Foto: Profimedia Images
De mai bine de 4 ani administrez o flotă de mașini electrice. Avem doar mașini electrice în flotă, iar experiența noastră însumează peste 3.300.000 km 100% electrici, exclusiv în București. Și facem asta din 2017, mai precis închirieri de mașini și ridesharing.
Am decis să investim complet în electrice, pentru că au un consum de energie mult mai mic decât cele pe GPL sau Diesel. Sunt mult mai economice în exploatarea intensivă, în ciclul urban.
Media de consum pe care o avem este cuprinsă între 11-16 kW/h în regim urban, cu atenție mare la accelerări și consumatori. Ca o comparație energetică, 1 L diesel generează aproximativ 10 kW/h. sursa: Wikipedia
Pe lângă această eficiență directă exprimată în consum, toate mașinile electrice sunt automate, silențioase și fără vibrații. Pe noi ne bucură și faptul că nu mai scot fum, într-un oraș în care poluarea depășește record după record.
În flotă, o singură baterie a trebuit schimbată, când mașina era aproape nouă. A fost o defecțiune nefericită, din fericire a fost înlocuită pe garanție.
Înainte să vedem cât durează o încărcare, să clarificăm faptul că majoritatea mașinilor electrice se pot încărca prin 3 moduri: priză de 220 V (acasă, cu în încărcător ceva mai gros decât al unui laptop obișnuit), Type 2 și CCS (încărcare rapidă).
Producătorii dau timpii de încărcare de la 20% - 80%, pentru că atunci când bateria este descărcată sub 20%, pe lângă faptul că nu este indicat să stea multă vreme descărcată, timpul de încărcare este mai lent. Apoi, după 80%, viteza de încărcare scade dramatic.
La Dacia Spring spre exemplu, încărcarea de la 99% la 100% durează 10-15 minute, ceea ce blochează stațiile rapide CCS. Nu este recomandat să se încarce la 100% decât în situații de reală nevoie.
Atunci când se încarcă, bateriile se încălzesc, de aici și uzura mai mică sau mai mare. Vara ar trebui evitată încărcarea peste 90%, mai ales că, dacă încărcarea se face la umbră, sau dimineața, la prânz, sau în soare, energia din baterii poate depăși pragurile de supraalimentare.
Și invers, dacă mergem cu mașina ziua, bateriile se încălzesc, iar la oprire seara și peste noapte acestea se răcesc, și chiar dacă am lăsat mașina la 20% pentru a doua zi, ne putem trezi dimineața cu o autonomie mai redusă, datorită frigului de peste noapte, dar nu sub 15% totuși.
Nu intru în detalii tehnice plictisitoare, dar la o priză domestică, o mașină se încarcă plin, într-un interval de 10-14 ore.
La o stație de Type 2, aproape toate mașinile din 2022 se încarcă astfel: cele cu baterii mari în aproximativ 6-7 ore, iar cele cu baterii mici în 4 ore.
Dacia Spring este o mașină deficitară și la acest capitol, încărcarea la Type 2 durează 4 ore, chiar dacă are o baterie mult mai mică decât cele cu baterii pe care le consider mici.
Dacia Spring nu este o mașină slab calitativă, este exact ceea ce pretinde că este, iar prețul este unul corect pentru o mașină uzuală de oraș, dar este o mașină cu dotări inferioare, de unde și economia rezultată.
Și acum trecem la încărcările rapide CCS.
Mai întâi, voi elimina vehement mitul cum că încărcările rapide deteriorează bateria. Îmi aduc aminte ziua în care am ridicat mașina. Producătorul mi-a spus că este indicat ca, după o încărcare rapidă CCS, să folosesc două lente Type 2.
Ei bine, una dintre mașini are la bord, în noiembrie 2022, 220.000 km, iar încărcările au fost în proporție de 99% rapide. Bateria are același randament ca în prima zi. Noi (administratorii platformei de închirieri auto e-moove.ro) nu simțim în mod real nicio diferență, uneori mai facem și câte un test de măsurare fizică a capacității bateriilor.
Viteza de încărcare CCS atinge un maxim pentru aproximativ 20% din totalul bateriei. Spre exemplu, o mașină de gamă medie în 2022, poate încărca cu o viteză de 150 kW/h. Dar, în realitate, această viteză este atinsă pentru o perioadă scurtă de timp, iar media de la 20-80% este de 80-100 kW/h și asta în condiții ideale de temperatură. La ger, mașinile electrice au o mare problemă. Consumă mai mult, pentru că bateria nu are randament. Puteți observa asta și la telefon, dacă îl lăsați afară în ger câteva minute, bateria va scădea simțitor.
Apoi, pentru confortul pasagerilor, mai trebuie să folosim și căldura, un alt mare consumator de energie.
Per total, consumul de energie crește cu până la 50% în zilele foarte reci.
Așadar, dacă aveți o baterie de 50 kW/h și folosiți o stație CCS de mare putere, timpul de încărcare poate fi cuprins între 30 minute și 1 h.
Puteți foarte bine să încărcați doar 15 minute, cât să beți o cafea, nu afectează în niciun fel bateria.
Dacă faceți o comparație cu o benzinărie, atunci e bine să știți că la stații, dacă le găsiți libere, nu trebuie să mai stați la coadă la casă. Plata se face direct din aplicație, factura vine pe e-mail. E uneori un timp câștigat, iar în cele 15 minute, la o stație CCS, puteți adăuga o autonomie de până la 250 km dacă alegeți o baterie de peste 50 kW/h, sau vreo 70 km dacă optați pentru Dacia Spring.
Dacă aveți întrebări despre mașinile electrice, atunci să știți că în următorul articol vom vedea cum stăm cu stațiile de încărcare. Avem destule? Putem ieși din oraș? E oare posibil un concediu în Grecia cu o mașină electrică?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ce pret ar trebui sa fie pt un taxi dacia spring per km sacacopere timpii astia morti? La fiecare 2 curse stai 30 min sa incarci pt inca 2 curse? Vara idem. Daca te respecti nu transporti client la 40 grade pui ac. Sau triplezi flota sa ai acelasi nr de masini disponibile, fara incarcare subventionata sau gratis va rog.
Dar mă bucur că oamenii de afaceri sunt tot mai interesați de mobilitatea electrică. Bravo!
Sunt totuși câteva lucruri de corectat în articol. Și nu, problema nu e la kW/h vs kWh care, în fapt, e acceași unitate de măsură.
1. "Priza de 220v" nu mai există în România. Odată cu intrare in UE, am făcut trecerea la tensiunea de ~230V (respectiv 400v trifazic).
2. "poate încărca cu o viteză de 150 kW/h" - KWh este unitate pt capacitate, consum. Viteza de incarcare (puterea) se măsoară în kW (găsiți pe Youtube clipuri care explică bine).
Deci viteza de încărcare poate fi de 150kW.
În rest bun articol. Mulțumesc.
O mașină electrică e ideală în oraș din toate punctele de vedere. Cu o singură condiție: să ai unde să o încarci acasă. Dacă nu ai unde să o încarci, atunci ești fiul ploii. Ești la cheremul stațiilor de încărcare, iar mobilitatea ta se duce pe apa sâmbetei. Întotdeauna mașina personală a fost asociată cu mobilitatea supremă. În cazul mașinilor electrice asta e valabil doar în oraș sau pe distanțe scurte și doar dacă ai unde să o încarci în regim privat. Se pot face, bineînțeles și concedii la mare distanță cu mașina electrică, dar în acest caz nu mai poți spune că mașina e la dispoziția ta, ci că tu ești la dispoziția mașinii. Ea îți face ție programul, nu tu ei, deci ideea de mobilitate și lejeritate va fi o glumă. Tot concediul se va adapta în funcție de locațiile stațiilor de încărcare, nu în funcție de ce ai vrea tu să faci, iar timingul, organizarea pe zile și ore va depinde tot de acestea. Mi se pare jalnic.
În schimb, dacă ai 2 mașini e foarte logic și benefic ca cea de oraș să fie una electrică sau plug-in-hybrid, dacă ai unde să încarci acasă. Beneficiile sunt maxime:
- nu poluezi;
- masina este evident mult mai fiabilă și mai robustă decât una termică;
- reviziile sunt ieftine fiindcă n-ai ulei și combustibil fosil, deci nu vei avea atâtea fluide și filtre de schimbat;
- motorul electric e mai compact (ușor) și nu necesită nici cutie de viteze;
- Poate cel mai important: motorul electric se simte în elementul lui în traficul bară la bară, spre deosebire de termic, care e foarte solicitat, laolaltă cu cutia de viteze;
- Motorul electric are cuplu mare de pornire, disponibil instantaneu, fapt ce îl face foarte agreabil la mersul în oraș, în special la porniri. Condusul unei electrice în oraș riscă să îți dea dependență :-) :-)
Caută în manualul de Fizică clasa zecea, găsești acolo!
Toate cele bune!
Prin definiție puterea=energie/timp, prin urmare energia=putereaxtimp de unde unitatea de măsură pentru energie 1Wx1secundă=1Joule sau 1kilowattoră=1000Wx3600s=3600000Joule.
De fapt conform definiției 1Watt=1Joule/1secundă.
Asta e ceea ce am învățat eu la liceu în urmă cu 50 de ani.
In manualul de fizică nu exista pe vremea aia kW/h. După cum arată această unitate, adică putere/timp, pare să măsoare viteza de incărcare a bateriei. Adică, dacă avem o baterie cu o putere de 50 kW și ea se va încărca cu o viteză de 50 kW/h timpul de încărcare este de 1 oră.
...spui 1kilowattoră=1000Wx3600s=3600000Joule. (deci 1kWh = 1000Wx3600s=3600000J)
Apoi deviezi "savant" si ne explici un lucru pentru care ai fi primit nota patru la ora de fizica. Corect ar fi trebuit sa ne spui ca daca ai o baterie care poate inmagazina 50kWh, poti sa o incarci intro ora daca o incarci cu puterea de 50kW, sau in doua ore daca o incarci de la o priza care poate sa alimenteze cu 25kW, etc.
Dar unitatea de masura pentru capacitatea bateriilor este Joule (in SI) sau Wh (utilizat mai mult pentru electricitate) si multipli acestora. Puteti consulta pagina de la https://www.aps.org/policy/reports/popa-reports/energy/units.cfm, sau manualul de fizica clasa a zecea, nicaieri nu exista definit termenul de kW/h (nu are sens fizic), ci doar kW x h (adica kWh).
Este interesant insa cum reusiti si dumneavoastra, si @Mirea, sa explicati savant ceea ce se pare ca nu intelegeti.
dar mi-a raspuns hotarat ca asta e din cartea de a zecea, banuiesc ca editia pt seral la fara frecventa , comprimat