Foto: Jeppe Gustafsson / Shutterstock Editorial / Profimedia
Statul pune zilele astea pe drumuri circa 1.000.000 (ați citit bine!) de consumatori care trebuie să meargă la furnizorul de energie să declare la care punct de consum ar dori să se aplice plafonarea (dacă au mai mult de un punct de consum în proprietate), să declare că au mai mult de trei copii în întreținere, că au echipamente medicale în dotare care consumă mult curent electric sau că au în întreținere monoparentală un copil. 1.000.000 de cetățeni - estimarea este făcută de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) -, încadrabili cel puțin într-una din categoriile menționate, vor face cozi la furnizori pentru o declarație pe proprie răspundere. Cu șină, evident! În prag de Sărbători, pe frigul ăsta, un stres în plus.
Problema în plus este legată de cei care, având mai multe puncte de consum, au apartamentele închiriate. Conform noii legi, toți chiriașii din România vor plăti prețul la energie electrică neplafonat. Practic, guvernul i-a pedepsit că sunt chiriași, nu proprietari. Că nu au banii încă de avans sau nu au veniturile de o rată la bancă, mai ales acum, cu dobânzile astea extrem de sus. Și pe proprietari că sunt fraieri să declare contractele și să plătească contribuții la sănătate și impozit pe venitul din chirie, prompt și la timp. Discriminare aberantă și evidentă! Unde sunt asociațiile de chiriași?
Haosul e cu atât mai mare cu cât este neclar ce se întâmplă dacă ai mai multe puncte de consum la diferiți furnizori de energie, în diferite localități. Mergi la fiecare din ei cu declarația pe proprie răspundere? La unii să spui că nu, la alții (de fapt, unul singur) să spui că da. Plafonării, desigur!
Haos decontat de către cine?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Nu avem chiriasi, nici echipamente medicale si nici copii in intretinere.
Nu pricep ce ar trebui noi sa declaram...
Ma poate ajuta cineva?
În comunicatul de presă al ANRE din data de 14.12.2022, deci publicat cu câteva zile înainte de prezentul articol, se precizează:
"Atât Cererile, cât şi Declaraţiile pe proprie răspundere se pot depune la furnizorii de energie electrică, atât în format fizic, cât şi în format electronic." (sursa: https://www.anre.ro/ro/presa/comunicate/comunicat-de-presa-14-12-2022)
Deci iată că nimeni nu este pus pe drumuri "pe frigul ăsta": de fapt, nimeni nu este "obligat să meargă la furnizorul de energie" și nici "să facă cozi". Fiindcă "se pot depune" din comunicatul ANRE nu implică obligatoriu prezentarea personală la sediul fizic. Este evident că documentele electronice se pot transmite prin e-mail, iar cele în format letric (pe hârtie) prin poștă, eventual cu confirmare de primire. Mai ales în cazul furnizorilor care nici nu au sedii fizice decât în doar câteva localități din țară, ex. Hidroelectrica.
LE: ENEL furnizează următoarea informație:
"Pentru a-ți fi mai ușor să depui documentele prevăzute în lege, lucrăm să dezvoltăm o funcționalitate online. Vizitează pagina periodic pentru a fi la curent cu cele mai recente informații!" (sursa: https://www.enel.ro/enel-energie/ro/plafonare/client-casnic.html)
Deci încă o dovadă că pentru depunerea documentelor în cauză nu este necesară și obligatorie prezentarea în persoană la sediul fizic al furnizorului de energie.
Probabil că și alți furnizori vor proceda ca ENEL și în perioada imediat următoare vor pune clienților la dispoziție facilități de transmitere online a cererilor și declarațiilor. Sau cel puțin așa ar fi de dorit. Cel mai bine era dacă Statul îi obliga prin lege să facă asta!