Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șase ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Mi-am luat mașină electrică. Iată câteva constatări nesponsorizate

Încărcare mașină electrică

Foto: Getty Images

Am trecut pe mașină electrică, nu „plasez produsul” ca să nu-i fac reclamă (chiar dacă merită să-i fac). Atâta spun, marcă populară, la 200 CP merge câte o „liniuță”, habitaclu extrem de prietenos, ținută de mers impecabilă, silențioasă-silențioasă, iar sentimentul că fac bine mediului înconjurător, de neprețuit….

În treacăt fie spus, în ziua când am înmatriculat-o s-au înscris în circulație și alte 10 mașini termice Euro 3, două dintre ele cu volan pe dreapta…

Așadar, impresii:

- Mașina (+ ecotichet) este la același preț cu echivalentul (aproximativ) termic, firma de leasing încă nu a recuperat ecotichetul, asta înseamnă probabil că sunt întârzieri de decontare?;

- Mașina consumă între 20-25 kw/ 100 km (lăsați datele de consum de laborator din cartea tehnică…) la un mers obișnuit, de șofer care respectă cât de cât regulile de circulație, hai să luăm 20, ca să facem reclamă; așadar, un „plin” scoate sub 400 km autonomie;

- Cut-off-ul este la un cost 2 Ron/ Kw, cam cât este acum – calculul arată că 100 km costă în jur de ~ 40 lei, adică la fel cât costa 100 km de mașină termică (presupunând că motorina nu ajunge la 10 lei/ litru);

- Astfel încât, în acest moment, la creșterile de utilități și combustibili și în absența unei decontări în avans a eco-tichetului NU este cost-eficient să ai mașină electrică;

- Sigur, rămâne sentimentul de neprețuit că nu poluezi orașul, dar dacă energia electrică este produsă din combustibili fosili dispare și sentimentul ăsta, undeva tot poluezi;

- O chestiune mai serioasă: la aglomerația de mașini electrice și la rețelele existente este practic imposibil să prinzi loc de încărcare la stațiile publice, gratuite; eu cel puțin, în Cluj-Napoca, nu am prins loc niciodată;

- Iar plecatul pe o distanță mai mare de 300 km se face cu un nod în gât și cu atacuri de panică atunci când mai ai la bord rezervă pentru mai puțin de 50 km și nu găsești sursă pentru încărcare;

- Așadar, după ce terminam cu îndemnurile la responsabilitate socială despre cum să protejam mediul, să ne gândim cum să investim masiv în stații electrice, cu sau fără ajutor de stat sau PNRR, pentru că există un potențial enorm de business pe acest segment, însă ne mințim că suntem pregătiți să-l exploatăm pentru că ne mișcam foarte încet.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • tudorn check icon
    Unitatea de masura pentru energie este KWh - kilowatt ora.
    Puterea este energie/timp. Energia consumata este puterea inmultita cu timpul.
    Probabil vreti sa spuneti 20 kwh/ 100 km .... cantitatea de energie consumata pe o distanta de 100 km. Eroarea asta apare ingrijorator de mult in media si nu numai.
    • Like 0
  • Partea cu poluatul e un pic mai complicata.
    Poluantii despre care sunt date mai solide in privinta efectului carcinogen, provin din fortele de frecare dintre cauciuc si asfalt, respectiv mecanismul de franare. Dar cel din urma e neglijabil la cele electrice datorita franarii regenerative.
    Dat fiind ca, momentan, masinile electrice sunt mai grele decat cele cu motor termic, acest tip de poluare este mai mare. Chiar daca s-ar dezvolta cauciucuri mai rezistente la erodare, asfaltul ramane de aceeasi calitate dubioasa cu care ne-am obisnuit.
    Beneficiul major in oras ar fi reducerea zgomotului la viteze sub 50 km/h (peste 50 zgomotul produs de cauciucuri il depaseste pe cel produs de motor chiar si la termice).
    • Like 0
  • Interesant de citit. Pina la urma se ajunge aici: o comparație între amprenta ecologică la fabricație, în serviciu și la casare. Comparație făcută între mașină electrică și cea clasica. Altfel toată povestea se reduce la o 'sponsorizare' ascunsa a fabricanților de automobile electrice.
    • Like 0
    • @ Nicolae Condrea
      Deocamdata masinile electrice sunt mai poluante, dar cine cumpara acum electrica contribuie la investitiile in aceasta tehnologie iar ea evolueaza, La fel si cu infrastructura din jur si productia de electricitate.

      Daca vom continua sa consumam combustibili fosili incalzirea globala ne va ucide pe toti.
      • Like 0
  • storo check icon
    In sfirsit un articol de bun simt , realist vis a vis de isteria cu masinile electrice. Care de fapt, daca stai sa pui in balanta totate detaliile, nu sint prea verzi ( productia bateriilor + lipsa tehnologiilor de reciclare a lor) .
    Pe distante scurte ( trafic urban) da, sint o solutie. Desi pt cei care stau la bloc, nu vad cum isi vor incarca masinile pe timpul noptii....asa ca vom vedea fire trase pe geam, etc...Apoi santiere, strazi sparte, etc pt schimbarea cablurilor electrice pt ca cele actuale nu fac fata la consumul impus aditional de incarcarea masinilor electrice ( ghici cine va plati pt toate aceste statii noi , cabluri, transformatoare, etc...?)
    Pe distante lungi, greutati mari ( 2 adulti+2 copii+ bagaje, catzel, purcel, biciclete, etc) , sint absolut nepractice, in primul rind din cauza timpilor lungi de incarcare si apoi din cauza autonomiei reduse.
    Interesant e ca nimeni nu vorbeste despre GPL, unde exista deja tehnologia de zeci de ani, se utilizeaza pe scara destul de larga, e safe, exista o larga vasta de alimentare, poluare minima.....Nu, toata lumea ii da inainte cu masinile electrice, de parca au descoperit sfintul Graal al mecanicii, perpetuum mobile...
    • Like 2
  • Ion check icon
    Buna ziua domnule Damian,

    Am citit articolul.
    Consumul oricarei masini depinde de stilul de condus. In plus la cea electrica, daca franezi cum trebuie, se poate recupera energia de franare, ceea ce inseamna pe langa un consum mediu mai mic faptul ca nu se folosesc placutele de frana, adica nu se mai produc pulberi fine PM2,5 si PM10.

    Treaba cu facut bine este punctuala, adica prin zona pe unde se plimba masina. Pe unde s-a produs curentul electric nu cred ca este prea bine.
    Pe unde s-au fabricat bateriile nu este prea bine, pe unde s-a extras litiul pentru baterii este catastrofa pentru panza de apa freatica (pentru 1 tona de litiu este nevoie de 500.000 litri de apa care va fi poluata. Cititi cum arata lucrurile prin Chile)

    Sincer ceea ce mi se pare inacceptabil pentru un CEO de calibrul Dvs este sa confundati puterea cu energia.
    kW este putere, kWh este energie.
    Masina consuma energie ca sa se miste, adica kWh.
    Puterea motorului este in kW (sau CP).
    Daca impartiti energia consumata la timpul in care a fost consumata va rezulta puterea.

    Aceste notiuni tin de fizica de liceu si mi se pare grav ca un om cu o asemenea raspundere precum a Dvs le incurca.

    Consumul de energie al masinii electrice se poate pune daca doriti in kWh/100 km.

    Cu stima.
    • Like 3
  • Masina electrical,cred ca e super. Am o intrebare: Iarna cand trebuie sa incalzim interiorul,sa degivram geamuri si oglinzi, ce autonomie de deplasare are?
    • Like 1
    • @ Constantin
      storo check icon
      cam pina la prima benzinarie unde sa pui benzina in generatorul electric portabil din portbagaj :))
      • Like 1
  • "Sigur, rămâne sentimentul de neprețuit că nu poluezi orașul, dar dacă energia electrică este produsă din combustibili fosili dispare și sentimentul ăsta, undeva tot poluezi"

    Nu e chiar așa. Una e să poluezi în oraș, alta la zeci de km depărtare, lângă o pădure, într-o zonă mai puțin poluată. Plus că într-un proces industrial poluarea (CO2 sau impurități) poate fi captată infinit mai ușor și mai ieftin decât de la țeavă de eșapament (aici, de fapt e imposibil)

    Iar vorbind de poluare în general, în România, vedeți in link (LIVE) din ce se produce electricitatea. Azi, duminică după prânz era: 23% nuclear, 18% hidro, 7% fotovoltaice, 5% eolian, 1% biomasă - rezultat nepoluant: 54%
    https://www.transelectrica.ro/web/tel/sistemul-energetic-national
    • Like 2
  • Sunt câteva aspecte in ziua de azi care anulează presupusele avantaje ale unei mașini electrice.
    1. Sursa energiei electrice
    2. Autonomie- viteza de reîncarcare- lipsa infrastructură
    3. O mașină electrică este cu câteva sute de kg mai grea fata de o mașină cu ardere internă ( duce la o uzura mai mare a asfaltului și a cauciucului de la roti- in ziua de azi anume ele sunt sursele principale de poluare de la mașină - nu contează dacă e electrica sau cu ardere internă)
    4. Toxicitatea tehnologiilor de dobândire a litiului și a altor elemente rare absolut necesare pentru fabricarea bateriilor ( reciclarea bateriilor)
    In general vrem noi sau nu vrem dar motorul cu ardere internă e sortit sa intre in istorie, dar nu din cauza că e mai poluant sau nu fata de o mașină electrică, ci motivația e pur economică
    Istoria nu odată ne-a arătat logica dezvoltării autoturismelor
    • Like 1
  • Ne-am mutat aproape de scoala si munca si ne deplasam pe jos + metrou. Ocazional inchiriem masina.
    Mai ecologic si mai ieftin oare se poate? vom vedea.
    • Like 1
  • Ai scris ca "faci bine" mediului inconjurator. Nu e adevarat. Faci mai putin rau mediului inconjurator. Chiar daca o incarci cu energie produsa de panouri solare tot ai facut rau mediului cand a fost produsa masina si panourile solare.
    "Faci bine" mediului inconjurator cand plantezi copaci.
    • Like 5
    • @ Costin Socianu
      Semnificativ mai puțin rău folosind o electrică.
      Plus că fiecare EV cumpărat înseamnă investiție în această tehnologie, iar poluarea produsă de ea scade pe zi ce trece (optimizarea proceselor de fabricație, optimizarea proceselor de extracție litiu, modificarea raportului energiei regenerabile produse etc.)
      • Like 0


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult
sound-bars icon