Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

În realitate, părinții au ținut educația deschisă din banii lor și când statul a închis școlile: „Am colege de facultate care câștigă mai bine din statul acasă, din meditații”

Oana Moraru - În fața ta

În perioada în care școlile au fost închise, mulți copii au continuat să învețe online de la profesorii care au făcut în toată această perioadă meditații, spune Oana Moraru, fondator al școlii Helikon și consultant educațional.

„S-a făcut în studiu. În România, 60% dintre copii se meditează și se meditau înainte de pandemie ca să-și asigure trecerea prin examen”, a declarat ea în emisiunea „În fața ta” de la Digi24. În timpul vacanței forțate, acestora li s-au adăugat alte câteva procente de copii ai unor părinți „care au băgat mâinile adânc în buzunare și au încercat să îi salveze de la statul pasiv acasă.”

Testele PISA au arătat că sistemul românesc de educație este „cel mai netransformațional din Europa”. „Un copil cu șanse mici, cu speranță mică în viitor profesional, cum sunt cei din zone rurale sărace, trece prin măgăoaia asta, poate până la clasa a IX-a, a X-a, dar iese cum a intrat. Sistemul nu l-a transformat, nu i-a dat alte idealuri. Intră un copil cu deficit de atenție din familii bogate, iese tot cu deficit de atenție. Este cel mai netransformațional în momentul acesta”, a declarat Oana Moraru.

În acest context, mulți dintre părinți apelează la meditații pentru a-i ajuta pe copii să deprindă competențele pe care ar fi trebuit să și le dezvolte din școală. Această practică a căpătat amploare în ultima vreme, iar oficialii de la Ministerul Educației sunt pe deplin conștienți de situație, subliniază consultantul educațional.

„Poți să blamezi oamenii că încearcă să găsească căi de supraviețuire când restul sistemului se prăbușește?”

„Am colege de facultate care câștigă mai bine din statul acasă, din meditații. Unele fizic și multe online”, a povestit Oana Moraru. „Profesorul de la clasă muncește, că nu e ușor să ții meditații. Nu e de blamat. Ce e de blamat e că în România sistemul de meditații nu este complementar, cum este în toată lumea, ci suplinește, înlocuiește, accelerează, fundamentează sistemul de educație”, a continuat ea.

Întrebată dacă nu ar trebui găsită o cale pentru a reglementa meditațiile, Oana Moraru a răspuns că trebuie găsită în primul rând o cale de a reforma sistemul de educație.

„Hai să reglementăm sistemul de educație până să reglementăm meditațiile. Unde e voința politică, unde e transformarea, unde e reforma, unde e revoluția că asta ni s-a promis? Unde e viziunea? Sigur că lumea se duce ca pe o bărcuță de salvare la profesorul X sau Y. Poți să blamezi oamenii că încearcă să găsească căi de supraviețuire când restul sistemului se prăbușește și ei nu au putere asupra lui? De ce să blamezi efectul?”

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Principala problema a sistemului de invatamant actual este ca nu ii invata pe copii sa munceasca la modul real: adica cand ti se da o "problema" sa te apuci sa o rezolvi, cautand si incercand diverse solutii. "Problema" care in viata reala poate fi realizarea unei instalatii sanitare sau electrice dupa un proiect nou, infiintarea si ingrijirea unei culturi de legume intr-un an climatic mai ciudat, implementarea unui soft pe o arhitectura de procesare mai speciala, diagnosticarea unui caz medical mai aparte, recrutarea pentru un job care nu a mai existat pana acuma, si exemplele pot continua.
    In sistemul actual se "lucreaza" pe sabloane, din care rezulta 2 categorii de elevi: fie cei ce "invata" sabloanele, fie cei ce nu. Iar rezultatele la examene (evaluarea nationala si bacalaureat) certifica acest lucru: multe note mari (peste 8), multe note mici (sub 5), putine note medii. Iar rezultatul e urmatorul: cei din prima categorie la o problema incearca sa aplice sablonul si daca nu merge se lasa pagubasi, iar cei din a doua categorie din start se lasa pagubasi.
    • Like 1


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult