Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Georgeta Gizela Georgescu deține opt apartamente în Constanța pe care le închiriază. Are această persoană fizică obligația de înmatriculare la Registrul Comerțului?

rent house

 foto. Alamy / Profimedia

Doamna Georgeta Gizela Georgescu este persoană fizică, cetățean român, cu rezidența fiscală în România. Aceasta deține un număr de opt apartamente situate în municipiul Constanța. Pe durata sezonului estival, dar și în restul anotimpurilor, apartamentele sunt închiriate către clienți persoane fizice. Principalii clienți sunt studenți aflați pe litoral fie în scop turistic, fie în scopul desfășurării unei activități salariate cu un contract de muncă cu durată temporară la diverși angajatori de pe litoral. 

Închirierea se realizează fie prin acordarea accesului la o singură cameră dintr-un apartament, fie la un întreg apartament. În principiu, toate cele opt apartamente beneficiază de clienți. Are această persoană fizică obligația de înmatriculare la Registrul Comerțului?

Din păcate, nu există un text normativ care să stabilească în mod indubitabil obligația sau lipsa obligațiilor de înmatriculare la Registrul Comerțului a unei persoane fizice ce obține venituri din închirierea în scop turistic a unor camere/apartamente în 8 proprietăți imobiliare.

Prin urmare, trebuie să ne raportăm la prevederi cu caracter mai general de la art. 83 alin. (2^1) – (6) din Codul fiscal, astfel: 

„(2^1) Sunt considerate venituri din cedarea folosinței bunurilor și veniturile obținute de către proprietar din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, indiferent de numărul de locuințe în care sunt situate acestea. 

(3) Închirierea în scop turistic de către proprietari a camerelor situate în locuințele proprietate personală, altele decât cele care constituie structuri de primire turistică, potrivit legislației specifice, reprezintă oferirea posibilității de ședere pentru o perioadă de minimum 24 de ore și maximum 30 de zile într-un an calendaristic oricărei persoane care călătorește în scop turistic în afara mediului său obișnuit de viață.

(4) Veniturile realizate din închirierea în scop turistic a unui număr de camere cuprins între unu și 5 camere inclusiv, în cursul unui an fiscal, se determină pe baza normei anuale de venit. În cazul depășirii numărului de 5 camere de închiriat în cursul aceluiași an fiscal, determinarea venitului se efectuează pe baza normei  anuale de venit pentru întregul an fiscal.

(5) În cazul depășirii numărului de 5 camere de închiriat în cursul anului fiscal, începând cu anul fiscal următor determinarea venitului net se realizează în sistem real și se supune impunerii potrivit prevederilor cap. II - Venituri din activități independente. 

(6) Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare şi cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, au obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal  competent. În situaţia în care bunul este deţinut în comun, prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia, se desemnează proprietarul, uzufructuarul sau alt deţinător legal care îndeplineşte obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi”.

Din analiza textului normativ înțelegem faptul că această procedură de impozitare este aplicabilă doar acelor locuințe ce sunt închiriate în scop turistic fără să fie necesară o procedură de autorizare dată de autorități în domeniul turistic.

Practic, sensul legii este că o persoană fizică deține o locuință și o cameră sau mai multe camere sunt închiriate. Pentru primele 5 camere se aplică procedura impozitării prin tranșe de venit, iar pentru situația în care proprietarul obține venituri din închirierea a mai mult de 5 camere într-un an fiscal,

începând cu următorul impozitarea se realizează în sistem real. O altă prevedere normativă la care facem referire este art. 1 alin. (1) și art. 2 lit. a) din OUG nr. 44/2008 privind modul în care o persoană fizică poate să desfășoare activități economice. Din analiza acestui text normativ rezultă obligația unei persoane fizice de a se înmatricula la Registrul Comerțului într-una din formele de organizare permisă persoanelor fizice dacă realizează activități economice sub forma unor prestări de servicii.

Noi apreciem că închirierea a opt proprietăți imobiliare reprezintă o prestare de servicii din categoria cazărilor în regim mai mult sau mai puțin hotelier. Având în vedere și numărul semnificativ de proprietăți, apreciem că pentru această persoană fizică practica închirierii se realizează ca o aptitudine profesională.

Astfel, noi considerăm că proprietarul acestor bunuri imobile trebuie să se înmatriculeze la Registrul Comerțului și, ulterior, la ANAF întrucât realizează venituri din activități independente. 

Notă: autorul prezentei opinii nu cunoaște reglementările în domeniul turismului/cazării sau în domeniul sanepid/sanitar. Ar trebui realizată și o astfel de analiză.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult