Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Lansez o provocare mediului de afaceri

Uzinele Dacia

Foto: Guliver Getty Images

Am fost invitat zilele acestea la o conferință a antreprenorilor de succes din România pentru a prezenta așteptările mele legate de evoluțiile macro în 2017. La urma urmei, este o tradiție cel puțin a ultimei decade ca, la început de an, mediul de afaceri să-și dorească să facă anul în curs mai predictibil.

Și totusi, intervenția mea s-a referit într-o mică măsura la 2017. Deoarece cred că miza momentului nu este anul 2017. Anul în curs este doar un element de detaliu al tabloului general și cred că am face o mare greșeală dacă în analiza perspectivelor ne-am limita doar la el.

Sigur, am putea expedia rapid și superficial perspectivele economice ale acestui an spunând că inflația la sfârșit de an va ajunge la o valoare aproape ideală, de 2%, că creșterea economică, chiar dacă probabil mai scăzută decât iîn 2016, va rămâne printre cele mai mari din Europa, că impozitele își vor continua drumul spre noi și noi minime. Creșterile salariale vor rămâne substanțiale și consumul va înregistra și el rate bune de creștere, ceea ce va face ca problema mediului de afaceri să fie mai degrabă cum să satisfacă cererea, și nu cum să o găsească.

Cu o astfel de imagine la minut, toată lumea ar putea să plece liniștită acasă, pentru a-și îmbunătăți planurile de afaceri, pentru a gândi ce dividende mai distribuie sau ce investiții mai face. Ar fi o mișcare pripită. Pentru că noi am mai fost aici…

Am mai fost în situația în care economia României creștea cu cifre record. Am mai fost în situația în care consumul „trecea prin tavan”. Însă problema noastră este că volatilitatea economiei românești este una dintre cele mai mari din Europa. Adică avem cifre record de creștere, dar și cifre record de scădere în recesiune. Tocmai din cauza faptului că politicile fiscale ale României, în loc să încerce să modereze mișcarile extreme ale economiei, nu au făcut decât să le alimenteze. Așa cum se întâmplă și acum: într-un context de creștere economică record, aplicăm noi și noi stimulente fiscale.

Deci cred că, de fapt, perspectiva anului 2017 nu ne dă motive să plecăm liniștiți acasă, pentru că suntem într-un context în care, poate mai mult ca niciodată, mediul în care operăm trebuie analizat în dinamica lui. Și pentru că a sosit poate momentul ca mediul de afaceri din România să-și asume un rol pe care nu și l-a asumat niciodată până acum.

Spun că mai mult ca niciodată ar trebui să analizăm evoluția mediului în dinamică, deoarece suntem martorii, să sperăm că în curând nu și victimele, unor evoluții geopolitice nu doar rapide, dar care, odată consolidate, vor avea consecințe pe termen lung, definind istoria viitoare a României. Nota bene, evoluțiile economice în piețele dezvoltate de interes pentru noi sugerează riscuri în scădere.

În SUA, economia dă de mai multă vreme semne de revenire, iar Fed pregătește momentul creșterii dobânzii de referință. Stimulul fiscal prin investiții în infrastructură și cheltuielile militare în creștere nu vor face decât să stimuleze economia SUA.

Europa dă și ea semne încurajatoare de revenire economică însoțită de mult așteptata creștere a inflației, iar retragererea SUA de pe piețele asiatice va reprezenta o minge ridicată excepțional la fileu pentru economiile UE și, în primul rând, pentru power-house-ul german al exporturilor europene. Efectul de antrenare a economiei românești puternic integrate în economia UE ar trebui să fie manifest. Deci principalul risc extern pentru România nu provine din zona economică, ci din zona geopolitică.

Iar cea mai bună cale de a ne proteja este o guvernanță de înaltă calitate a țării. Din păcate însă, evoluțiile recente din România parcă își propun să confirme necesitatea organiării unei Europe cu două viteze. Pentru că nu e suficient să spui că nu vrei să pici în grupul țărilor de rang doi al UE, ci trebuie să și demonstrezi prin ceea ce faci că poți aspira să fii o țară de rangul întâi. Iar România nu face asta într-un mod convingător.

România este într-un proces continuu de autovulnerabilizare care își dorește parcă să asigure faptul că nu ne dăm nicio șansă să decolăm și noi definitiv și să arătăm, în sfârșit, că putem fi, ca țară, mai înțelepți politic și mai atractivi economic decât, până nu demult, „tocilarii” Europei Centrale, Ungaria și Polonia, acum căzuți în dizgrație.

Vulnerabilizarea se face pe multiple planuri, dar în primul rând bugetar, prin asigurarea faptului că România are cel mai sarac buget din UE raportat la PIB. Și cred că a venit momentul în care mediul de afaceri să facă o schimbare totală de atitudine și să pună piciorul în prag. Da, știu, dintotdeauna și pe toate meridianele, oamenii de afaceri au încercat să-și minimizeze îndatoririle fiscale. Acesta a fost și cazul României până acum, dar cred că linia roșie a fost depășită.

Căci argumentația conform căreia „statul e un administrator prost, deci să-i lăsăm cât mai puțini bani”, chiar dacă în principiu corectă, nu poate funcționa la nesfârșit. Deja această filosofie ne-a adus la cele mai mici venituri bugetare raportate la PIB din Europa. Cam cât de jos mai vrem să scădem? Cam cât de naivi putem să fim ca să ne imaginăm că vom face cu venituri bugetare de 29% din PIB ceea ce Franța face cu venituri de 50% din PIB? Atât de slabi administratori să fie francezii sau atât de decuplați de realitate suntem noi?

Miza nu trebuie subestimată. Pentru a o înțelege, vă amintesc o analiză pe care am făcut-o recent. În varianta în care cheltuielile cu apărarea ar crește la 2% din PIB pentru toate țările NATO care acum se află sub acest prag, raportate la veniturile bugetare, cheltuielile de apărare plasează România pe locul 2 după SUA și imediat înaintea Marii Britanii. Repet, după SUA, care are 10,9%, România ar aloca cea mai mare parte a veniturilor bugetare pentru apărare, adica 6,3%.

În consecință, pentru cheltuielile bugetare altele decât cele de apărare, raportat la venituri, România va avea cea mai mică alocare dintre țările UE. Iar aici sunt incluse toate categoriile bugetare de care mediul de afaceri este în mod constant interesat: educație, infrastructură, sănătate. Din acest motiv nu putem continua să scădem la nesfârșit impozitele.

Aceasta mă face să lansez mediului de afaceri provocarea de a spune „STOP”: impozitele nu mai trebuie să scadă, veniturile bugetare trebuie să crească pentru a produce dezvoltare.

Este iluzoriu să credem că putem să ne dezvoltăm ca țară pe un buget minimal. Iar afacerile antreprenorilor români, în lipsa unei infrastructuri de transport decente, în lipsa unor absolvenți care să corespundă calitativ și cantitativ nevoilor lor, în lipsa unor angajați sănătoși, vor sfârși prin a stagna, sau, și mai rău, prin a dispărea. Banii câștigați prin reduceri de impozite se vor duce astfel pe apa sâmbetei.

În momentul în care ambasadorul unei țări respectabile din UE ne asigură de interesul neschimbat al țării sale în a-i aduce acolo pe cei mai valoroși români, noi ar trebui să fim recunoscători și fericiți pentru acest lucru? Iar mediului de afaceri autohton îi vor rămâne cei mai puțini valoroși? Până la urmă, sistemul educațional și evoluția societății ar trebui să-i facă pe cei mai buni români să rămână, nu? Dar asta necesită bani publici mai mulți și administrați mult mai bine.

În concluzie, întrebarea de 100 de puncte pe care vreau să o pun și pentru care eu am deja răspunsul este: asociațiile din mediul de afaceri ar trebui să reprezinte în continuare strict interesele specifice ale grupurilor pe care le reprezintă sau ar trebui să-și asume o agendă națională, ținând cont de provocările majore ale mediului internațional, dar și de provocările interne cu care se confruntă firmele românești din cauza subdezvoltării?

Până la urmă, cred că principala provocare a anului 2017 nu are nimic de a face cu 2017. Ea este să nu sacrificăm iremediabil evoluțiile din 2018, 2019, 2020…

Text preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Analiza este exceptională, aşa cum este ea argumentată prin link-ul de trimitere la postarea anterioară. Eu însă neavând nevoie de precauţia diplomaţiei întreb simplu , spre o finalitate a analizei: de ce legiferăm an de an deficit bugetar, chiar sub 3 %, dacă nu facem investiţii, din bugetul apărării cât se consumă prin finanţarea industriei româneşti, cât PIB generează un euro investit în infrastructură în comparaţie cu industria auto de pildă. De ce toate guvernele, de după 1989, au prăbuşit infrastructura de transport, de ce în aceste zile, în loc să ne tot dăm cu presupusul despre ordonanţa 13, nu discutăm despre efervescenţa politică a UE şi mai ales despre viitorul României în UE, de ce de 27 de ani suntem conduşi submediocru către niciunde. Mi-e teamă că suntem conduşi de un creuzet de interese din care cele Româneşti au aparenţă de zgură, iar excepţionala analiză apare ca un desăvârşit neutru exerciţiu intelectual.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult