Prin Ordin al ministrului Finanțelor a fost aprobat nomenclatorul activităților ce pot fi impozitate în baza normelor anuale de venit. Impozitarea veniturilor utilizându-se metoda tranșelor de venit este permisă pentru un număr de 130 de activități, la care legiuitorul a prezentat și codurile CAEN corespunzătoare activităților din economia națională.
Metoda impozitării prin tranșe de venit pentru acele activități permise poate fi aplicată până la un nivel anual maxim al veniturilor de 100.000 euro anual, calculat la cursul de la 31 decembrie al anului în care au fost realizate veniturile.
Din punctul de vedere al evidenței, contribuabilii ce realizează venituri impozitate prin tranșa de venit, completează în Registrul de încasări și plăți, numai partea corespunzătoarea încasărilor. Desigur, aceste înregistrări reprezintă și sursa de date pentru respectarea unei eventuale obligații de înregistrare în scopuri de TVA.
Autoritățile fiscale - Direcțiile generale ale finanțelor publice au obligația să adopte și să publice nivelul impozitului pentru respectivele tranșe de venit, în trimestrul al 4 lea al anului anterior celui în care se va aplica respectiva impozitare.
Contribuabilii pot opta pentru impozitarea cu tranșe de venit sau impozitarea în sistem real. În această situație, declarația privind modul de impozitare se depune la autoritatea fiscală, fie în 30 de zile de la începerea activității, fie până pe data de 31 ianuarie a anului pentru care se optează la respectiva procedură de impozitare. Această procedură de impozitare se va aplica minimum 2 ani.
Dacă un contribuabil optează pentru impozitarea pe baza tranșelor de venit și desfășoară mai multe activități distincte, tranșele de venit se aplică pentru fiecare activitate. Dacă contribuabilul desfășoară în aceeași perioadă activitate salarială, respectiv se află într-o perioadă de incapacitate a forței de muncă din cauza accidentării, spitalizării, etc., normele de venit se reduc.
Dacă un contribuabilul desfășoară în aceeași perioadă activitate salarială, respectiv se află într-o perioadă de incapacitate a forței de muncă din cauza accidentării, spitalizării, etc, normele de venit se reduc proporțional cu perioada nelucrată. Acești contribuabili trebuie să se adreseze ANAF în termen de 5 zile de la producerea respectivului incident, prezentând documente justificative.
Analizând actul normativ, față de activitățile anterioare, regăsite în nomenclatorul precedent, la o primă analiză nu am identificat modificări deosebite. Activitățile sunt cam aceleași, și pare mai mult o renumerotare a acestora în respectivul nomenclator.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.