Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Materia viitorului în școlile românești. 3000 de elevi din 19 localități s-au înscris deja

„Așa cum o persoană fără permis nu are ce căuta la volan, un om care nu știe răspunsul la întrebări financiare de bază nu ar trebui să primească un credit''. Ideea aparține economistului șef al Băncii Naționale a României, Valentin Lazea, și pornește de la o realitate tristă.

România se află pe ultimul loc în Europa și pe locul 124 între cele 143 de țări la nivel mondial într-un clasament realizat de Banca Mondială în ce privește indicele educației financiare.

Mai mult de jumătate dintre românii care au răspuns la chestionarele Băncii Mondiale, mai exact 52% din ei, au admis că nu au nici un fel de cunoștințe financiare.

Educația financiară ar trebui să înceapă din școli, spun experții, iar unele companii prezente în România se preocupă de introducerea de manuale opționale de educație financiară încă din ciclul primar și gimnazial. Iar asta cu atât mai mult cu cât psihologii consideră că până la vârsta de șapte ani copiii au deja formată modalitatea în care se raportează la bani și, de aceea, educația financiară a celor mici trebuie să înceapă foarte devreme. Începând cu vârsta de opt ani, copiii își pot însuși cunoștințe despre antreprenoriat.

Deja elevii din clasele a treia și a patra se pot înscrie, de vreo trei ani încoace, la un curs opțional de educație financiară, făcut în școlile românești după un curriculum realizat de Banca Națională a României.

Un alt exemplu este proiectul de educație financiară dezvoltat de compania Metropolitan Life.

Peste 3.000 de elevi de gimnaziu din 19 localități din România vor putea dobândi noțiuni și abilități elementare de educație financiară în cadrul programului „Schimbăm vieți” relansat anul acesta de Metropolitan Life în parteneriat cu Junior Achievement.

În proiectul aprobat de Ministerul Educației sunt implicați peste 100 de profesori și aproximativ 50 de voluntari Metropolitan Life.

Aceștia participă la orele din programa elevilor și susțin cu ei activități practice cu accent pe gestionarea veniturilor personale, elaborarea bugetelor, gestionarea situațiilor de risc sau prioritizarea cheltuielilor.

În cadrul proiectului, elevii au o oră pe săptămână în care le sunt oferite idei despre cum ar putea să-și obțină banii de buzunar, dar și cum să devină consumatori inteligenți.

Profesorii implicați în proiect spun despre copiii că la cursuri au înțeles mai bine sensul unor noțiuni despre care auziseră, dar nu știau ce reprezintă, precum cont bancar, depozit, dobândă sau retragere, spune Ciprian Ladunca, CFO at MetLife Europe.

Prin jocuri de rol, discuții și simulări elevii ajung să cunoască mai bine rolul banilor în societate, consumul și economiile, învață cum să fie mai responsabili și să își gestioneze corect resursele.

„Prin interacțiunea cu voluntarii Metropolitan Life, aducem la clasă o perspectivă economică asupra dezvoltării personale și profesionale a elevilor și ne dorim ca în următorii ani să lărgim numărul celor implicați”, declară Ștefania Popp, CEO Junior Achievement România.

Programul din România este parte a inițiativei dezvoltate de Junior Achievement, cu sprijinul MetLife Foundation, în 18 țări din Europa și Orientul Mijlociu, cu scopul de a oferi tinerei generații suport în exersarea abilităților necesare pentru o viață sigură și independentă financiar.

(Foto: Inquam Photos / Alexandru Busca)

De la momentul lansării programului „Schimbăm vieți” (Life Changer), în 2014, peste 15.000 de elevi din Europa au beneficiat de experiențe educaționale de antreprenoriat și incluziune financiară, dar și de mentorat din partea a peste 600 de voluntari Metropolitan Life.

În lume peste 2,5 miliarde de oameni trăiesc cu mai puțin de 2,5 dolari pe zi și majoritatea nu au acces la servicii financiare de bază.

Articolul face parte din cadrul campaniei România asigurată, sprijinită de Metropolitan Life, parte a MetLife Inc., una dintre cele mai mari companii de asigurări de viață din lume. Înființată în 1868, MetLife are, la nivel global, 100 de milioane de clienți în aproape 50 de țări. În România, Metropolitan Life activează de mai bine de 17 ani și are 2 milioane de clienți.

Dacă aveți întrebări, dacă vreți să aflați care sunt criteriile după care să faceți cele mai bune alegeri, publicați-le la finalul fiecărui articol, în secțiunea de dezbateri. Nu trebuie decât să vă logați cu emailul sau cu contul de social media. Puteți, de asemenea, să ne scrieți și pe adresa redacția@republica.ro. Mesajele voastre pot genera subiecte, tematici sau chiar texte și analize în campania România asigurată.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    stati putin ! cine-i plateste pa aia 50 de profi de la Metropolitan Life ? sa fie soros ? nu sunt de acord dacat daca sunt platiti de ghita ! si programul ... programul seamana cu ceva din vest ? gresit ! romania este in est, se cere un model original, ceva imbarligat, nepractic !
    • Like 0
  • Bună ziua,
    Poate s-ar impune ca cei ce doresc introducerea unor discipline financiare chiar și cu caracter opțional să răsfoiască manualele de Educație tehnologică de la clasele a VI-a și vor constata că despre astfel de lucruri se învață la gimnaziu.
    Poate ar fi nimerit să existe o colaborare cu profesorii care predau această disciplină pe de-o parte și să fie introdusă Educația financiară și la liceu la fel cum s-ar impune și Educația juridica (de care se ocupă d-l Cristi Danileț) pe de altă parte.

    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult