Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

IT-ul nu e doar pentru programatori și „băieții de la tehnic". Cum ne pregătesc facultățile din România pentru evoluția tehnologică?

Startup birou

Foto: Getty Images

În anii 90-2000, un om înstărit își permitea un bucătar personal, un aghiotant care să îi facă cumpărăturile și un șofer cu o mașină în fața blocului, întotdeauna la dispoziție; desigur, plătind salarii pentru fiecare dintre aceștia. În 2022, un corporatist cu un salariu mediu pe economie are toate acestea la dispoziție cu 3 aplicații instalate pe telefon: Glovo (Tazz), Bringo și Uber (Bolt, BlackCab).

Toate acestea au fost posibile datorită inovațiilor și automatizărilor. Centralista de la taxiuri din anii 2000 a rămas fără job astăzi, în 2022, așa cum s-a întâmplat și la multe unități de call-center, mai toate firmele încercând diverși asistenți dotați cu AI care să rezolve problemele clienților, economisind resurse și în același timp, bani. Că nu sunt încă adaptați perfect nevoilor noastre e partea a doua, dar se lucrează la asta, din greu.

Piața muncii se află într-o continuă schimbare direct proporțională cu evoluția tehnologică. De-a lungul timpului, multe procese au fost automatizate, fie prin aplicații software, fie prin hardware. Spre exemplu, dacă înainte aveam nevoie de o multifuncțională sau de un scanner și de un fax pentru a scana un document și a-l trimite, în 2022 e suficient un smartphone conectat la Internet, care are o aplicație care face pentru tine aceste lucruri (iScanner).

De câțiva ani s-au efectuat analize și s-au scris rapoarte despre profesiile viitorului, iar companiile s-au apropiat mai mult de universități în încercarea de a dezvolta capitalul uman încă de pe băncile facultății.

Viitorul economiei moderne este un tren care a sosit deja în gară, dar mulți încă nu s-au convins că trebuie să urce în el. World Economic Forum spune că 50% dintre toți angajații vor fi nevoiți să învețe aptitudini noi până în anul 2025, iar estimările arată că 85 de milioane de locuri de muncă ar putea fi înlocuite de o schimbare în diviziunea muncii dintre oameni și mașini (roboți). O adoptare mai mare a tehnologiei va însemna că, în următorii cinci ani, competențele solicitate în toate locurile de muncă se vor schimba, iar deficitul de competențe va continua să crească.

Sunt facultăți în România care au venit în întâmpinarea acestor schimbări prin îndeplinirea a 3 obiective majore: realizarea punții între competențele moderne și educația studenților indiferent de profil, reskilling-ul și oferirea programelor de învățare continuă. Una dintre acestea este Fabiz-ul (Faculty of Business Administration in Foreign Languages), din cadrul ASE, care a trecut și trece printr-un proces continuu de poziționare condiționat de cerințele actuale ale pieței de muncă, și ale societății, în general. Concret, au dispărut orele cu prelegeri unilaterale ale profesorilor, iar atenția este îndreptată în special către practică, folosindu-se aplicații interactive, studii de caz și povești de business, spuse direct de către oameni din companii importante.

Proiectarea și utilizarea tehnologiei sunt unele dintre competențele de bază pentru economia modernă. Deși în urmă cu câțiva ani dacă știai bine pachetul Office (Wordul și Excelul), puteai să spui că ai competențe digitale, dar pentru orice îmbunătățire tehnică a proceselor aveai nevoie de departamentul IT, în momentul de față, cu evoluția aplicațiilor RPA (robotic process automation), și a celor de tip low-code, un absolvent de business al FABIZ poate realiza aceste îmbunătățiri singur. Strategia IT a companiei și transformarea digitală nu mai este coordonată doar de CIO sau CTO (și clar nu trebuie să fie), specialiștii în business având o mare contribuție. Analiza avansată a datelor este la îndemâna multor specialiști care au învățat Python, limbaj de programare introdus în curricula FABIZ (în locul pachetului Office, care a fost externalizat).

În momentul de față, toate aceste competențe sunt la îndemâna oricărui absolvent de liceu sau angajat, în cadrul programelor de licență și master care s-au aliniat la nevoile reale ale pieței muncii. Programul de master MDBI (Master in Digital Business and Innovation) oferă absolvenților unui profil non-tehnic competențe IT în domeniul afacerilor digitale, iar IT-iștilor oferă competențe de business pentru a avansa în carieră pe poziții de management.

Ce pot face angajații pentru a nu deveni redundanți

Pandemia a accelerat tendința de recalificare online. În plină ascensiune a Covid 19, în lunile aprilie și iunie ale lui 2020, Coursera a înregistrat o creștere de patru ori a numărului de persoane care au căutat singure oportunități. Angajatorii oferă opțiuni de învățare online pentru angajații lor, iar numărul de înscrieri a crescut de 9 ori pentru cursanții care au accesat resurse online prin intermediul programelor guvernamentale, potrivit WeForum.

Specializarea în domenii precum digital business, data science sau antreprenoriat vor deveni motorul economiei românești, atât prin acoperirea nevoilor din piața muncii, dar și prin crearea de job-uri noi. Pentru o nouă specializare, există programe de master precum MDBI si nou-înființatul Master in Entrepreneurship al ASE, proiectate special pentru angajați, cu discipline modulare, ce au loc după terminarea orelor de program.

"E nevoie de toată alergătura de care ești capabil, pentru a rămâne în același loc" (Lewis Carol)

Este evident că schimbările în tehnologie și economie se vor petrece într-un ritm accelerat. Singurul mod în care poți rămâne competitiv pe piața muncii și să aduci constant îmbunătățiri în cadrul companiei, este să înveți continuu. Pentru asta, unele cursuri online pot fi benefice. Trebuie totuși să ne documentăm cu privire la învățământul de calitate. Există cursuri postuniversitare acreditate, precum cele de la exed.fabiz.ase.ro, dezvoltate în urma analizelor privitoare la competențele viitorului.

Deși presiunea din partea acestor schimbări poate deveni copleșitoare, mindest-ul trebuie să fie orientat către oportunitățile incredibile pe care aceste modificări le aduc. Dacă acum mulți ani, la primul job, puteai să muți cifre dintr-un program în Excel, dupa care în alt Excel, cu zilele, acum tinerii au șansa să fie angajați pentru ceea ce îi face de fapt valoroși: gândire analitică, creativitate, inovație. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Alina check icon
    Analiza conținutului este foarte complexa ne uitam după flux adică interactiune și contează refluxul cum zic eu.
    • Like 0
  • Mihai, ce scri tu aicea e mai degrabă un vis frumos. Eu lucrez pentru guvernul federal Canadian, și nici măcar ITiștii noștri nu au auzit de jumate din conceptele pe care le descri.
    Om fi noi mai înapoiați, dar suntem waaay ahead of the States. Vreau să cred că fiu-miu de 11 ani va putea fi schimbarea de care vorbești când o termina o facultate...
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult