Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Greu de …pensionat

Un artist autentic, nu un funcționar artistic, e greu de …pensionat. Un artist autentic, cel/cea pentru care arta sa este nu numai viața sa cotidiană, ci și (i)rațiunea sa de a fi, e greu de pensionat, adică de trecut înapoi, în registrul stării civile. Definitiv.

Un artist autentic, să-l denumim, de acum înainte, actorul, își croiește, de la 20 de ani, o Viață cum puțini pot avea. Actoria este și un mod de viață. 

Sunt foarte puține profesii în lumea asta unde corpul și spiritul/sufletul să fie nu numai „locul de muncă” (ah, nu, nu e teatrul ca instituție!), ci și „cartea de muncă” (ah, nu nu e documentul acela după care se făceau calculele pensiei!) în care ei/ele „scriu” cu atenție, cu concentrare, cu disperare sau exaltare, dar, mereu, cu spaima de a nu fi „în rol”, de nu „prinde” personajul al cărui text trebuie spus așa cum trebuie. În timp ce majoritatea zdrobitoare dintre noi muncim cu capul, cu mâinile, ei/ele muncesc integral. Pregătirea rolului, la tinerețea actorului, poate cere un efort fizic remarcabil: corpul său, vocea, respirația, mișcările trunchiului, pașii, gesturile trebuie lucrate cu precizie. Cu vârsta, performanța pur fizică a actorului diminuează, dar, nu odată, tinerețea crezută pierdută a corpului, e regăsită pentru noul rol, întrun mod miraculos.

El/ea dezvoltă un mod de comunicare care nu mai e dependent atât de mult de fizic cât mai ales de spiritual. E știința, e taina sa cum reușește. Dar, în mod sigur, e multă muncă. Întotdeauna. Un actor autentic nu „fușerește”, nu „semnează ca primarul” pe rolul în care a fost distribuit, nu face „promisiuni” pentru a fi ales. El/ea merge în aceastăă seară, spre teatru, ca și în toate serile, cum merge un credincios spre singura lume rămasă pe lume. Lumea sa. În care există și o mamă, și un soț, o soție, copiii. Și toți/toate pe care îi/le iubește. Ca și noi, și el/ea trebuie să trăiască în această țară. Pe scenă, însă, țara lui se numește teatru. E/ ar trebui să fie, un cetățean cu drepturi depline al acestei…țări.

Actorul, ca artist autentic, dacă nu poate veni „la muncă”, asta e numai în cazuri excepționale. Starea de rău a actorului trebuie să fie de foarte rău ca să nu poată apărea în acea seară pe scenă. De regulă, actorul nu este „scutit”, „învoit”. Este un „soldat” credincios, loial, fidel spectacolului, colegi/elor sale. Și, mai ales, publicului. Asta nu-l împiedică să aibe aceleași sentimente ca și dumneavoastră: de iubire, de ură, de gelozie, de invidie. Un actor autentic este construit moral dintr-o fibră care dezvăluie noblețea artei sale. În același timp, însă, exagerarea poate deveni, un semn al regresului care indică abuzul de notorietate: câteodată crede că lumea este la picioarele sale, ale statuii sale. Și nu mai poate ieși – de fapt, dacă ar ieși, totul s-a sfârșit pentru el/ea – din această bulă devoratoare a propriului eu.

Dar actorul ca artist autentic nu ratează întâlnirea cu arta sa. Care este și a colegi/elor sale.

Devotamentul său pentru publicul care vine să-l vadă e mai profund decât al oricărui politician ales prin mii de voturi.

Actorul are nevoie, ca și foarte mulți dintre noi, de ceva în care să creadă. În timp ce, însă, mulți dintre noi, cei/cele care găsim acel ceva, nu putem răspândi decât rar energia acelui crez, actorul ca artist autentic transmite energia crezului său în rol și în arta sa unui public mult mai mare. Din acest punct de vedere, generozitatea sa e în „nota de plată”: consum nervos, exces fizic, boli profesionale, corp care se degradează, câteodată, minte care pierde memoria ca motor al exercițiului scenic. De câte ori, după ce ai ieșit din sala de teatru, răvășit sau extaziat sau pur și simplu bucuros, cu sufletul ușor și mintea revigorată după ce i-ai văzut pe actori și după ce ți-a plăcut spectacolul, mai încerci așa ceva reîntors la identitatea ta civilă? De câte ori în viață?

Există, însă, un moment care trebuie pregătit cu atenție: acela al retragerii. Un actor care nu știe să se retragă la timp din scenă, devine, treptat, mausoleul propriei arte. E privit/ă așa cum, întrun muzeu, privești un tablou celebru: celebritatea a premers surprizei de a-l descoperi. Nu faci decât să-l …constați pe actor, există, e încă funcțional dar energia, comunicarea aceea care îl făcea atât de strălucitor în relația cu publicul, au pălit acum.

Arta teatrului este o artă vie. Una dintre puținele care ne-au mai rămas. Este una a corpului și a sufletului interpretului supusă azi, indemn, asaltului spectacolului fără limite al corpului expus în public: îl vedem acest spectacol la televiziuni, pe stradă, în online. Arta actorului are de apărat azi nu numai propriul teritoriu, al expresivității care bucură publicul, ci și acea „religiozitate” cu care pregătirea corpului și a sufletului creează contextul reușitelor scenice. Acea încredere în muncă, în pregătire spirituală, culturală, în întreținerea corpului pentru a-l face performant în fiecare seară. Cu fiecare cedare, cu fiecare pas prin care actorul e neserios, neprofesionist, ne-încrezător în valoarea artei sale, cu atât se depărtează de publicul care nu vine la teatru ca la televizor. Ca la orice divertisment.

Publicul acela care butonează tot timpul, care e în „rețea” socială tot timpul, o ia de multe ori înaintea teatrului. Odinioară, teatrul era, însă, ca și biserica, cea mai mare rețea socială: singurul care putea aduna oamenii pentru le spune acele cuvinte simple, acele adevăruri despre corpul și sufletul nostru, despre iubire și ură, despre nimicnicie și extaz moral, despre bucuriile și durerile vieții noastre.

Cine, ce mai face asta acum? 

Text apărut pe blogul autorului.

Fotografii: Guliver Getty Images

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bine scris! Încet, încet, actorii noștri dispar. Marii noștri actori dispar. Unii merg spre teatrul universului, alții se retrag. Bolnavi și triști. Pentru o țară care nu mai dă un ban pentru marea lor artă. Alții, încearcă un compromis între artă și politică. Tare rău le șade! Și aceștia dispar, oamenii nemaivăzând în ei decât niște caraghioși, care azi recomandă nu știu ce mare politician, despre care mâine se vede că era calp. Și uită cu totul că ei au fost niște grei ai teatrului. Am pierdut șirul... Am văzut și printre cei tineri, actori de valoare. Dar, totuși, stăruie în mine întrebarea: unde-s marii noștri actori?
    • Like 1


Îți recomandăm

CTP--

Fără exagerare, documentarul-anchetă Recorder „Justiția capturată” este unul dintre cele mai importante acte jurnalistice din ultimii 35 de ani. Structurat logic, pe o acumulare de mărturii, date, cazuri, fără ură și părtinire, mobilizând magistrați care și-au luat inima-n dinți și au început să vorbească, filmul îți cade în cap la final ca o lespede.

Citește mai mult

 Vlad Predescu.

„Mi-am operat mama, căreia am pus o proteză de șold și mi-am făcut curaj, aș putea spune, câteva luni. După ce am intrat în intervenție și am reușit să mă detașez și să uit că o operez, lucrurile au decurs foarte bine. Slavă Domnului, e pe picioarele ei și merge în continuare”, spune medicul ortoped al cărui nume este sinonim cu excelența în chirurgia artroscopică și a genunchiului: Vlad Predescu. Imagine din arhiva personală a dr. Vlad Predescu

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Hadi Rahimian

Există copii în România născuți de două ori. Nu, nu e o greșeală de scriere și nici o eroare a serviciilor de stare civilă. Hadi Rahimian, un medic român, născut în Iran, operează feți aflați în uterul mamei oferindu-le viață. Cei mai mici dintre ei au 18 săptămâni gestaționale.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  Cătălin Copăescu

„Nu am căutat să mă victimizez într-un sistem în care aveam nemulțumiri, dar am căutat să ofer pacienților mei intervenții chirurgicale cât mai performante”, spune doctorul Cătălin Copăescu, de al cărui nume se leagă excelența în chirurgia bariatrică minim-invazivă în România.

Citește mai mult