Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Inevitabil, în școlile din România, vor apărea cazuri de infectare. Despre testarea rapidă și deschiderea școlilor

Scoli inchise

Foto: Inquam Photos/ Sabin Cirstoveanu

Odată deschise, trebuie să ne asigurăm că școlile vor și rămâne deschise o perioadă cât mai lungă de timp. Pentru asta, trebuie să mergem mai departe de asigurarea măsurilor de igienă, a ventilației sălilor de clasă și a distanțării fizice. Oricine a trecut prin școală știe că aceste măsuri nu pot fi respectate 100% și oricine a fost atent la discuțiile publice din ultimul an știe că nu protejează 100% față de apariția cazurilor de infectare cu SARS-CoV-2.

Trebuie să fim realiști și să pornim de la realitatea că, inevitabil, în școlile din România, vor apărea cazuri de infectare.

Pe care, însă, trebuie să ne propunem să le identificăm cât mai repede, prin testare proactivă, utilizând testele antigen rapide (urmate de PCR și, într-un scenariu ideal, de secvențiere genomică).

Testele antigen rapide au valoare pentru depistarea cazurilor asimptomatice de infecție, într-un moment din evoluția bolii în care nu apare niciun semn. S-ar putea câștiga astfel nu doar câteva zile, ci prin testare urmată de izolare timpurie se limitează transmiterea virusului, permițând continuarea cursurilor. 

Testarea în momentul apariției simptomelor este importantă pentru confirmarea sau infirmarea diagnosticului persoanei respective, dar valoarea pentru sănătatea publică este limitată, în comparație cu testarea proactivă.

Ținând cont de particularitățile sistemelor de educație și de sănătate din România, este rezonabil să ne propunem implementarea unor programe pilot, în școli din toate zonele de risc (verde, galben, roșu), pe baza cărora să se definească modelul de urmat apoi, la scară națională.

Foto: Inquam Photos/ Sabin Cirstoveanu

Într-un astfel de proiect pilot:

- este esențială colaborarea dintre corpul de profesori și părinții copiilor, precum și cu autoritățile de sănătate publică locală

- participarea trebuie să se facă în baza unui consimtâmânt informat, pe baze voluntare

-  corpul didactic trebuie să beneficieze de testare proactivă cel puțin odată pe săptămână, indiferent de scenariul în care se află localitatea

- testarea elevilor, numai în baza consimțământului informat, va fi realizată în urma aplicării unui algoritm care va lua în calcul realitatea epidemiologică locală și datele furnizate de părinți

- datele vor fi colectate și vor fi generați indicatori specifici pentru școlile respective, pe baza cărora se vor lua ulterior deciziile de închidere/deschidere

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Delia MC Delia MC check icon
    Copiii oricum nu prea au simptome așa că testarea la simptomatici e vax albina. Dacă se testează doar copiii cu simptome scapă marea majoritate a cazurilor. Care merg acasă dând la părinți, bunici, etc.
    Da, azi trebuie consimțământul părinților pentru orice. Dar în cazul ăsta e problemă de sănătate publică. Se cere consimțământul dacă e vorba de a se introduce o substanță în corpul copilului dar prin testare se preia o probă din gât/nas. Mai demult, unii medici au cerut consimțământul pentru testarea la tuberculină, substanță cu zero reacții adverse, respectiva testare fiind la apariția unui caz de tuberculoză. Ca și cum TBC e floare la ureche, nu o problemă de sănătate deloc neglijabilă. Nu mai pomenesc ce șir de întrebări, au asaltat efectiv medicul în loc să se informeze singuri. Deși cam toți aveau idee cum e cu " floricica ".
    În cazul ăsta e simplu: nu vrei testare la copii, pregătiți, stimați părinți, tabletele și calculatoarele pentru online. Vreți învățământ față în față? Atunci testare masivă. Ori, ori.
    • Like 0
  • Marea problemă: ce cadre medicale pot asigura prelevarea de material biologic? Medicii școlari sunt extrem de puțini și, oricum, nu fac față numărului de copii dintr-o unitate școlară. Iar examinarea - dacă este făcută neprofesionist, să zicem de profesori / învățători - va da rezultate false.
    • Like 0
  • Predictie: cazurile de infectare vor exploda si scolile se vor inchide din nou peste cateva saptamani. E o chestiune matematica, nu vad ce alt deznodamant ar putea fi. De altfel, nici nu ar fi trebuit deschise, dar guvernantii sunt disperati sa nu ia masuri nepopulare, sunt intr-adevar intre ciocan si nicovala, daca iau masuri de restrictie ii ataca PSDAURISTII ca fura libertatea poporului, daca dispun masuri de relaxare, si-o iau in freza ca imbolnavesc si omoara poporu' :) Asa ca joaca si ei de pe un picior pe altul, azi deschid, cresc cazurile, peste 1 saptamana inchid, si tot asa. Ce sa faci, daca prostimea-i irationala si nu intelege matematica :)
    • Like 1
    • @ Eazy-TreE
      ... adevăratul motan al adevăratei Mama Omida?
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult