a pierdut industria, dar este foarte tare în imobiliare. Să ne mai gândim la asta. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult