Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„De abia când ești antreprenor apreciezi cât de liniștită este viața de angajat”. 5 motive pentru care m-am apucat de business: Generația B

Motivele pentru care o persoană începe o afacere sunt foarte personale în fiecare caz. Ideal este ca motivația să țină de o viziune profesională mai largă, de o nevoie de a pune în practică o dorință sau un vis.

Cinci dintre antreprenorii prezentați în seria GENERAȚIA B ne-au răspuns la întrebarea care sunt trei motive pentru care o persoană ar trebui să înceapă propria sa afacere.

1. Independența 

Independența (creativă, profesională și financiară) este principalul motiv pentru care a intrat în business unul dintre antreprenorii Generației B. 

„Energia de care are nevoie un antreprenor pentru a reuși o anumită formă de performanță în domeniul pe care îl alege este strâns legată de apetența fiecăruia pentru risc, deschiderea pentru nou și abilitatea sau chiar plăcerea de a îmbrățișa schimbarea ca un mod natural de funcționare”, explică George Pop, care deține, împreună cu alți doi prieteni, laboratorul de ecleruri produse sub brandul French Revolution.

Un antreprenor bun este un vizionar, dar și un om al concretului, al realității.

„O bună conexiune cu realitatea este esențială, țintim către Lună, doar că planurile concrete și în acord cu realitatea înconjurătoare și cu resursele pe care le avem la dispoziție pot să facă diferența dintre o utopie și un business de succes”, susține George Pop.

2. Controlul propriului program

Oricine își deschide o afacere are extrem de multe de învățat despre business, despre oameni, despre sine. Lecțiile de afaceri venite din practică nu le poate da nici cea mai tare școală de management. 

„Faptul că un antreprenor lucrează cu diferiți „stakeholderi" - clienți, angajați, colaboratori, parteneri - în același timp, iar fiecare are diferite pretenții, stiluri de comunicare și mai ales mize, îl forțează pe antreprenor să-și ascută la maximum cunoștințele și aptitudinile cu privire la relaționarea cu oamenii”, spune din proprie experiență Alex Petrescu, tânărul care a ajuns la afaceri de 7.000 de euro pe lună vânzând bagels în rulota Sunday Bagels.

Lecțiile despre sine vin, în opinia lui Alex Petrescu, din modul în care un antreprenor învață să-și gestioneze timpul său între afacere și viața personală. Sunt lecții despre ce înseamnă fiecare dintre cele două elemente pentru el, despre cum se întrepătrund și despre ce îi aduce cu adevărat valoare în viață.

Pe de altă parte, deși problema des întâlnită în viața antreprenorilor este faptul că muncesc prea mult timp și nu au timp de odihnă, realitatea este că ei dețin controlul asupra acestui fenomen.

„Atunci când decid să muncească până târziu, sau când decid să delege, în ciuda riscurilor, și să plece în vacanță, ei fac aceste decizii în urma alegerii personale”, crede Alex. El vede, cu umor, și un alt motiv pentru ca o persoană să înceapă propria afacere: „Ca să învețe să aprecieze și viața de angajat”.

3. Să lași o urmă

Dacă simți că poți schimba în bine niște lucruri, nu atât pentru tine, cât mai ales pentru alții, visezi demult să creezi ceva sau ești convins că după tine rămâne ceva bun, atunci înseamnă că ar fi momentul să demarezi o afacere pe cont propriu. 

Dorința de a schimba ceva, visul de a crea, libertatea de a lasa o amprentă în istorie sunt argumente pentru care o persoană să înceapă o afacere, crede Adrian Stănescu, fondatorul Civic Alert, aplicația prin care putem trimite într-un mod simplu sesizări autorităților.

4. Adrenalina

Bogdan Georgescu, antreprenorul care a creat Bookster, o bibliotecă modernă pentru companii, vede alte trei motive pentru care o persoană ar trebui să înceapă propria sa afacere: independența financiară, sentimentul că poți să construiești ceva al tău și aventura.

5. Construcția

Ramona Enache, creatoarea Pointer, paharul perfect pentru a bea vin în natură, pe plajă sau la un picnic, vorbește de „sentimentul pe care îl trăiești atunci când cineva îți cumpără creația” ca un bun motiv pentru ca cineva să înceapă propria afacere.

„Dacă există o viziune, este păcat să rămână neexploatată. A avea propriul business și a reuși să îl crești prin forțe proprii este o lecție care va fi de folos pentru totdeauna”, spune Ramona Enache. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult