Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Germania, “planul de alertă” și promisiunile

Energie - Germania

Foto: Getty Images

La Berlin, ministrul Habeck (Partidul Verzilor), care a anunțat în urmă cu câteva zile amânarea datei de renunțare la energia rezultată din combustibili fosili, a trecut deja la pasul următor și a declarat alerta de gradul 2 (din 3). În traducere liberă: există un risc ridicat ca aprovizionarea cu gaze să fie întreruptă pe termen lung. Etapa succesivă ar reprezenta raționalizarea consumului.

Diverși politicieni au solicitat deja cetățenilor să își reducă semnificativ consumul personal - toate gospodăriile trebuie să-și aducă într-un fel sau altul contribuția, in special acum, pe timp de vară, când este omenește posibil. Îndemnul guvernatorului din Brandenburg (făcut din cauza inflației și a creșterii prețului la energie, în cursul la lunii februarie, deci înaintea invaziei lui Putin) de a înlocui caloriferele cu veste de lână s-ar putea reitera în cel mai scurt timp - cel mai târziu din octombrie.

Consecințele imediate ale anunțului lui Habeck se vor reflecta în facturile la utilități, ce ar putea fi majorate cu scopul de a reduce cererea.

Germania a aprobat deja planul denumit "Entlastungspaket" (primul aplicat din februarie, al doilea, în valoare de 15 miliarde euro, din septembrie), ce conține o serie de măsuri menite să "micșoreze" facturile consumatorilor. În cadrul primului pachet, s-a acordat deja o reducere de 300€ la factura de gaze, iar mișcarea se va repeta în luna septembrie - pentru toate categoriile de consumatori.

O altă propunere, pe cât de faimoasă pe atât de controversată, biletul de 9€ valabil o lună în toate mijloacele de transport regionale/naționale (pe durata celor 3 luni de vară), funcționează.

A mai fost adoptată și reducerea cu 30 de cenți la litru a prețului la benzină (pentru motorină, 14 cenți) - însă în mod surprinzător și nu prea, această măsură aplicată încă din iunie, nu a avut succesul scontat, observându-se deja faptul că banii economisiți nu rămân la consumatori, ci în buzunarul marilor concerne. Și în acest sens ministrul Habeck a intervenit intempestiv, cu propunerea de a modificare legile de cartel.

Evident, Habeck și Verzii au dat deja vina pe guvernele anterioare, subliniind faptul că se putea investi demult în energia verde, îndeosebi în cea eoliană… ceea ce, dacă luăm în considerare prețurile infrastructurii necesare (destul de costisitoare), nu ar fi însemnat neapărat prețuri mai mici în acest moment, ci doar un plus de siguranță și independența (mentală) față de Rusia 

Tocmai la acest capitol, legat de liniștea sufletească a poporului, voind neapărat să ușureze conștiința alegătorilor conservatori, fostul cancelar Merkel și-a făcut apariția pe podiumul Teatrului Berliner Ensemble acum câteva săptămâni, declarând cu nonșalanță - teatrală, în conformitate totală la context: "je ne regrete rien" privind politica dusă în legătură (atât de strânsă) cu Rusia.

Nici aici nimic surprinzător: de la sfârșitul dramatic al Celui De-al Treilea Reich, Germania nu prea și-a mai permis să cultive un cult national (Vest + Est) al personalității: așadar, activitatea politică și prezența constantă (16 ani) a primului cancelar femeie, originar dintr-un stat fost satelit sovietic, dictatorial, de factură "socialistă", care să facă legătura între un trecut tulbure și un prezent de apreciat au creat (după ani și ani!) un simbol necesar și unificator, indestructibil chiar și de către spectrul malefic al liderului Rusiei. Căci soarta lui Schröder, și el la vremea lui "cetățean de onoare", o cunoaștem deja…

Da, unele lucruri nu se schimbă… iar Germania, este, în fond, constanța și stabilitatea întruchipată, adaptabilă oricărei schimbări ideologice, politice și economice, după motto-ul darwinian "survival of the fittest", timpul de reacție fiind cel necesar unei decizii bine gândite, iar promisiunile, mereu ținute, (deși cu o oarecare întârziere). Așa cum s-a întâmplat și cu cele 7 Panzerhaubitzen mult așteptate, ajunse abia pe 21 iunie în Ucraina lui Zelenski.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Delia MC Delia MC check icon
    Da, prețurile la carburanți au crescut dinainte de război. Într-o glumă pe facebook era prezentată o monedă de 2 euro echivalent a 1 litru benzină. Am descărcat poza și mai târziu, uitându-mă a detalii, o descărcasem la început de februarie, deci înainte de invazie. Iar prețurile au crescut pentru a descuraja lumea să umble cu mașina clasică și să-și ia electrice ( la loc de cinste, au pe numărul de înmatriculare un E la coadă). Fără să-i ducă mintea că o creștere a prețului la combustibil atrage creșteri de prețuri în lanț. Așa au crescut toate prețurile la alimente, cu cel puțin 30%. Sau poate asta au vrut? Oricum inflație e mai demult și din cauza banilor din elicopter și măsurilor din lockdown. Iar măsurile astea de ecologizare forțată au dus la accelerarea spiralei inflaționiste. Iată că nu numai în România au luat măsuri pripite (liberalizarea pieței de energie în an pandemic și introducerea certificatelor verzi).
    Nu zic că nu trebuie trecut la energie nepoluantă, trebuie, dar NU cu riscul pauperizării populației.
    • Like 0


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult