Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Noi nu avem mare

Grecia.

Foto: Facebook Cristian Păun

Industria de turism de la Marea Neagră e ca industria de banane din România. Niciun avantaj competitiv sau comparativ să vinzi așa ceva pe bani mulți, la mulți, mai ales străini. Concurența e imensă. Diferențele sunt de la cer la pământ. Și aici nu mă refer la gustul diferit al berii, porțiile mai generoase de mâncare sau ospitalitatea gazdelor. Deloc. Mă refer la mare.

Grecia, Albania (mai nou), Croația, Italia, Franța, Spania, Portugalia, Cipru sau Turcia au mare. Bulgarii se chinuie mai mult ca noi și reușesc ceva mai bine să vândă Marea Neagră. Dar tot se zbat. Noi suntem, practic, ca Slovenia. Avem cu vreo 20 de km mai mult țărm la mare ca ei, o fâșie stâncoasă între Italia și Croația. Sau ca belgienii...

Oricât de naționaliști și iubitori de patrie am vrea să fim, nu se compară. Senzația pe care o ai când înoți în ape azurii, limpezi, impecabil de curate, pe plaje aproape pustii mai mereu, valuri mici, apă deosebit de caldă, este unică. Fiecare resursă cheltuită pe așa ceva nu e risipită. Nu e în van. Prețuri pentru toate buzunarele, la jumătate față de ce vedem la noi.

Suntem prea săraci să irosim resursele...

PS: Las și eu niște poze din Lefkada, la final de concediu. De pe plaja care mi-a plăcut cel mai mult - Megali Petra.

LE: Gazda, când am ajuns, ne-a dat banii înapoi pe o noapte de cazare și ne-a spus că putem să mai prelungim șederea, dacă vrem, cu o noapte. Practic, ne-a oferit o noapte în plus. Am prelungit. La plecare ne-a dat o sticlă de ulei de măsline și un borcan de măsline, producție proprie.


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Nu am mai fost la mare in Romania din 2005 si nu stiu cand o sa mai ajung.
    Totusi comparatia nu mi se pare corecta 100%. Peisajul este diferit. Intotdeauna un munte cu mare va arata mult mai bine decat litoralul nostru. Marea Neagra este o mare inchisa cu cateva rauri mari de apa dulce care se revarsa, prin urmare destul de rece si cu culoare inchisa. Sezonul nostru dureaza 2 luni, sezonul in Grecia cel putin 5 luni. In rest de acord cu serviciile si preturile din Romania nu se compara cu Grecia. Nu vreau neparat sa ii scuz pe ai nostrii, dar este vorba si de cerere vs. oferta si orice antreprenor care doreste sa castige bani profita de acest lucru. Cui nu ii place sau nu ii convine situatia - vezi cazul meu - nu merge si punct.
    P.S. Totusi nu pot sa nu remarc ca unul din argumentele prezentate de Dvs. prin care aratati cu ce sunt grecii mai buni, este clasica " mocangeala" foarte apreciata de romani. Spre o comparatie ar insemna ca toti proprietarii de pensiuni din Ardeal sa dea fiecarui client la plecare cat o sticla de palinca - preferabil de 1l - ca sa dovedim ca avem un turism de calitate. Nu cred ca de aici se face diferentierea si sa glumim putin nu cred ca avem atatea prune in Romania sa facem asa ceva:).
    • Like 0


Îți recomandăm

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult