Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Greșelile cel mai des întâlnite la cumpărarea unei polițe RCA. Ce trebuie să faci în cazul unei daune

Trafic auto - București

Foto: Inquam Photos/ Sabin Cirstoveanu

Înainte de a alege polița de asigurare potrivită, trebuie să știi că binecunoscuta „poliță RCAʺ este, practic, o asigurare obligatorie de răspundere civilă, așa cum îi spune și numele, adică o asigurare care acoperă răspunderea ta pentru prejudiciile pe care le produci din vina ta altor persoane prin intermediul vehiculului menționat în poliță. Pe de altă parte, CASCO este un produs facultativ care te protejează pentru daunele produse propriului vehicul de tine, de alții sau de fenomene naturale ori din alte cauze.

Dacă ești vinovat pentru producerea unui accident auto, compania de asigurare la care ai încheiat polița RCA va plăti în locul tău despăgubiri pentru daunele materiale și/sau pentru decesul ori vătămările corporale suferite de alte persoane, urmare a acelui accident.

Atunci când îți faci o poliță RCA trebuie să fii atent la următoarele aspecte:

- acoperirea teritorială: polița este valabilă în mod obligatoriu pe teritoriul România, UE, Norvegia, Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția, dar unele companii pot oferi acoperire în baza aceleiași polițe și pentru alte state în afara celor de mai sus (cum ar fi Modova, Turcia, Ucraina, Macedonia etc.);

- de asemenea, serviciile suplimentare de asigurare sunt importante, precum este decontarea directă;

Una dintre cele mai des întâlnite greșeli ale românilor cu referire la polița RCA este că aceștia preferă să meargă pe varianta cât mai ieftină. De asemenea, unul din trei români semnează polița RCA pentru mai puțin de un trimestru. Astfel, nu doar că ajungi să plătești mai mult, dar crește riscul de a uita reînnoirea poliței, ceea ce atrage amenzi usturătoare.

În ceea ce privește asigurarea CASCO, aceasta vă oferă acoperire pentru daunele produse propriului vehicul, iar decizia de încheiere este la latitudinea proprietarului vehicului.

Principalele riscuri acoperite de poliță CASCO sunt: avarii produse de accidente, fie că vorbim despre cele rutiere, incendii, explozii sau fenomene naturale, furtul total al mașinii sau numai al unor părți componente, vandalism.

De asemenea, mulți asigurători oferă asistență rutieră în caz de accident, adică suni la un număr de telefon și soliciți tractare în cazul în care mașina ta este nedeplasabilă.

Înainte de încheierea oricărei asigurări, distribuitorul este obligat prin lege să îți pună la dispoziție un document standardizat numit PID, care vine de la englezescul Product Information Document, și conține principalele caracteristici ale poliței, precum denumirea asigurătorului, evenimentele asigurate sau care nu sunt asigurate, teritorialitatea, adică unde are acoperire produsul, anumite restricții, cum se fac plățile și condițiile de valabilitate a contractului.

Știu că uneori te gândești că nu ți se pot întâmpla aceste evenimente nefericite. Din păcate, cifrele din realitate ne arată că accidentele rutiere sunt foarte dese în România.

România stă cel mai prost din Uniunea Europeană din perspectiva dimensiunii rețelei de autostrăzi raportate la suprafața și nivelul populației. În majoritatea țărilor din Uniunea Europeană, autostrăzile desenează o pânză deasă de păianjen, în timp ce noi nu avem decât câteva furnici rătăcite. 

În aceste condiții, nu este deloc de mirare că avem cele mai multe accidente rutiere din Europa la 1000 de locuitori. Practic, doar în 2019 în România s-au înregistrat 31.146 accidente de circulație rutieră cauzatoare de vătămări corporale în urma cărora a rezultat un număr de 41.533 persoane accidentate.

La final, haideți să vedem ce trebuie să faci în cazul unei daune.

În cazul poliței CASCO, trebuie să vă adresați companiei dvs de asigurare în vederea avizării daunei și deschiderii dosarului. În cazul poliței RCA, dacă ești persoana păgubită, trebuie să te adresezi asigurătorului celui care este vinovat de accident în vederea avizării daunei și deschiderii dosarului de daună. Dar dacă polița dvs RCA are inclusă și clauza de decontare directă, te poți adresa în acest caz direct asigurătorului tău de RCA.

Pentru deschiderea dosarului de daună RCA sau CASCO, trebuie să prezinți asigurătorului următoarele documente: buletinul și permisul conducătorului auto, certificatul de înmatriculare, polița de asigurare și constatarea amiabilă de accident sau, după caz, procesul verbal de la poliție. Desigur, toate acestea împreună cu vehiculul avariat și fotografii de la locul accidentului, dacă s-au făcut. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • La falimentul societatilor de asigurare contribuie mai multe elemente:
    1. Supravegherea deficitara a ASF-ului. E inacceptabil ca a treia companie sa intre in faliment in conditiile in care exista o entitate care are ca obiect tocmai buna functionare a acestor societati. Ce rol mai are ASF-ul? Cimitir de elefanti? Sinecuri? Atat?
    2. Despagubirile aberante achitate in baza politelor RCA. Lipsa unor criterii de evaluare a daunelor morale a permis instantelor sa oblige asiguratorii la plata unor daune morale exorbitante. In contextul in care procente importante (minim30%, dar se ajunge pana la 70 80%) ajung la avocati sau asa zisii recuperatori (firme specializate pe recuperari daune in instanta). Si probabil ca nici judecatorii nu sunt straini de prajiturica.
    RCA ieftin inseamna rca mult vandut si deci si posibilitate mult mai mare de a achita si despagubiri multe si mari.
    3. Sume f. mari platite pentru lipsa de folosință pe perioada indisponibilizarii masinii avariate. Inchirieri fictive, la sume de multe ori pretul real.
    4. Valori de reparatie umflate de serviceuri. Daca o persoana fizica plateste 100 lei pe o piesa, daca in ecuatie e o polita RCA, atunci piesa costa 3-400 de lei.

    Cumpar o polita rca ieftina pentru ca ea exista. Pt ca ASF ul a permis vanzarea unor astfel de polite. Atat timp cat societatile functioneaza legal e dreptul meu sa cumpar ieftin.
    ASFul sa-si faca treaba corect!
    • Like 0
  • "Una dintre cele mai des întâlnite greșeli ale românilor cu referire la polița RCA este că aceștia preferă să meargă pe varianta cât mai ieftină." De ce ar trebui cineva sa o aleagă pe cea mai scumpă având în vedere ca despăgubirea nu este pt el ci pentru cel pe care l.a accidentat ??! Nu are logică...
    • Like 0
    • @ Mircea Florian
      Adrian S check icon
      Logica o veti regasi in falimentul City Insurance.
      Daca ati avut un accident anul acesta, aveti 45% sanse sa mergeti la City sa lichidati dauna, pentru ca atat era cota de piata.
      Piata bananiera, de manelisti..cu companii falimentare pe linie..vezi Astra, Carpatica..acum City
      Parca ar fi o noua metoda de frauda, din fondul asta care tot preia datoriile..
      • Like 1
  • nicu check icon
    Asta ce scrie știu și babele
    • Like 0
  • Am vaga impresie ca autorul articolului incearca sa-mi vanda gogosi. Atata timp cat autoritatea in domeniul asigurarilor a autorizat si companii care vand asigurari RCA, la preturi mai mici decat pretul pietii, de ce imi sugerati ideea ca nu ar trebui sa cumpar de la acestia. Parerea mea este ca aici nu se alpica deviza sunt prea sarac ca sa-mi permit lucruri ieftine.
    • Like 0
  • Ha! Titlul zice despre RCA. In articol se vorbește mai mult despre CASCO.
    Despre RCA, banalități...
    • Like 3
  • Poate vă ajută un răspuns la întrebările de mai jos: Cum ar justifica o instituție a statului (ASF inclusiv) achiziționarea unei polițe RCA (obligatorie și identică la orice companie autorizată) care nu e cea mai ieftină? Cum ar justifica un broker vânzarea unui contract la un preț mai mare pentru aceleași servicii? Cum ați comenta o știre cum că ASF decide să plătească 500 lei în plus pe fiecare poliță achiziționată de la o companie cu capital străin?
    • Like 5


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult