Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Întrebată de un jurnalist dacă regretă că a luat doar argint, Ana Maria Popescu are un răspuns de aur

Ana Maria Popescu/ medalie

Foto: Getty Images

Spadasina Ana Maria Popescu a fost întrebată de un jurnalist român dacă regretă că nu a luat aurul la Tokyo.

Întrebarea tipică: „E ok că ai obținut argintul, o performanță remarcabilă, dar, oare, ai fi putut lua aurul?” (aka „Felicitări, ești al doilea din clasă, dar nu puteai să iei și tu coroniță?”).

Răspunsul campioanei a fost unul genial, personalizat și, desigur, argumentat, fără a mai aminti de eleganța și diplomația replicii. Putea fi incisivă și să-și articuleze caustic interlocutorul, dar nu a făcut-o… Ana Maria a dat un răspuns matur, scoțând în evidență faptul că fiecare premiu II are o poveste în spate: „Am 37 de ani, mă dor toate, m-am chinuit, e cea mai muncită și mai chinuită medalie din toată cariera mea, așa că nu-mi pasă de aurul care este la gâtul lui Sun. Îmi pasă de bucățica asta de metal pe care mi-am dorit-o pentru mine. Și o am, și asta e cel mai important. Și dacă la Beijing n-am avut maturitatea necesară să mă bucur de acea medalie, acum sunt foarte mulțumită de ce-am reușit să fac. E maxim din ce puteam să fac, la ce pregătire am avut, la ce chin și la cât contează sportul în România, trebuie s-o spunem și pe asta. A fost minunat ce-am reușit să fac astăzi!”.

Revenind la percepții și performanțe, acum câțiva ani citeam despre rezultatele unui studiu făcut de un grup de cercetători britanici (cum altfel?!) care arăta că un sportiv/ un elev/ un participant la orice tip de competiție clasat pe locul al III-lea are o satisfacție mult mai mare decât unul care ia argintul. De ce? Primul regretă că nu a luat aurul, dar cel de-al treilea se bucură că a prins podiumul. Însă nu e o regulă generală. Atunci când ești tu cu tine în luptă și dacă te clasezi pe ultimul loc poate fi o mare realizare. Ești acolo, te-ai calificat, poate ai trecut printr-o perioadă cruntă, ai avut probleme și e o minune că ai ajuns acolo! Așa și cu premiul secund al campioanei noastre.

A fi pe locul al II-lea și nu în fruntea unui clasament reprezintă una dintre obsesiile noastre. Generații întregi de copii au fost întrebate de părinți, de cunoscuți „De ce al doilea, și nu primul?”, minimalizându-se astfel eforturile și bucuria de a avea un rezultat foarte bun.

Românii, tributari unei mentalități inflexibile?

Pornind de la studiile realizate de psihologul Carol S. Dweck, convingerile noastre despre succes provin din modul în care suntem evaluați de cei din jurul nostru, iar asta ne poate conduce spre o mentalitate fixă sau spre una flexibilă. Poporului român îi place să fie văzut printr-o lentilă a unei mentalități fixe, condus de convingerea: „Trebuie să fii întotdeauna primul, într-o competiție, la școală, la firmă, altfel nu ești valoros, puternic sau nu ajungi departe”. Orice altă lentilă care ar implica un loc secund sau mai jos, ar putea să scoată în evidență o slăbiciune, iar asta devine un lucru periculos. Nu suntem învățați să ne privim slăbiciunile ca pe niște oportunități, încă credem din păcate că orice vulnerabilitate este un pericol, care imediat trebuie eliminat și nicidecum privit ca pe o oportunitate de schimbare, o perspectivă de tipul „ceva din mine este alături de mine pentru a produce o schimbare. Iar locul al II-lea într-o competiție ne face pe mulți dintre noi, exceptând cazul de față, să ne simțim vulnerabili, să coborâm de pe un piedestal pus dintr-o convingere rigidă și să ne uităm înspre noi înșine, spre fiecare dintre noi, nu doar spre sportiv sau lotul național. Locul al II-lea sau locul al III-lea este acea oportunitate pe care o primim spre o mentalitate flexibilă, în care învățăm, schimbam și ne descoperim resursele”, explică Diana Pop, psiholog clinician.

Ana Maria Popescu, a câștigat medalia de Argint la proba de spadă în cadrul Jocurile Olimpice  de la Tokyo, aducând totodată prima medalie olimpică pentru România. În primul ei meci, campioana olimpică din 2016 cu echipa a trecut de Tikanah Kiria Rahman Abdul din Singapore cu 15-10. Sportiva s-a calificat în sferturile de finală, după ce a trecut de sud-coreeanca Sera Song cu 15-6. În sferturi, spadasina a trecut de Julia Beljajeva, 29 de ani, scor 15-8. În semifinale a învins-o pe Katrina Lehis cu 15-11, iar în finală, sportiva tricoloră a fost învinsă de chinezoaica Sun Yiwen.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Doamna psiholog clinician face, observ, niste afirmatii cu caracter general care nu par sa aiba cine stie ce sustinere.
    " Locul al II-lea sau locul al III-lea este acea oportunitate pe care o primim spre o mentalitate flexibilă, în care învățăm, schimbam și ne descoperim resursele" - da, iar intrebarea "Nu puteai sa iei locul 1?" exact de asta se leaga: de putut clar se putea, dar ce nu a mers? Ce ai putea sa faci mai bine data viitoare? Ce ai putea sa inveti din experienta asta, cum ai putea sa iti imbunatatesti tehnica? Dar na, nu mai putem de sensibilitate si ne doare fiecare urma de critica. Raspunsul Anei Maria Popescu este intr-adevar unul de bun simt si transmite urmatorul lucru: in principiu da, totdeauna se poate mai bine, dar pentru dansa cel mai probabil nu va mai exista o data viitoare (adica o participare la viitoare jocuri olimpice), pentru ca are deja 37 de ani, o dor toate etc. Ceea ce e de inteles, evident. Asa stand lucrurile, nu mai are rost sa faca o analiza super detaliata a ceea ce nu a mers bine azi si alege pur si simplu sa se relaxeze si sa se bucure de rezultat, care de altfel e foarte bun. Ceea ce iarasi e de inteles. O intrebare pertinenta si un raspuns de mult bun simt, nu avea de ce sa raspunda cu ironii sau sa se enerveze, astea sunt lasate pentru publicul spectator mai sensibil. Campionii sunt facuti din materiale mai rezistente. Felicitari Ana Maria Popescu!
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult