Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

La Evaluarea Națională acum verificăm cât dresaj și ce reflexe pavloviene, tocilărești au construit profii la clasă și la meditații

evaluarea nationala 2020 - Octav Ganea

 Foto Inquam Photos/Octav Ganea

Aș da elevului de 14 ani, la Examenul Național de Limbă și literatură cerințe de genul:

- să corecteze un text cu greșeli de exprimare larg răspândite în limbă;

- să facă deducții și alegeri justificate pe marginea a cel puțin 5 texte scurte din stiluri funcționale distincte: un fragment literar, un articol, o ofertă de vacanță, o rețetă culinară, un text cu instrucțiuni de asamblare a unei jucării, un text științific din manualul lor de Biologie/Chimie/Fizică etc.

- să introducă 5 neologisme într-un text lacunar;

- să formuleze o cerere, o scrisoare, un anunț;

- să argumenteze într-un eseu structurat un punct de vedere dat - pro și contra, cu exemple concrete;

- să rearanjeze logic și cronologic enunțurile unui text dezorganizat;

- să justifice alegerile unor personaje în textele studiate;

- să rezume un mesaj/ fragment audiat;

Etc.

Adică exerciții pentru verificarea gândirii în limba română.

Noi acum verificăm cât dresaj și ce reflexe pavloviene, tocilărești au construit profii la clasă și la meditații.

Doamne-ferește să se schimbe modul în care evaluăm! Am vedea apoi, cu ochiul liber, cât analfabetism funcțional, câtă învățare degeaba avem - și alea făcute cu stres și importanță!

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Mulţi confundă limba cu literatura. Limba, gramatica şi comunicarea nu sunt acelaşi lucru. Gramatica e o necesitate, literatura - ca şi muzica sau pictura - sunt arte. Inţial, literatura a fost artă în reforma lui Spiru Haret, dar comuniştii au scos-o din aria esteticului şi au transformat-o în armă de propagandă (cu concursul unor scriitori bine înfipţi în partid).
    După 89, literatura nu s-a întors la catedra de arte, împreună cu surorile ei, muzica şi artele plastice.
    Probabil că va reveni.
    Interesant este că propunerea din articol include 99% gramatică/comunicare, 1% literatură.
    Până la urmă literatura va zbura din examene, lucru foarte normal, din moment ce nici surorile ei nu figurează ca materii de examen.

    Nu veţi găsi comentariu Eminescu, Enescu şi Brâncuşi, deşi cei trei fac parte din ACEEAŞI ARIE, cea a artei.

    Culmea e că nici nu ne dăm seama de acest lucru, ceea ce e cu mult mai grav. În sistemele normale există ARTS AND LITERATURE, însemnând că un curent ca avangarda e studiat în toate ariile artei, ceea ce îl face înţeles mai bine. Dar noi nu suntem un sistem de învăţământ normal.
    Vestea bună e că începem să ne normalizăm. Deocamdată suntem în faza de cristalizare a conceptelor. Comunismul ne-a lovit în moalele capului, noi acum ne dezmeticim. O să dureze şi o să coste câteva generaţii, dar suntem pe drumul cel bun.
    • Like 0
    • @ Valentin
      "Mulţi confundă limba cu literatura." - materia se cheama limba SI literatura romana. Nu vad care ar fi confuzia. Unii ii spun "romana" pe scurt, dar e destul de clar despre ce e vorba.
      "Până la urmă literatura va zbura din examene" - de unde rezulta asta? Pana acum nu s-a emis un document in acest sens. Si de ce ar trebui sa zboare, ma rog? Inteleg, nu va place dvs. si doamnei Moraru, dar n-am vazut pana acum un motiv obiectiv pentru care ar trebui efectuata schimbarea asta.
      • Like 2
  • "să introducă 5 neologisme într-un text lacunar"- bun, pai au sinonime/antonime. Nu vad care ar fi marea diferenta.
    "să formuleze o cerere, o scrisoare, un anunț" - se dadeau exercitii cu texte functionale acum cativa ani. Pe de alta parte de la cerere am cam ajuns la formulare online, de la scrisoare la mesaj pe whatsapp si de la anunt la postare pe facebook. Sau insta. Sau twitter. Sau minds. Sau gab. Sau mastodon. Sau youtube. Mi-a scapat vreuna? Tik-tok. Vine. Probabil multe altele.

    "să argumenteze într-un eseu structurat un punct de vedere dat - pro și contra, cu exemple concrete;" - si daca e vorba de apartenenta unui text la genul epic/liric/dramatic, care e problema?

    "să justifice alegerile unor personaje în textele studiate;" - cum?? Adica sa invete pe de rost un comentariu la o opera studiata? Cam asa ar suna critica la ce propuneti. Pai doamna, lucruri de genul asta se dadeau anii trecuti la examen si a fost soc si groaza ca vai cat au elevii de invatat. Tragic, intr-adevar.

    "să rezume un mesaj/ fragment audiat;" - sigur. Eventual fragmente inregistrare la o calitate... maxima, redate pe niste casetofoane de acum 15 ani. Ajungem la aceeasi problema ca in cazul tabletelor: idee buna, poate, dar nu tocmai realista cu resursele actuale.
    • Like 2
  • Valentin check icon
    Termenul de EVALUARE nu este sinonim cu cel de EXAMEN. Fenomenul apare şi în Finlanda: elevii sunt evaluaţi, şi în funcţie de această evaluare se alege liceul care corespunde cel mai bine abilităţilor şi calităţilor elevului. Apare însă un mic-mare amendament: în Finlanda toate liceele sunt bune. Nu există împărţire între liceu de top şi liceu de coadă.
    La noi există, de unde şi transformarea neoficială a evaluării într-un examen. Ceea ce nu este. Sau n-ar trebui să fie, pentru că ilogic ca la mate-fizică să intri cu notă mare la limba română şi să reuşeşti la mustaţă pe probleme de matematică. Evident, nouă nu ne pasă.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Liceele bune se mai numesc si colegii. Standardele la asemenea licee sunt ridicate la TOATE materiile. Daca ai probleme cu un examen usor cum e evaluarea nationala, la un liceu de top cel mai probabil n-o sa ai o viata foarte usoara.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Învăţământul românesc e corvoadă continuă, aşa că viaţa nu e uşoară nicăieri. Însă evaluarea nu e examen. Sunt termeni diferiţi.
      Pe de altă parte vă asigur că şi la liceele cu standarde ridicate sunt destule materii la care standardul e foarte jos. Vă spun asta din discuţii de la sursă. Niciun profesor de educaţie plastică nu va ridica standardul la materia sa, în special în contextul în care această materie devine opţională şi e în pericol să-şi piardă postul. Valabil şi pentru educaţia muzicală.
      În rest, pentru materiile grele se fac meditaţii, că d-aia au apărut meditatorii. Dacă vrei viaţă uşoară, faci meditaţii. Dacă vrei viaţă grea, nu faci. Unii fac şi la 4-5 materii.
      E simplu.
      Sigur, poţi să studiezi şi pe cont propriu, dar e greu. În plus, dacă nu vei avea de-aface cu materia respectivă (nu apare la bac sau la facultate) e mai simplu să-şi bată meditatorul capul cu ea şi viaţa ta să rămână uşoară. Evident, nu vei învăţa nimic din materia respectivă, dar cum nu-ţi foloseşte, nu e nicio pierdere. Iei nota şi gata.
      • Like 0
    • @ Valentin
      De unde rezulta ca e o corvoada continua?
      De unde rezulta ca "se" fac meditatii?
      "Sigur, poţi să studiezi şi pe cont propriu, dar e greu." - de ce ar fi asa, ma rog?
      • Like 2
  • Corect.
    Imi doresc o presiune din partea noastra, a societatii, referitoare la acest subiect. O dezbatere publica intinsa pe vreo 1-2 ani ar da, probabil, rezultate.
    • Like 2
    • @ Cristi Crisan
      Valentin check icon
      Taberele din pedagogie sunt clare şi în conflict de multă vreme. Falia conservatorism-progres apare şi aici, cu urmări grave pentru elevi.
      • Like 0


Îți recomandăm

Arsenie. Viața de apoi

„Constatarea cea mai sumbră, după experiența asta, e că oamenii se lasă foarte ușor manipulați pe fondul de nevoie intimă religioasă și că ne îndreptăm, cumva și din analfabetism istoric sau din necunoaștere, către valorizarea acestor formule autoritare antioccidentale, antieuropene conspiraționiste care sunt în spațiul public din ce în ce mai puternice. Și asta vom vedea la alegerile de anul viitor cu ce o să se soldeze”, a concluzionat Alexandru Solomon.

Citește mai mult

Apă de băut

Copil fiind, înainte de 1990, „recrutam” câte un adolescent mai vânjos din cartier ca să cărăm sacoșele cu 10-12 recipiente din sticlă, pe care le dădeam goale și le aduceam acasă pline cu apă minerală. Vecinul se alegea cu o monedă sau un biscuit Poiana. Dacă știa să negocieze mai bine, primea cu împrumut mingea mea de fotbal, câteva ore.

Citește mai mult