Foto: Inquam Photos / Alexandru Busca
Mare agitație în jurul rezultatelor testelor PISA.
Cu ani în urmă, o distinsă doamnă ministru a ne-educației ne spunea că testele PISA nu sunt foarte relevante, că nu ne arată ce știu copiii, ci cum pot folosi ei ceea ce știu. Dacă m-aș opri aici și deja ar fi suficient, cu așa o viziune, „România educată” avea final cunoscut. Merg însă cu niște ani în urmă, undeva prin 2011.
Inspirat de un proiect derulat deja în SUA, în New York mai precis, am adus acel concept în România. Anume că echipe formate din elevi, profesori, părinți să lucreze împreună pentru a sprijini creșterea eficacității educației. Ținteam în implicare, onestitate, a lucra împreună. Am adus conceptul, am adus mentorul care derulase asta în SUA și am cedat managementul proiectului unei tinere domnițe.
Proiectul, extrem de generos în ideile sale, s-a derulat în vreo 5 licee din țară și se dorea unul național. Ușor de înțeles, avea nevoie de timp și consecvență. Schimbările de felul acesta au nevoie de timp, consecvență și onestitate. Adică de o oglindă în care să ne uităm continuu, să întrebăm „Ce am de îmbunătățit?” și să cer celui din oglindă să-mi răspundă onest.
Ce să vezi, în 2012 avem alegeri.
Mega-alianța câștigătoare schimbă, din pix, modul de calcul a ratei de promovare la BAC. Și-uite așa, unul dintre liceele din proiect saltă de pe la 5%, la vreo 35-40%! Dintr-o matematică politică. Acum că tema educației este suculentă pentru politicieni, o știm, nimic nou. Doar că tânăra domniță, luată de euforie, clamează succesul proiectului de sprijin prin rezultatul de 35-40%. Și-l clamează atât de mult, încât ajunge să-l creadă. Și să facă prozeliți. Ai rezultatelor din pix.
Cam prin aceeași vreme, fiica mea începea liceul. La un liceu bine vorbit din Iași. Se apropie iarna, vine vremea tezelor. După care, evident, împărțirea notelor. Ce să vezi, la clasa respectiva, hop, o doamnă profesor pentru care conta în mod hotărâtor conținutul tezei, și mai puțin, spre deloc, numele elevului. Așa încât fiica unui universitar primește o notă mică. Alarmantă situație. Reclamație la directorul școlii, profesorul admonestat și somat să refacă tezele și, implicit, notele. Refuz! Fără precedent.
Am solicitat insistent o întâlnire comună părinți-profesor-diriginte-director, pentru a reda demnitatea profesorului în cauză. Fără răspuns. „Nu mă lasă să convoc această ședință”, îmi spune dirigintele.
Așadar, PISA de azi nu a început ieri. Are un istoric solid, la care am muncit din greu și consecvent. Prin a minți, prin a ne minți.
Pentru că am și ne-am mințit atâția ani, am ajuns să credem sincer că rezultatele PISA sunt mincinoase.
O vorbă celebră spune că nu poți obține rezultate diferite făcând lucrurile la fel.
Așadar, vrem ca PISA de peste 10 ani să arate diferit?
Hai să ne uitam în oglindă și să-i cerem onestitate!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sunt universități de 4-5-600+ studenți. Cine are cu adevărat nevoie de 3-400 de licențiați in geografie doar de la Iași? Cine are nevoie de mii de absolvenți de studii economice? Doar la Iași sunt doua facultăți de kinetoterapie, anual cred că ies 100 de studenți cu licență.
Facem doar sa fie făcut.