Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Iancu Guda: Mă întreabă lumea la conferințe care e afacerea unde se face cel mai mare profit. Le dau exemplul cabinetelor stomatologice, dar le pun o întrebare

Cabinet stomatologic

Foto: Guliver/Getty Images

„Nu cred că este bine că firmele se înființează foarte mult pe expansiune și foarte puțin pe recesiune, pentru că aceasta arată un efect de turmă, care trădează lipsa de viziune și pasiune a antreprenorului român”, crede Iancu Guda, președintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România. 

Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, acesta a vorbit despre una dintre întrebările pe care le primește adesea la conferințe din partea celor care intenționează să înceapă o afacere. „Știți care este cea mai des întâlnită întrebare la conferințele unde sunt speaker? Unde se face cel mai mare profit în România? Lumea vrea să știe unde se investește cel mai puțin și profitul este cel mai mare. Știți ce le spun? Luați-vă un laptop, faceți un software. Știți ce le spun? Cabinete stomatologice: 25% proft net. E o piață care crește de 7 ani constant cu 20-30% pe an. Tu ești stomatolog, te pricepi? Nu. Tu ești IT-ist, te pricepi? Nu. Atunci de ce mă întrebi? Eu te întreb altceva: La ce te pricepi? Ce iubești? Ce-ți place? Omul, într-o viață, va trece prin multe. dacă succesul tău e dat doar de exterior, asta se cheamă șansă, noroc. Asta nu înseamnă antreprenoriat”, a afirmat Iancu Guda.

În opinia sa, primul ingredient pentru un business de succes este ca antreprenorul să iubească ceea ce face. „Dacă iubești ceea ce faci, faci mult. Munca repetată devine pricepere - iubind ceea ce faci, preseverând, perfecționând ceea ce faci, iar pentru asta îți trebuie timp, răbdare, cu ambiție de a reuși ceva mai mult decât tine. Mulți antreprenori fac profit, scot dividende, își fac o casă și gata, e bine. O să moară într-o zi și ce au făcut? A face ceva mai mult decât tine te face cu adevărat mare”, a continuat el.

Ediția „În fața ta” în care este invitat va fi difuzată de Digi24 sâmbătă, de la ora 14:05.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am urmarit si eu opiniile autorului care nu difera prea mult de ale altor antreprenori care apar mai des la tv decat analistii. Toti urmaresc influentarea pietei muncii in sensul dorit dei ei si anume concedieri masive la stat nu neaparat pentru economii bugetare ci mai degraba pentru reducerea pretentiilor salariale ale angajatilor din companiile lor (daca sunt multe cereri de angajare se scad pretentiile nu-i asa ? Daca costurile salariale reprezinta singura resursa de competitivitate din firmele lor nu le prevad un viitor linistit, cred ca domnul profesor Corbos de la ASE ar fi tare dezamagit de skill-urile asa-zisilor antreprenori). Apoi referitor la efectul de turma in privinta afacerilor deschise in boom economic e o opinie personala a dansului care nu e neaparata corecta ( deschiderea de afaceri in perioadele de boom economic nu e determinata de efectul de turma ( adica de ce fac alti antreprenori ci mai degraba de cresterea cererii pe piata de produse/servicii) ). Cati antreprenori sunt dornici de deschiderea unei afaceri in recesiune cand scade cererea ? Sa faca o afacere doar asa de amorul artei ? Exista si vizionari care au rezerve de capital si care vad un viitor luminos si isi pun bazele unei afaceri care in urmatorii 2-3 ani nu va produce profit dar care va avea succes in urmatorul deceniu dar din pacate romanii nu au viziune strategica si nici rezerve de capital ca occidentalii ca sa nu mai spun de cultura organizationala pentru asemenea aventuri. Referitor la cele doua tipuri de afaceri (stomatologia si IT-ul ) sunt departe de arhetipul antreprenorului roman ( ambele necesita ani de scoala si o experienta mare in domeniu , adica sa fi fost mai intai salariat multi ani si dupa aia sa-ti poti deschide o afacere proprie). Nici un proaspat absolvent de stomatologie sau in IT nu poate sa atraga clienti daca nu are experienta necesara , apoi in cele mai multe cazuri dentistii buni sau IT-stii experimentati castiga destul de mult la cabinete profesioniste sau multinationale dupa caz ca sa fie nevoiti sa se apuce de antreprenoriat asa ca exemplele respective nu sunt cele mai potrivite.
    • Like 0
  • L-am văzut pe acest domn la TV, omul spunea că oamenii trebuie să fie dați afară de la stat și să se angajeze la privat, Moderatorul spune că oamenii vor fi supărați că nu vor mai câștiga un selariu decent (mare în opinia unora), la care domnul analist răspunde: așa este, dar vor avea o pâine să pună pe masă. Ați înțeles oferta? Să muncim doar pentru mâncare.... Înțelegeți de ce nu reușim să avansăm deloc? Pentru că noul ”capitalism” te plătește doar ca să poți cumpăra o pâine...
    • Like 2
  • Nicolae check icon
    In sfârșit un om care ne descrie exact cum suntem ca și nație, toți români indiferent de statutul social vor să se îmbogățească peste noapte gen azi îmi deschid o firma iar mâine vreau sa fiu milionar și asta se vede
    • Like 1


Îți recomandăm

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult