Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Gestul „riscant” al patronului rețelei de restaurante Spartan, care a decis, pe cheltuiala lui, să împânzească țara cu milioane de afișe cu un mesaj simplu: „România vrea autostrăzi”

Spartan

Ștefan Mandachi este proprietarul rețelei Spartan și are restaurante în aproape toată țara, inclusiv în Botoșani. Are 450 de angajați. Este sucevean. Trei milioane de afișe și trei milioane de șervețele cu mesajul: ROMÂNIA VREA AUTOSTRĂZI au ajuns în restaurantele sale și fiecare client primește câte un afiș și un șervețel. Face asta din luna septembrie a anului trecut.

Pe 10 februarie, anul acesta, a scris un articol manifest pe blogul personal. Titlul este 19 pentru autostrăzile din 2019? 

Republica l-a întrebat de ce titlul acesta? Ștefan Mandachi răspunde simplu: „Pentru că dacă adunați pe „patronii” din cauza cărora eu nu am un centimetru de autostradă în Moldova rezultă: 4 președinți + 15 prim-miniștri = 19 nesimțiți. Și ca mine sunt mii de „genii” care au construit și capitalizat businessuri enorme, care au trudit o viață, care au născut mici industrii. Dar oamenii ăștia tac. Sper să fiu eu haiducul de serviciu și să răsară mai mulți Robini Hood”.

În postarea de pe pagina sa, omul de afaceri sucevean Ștefan Mandachi a scris că are propria companie de șapte ani.

„Cine este responsabil pentru toate performanțele? Cine este vinovat pentru toate pierderile, lacunele, dezordinea, haosul, risipa? EU. Atât Vinovatul, cât și Lăudatul au nume și prenume: Mandachi Ștefan. Așa cum eu decid în SRL-ul meu, așa și o mână de oameni au decis pentru SRL-ul România. Din 1989 astăzi trăim cel mai prosper moment al istoriei României. Dar cel mai prosper moment al istoriei trăiesc 90% din țările lumii. De aceea, când se amestecă autostrăzile cu justificarea că suntem în cel mai bun moment al istoriei sunt luat de prost. Nu c-aș fi foarte isteț, dar eu mă refer strict la subiectul autostrăzi. Într-un singur an în România mor 2000 oameni în accidente rutiere. Mai mult decât au murit la revoluție. Conform statisticilor, cei mai mulți dintre ei mor în Suceava, județul în care locuiesc și eu. Pe cale de consecință, eu trăiesc în cea mai riscantă zonă din Uniunea Europeană din punct de vedere rutier.

Din două mii de oameni, măcar unul moare nevinovat pe drumuri! De ce să moară un om nevinovat din cauza drumurilor? Nu vreau să stau la doi metri sub pământ, așa că mă întreb, în SRL-ul numit România, cine anume se face vinovat pentru că n-am un singur centimetru de autostradă în Moldova și riscul de a deceda nevinovat în trafic este cel mai ridicat?

Există vinovați cu nume și prenume pentru toți nervii pe care mi i-am făcut pe șosele de 15 ani de când am permis de conducere? Există nume și prenume pentru că mi s-a pus viața în pericol sau că am stat la volan ani în plus? Că mor oameni nevinovați? Că pot fi strivit de tiruri, că-mi cad bariere în cap pe drum botezat European? Că pot călca eu la rândul meu pietoni, căruțe, pisici, câini?

Îmi vine să vomit când aud că vinovații sunt miniștri, autorități, direcția cutare, secretarul de stat, regia de drumuri, primăria nu știu care, regii șoselelor etc. La mine în firmă nu răspunde recepționerul că electricianul nu și-a primit banii, ci eu răspund. Pe de altă parte România se află în cel mai dezvoltat moment din punct de vedere economic din istoria sa și datorită celor 19. Dar și datorită MIE, datorită ȚIE, datorită NOUĂ. Dar aici nu vorbim despre economie, ci despre autostradă. Care ar putea să tripleze puterea noastră economică. România și Țările Române au suferit cumplit pe pe parcursul istoriei și în numele aceste crunte suferințe merită să risc să-i identific fără frică pe cei vinovați.

De vorbe și scuze sunt sătul așa că am făcut ceva concret:

– am printat peste trei milioane de afișe pe care le-am livrat clienților pe tăvile din restaurantele din toată țara, imprimate cu ROMÂNIA VREA AUTOSTRĂZI.

– am tipărit alte milioane de șervețele personalizate cu ROMÂNIA VREA AUTOSTRĂZI, pe care le transport spre restaurantele din țară cu camioane care circulă pe străzi mai proaste decât în Bosnia Herțevogina.

Deocamdată nimeni nu m-a încurajat. Unii mi-au blocat afișele, dar nu mă opresc pentru nimic în lume!”

Aflat la Madrid, omul de afaceri Ștefan Mandachi a acordat un interviu Republica.ro

Nici un centimetru de autostradă nu s-a construit în Moldova. De ce credeți că modernizarea infrastructurii a fost lasata de izbeliște în această zonă?

Din pricina prostiei absurde a celor care au fost factori de decizie. Bucovina este perla turismului românesc. Bucovina este Ierusalimul Europei. Trăiesc aici și cunosc locurile. Numai în județul Suceava ar trebui să circule un furnicar de autocare cu nemți, chinezi, americani etc. Cu un marketing corect nu văd de ce nu am avea doar la mânăstiri cinci milioane de turiști anual.

Lideri politici din toate spectrele au promis. Și apoi au uitat. Populația, societatea civilă a fost inertă până acum puțin timp. Nu constituie modernizarea infrastructurii un punct pe agenda societății civile?

Sunt antreprenor în primul rând. Evident că în calitate de cetățean mă consider vinovat. Dar, mai laș mă consider ca om de afaceri pentru că am tăcut ani de zile. Oamenii de afaceri tac din frică. Noi susținem pe umerii noștri economia, dar dacă vedem Loganul pe care scrie ANAF lăsăm capul în jos și semnalizăm pe partea opusă. Am văzut greve ale ceferiștilor, ale medicilor, ale profesorilor. Dar o grevă a oamenilor de afaceri pare un lucru atât de senzațional, încât nici nu poate fi catalogat. Noi suntem ponegriții de serviciu și asupra noastră planează mereu prezumtți negative.

Noi, oamenii de afaceri, am adus România în cel mai înalt nivel de prosperitate. Nu suntem perfecți, dar nicio profesie nu-i sfântă, nici academicienii, nici profesorii universitari, nici medicii, nici funcționarii.

Ce trebuie să facem?

Un pas mic de furnica fiecare.

Există solidaritate pentru un scop comun? Autostrada? Bacau vrea A7. Iași A8!

Eu nu fac parte din nicio organizație și nu cunosc ce vor orașele. Eu subliniez că de la Suceava la București plutește moartea pe șosele. Aș fi solidar cu orice oraș din Moldova, fără nicio ezitare. Sunt alături de Bacău și Iași în totalitate. Dar vreau și la Suceava. În China se fac 200 km într-o lună. De la Bacău la Suceava sunt 140 km. Ce mare miracol s-ar petrece dacă ar ajunge autostrada și la noi? Adică de ce să așteptăm până în 2030 pentru câțiva pași de drum care într-o țară decentă s-ar face în câteva luni?

Suntem solidari intre provinciile istorice? Ne uitam peste Carpați. Au infrastructură, investiții. Ei își văd de treaba, noi cerem. Ar trebui să fim sustinuți în demersul nostru? Ați scris pe afișe și șervețele România vrea autostrăzi: E primul mesaj unitar, național.

Sunteți într-o eroare. Eu am cele mai multe restaurante în Transilvania. E un coșmar să circuli și acolo. Mai rău te enervezi. Calci 30 minute pe un petec de autostradă apoi reintri în „normal”. De la Pitești la Targu Jiu, la fel, de la Constanța la Vaslui, la fel.

M-am gândit mult până am scris România vrea autostrăzi. Mi s-a reproșat că am neglijat Moldova, care, pe drept cuvânt este cea mai „asuprită”.

Am printat și afișe cu Bucovina vrea autostradă, dar au fost utilizate doar la Suceava. Cred că între provinciile istorice există o râcă insinuată sau „livrată” de cei care n-au fost capabili să ne facă un drum. Românii sunt solidari 100% între ei în ceea ce privește autostrăzile. N-am întâlnit un singur om să glumească măcar pe tema autostrăzii din Moldova. Nici în glumă nu și-ar permite cineva să facă aluzie că-i rău că se fac autostrăzi oriunde, în țară.

Cum a venit ideea? V-ați calculat riscurile?

Ideea a venit de la o frustrare colosală adunată în ani mulți. Consider că risc totul. Am calculat, evident. Am expus întreaga rețea de restaurante, întreaga franciză, toți partenerii, toți angajații, familia mea. Toți anii mei de muncă îi pun pe tavă pentru un ideal. Dar nu mai pot să-mi trădez sufletul, iar sufletul meu vrea să vorbească. Sunt un om de afaceri cinstit, dar nu cred că e relevant asta în contextul în care ies la luptă total vulnerabil și asumat. Un astfel de risc nu poate fi calculat cu precizie și nici nu mă interesează să-l calculez. În schimb, idealul și visurile mi le calculez ultraprecis: vreau autostradă!

Ce reacții ați primit? Cum au reacționat angajații, clienții?

Un val uriaș de susținere care m-a șocat. Până la urmă am scris un simplu articol pe blog și afișele le distribui de multă vreme.Pentru mine nu era nimic nou. Eu „risc” de luni bune cu afișele.

Angajații șușotesc pe la colțuri, nu sunt prea confortabili cu „nebunia” mea, dar simt că mă iubesc și cred în mine.

De vreo 6 luni tot distribui, dar nimeni nu mi-a zis nimic nici de bine, nici de rău. Ar fi trecut neobservat dacă nu scriam articolul.

ANAF, controale?

Nu. N-am avut niciodată probleme și au fost foarte corecți. Poate și pentru că am cea mai performantă și transparentă firmă din județ. În fiecare business al meu scrie citeț: „Dacă nu primești bon fiscal, anunță-ne și primești pe loc 100 euro”.

Nu pot verifica toți vânzătorii din afaceri, dar cine din firmă e prins că nu fiscalizează, va fi reclamat la poliție pe loc.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Despre lipsa autostrăzilor și repercursiunile acesteia, asupra economiei țării noastre și a calității vieții locuitorilor săi, s-a tot scris. Din păcate fără niciun rezultat. În timpul mandatului d-lui Cioloș, întrebam și eu când voi vedea în România, un indicator de intersecție de autostrăzi. Astazi, întrebarea rămâne tot fără răspuns. Cred însă că schimbarea atitudinii a câtor mai mulți oameni, față de lipsa de rezultate a celor aflați în funcții, va duce în final la o schimbare. Avem nevoie de drumuri pe care să se circule în condiții de siguranța. Avem nevoie de autostrăzi care să ne permită să circulăm rapid și sigur. Fără drumuri, fără posibilitatea de a scurta durata de deplasare între localități, nu putem vorbi de libertate de mișcare, acces la educație sau sănătate pentru toți cetățenii acestei țări si dezvoltare economică.
    • Like 0
  • Vero check icon
    Felicitari Stefan! Cu pasi marunti si hotariti se pot face multe!
    • Like 1
  • Panait check icon
    Sunt multe persoane alături de Stefan Mandachi. Ca sa fim în ton ma bucur ca a devenit un κλέφτης
    Eu îl voi susține indirect( Cheese Gyros).
    • Like 0
  • Dorin check icon
    Pe ce a cheltuit Compania de drumurile atâția bani In 28 de ani E interesat de aflat că nu se vede Nimic
    • Like 2
  • Cata naivitate politica ! Sa crezi ca un presedinte sau un prim ministru poate construi sau nu autostrazi.
    Tipul poate are nostalgii pentru bestia de Hitler. S-or fi construit autostrazi pe vremea hitleristului, dar nu le-a construit el, le-au construit germanii dar cu finantare bancara internationala. Fara aceea finantare, bestia de Hitler ar fi fost un zero de zugrav. Germanii nu puteau construi nimic daca nu aveau finantare externa, pentru ca economia lor fusese pusa la pamant dupa primul razboi mondial.
    Ca sa faci autostrazi, trebuie bani : fie de la exterior fie de la interior.
    De la interior, in Romania, de unde bani ? Banii nu se aduna doar de la impozitele pe salarii sau pensii. Grosul de bani se aduna din productivitatea din industrie si agricultura care creaza profit, deci pe baza unei economii sanatoase, din profitul care se obtine din aceasta activitate ca in tarile dezvoltate din vest. Dar daca clasa noastra politica implementata noua in 1989 de domnul Gorbaciov cu ajutorul dlui Iliescu, a privatizat industria, agricultura transporturile navale si feroviare, etc ceea ce a provocat falimentul acestora ( falimentarea ma gandesc ca a fost probabil un scop in sine, nu numai ca rezultat al privatizarii, de unde profituri pentru investitii (inclusiv pentru autostrazi ) ? Presupun doar, pentru ca nu am date. Cand clasa politica (indiferent de culoare politica) nu-i in stare sa asigure minin de trai prin salarii minime sau pensii care unele sunt de mizerii, cum sa fie bani de autostrazi ? Romania a fost dusa de clasa politica gorbaciovista implementata noua in 1989, dintr-o tara producatoare intr-o tara consumatoare.
    Si din exterior de unde sa primim bani pentru autostrazi ? Cand tara-i falimentara din punct de vedere al industriei si agriculturii cum sa mai aiba finantele internantionale incredere si garantie sa ne imprumute bani pentru autostrazi ? Importam legume si din America de Sud sau Asia, atat de rau am ajuns, atat ne-au indobitocit cei ce au luat puterea in 1989 ca nici legume nu mai stim sa cultivam si drept urmare le importam. Auzi, sa importam mere pentru ca nici mere nu mai stim sa obtinem. Mai mare rusinea unde au ajuns romanii si Romania. Si vorba lui nea Emil care a vazut luminita de la capatul tunelului, sa spun cinstit eu n-o vad.
    PS. Singura sansa sa ne finanteze exteriorul din Vest (ca cel din Est n-are nici pentru el) pentru autostrazi, este doar daca au scopul sa pregateasca pentru un razboi local sau european sau mondial si sa ne transforme in carne de tun cum au facut si cu germanii si cu noi in primul razboi mondial. Doamne, fereste-ne !
    • Like 2
    • @ Cristescu P. Radu
      cox check icon
      Mda... într-adevăr un prim ministru nu poate face autostrăzi. Dar poate promite, ca nu-l doare gura. Acum, pe bune, probabil te-ai gândit la modul practic de a face autostrăzi. Altfel nu-mi explic asemenea gogomănie.
      În al doilea rând, de fonduri europene ai auzit???
      • Like 2
    • @ cox
      Fonduri europene? Si cine iti da 500 de mld euro sa faci autostrazi in Romania?? Ca daca 3.3 km au costat 25 mil lire cat crezi ca o sa coste 2000 km??
      • Like 0
  • E totusi un mit reductionist asta cu autostrazile si turismul, Prin anii 90 se vorbea de turism si agricultura, ambele fiind domenii destul de irelevante in privinta contributiei la PIB. Ca orice mit care ofera solutii simple prinde usor la public. Pana la urma, ce poate fi mai seducator pentru un sofer, faci un proiect de tara, umpli tara de autostrăzi și PIB-ul urca până la cer. Numai ca dezvoltarea economica nu e niciodată atât de facila. Daca te uiti pe o harta a autostrazilor si o compari cu o statistica a PIB-ului lucrurile se complica: primele 10 tari la raport PIB/cap de locuitor sunt zone codase în privința densitatii autostrăzilor. Abia printre cele medii, situate pe următoarele 10 locuri se încadrează performerii la acest capitol. Cea mai săracă țară din vest, Portugalia, sta foarte bine la capitolul autostrăzi și turism. Însa in ultimii zece ani economia sa stagnează, de fapt chiar a scazut. Asta în timp ce economia Romaniei a crescut cu 25%. Ca sa fie rentabile trebuie să si ai si ce sa transporti pe autostrăzile alea. Altfel te trezesti ca ai mai construit un canal Dunăre-Narea Neagra, care își scoate banii într-un mileniu. Va veni probabil si la noi un partid care va lua în brațe serios marota asta a autostrăzilor când se va coace mai bine. Si le vom avea si noi. Ne vom mândri câțiva ani cu ele dupa care ne vom dezumfla rapid constatând că economia nu creste si ca ne-am umplut de datorii atat din cauza politicilor sociale aberante ale PSD cat si datorita noilor autostrăzi, ca am devenit corespondentul estic al Portugaliei si Greciei. Nu zic ca nu e mai bine sa construiești autostrăzi decât să arunci banii asistaților, dar nu cred ca autostrăzile vor rezolva înapoierea economică și competitivitatea redusă. Daca te uiti la tarile care au avut parte de o dezvoltare economica sustinuta in ultima jumatate de secol, observi ca acestea au avut ca politica comuna dereglementarea consecventa a pietei si a investitiilor, uneori reducerea taxelor si impozitelor, nu insa si constructia record de autostrazi. Acestea, daca au fost construite, au fost construite tarziu, ca efect al prosperitatii si nu ca o cauza necesara a acesteia.
    • Like 1
    • @ Ventidius
      Stimabile, nu ai fost prin tara. Eu stau in alta, asa ca atunci cand vin acasa in vacanta, vad mai bine lucrurile decat daca as sta acolo. Cum treci de Brasov spre Sebes/Deva pe autostrada aia asa cum e cu 2 benzi, afacerile sunt infloritoare peste tot. Mergi spre Iasi sau spre Drobeta, vezi ce e pe acolo. Nimic. Da, autostrazile singure cu un guvern de incompetenti nu vor aduce plus la PIB, dar cu siguranta ajuta. Vrei sa stii cat am fost eu de la Bucuresti la Nadlac, si de la Nadlac la Praga cu masina ? 9 ore pana la Nadlac, 6 ore pana la Praga. Sunt 550km in Romania, si 700 pana la Praga. Gandeste-te la un camion cu alimente perisabile care trebuie sa vina din portul Constanta spre Europa. Portugalia e exceptia de la regula, acolo si strazile sunt mai periculoase ca Ferentari-ul din Bucuresti. Aia sunt mai mul latini sud americani decat latini europeni. Franta e in recesiune din cauza socialismului, Italia la fel. Care-s primele 10 tari fruntase la PIB fara autostrazi ? Pai si la noi e la fel, daca maine se inchide IT-ul din Romania, o sa fim in ultimele 10 tari. Dar IT-istii nu misca marfa pe autostrazi, ci merg doar la birou. Mai sunt si alte servicii in Romania care produc destul fara sa foloseasca strazile. Dar cand o sa cauti rosii proaspete din Romania, o sa le iei tot verzi, pentru ca taranul trimite din Moldova legume, si fac 6 ore pana la Bucuresti, 7 pana la Cluj, in loc de 3.
      • Like 4
    • @ Ventidius
      cox check icon
      Fals! Nu faci altceva decât să compari mere cu pere și cu prune. De unde scoți bazaconiile astea?
      Locul unu la PIB este ocupat de Luxemburg dar are și o suprafață de 100 ori mai mica decât noi, dar are 147 km de autostrada.
      Elveția locul 2 are suprafață de 5 ori mai mica decât noi și are 1763 km de autostrada.
      Irlanda - locul 5 sub jumătate din suprafața noastră și are 1017 km...
      • Like 1
    • @ cox
      @Radu Andrei Malica
      Nimeni ne neaga ca e mai comod sa ai autostrazi, dar nu le construiesti pentru un camion cu rosii.
      @cox
      Intrebarea este daca prosperitatea tarii respective s-a datorat intr-adevar constructiei de autostrazi sau daca constructia de autostrazi e doar un lux care urmeaza prosperitatii. Daca fara ele nu se poate progres economic sau daca sunt doar o comoditate pe care o obtii atunci cand nu mai ai ce face cu banii, fara mare efect asupra cresterii economice.
      Luxemburg poate ca nu e chiar relevant. In mod sigur se putea lipsi de autostrada. Ma indoiesc ca Elvetia a devenit bogata abia dupa construirea primei autostrazi. Nici Finlanda, Norvegia sau Suedia nu bat recorduri in acest domeniu. . Irlanda si-a inceput cresterea economica la inceputul anilor 80, pana atunci fiind la coada Europei. In 2000 era deja in topul tarilor dezvoltate. Insa abia atunci s-a apucat serios de construit autostrazi, nu inainte. Pana atunci era cam de nivelul Romaniei la densitatea retelei.
      • Like 0
    • @ Ventidius
      Gravity check icon
      Io nu ma pricep la economie dar stiu ca "timpul inseamna bani".
      Calculeaza tu cam cati bani se pierd din PIB din lipsa unor drumuri mai rapide.
      • Like 0
    • @ Ventidius
      cox check icon
      Când vii și spui că "autostrăzile sunt un lux care urmează prosperității" sau o "comoditate pe care o obți când nu mai ai ce face cu banii" ce poti sa mai zici...
      M-ai lăsat fără replică. Oricum ar fi pierdere de vreme sa continui discuția ...
      • Like 1
    • @
      cox check icon
      Degeaba argumentați. Unii nu pot pricepe...
      • Like 2
    • @
      Bun si dupa tine orice investitie in infrastructura isi merita banii si aduce progres exploziv? Daca mai construim 3 sau 10 canale dunare -marea neagra ne-am scos? Ajungem Elvetia din urma? Nu cumva avem deficit si de sosele normale? Esti sigur ca economia Romaniei nu sufera mai mult din cauza ca nu construim 200000 de km de sosele in plus? Ce am zis eu este faptul ca nu este o legatura directa intre dezvoltare si constructia de autostrazi. Ca daca avem maine 10.000 de km, nu insemna neaparat ca devenim marele tigru economic si atingem Pib-ul per persoana al Irlandei. Ca o taiere de taxe echivalenta pretului unei autostrazi e posibil sa ajute cu mult mai mult.
      • Like 0
    • @ cox
      Te-am lasat fara replica pentru ca argumentele tale sunt slabe si contrazise de realitate. Daca imi dadeai exemplul tarii X care a adoptat un plan de construire a autostrazilor in baza caruia a construit 3000 de km in zece ani si ca urmare s-a trezit cu PIB-ul dublat, te-as crede. Si China construieste autostrazi. Construieste si orase fantoma. Oare astea din urma ne lipsesc ca sa ajungem la nivelul Finlandei? Singurul tau argument este acela ca e mai bine cu autostrazi decat fara ele? Dar cine neaga asta?
      • Like 0
    • @
      Binenteles ca exista. Numai ca autostrada influenteaza doar un segment al transporturilor tarii. Tot restul transporturilor figureaza cu indicatorul respectiv mai ridicat desi nu sunt influentate decat pe hartie. Cat din cresterea Romaniei s-a datorat autostrazii Bucuresti-Constanta? Cat celei Bucuresti-Ploiesti? Indicele tau a crescut ca urmare a acestor autostrazi inclusiv in Moldova. Care a fost insa beneficiul real?
      • Like 0
    • @
      Banuiesc ca daca Dragnea ar fi construit 1000 de km de autostrada in Teleorman ar fi avut azi acolo cea mai prospera zona a tarii.
      • Like 0
    • @ Ventidius
      Cosmin check icon
      Cred că confundați o condiție necesară cu una suficientă.
      Poate că A=> B este fals, dar Non A => Non B este extrem de probabil să fie adevărat( A: autostrăzi, B:dezvoltare)
      • Like 1
    • @ Cosmin
      Ar fi probabil sa fie cu adevarat conditie necesara doar dacă nu ar exista contraexemple, nu crezi? Am dat deja exemplul Irlandei care a făcut pasul de la una din cele mai sărace țări din Europa la una dintre cele mai prospere fără să construiască autostrăzi. Si nu e singular. Daca construiești autostrăzi nu ai asigurata dezvoltarea, deci nu e condiție suficientă. In schimb ai exemple de dezvoltare în lipsa lor, cam peste tot, pentru ca nu autostrăzile au adus dezvoltarea în Europa, aceasta le-a precedat. Deci nu e nici condiție necesară.
      • Like 0
    • @ Ventidius
      Cosmin check icon
      @Ventidius, folosiți un argument reducționist.
      Nici eu, și nici ceilalți care v-au răspuns aici, nu au susținut că întotdeauna se va întâmpla într-un fel sau altul. Există doar indicii că în cele mai multe cazuri e nevoie de autostrăzi. Și nu numai pentru a susține dezvoltarea unei regiuni. Am fost ultima oară în Moldova acum vreo șapte ani, și gândul că aș putea parcurge iar acel drum de coșmar, mă va face să mai aștept încă șaptezeci până mai trec pe acolo.
      • Like 2
    • @ Ventidius
      Canalul Dunare-Marea Neagra ar scoate bani daca ar exista promovare externa, dar turismul romanesc este mort. Ca orice altceva in Romania. Nici o institutie a statului nu este interesata sa faca ceva benefic in nici o directie.
      • Like 0
    • @ Cosmin
      Ce indicii? Toata povestea asta cu autostrăzile care aduc dezvoltare pornește probabil de la propaganda nazistă a lui Hitler. Ca întotdeauna când e vorba de propaganda nimeni nu a luat-o la bani mărunți sa vada ca Germania a ramas in criza, suferind de stagnare economică pana a începutul războiului, in ciuda autostrăzilor sale, cu toate că mai tot restul lumii era deja pe creștere de 5 ani. De fapt exista indicii ca dezvoltarea, atunci cand apare, are alte cauze. Cand dereglementezi piață si înlături restricțiile din fața capitalului si investițiilor succesul e asigurat, când construiești autostrăzi rezultatele nu se vad. La asta se reduce totul.
      @Doru Ovidiu
      Canalul ala a costat cat jumătate din canalul Panama, care la randul sau a costat enorm. Investiția din canalul Panama s-a recuperat în zece ani. Cea din canalul nostru speram ca in vreo trei-patru secole. Promovarea externă nu ar ajuta cu nimic. Canalul are doar importanta locală, pentru Constanța si eventual Cernavoda. Pentru restul lumii, nu aduce nici un avantaj real, doar niste taxe în plus. Poti folosi canalul Sulina la fel de bine. Aia 400 de km în plus nu au relevanta la un traseu de peste 5000 de km.
      • Like 0
    • @
      GabiC check icon
      Foarte corect!
      Ai evitat sa spui, dar ar fi trebuit, ca infrastructura ajuta la dezvoltarea durabila ( daaa...cuvantul ala cu miros de vechi) a unei societati, prin oferirea de noi oportunitati in alte domenii decat cele vizate initial;
      Astfel, cine are infrastructura puternica, azi trasnporta rosii, dar maine poate trasporta utilaj greu, sau motoare ( pt mercedes, de ex.), sau isi deschide pe marginea drumului un bufet ( si traieste linistit cu familia dintr-o afacere modesta, cinstita, aducatoare de venituri la buget si suprimatoare de pomeni sub forma de ajutoare pentru nevoiasi), sau poate dezvolta turismul; Din turism se leaga iar o seama de busines-uri marunte dar care au ajutat - de exemplu in Italia- regiuni intregi sa supravietuiasca; La Venetia, pe Lido- cunosc un patron de hotel care mi-a spus clar ( si-l cred)- atata timp cat am hotelul aici ( adica intr-o zona turistica f importanta)- nu - osa dau faliment, si nici n-o sa mor de foame, indiferent cat de cruda ar fi recesiunea; Lumea vrea sa se plimbe si sa-si clateasca ochii, chiar daca sunt mai saraci; cauta- la momentul ala- sa deschida un hotel intr-o zona interesanta si avea de ales intre Porec si Mamaia. Tocmai ce Republica Mazare inflorea... Cum sa-l aduc in tara? De ce? Din "patriotism" imbecil?
      In ceea ce priveste fondurile, daca nu s-ar fura, nu ar avea nimeni ( din UE- asa cum unii bat campii) sa se construiasca; la urma-urmei- daca un business plan e OK- toata lumea are de castigat; Ce nemtii nu si-ar fi dorit sa faca mai multe fabrici aici? Doar ca la noi totul functioneaza doar daca-i wireless ( vorba bancului);
      • Like 0
    • @ Ventidius
      GabiC check icon
      Draga ventidius- ai argumente legate cu sarma, asa cum e intreg esafodajul PSD.
      Se pare ca nu pricepi niste elemente de baza ale dezvoltarii economice, asa cum nu pricepi mecanismele de formare si dezvoltare a unui plan ( indiferent ca e vorba de Business, ori de dezvoltare a unei tari);
      Cred ca lucrezi in IT (am multi cunoscuti care lucreaza in domeniu si maaarea lor majoritate sunt exact atat de ingusti in judecata, insa 'se baga si ei in discutie" pentru ca au primit un salariu mare sa scrie 3 stringuri intr-un cod sau sa verifice linia 4 din Oracle Accesories- si atunci se cred importanti), insa- pentru a vedea lucrurile in perspectiva trebuie sa ai cunostinte solide din mai multe domenii: as incepe cu economia- si- daca vrei- iti pot recomanda niste carti ( nu romanesti), apoi niste marketing strategic, apoi finante, ( nu neaparat in ordinea asta)- si nu in ultimul rand sociologie; Deabia apoi poti sa-ti faci o idee despre ce se intampla atunci cand construiesti o autostrada;
      • Like 0
  • Foarte bun materialul si felicitari. Ce ma intriga sunt ghilimelele din titlu, la cuvantul ”riscant”. E ca si cand nu ar fi riscant :)
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult