Foto Inquam Photos/Octav Ganea
Aș da elevului de 14 ani, la Examenul Național de Limbă și literatură cerințe de genul:
- să corecteze un text cu greșeli de exprimare larg răspândite în limbă;
- să facă deducții și alegeri justificate pe marginea a cel puțin 5 texte scurte din stiluri funcționale distincte: un fragment literar, un articol, o ofertă de vacanță, o rețetă culinară, un text cu instrucțiuni de asamblare a unei jucării, un text științific din manualul lor de Biologie/Chimie/Fizică etc.
- să introducă 5 neologisme într-un text lacunar;
- să formuleze o cerere, o scrisoare, un anunț;
- să argumenteze într-un eseu structurat un punct de vedere dat - pro și contra, cu exemple concrete;
- să rearanjeze logic și cronologic enunțurile unui text dezorganizat;
- să justifice alegerile unor personaje în textele studiate;
- să rezume un mesaj/ fragment audiat;
Etc.
Adică exerciții pentru verificarea gândirii în limba română.
Noi acum verificăm cât dresaj și ce reflexe pavloviene, tocilărești au construit profii la clasă și la meditații.
Doamne-ferește să se schimbe modul în care evaluăm! Am vedea apoi, cu ochiul liber, cât analfabetism funcțional, câtă învățare degeaba avem - și alea făcute cu stres și importanță!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
După 89, literatura nu s-a întors la catedra de arte, împreună cu surorile ei, muzica şi artele plastice.
Probabil că va reveni.
Interesant este că propunerea din articol include 99% gramatică/comunicare, 1% literatură.
Până la urmă literatura va zbura din examene, lucru foarte normal, din moment ce nici surorile ei nu figurează ca materii de examen.
Nu veţi găsi comentariu Eminescu, Enescu şi Brâncuşi, deşi cei trei fac parte din ACEEAŞI ARIE, cea a artei.
Culmea e că nici nu ne dăm seama de acest lucru, ceea ce e cu mult mai grav. În sistemele normale există ARTS AND LITERATURE, însemnând că un curent ca avangarda e studiat în toate ariile artei, ceea ce îl face înţeles mai bine. Dar noi nu suntem un sistem de învăţământ normal.
Vestea bună e că începem să ne normalizăm. Deocamdată suntem în faza de cristalizare a conceptelor. Comunismul ne-a lovit în moalele capului, noi acum ne dezmeticim. O să dureze şi o să coste câteva generaţii, dar suntem pe drumul cel bun.
"Până la urmă literatura va zbura din examene" - de unde rezulta asta? Pana acum nu s-a emis un document in acest sens. Si de ce ar trebui sa zboare, ma rog? Inteleg, nu va place dvs. si doamnei Moraru, dar n-am vazut pana acum un motiv obiectiv pentru care ar trebui efectuata schimbarea asta.
"să formuleze o cerere, o scrisoare, un anunț" - se dadeau exercitii cu texte functionale acum cativa ani. Pe de alta parte de la cerere am cam ajuns la formulare online, de la scrisoare la mesaj pe whatsapp si de la anunt la postare pe facebook. Sau insta. Sau twitter. Sau minds. Sau gab. Sau mastodon. Sau youtube. Mi-a scapat vreuna? Tik-tok. Vine. Probabil multe altele.
"să argumenteze într-un eseu structurat un punct de vedere dat - pro și contra, cu exemple concrete;" - si daca e vorba de apartenenta unui text la genul epic/liric/dramatic, care e problema?
"să justifice alegerile unor personaje în textele studiate;" - cum?? Adica sa invete pe de rost un comentariu la o opera studiata? Cam asa ar suna critica la ce propuneti. Pai doamna, lucruri de genul asta se dadeau anii trecuti la examen si a fost soc si groaza ca vai cat au elevii de invatat. Tragic, intr-adevar.
"să rezume un mesaj/ fragment audiat;" - sigur. Eventual fragmente inregistrare la o calitate... maxima, redate pe niste casetofoane de acum 15 ani. Ajungem la aceeasi problema ca in cazul tabletelor: idee buna, poate, dar nu tocmai realista cu resursele actuale.
La noi există, de unde şi transformarea neoficială a evaluării într-un examen. Ceea ce nu este. Sau n-ar trebui să fie, pentru că ilogic ca la mate-fizică să intri cu notă mare la limba română şi să reuşeşti la mustaţă pe probleme de matematică. Evident, nouă nu ne pasă.
Pe de altă parte vă asigur că şi la liceele cu standarde ridicate sunt destule materii la care standardul e foarte jos. Vă spun asta din discuţii de la sursă. Niciun profesor de educaţie plastică nu va ridica standardul la materia sa, în special în contextul în care această materie devine opţională şi e în pericol să-şi piardă postul. Valabil şi pentru educaţia muzicală.
În rest, pentru materiile grele se fac meditaţii, că d-aia au apărut meditatorii. Dacă vrei viaţă uşoară, faci meditaţii. Dacă vrei viaţă grea, nu faci. Unii fac şi la 4-5 materii.
E simplu.
Sigur, poţi să studiezi şi pe cont propriu, dar e greu. În plus, dacă nu vei avea de-aface cu materia respectivă (nu apare la bac sau la facultate) e mai simplu să-şi bată meditatorul capul cu ea şi viaţa ta să rămână uşoară. Evident, nu vei învăţa nimic din materia respectivă, dar cum nu-ţi foloseşte, nu e nicio pierdere. Iei nota şi gata.
De unde rezulta ca "se" fac meditatii?
"Sigur, poţi să studiezi şi pe cont propriu, dar e greu." - de ce ar fi asa, ma rog?
Imi doresc o presiune din partea noastra, a societatii, referitoare la acest subiect. O dezbatere publica intinsa pe vreo 1-2 ani ar da, probabil, rezultate.