Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Domnul Popescu închiriază un apartament propriei sale societăți. Cheltuielile cu zugrăvirea, suportate de firmă, pot fi considerate venituri la nivelul persoanei fizice?

zugravit

Foto: Carmen Gabriela Filip / Alamy / Alamy / Profimedia

Mă voi referi la celebra situație în care proprietarul unei clădiri închiriază imobilul către o societate la care este asociat unic, iar societatea realizează o modernizare a clădirii. Sinceritatea față de consultantul fiscal trebuie să fie identică cu spovedirea. 

Am primit următoarea întrebare: „Domnul Popescu deține un apartament pe care l-a închiriat societății X SRL, persoană juridică română înregistrată în scopuri de TVA și plătitoare de impozit pe profit, unde are calitate de asociat unic. Societatea va efectua activitățile de zugrăvire, schimbare a instalațiilor interioare, amenajare și redecorare. Pot fi considerate aceste cheltuieli suportate de societate venituri la nivelul persoanei fizice? Toate lucrările sunt realizate de o societate terță, neafiliată, înregistrată în scopuri de TVA”.

Actualele norme de aplicare pentru art. 84 din Codul fiscal, ce stabilește că sunt asimilate veniturilor din cedarea bunurilor cheltuielile suportate de chiriași în contul proprietarului, sunt adoptate anterior datei 01.01.2024, dată la care intră în vigoare obligația reținerii impozitului de către chiriaș, persoană juridică, la momentul plății chiriei în forma art. 84 din Codul fiscal, așa cum au fost adoptate de OUG nr. 115/2023 privind unele măsuri bugetare și practic cele două prevederi normative nu se corelează. 

O primă observație este atunci când putem aprecia că se realizează venitul din cedarea folosinței bunurilor pe seama modernizării. În lipsa unui text normativ putem aprecia că momentul de realizare a venitului este data de recepție a clădirii, iar valoarea este cea menționată în procesul verbal de recepție, mai ales că lucrările sunt efectuate cu un terț independent. În ipoteza exercitării dreptului de deducere a TVA, valoarea venitului la nivelul persoanei fizice este valoarea investiției exclusiv TVA. La această valoare vom aplica deducerea de 20% din venitul brut pentru a determina impozitul în procent de 10%. 

Desigur, impozitul se va reține din chiria în bani plătibilă persoanei fizice. Apare foarte interesantă ipoteza în care valoarea impozitului datorat este mai mare decât chiria plătibilă în bani. Apreciem că societatea poate să suporte diferența de impozit, dar respectiva cheltuială este nedeductibilă la calcul impozitului pe profit și, în plus, reprezintă un venit din alte surse supus impozitului pe venitul din alte surse conform art. 114 alin. (2) lit. g) și h) din Codul fiscal. Practic, ar fi trebuit determinat cu sută mărită pentru a se putea aplica stopajul la sursă. 

O a doua observație pornește de la faptul că trebuie să dezvoltăm analiza fiscală la întrebările care nu au fost adresate, respectiv situația cheltuielilor/modernizării la nivelul societății plătitoare de impozit pe profit, respectiv la dreptul de deducere a TVA aferentă modernizării realizate de societatea terță față de societatea X SRL. Întrebarea fundamentală este în ce scop utilizează societatea X SRL din exemplul nostru respectivul apartament. Rămâne acesta utilizat de persoana fizică proprietară într-un scop strict personal sau poate cu activitate mixtă, birouri și folosință personală sau respectivul apartament funcționează în mod exclusiv ca un punct de lucru al societății. Practic, sunt trei proceduri fiscale diferite ce pot fi stabilite doar după o analiză practică la modul în care societatea folosește apartamentul. Poate îl folosește integral în activități economice, caz în care atât cheltuielile, cât și TVA se pot deduce. Poate îl folosește doar în scopul propriu al participantului la societate, caz în care nu mai discutăm de deducere, ci ar trebuie să extindem analiza din perspectiva sancțiunilor aduse de legea societăților. Lăsăm cititorii acestui articol să facă ipoteze de lucru.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Francisc check icon
    Ce „ipoteze de lucru” să facem, domnule Bența? Câștigi sau pierzi, ești bun de plată (dator, adică!) la statul care are grijă de noi, cetățenii...

    Că nu degeaba statul ăsta ne „dă” pensii recalculate și salarii minime mărite din pix. Din pensulă, vorba vine...
    • Like 1


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult