Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Greu de …pensionat

Un artist autentic, nu un funcționar artistic, e greu de …pensionat. Un artist autentic, cel/cea pentru care arta sa este nu numai viața sa cotidiană, ci și (i)rațiunea sa de a fi, e greu de pensionat, adică de trecut înapoi, în registrul stării civile. Definitiv.

Un artist autentic, să-l denumim, de acum înainte, actorul, își croiește, de la 20 de ani, o Viață cum puțini pot avea. Actoria este și un mod de viață. 

Sunt foarte puține profesii în lumea asta unde corpul și spiritul/sufletul să fie nu numai „locul de muncă” (ah, nu, nu e teatrul ca instituție!), ci și „cartea de muncă” (ah, nu nu e documentul acela după care se făceau calculele pensiei!) în care ei/ele „scriu” cu atenție, cu concentrare, cu disperare sau exaltare, dar, mereu, cu spaima de a nu fi „în rol”, de nu „prinde” personajul al cărui text trebuie spus așa cum trebuie. În timp ce majoritatea zdrobitoare dintre noi muncim cu capul, cu mâinile, ei/ele muncesc integral. Pregătirea rolului, la tinerețea actorului, poate cere un efort fizic remarcabil: corpul său, vocea, respirația, mișcările trunchiului, pașii, gesturile trebuie lucrate cu precizie. Cu vârsta, performanța pur fizică a actorului diminuează, dar, nu odată, tinerețea crezută pierdută a corpului, e regăsită pentru noul rol, întrun mod miraculos.

El/ea dezvoltă un mod de comunicare care nu mai e dependent atât de mult de fizic cât mai ales de spiritual. E știința, e taina sa cum reușește. Dar, în mod sigur, e multă muncă. Întotdeauna. Un actor autentic nu „fușerește”, nu „semnează ca primarul” pe rolul în care a fost distribuit, nu face „promisiuni” pentru a fi ales. El/ea merge în aceastăă seară, spre teatru, ca și în toate serile, cum merge un credincios spre singura lume rămasă pe lume. Lumea sa. În care există și o mamă, și un soț, o soție, copiii. Și toți/toate pe care îi/le iubește. Ca și noi, și el/ea trebuie să trăiască în această țară. Pe scenă, însă, țara lui se numește teatru. E/ ar trebui să fie, un cetățean cu drepturi depline al acestei…țări.

Actorul, ca artist autentic, dacă nu poate veni „la muncă”, asta e numai în cazuri excepționale. Starea de rău a actorului trebuie să fie de foarte rău ca să nu poată apărea în acea seară pe scenă. De regulă, actorul nu este „scutit”, „învoit”. Este un „soldat” credincios, loial, fidel spectacolului, colegi/elor sale. Și, mai ales, publicului. Asta nu-l împiedică să aibe aceleași sentimente ca și dumneavoastră: de iubire, de ură, de gelozie, de invidie. Un actor autentic este construit moral dintr-o fibră care dezvăluie noblețea artei sale. În același timp, însă, exagerarea poate deveni, un semn al regresului care indică abuzul de notorietate: câteodată crede că lumea este la picioarele sale, ale statuii sale. Și nu mai poate ieși – de fapt, dacă ar ieși, totul s-a sfârșit pentru el/ea – din această bulă devoratoare a propriului eu.

Dar actorul ca artist autentic nu ratează întâlnirea cu arta sa. Care este și a colegi/elor sale.

Devotamentul său pentru publicul care vine să-l vadă e mai profund decât al oricărui politician ales prin mii de voturi.

Actorul are nevoie, ca și foarte mulți dintre noi, de ceva în care să creadă. În timp ce, însă, mulți dintre noi, cei/cele care găsim acel ceva, nu putem răspândi decât rar energia acelui crez, actorul ca artist autentic transmite energia crezului său în rol și în arta sa unui public mult mai mare. Din acest punct de vedere, generozitatea sa e în „nota de plată”: consum nervos, exces fizic, boli profesionale, corp care se degradează, câteodată, minte care pierde memoria ca motor al exercițiului scenic. De câte ori, după ce ai ieșit din sala de teatru, răvășit sau extaziat sau pur și simplu bucuros, cu sufletul ușor și mintea revigorată după ce i-ai văzut pe actori și după ce ți-a plăcut spectacolul, mai încerci așa ceva reîntors la identitatea ta civilă? De câte ori în viață?

Există, însă, un moment care trebuie pregătit cu atenție: acela al retragerii. Un actor care nu știe să se retragă la timp din scenă, devine, treptat, mausoleul propriei arte. E privit/ă așa cum, întrun muzeu, privești un tablou celebru: celebritatea a premers surprizei de a-l descoperi. Nu faci decât să-l …constați pe actor, există, e încă funcțional dar energia, comunicarea aceea care îl făcea atât de strălucitor în relația cu publicul, au pălit acum.

Arta teatrului este o artă vie. Una dintre puținele care ne-au mai rămas. Este una a corpului și a sufletului interpretului supusă azi, indemn, asaltului spectacolului fără limite al corpului expus în public: îl vedem acest spectacol la televiziuni, pe stradă, în online. Arta actorului are de apărat azi nu numai propriul teritoriu, al expresivității care bucură publicul, ci și acea „religiozitate” cu care pregătirea corpului și a sufletului creează contextul reușitelor scenice. Acea încredere în muncă, în pregătire spirituală, culturală, în întreținerea corpului pentru a-l face performant în fiecare seară. Cu fiecare cedare, cu fiecare pas prin care actorul e neserios, neprofesionist, ne-încrezător în valoarea artei sale, cu atât se depărtează de publicul care nu vine la teatru ca la televizor. Ca la orice divertisment.

Publicul acela care butonează tot timpul, care e în „rețea” socială tot timpul, o ia de multe ori înaintea teatrului. Odinioară, teatrul era, însă, ca și biserica, cea mai mare rețea socială: singurul care putea aduna oamenii pentru le spune acele cuvinte simple, acele adevăruri despre corpul și sufletul nostru, despre iubire și ură, despre nimicnicie și extaz moral, despre bucuriile și durerile vieții noastre.

Cine, ce mai face asta acum? 

Text apărut pe blogul autorului.

Fotografii: Guliver Getty Images

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bine scris! Încet, încet, actorii noștri dispar. Marii noștri actori dispar. Unii merg spre teatrul universului, alții se retrag. Bolnavi și triști. Pentru o țară care nu mai dă un ban pentru marea lor artă. Alții, încearcă un compromis între artă și politică. Tare rău le șade! Și aceștia dispar, oamenii nemaivăzând în ei decât niște caraghioși, care azi recomandă nu știu ce mare politician, despre care mâine se vede că era calp. Și uită cu totul că ei au fost niște grei ai teatrului. Am pierdut șirul... Am văzut și printre cei tineri, actori de valoare. Dar, totuși, stăruie în mine întrebarea: unde-s marii noștri actori?
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult