Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Mi-am luat mașină electrică. Iată câteva constatări nesponsorizate

Încărcare mașină electrică

Foto: Getty Images

Am trecut pe mașină electrică, nu „plasez produsul” ca să nu-i fac reclamă (chiar dacă merită să-i fac). Atâta spun, marcă populară, la 200 CP merge câte o „liniuță”, habitaclu extrem de prietenos, ținută de mers impecabilă, silențioasă-silențioasă, iar sentimentul că fac bine mediului înconjurător, de neprețuit….

În treacăt fie spus, în ziua când am înmatriculat-o s-au înscris în circulație și alte 10 mașini termice Euro 3, două dintre ele cu volan pe dreapta…

Așadar, impresii:

- Mașina (+ ecotichet) este la același preț cu echivalentul (aproximativ) termic, firma de leasing încă nu a recuperat ecotichetul, asta înseamnă probabil că sunt întârzieri de decontare?;

- Mașina consumă între 20-25 kwh/ 100 km (lăsați datele de consum de laborator din cartea tehnică…) la un mers obișnuit, de șofer care respectă cât de cât regulile de circulație, hai să luăm 20, ca să facem reclamă; așadar, un „plin” scoate sub 400 km autonomie;

- Cut-off-ul este la un cost 2 Ron/ Kw, cam cât este acum – calculul arată că 100 km costă în jur de ~ 40 lei, adică la fel cât costa 100 km de mașină termică (presupunând că motorina nu ajunge la 10 lei/ litru);

- Astfel încât, în acest moment, la creșterile de utilități și combustibili și în absența unei decontări în avans a eco-tichetului NU este cost-eficient să ai mașină electrică;

- Sigur, rămâne sentimentul de neprețuit că nu poluezi orașul, dar dacă energia electrică este produsă din combustibili fosili dispare și sentimentul ăsta, undeva tot poluezi;

- O chestiune mai serioasă: la aglomerația de mașini electrice și la rețelele existente este practic imposibil să prinzi loc de încărcare la stațiile publice, gratuite; eu cel puțin, în Cluj-Napoca, nu am prins loc niciodată;

- Iar plecatul pe o distanță mai mare de 300 km se face cu un nod în gât și cu atacuri de panică atunci când mai ai la bord rezervă pentru mai puțin de 50 km și nu găsești sursă pentru încărcare;

- Așadar, după ce terminam cu îndemnurile la responsabilitate socială despre cum să protejam mediul, să ne gândim cum să investim masiv în stații electrice, cu sau fără ajutor de stat sau PNRR, pentru că există un potențial enorm de business pe acest segment, însă ne mințim că suntem pregătiți să-l exploatăm pentru că ne mișcam foarte încet.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • cu ce masina electrica pot tracta ansamblul barca+peridoc de 3,5 tone ?
    • Like 1
  • Misha check icon
    Singura problema a masinilor electrice este autonomia. Restul, cu poluarea si alte cele, sunt povesti. Avantajele masinii electrice nu pot fi contestate. Din pacate insa, pana cand tehnologia de producere a bateriilor va mai evolua, in sensul sa creasca densitatea de energie stocata / unitate volum, nu sunt o optiune viabila. Nu ca masina principala, poate doar ca a doua masinuta, de oras.
    Parerea mea este ca cea mai buna optiune la ora actuala este o masina hibrida, asta daca e sa luam in calcul nu doar autonomie si ci eficienta, poluare mai redusa, tot.
    • Like 1
  • AdiG check icon
    Se pare ca epoca sponsorizarii de catre state a masinilor electrice (ceea ce le facea cat de cat competitive la pret cu cele termice) e pe duca. Norvegia (tara cu cel mai mare numar de masini electrice pe cap de locuitor) introduce de la 1 ianuarie 2023 taxa pe kg la masinile electrice plus un TVA de 25% care pana acum era ZERO
    • Like 3
  • tudorn check icon
    Unitatea de masura pentru energie este KWh - kilowatt ora.
    Puterea este energie/timp. Energia consumata este puterea inmultita cu timpul.
    Probabil vreti sa spuneti 20 kwh/ 100 km .... cantitatea de energie consumata pe o distanta de 100 km. Eroarea asta apare ingrijorator de mult in media si nu numai.
    • Like 2
  • Partea cu poluatul e un pic mai complicata.
    Poluantii despre care sunt date mai solide in privinta efectului carcinogen, provin din fortele de frecare dintre cauciuc si asfalt, respectiv mecanismul de franare. Dar cel din urma e neglijabil la cele electrice datorita franarii regenerative.
    Dat fiind ca, momentan, masinile electrice sunt mai grele decat cele cu motor termic, acest tip de poluare este mai mare. Chiar daca s-ar dezvolta cauciucuri mai rezistente la erodare, asfaltul ramane de aceeasi calitate dubioasa cu care ne-am obisnuit.
    Beneficiul major in oras ar fi reducerea zgomotului la viteze sub 50 km/h (peste 50 zgomotul produs de cauciucuri il depaseste pe cel produs de motor chiar si la termice).
    • Like 1
  • Interesant de citit. Pina la urma se ajunge aici: o comparație între amprenta ecologică la fabricație, în serviciu și la casare. Comparație făcută între mașină electrică și cea clasica. Altfel toată povestea se reduce la o 'sponsorizare' ascunsa a fabricanților de automobile electrice.
    • Like 1
    • @ Nicolae Condrea
      Deocamdata masinile electrice sunt mai poluante, dar cine cumpara acum electrica contribuie la investitiile in aceasta tehnologie iar ea evolueaza, La fel si cu infrastructura din jur si productia de electricitate.

      Daca vom continua sa consumam combustibili fosili incalzirea globala ne va ucide pe toti.
      • Like 0
  • storo check icon
    In sfirsit un articol de bun simt , realist vis a vis de isteria cu masinile electrice. Care de fapt, daca stai sa pui in balanta totate detaliile, nu sint prea verzi ( productia bateriilor + lipsa tehnologiilor de reciclare a lor) .
    Pe distante scurte ( trafic urban) da, sint o solutie. Desi pt cei care stau la bloc, nu vad cum isi vor incarca masinile pe timpul noptii....asa ca vom vedea fire trase pe geam, etc...Apoi santiere, strazi sparte, etc pt schimbarea cablurilor electrice pt ca cele actuale nu fac fata la consumul impus aditional de incarcarea masinilor electrice ( ghici cine va plati pt toate aceste statii noi , cabluri, transformatoare, etc...?)
    Pe distante lungi, greutati mari ( 2 adulti+2 copii+ bagaje, catzel, purcel, biciclete, etc) , sint absolut nepractice, in primul rind din cauza timpilor lungi de incarcare si apoi din cauza autonomiei reduse.
    Interesant e ca nimeni nu vorbeste despre GPL, unde exista deja tehnologia de zeci de ani, se utilizeaza pe scara destul de larga, e safe, exista o larga vasta de alimentare, poluare minima.....Nu, toata lumea ii da inainte cu masinile electrice, de parca au descoperit sfintul Graal al mecanicii, perpetuum mobile...
    • Like 4
  • Ion check icon
    Buna ziua domnule Damian,

    Am citit articolul.
    Consumul oricarei masini depinde de stilul de condus. In plus la cea electrica, daca franezi cum trebuie, se poate recupera energia de franare, ceea ce inseamna pe langa un consum mediu mai mic faptul ca nu se folosesc placutele de frana, adica nu se mai produc pulberi fine PM2,5 si PM10.

    Treaba cu facut bine este punctuala, adica prin zona pe unde se plimba masina. Pe unde s-a produs curentul electric nu cred ca este prea bine.
    Pe unde s-au fabricat bateriile nu este prea bine, pe unde s-a extras litiul pentru baterii este catastrofa pentru panza de apa freatica (pentru 1 tona de litiu este nevoie de 500.000 litri de apa care va fi poluata. Cititi cum arata lucrurile prin Chile)

    Sincer ceea ce mi se pare inacceptabil pentru un CEO de calibrul Dvs este sa confundati puterea cu energia.
    kW este putere, kWh este energie.
    Masina consuma energie ca sa se miste, adica kWh.
    Puterea motorului este in kW (sau CP).
    Daca impartiti energia consumata la timpul in care a fost consumata va rezulta puterea.

    Aceste notiuni tin de fizica de liceu si mi se pare grav ca un om cu o asemenea raspundere precum a Dvs le incurca.

    Consumul de energie al masinii electrice se poate pune daca doriti in kWh/100 km.

    Cu stima.
    • Like 5
  • Masina electrical,cred ca e super. Am o intrebare: Iarna cand trebuie sa incalzim interiorul,sa degivram geamuri si oglinzi, ce autonomie de deplasare are?
    • Like 2
    • @ Constantin
      storo check icon
      cam pina la prima benzinarie unde sa pui benzina in generatorul electric portabil din portbagaj :))
      • Like 4
  • "Sigur, rămâne sentimentul de neprețuit că nu poluezi orașul, dar dacă energia electrică este produsă din combustibili fosili dispare și sentimentul ăsta, undeva tot poluezi"

    Nu e chiar așa. Una e să poluezi în oraș, alta la zeci de km depărtare, lângă o pădure, într-o zonă mai puțin poluată. Plus că într-un proces industrial poluarea (CO2 sau impurități) poate fi captată infinit mai ușor și mai ieftin decât de la țeavă de eșapament (aici, de fapt e imposibil)

    Iar vorbind de poluare în general, în România, vedeți in link (LIVE) din ce se produce electricitatea. Azi, duminică după prânz era: 23% nuclear, 18% hidro, 7% fotovoltaice, 5% eolian, 1% biomasă - rezultat nepoluant: 54%
    https://www.transelectrica.ro/web/tel/sistemul-energetic-national
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult
sound-bars icon