Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Iancu Guda: Mă întreabă lumea la conferințe care e afacerea unde se face cel mai mare profit. Le dau exemplul cabinetelor stomatologice, dar le pun o întrebare

Cabinet stomatologic

Foto: Guliver/Getty Images

„Nu cred că este bine că firmele se înființează foarte mult pe expansiune și foarte puțin pe recesiune, pentru că aceasta arată un efect de turmă, care trădează lipsa de viziune și pasiune a antreprenorului român”, crede Iancu Guda, președintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România. 

Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, acesta a vorbit despre una dintre întrebările pe care le primește adesea la conferințe din partea celor care intenționează să înceapă o afacere. „Știți care este cea mai des întâlnită întrebare la conferințele unde sunt speaker? Unde se face cel mai mare profit în România? Lumea vrea să știe unde se investește cel mai puțin și profitul este cel mai mare. Știți ce le spun? Luați-vă un laptop, faceți un software. Știți ce le spun? Cabinete stomatologice: 25% proft net. E o piață care crește de 7 ani constant cu 20-30% pe an. Tu ești stomatolog, te pricepi? Nu. Tu ești IT-ist, te pricepi? Nu. Atunci de ce mă întrebi? Eu te întreb altceva: La ce te pricepi? Ce iubești? Ce-ți place? Omul, într-o viață, va trece prin multe. dacă succesul tău e dat doar de exterior, asta se cheamă șansă, noroc. Asta nu înseamnă antreprenoriat”, a afirmat Iancu Guda.

În opinia sa, primul ingredient pentru un business de succes este ca antreprenorul să iubească ceea ce face. „Dacă iubești ceea ce faci, faci mult. Munca repetată devine pricepere - iubind ceea ce faci, preseverând, perfecționând ceea ce faci, iar pentru asta îți trebuie timp, răbdare, cu ambiție de a reuși ceva mai mult decât tine. Mulți antreprenori fac profit, scot dividende, își fac o casă și gata, e bine. O să moară într-o zi și ce au făcut? A face ceva mai mult decât tine te face cu adevărat mare”, a continuat el.

Ediția „În fața ta” în care este invitat va fi difuzată de Digi24 sâmbătă, de la ora 14:05.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am urmarit si eu opiniile autorului care nu difera prea mult de ale altor antreprenori care apar mai des la tv decat analistii. Toti urmaresc influentarea pietei muncii in sensul dorit dei ei si anume concedieri masive la stat nu neaparat pentru economii bugetare ci mai degraba pentru reducerea pretentiilor salariale ale angajatilor din companiile lor (daca sunt multe cereri de angajare se scad pretentiile nu-i asa ? Daca costurile salariale reprezinta singura resursa de competitivitate din firmele lor nu le prevad un viitor linistit, cred ca domnul profesor Corbos de la ASE ar fi tare dezamagit de skill-urile asa-zisilor antreprenori). Apoi referitor la efectul de turma in privinta afacerilor deschise in boom economic e o opinie personala a dansului care nu e neaparata corecta ( deschiderea de afaceri in perioadele de boom economic nu e determinata de efectul de turma ( adica de ce fac alti antreprenori ci mai degraba de cresterea cererii pe piata de produse/servicii) ). Cati antreprenori sunt dornici de deschiderea unei afaceri in recesiune cand scade cererea ? Sa faca o afacere doar asa de amorul artei ? Exista si vizionari care au rezerve de capital si care vad un viitor luminos si isi pun bazele unei afaceri care in urmatorii 2-3 ani nu va produce profit dar care va avea succes in urmatorul deceniu dar din pacate romanii nu au viziune strategica si nici rezerve de capital ca occidentalii ca sa nu mai spun de cultura organizationala pentru asemenea aventuri. Referitor la cele doua tipuri de afaceri (stomatologia si IT-ul ) sunt departe de arhetipul antreprenorului roman ( ambele necesita ani de scoala si o experienta mare in domeniu , adica sa fi fost mai intai salariat multi ani si dupa aia sa-ti poti deschide o afacere proprie). Nici un proaspat absolvent de stomatologie sau in IT nu poate sa atraga clienti daca nu are experienta necesara , apoi in cele mai multe cazuri dentistii buni sau IT-stii experimentati castiga destul de mult la cabinete profesioniste sau multinationale dupa caz ca sa fie nevoiti sa se apuce de antreprenoriat asa ca exemplele respective nu sunt cele mai potrivite.
    • Like 0
  • L-am văzut pe acest domn la TV, omul spunea că oamenii trebuie să fie dați afară de la stat și să se angajeze la privat, Moderatorul spune că oamenii vor fi supărați că nu vor mai câștiga un selariu decent (mare în opinia unora), la care domnul analist răspunde: așa este, dar vor avea o pâine să pună pe masă. Ați înțeles oferta? Să muncim doar pentru mâncare.... Înțelegeți de ce nu reușim să avansăm deloc? Pentru că noul ”capitalism” te plătește doar ca să poți cumpăra o pâine...
    • Like 2
  • Nicolae check icon
    In sfârșit un om care ne descrie exact cum suntem ca și nație, toți români indiferent de statutul social vor să se îmbogățească peste noapte gen azi îmi deschid o firma iar mâine vreau sa fiu milionar și asta se vede
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult