Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Huiduieli la Coldplay: Complexele de inferioritate ale românilor și idolatria turneelor mondiale. Cel mai important lucru nu e cum ne percepe Chris Martin, ci ceea ce credem noi despre noi

Coldplay - foto

Suntem în 2024 şi tot nu ne săturăm să dăm din codiţă când o trupă faimoasă concertează în România, de parcă am fi publicul Ales de zeii turneelor mondiale. Iar idiosincraziile pe care le cultivăm sunt în consonanţă cu acest tip de mentalitate cvasiumilă, de popor aflat la marginea Europei. Bună parte din reacţiile ce au urmat polemicii create în jurul invitatului Coldplay au avut în centru autodafe-ul tipic românesc al celui complexat că, poate, cine ştie, prin boicotarea momentului muzical al lui Babasha, publicul (şi, prin extensie, poporul român) s-a făcut (iar) de ruşine, nefiind la înălţimea aşteptărilor cântăreţului Chris Martin. Vai de capu’ nostru! Ce ne facem, nu va mai concerta Coldplay treizeci de ani de acum încolo!

Tot ce se poate, dacă nenea s-a supi (deşi eu cred că i-a trecut deja, mai ales că n-a avut un motiv real), dar, dragi fani, staţi liniştiţi, că sigur îl vom vedea după aceea în locul lui Bonnie Tyler la revelionul organizat de primăria municipiului Târgovişte sau la zilele oraşului Craiova (unde, nu-i deloc exclus, cap de afiş va fi Babasha).

Ce se uită foarte uşor este că, dincolo de orice, trupa Coldplay a venit în România nu pentru că îi place Transfăgărăşanul, Centrul Vechi sau micii româneşti, ci fiindcă a primit suma de bani pe care staff-ul ei a cerut-o de la organizatorii locali ai evenimentului. Nu a fost un concert caritabil.

Şi, apoi, unde anume a greşit publicul? Că nu a tăcut molcom?

Am citit recent că actorul Marius Manole a întrerupt reprezentaţia unei piese de teatru pentru că unui spectator i-ar fi sunat telefonul. Persoana, care plătise, evident, biletul la spectacol, a fost astfel taxată pentru neatenţia de care a dat dovadă. Prin urmare, dacă e firesc un asemenea gest, nu ar trebui să fie valabilă şi viceversa, respectiv, în eventualitatea în care Manole joacă execrabil, să fie fluierat la scenă deschisă?

În urmă cu o lună, venerabilul Al Bano a fost huiduit şi înjurat de şaptezeci de mii de italieni pentru felul în care a interpretat imnul naţional înaintea finalei de fotbal din Cupa Italiei.

Ştiţi ce, nu au mai fost discuţii aiurea.

Iar când Rod Stewart, un susținător al Kievului, a salutat, în timpul unui concert din Germania, o fotografie a preşedintelui ucrainean Volodimir Zelenski, publicul l-a huiduit zdravăn.

La fel, nu s-a impacientat nimeni.

Peste tot în lume, când publicul a simţit că artiştii au încălcat o regulă nescrisă, i-a sancţionat. Madonna, Robbie Williams, Justin Timberlake, Rihanna, Weeknd, Drake sunt doar câteva nume care îmi vin în minte, dar lista e mult mai cuprinzătoare.

La noi, însă, discuţii gârlă.

Pentru că, de fapt, chestiunea sensibilă nu e huiduitul în sine, ci posibilele concluzii extrase de aici de cântăreţul britanic că nu suntem civilizaţi, nu avem habar să ne purtăm, nu am ieşit din grota rasismului, nu ştim ce e toleranţa, ne-am dat cu firma-n cap, nu ne pricepem să respectăm artiştii şamd.

Luaţi o pauză, oameni buni!

Ce tot îi daţi cu rasismul?

Dacă invitatul ar fi fost Smiley şi publicul ar fi reacţionat la fel, s-ar mai fi iscat asemenea discuţii? 

Vă turnaţi cenuşă în cap, ba încă ne obligaţi pe toţi să o facem, unde nu e cazul.

De ce nu ar trebui Coldplay muştruluită când dă cu mucii-n fasole? Respectul e una, gafa e alta. Dacă nu ar fi apreciat trupa, nu s-ar fi înghesuit zeci de mii de români în cele două seri. Spectatorii au apreciat playlist-ul Coldplay, nu şi muzica lui Babasha. Punct.

Cum, Coldplay nu va mai ajunge în România? Ei, aş! Nu-i bai, vor veni alte trupe.

Vor avea şi acestea momente care nu vor fi pe gustul publicului? Asta e, să le fie de bine!

Doar nu fac acte de filantropie când concertează aici. E un business, iar noi ne-am făcut onorabil intrarea în circuitul mondial care promovează acest tip de afacere. Plus că cei mai mulţi artişti care au susţinut spectacole aici au revenit sau, dacă nu au făcut-o încă, o vor face, cu siguranţă.

Problema e în altă parte: nici acum nu realizăm că cel mai important lucru nu e cum ne percepe Chris Martin sau orice altă vedetă în tranzitul de două zile prin ţara noastră, ci ceea ce credem noi despre noi.

Căci, parafrazând poetul, neavând curajul să spunem da, nici tăria să spunem nu, în orice clipă naşparlie vom fi mereu acelaşi individ amorf care îşi suceşte splina şi caracterul în funcţie de cum ne imaginăm că ar vrea alţii să ne vadă, ca să facem o figură frumoasă. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Absolut de acord ! Publicul român e foarte ok, s-a manifestat cum oricine ar fi făcut într-o situație asemănătoare. Am fost martor la huiduielile încasate de Justin Timberlake la concertul din 2003 în Toronto; atunci Rolling Stones au "avut ideea" să-l cheme ! S-a menționat câte ceva în presă, dar nu s-au găsit atâția analiști moralizatori.
    Dacă faci un asemenea gest neanunțat, înseamnă că ori organizatorii și-au bătut joc de ei, ori știau dar au întins coarda din lipsă de respect față de public, ori ... simplă prostie.
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Pana una alta trupa respectiva a venit aici sa presteze un serviciu pentru clienti iar acestia daca nu sunt multumiti pot sa isi exprime parerea. Cum clientul are intotdeauna dreptate ar trebui luati la intrebari cei care au planificat programul dar nu si-au facut bine temele si in niciun caz publicul caruia nu i-a placut marfa livrata.
    • Like 1
  • Silver check icon
    Mai aveam puțin și îmi puneam" cenușă în cap".
    Acum mă simt mai bine că am gândit altfel decât restul presei.
    Bun articol
    • Like 0
  • Mhai Nai check icon
    Daca as avea buton de "Spam" as l-as apasa sigur pentru unii autori.
    Se pare ca sunt unele persoane care chiar nu inteleg.... Nu vreau sa le dau calificative,dar ma intreb oare de ce nu incearca apropiatii sa le ajute?
    • Like 2
  • RazvanP check icon
    Românii, o parte dintre ei nativ, o altă parte dresați bine în cei 35 de ani de "demitizare" au un puternic complex de inferioritate față de străini, "sunt străini, dom'le, nu ca noi".
    Indiferent cât de mult ar da ăia cu mucii în fasole inevitabil se trezește cineva, mai ales printre "formalacii de opinie" să blameze exclusiv băștinașii pentru că nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor "Dumnealor Boierilor"!
    Strict conform butaderi despre lacul cu smoală plin cu români în iad, care nu trebuie păzit pentru că imediat cum scoate unul capul îl trag ceilalți români la fund...
    • Like 6


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult