Foto: Robert Ghement/ EPA / Profimedia
La liceele în care cererea depăşeşte oferta va fi organizat examen de admitere, înainte de desfăşurarea Evaluării Naţionale. Locurile neocupate în urma examenelor de admitere la aceste licee se vor ocupa în ordinea notelor de la examenul de Evaluare Națională. Aceasta este una dintre propunerile cuprinse în proiectul național „România Educată”, care este supus consultărilor la Palatul Cotroceni până miercuri, înainte de a fi transmis Guvernului, scrie Hotnews.ro.
Varianta de lucru a proiectului „România Educată” prevede că învăţământul liceal ar urma să aibă trei rute - teoretic, profesional şi vocaţional, iar anual va exista posibilitatea transferului între ele, pe baza competenţelor.
Noi testări la clasele primare
„România Educată” aduce schimbări și la nivelul învățământului primar. Elevii din clasele zero până la clasa a patra vor susține anual o evaluare națională, pe baza căreia va fi analizată activitatea învățătoarelor, putând fi aduse, dacă e nevoie, modificări mai rapide în actul de predare, a anunțat consilierul prezidențial Ligia Deca, potrivit Edupedu.ro. Noile testări nu vor înlocui evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a.
BAC din testări transdisciplinare, pe model PISA
Cât privește bacalaureatul, acesta ar urma să fie înlocuit cu un examen unic pentru toți absolvenții de liceu, pe care să îl poată susține și elevii de la școlile profesionale sau liceele tehnologice.
Astfel, bacalaureatul va fi format din testări transdisciplinare, pe model PISA, bazate pe competențe, potrivit consilierului prezidențial. Asta nu înseamnă coborârea ștachetei? a fost întrebată de jurnaliști Ligia Deca. Consilierul prezidențial a întrebat la rândul său dacă bacalaureatul este cel care îi determină pe elevi să învețe și a vorbit despre echitate și o viitoare orientare către nevoile și competențele elevului, potrivit Edupedu.ro.
Ce vizează țintele cuprinse în „România Educată”, așa cum reiese din sinteza proiectului, pusă la dispoziția presei:
- Creșterea finanțării educației pentru atingerea unui procent minim din cheltuiala publică, corelat cu media alocărilor pentru educație în statele membre ale UE;
- Scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%;
- Reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%;
- Până în 2030, toți profesorii să aibă competențe digitale de bază (inclusiv de predare prin instrumente digitale - digital literacy) și cel puțin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competențe digitale de bază;
- Până în 2030, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare.
- Până în 2030, 30% dintre copiii cu vârsta până la 3 ani participă la educație antepreșcolară;
- Până în 2030, 96% dintre copiii între 3-6 ani participă la educație preșcolară;
- Până în 2030, 2.500 de creșe eficiente energetic se vor construi la nivel național;
- Până în 2025, va fi realizat un curriculum național pentru toate nivelurile de educație timpurie.
- Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44% științe);
- Până în 2030, cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competențe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%);
- Până în 2025, se va trece la aplicarea unui model de proiectare a curriculumului bazat pe competențe la toate nivelurile de învățământ preuniversitar;
- Până în 2030, peste 15.000 de cadre didactice din învățământul primar și 40.000 din învățământul gimnazial vor fi formate pentru aplicarea noului curriculum bazat pe competențe.
-Până în 2030, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare;
- Până în 2030, minimum 30% din totalul cursurilor din învățământul superior vor fi opționale;
- Până în 2025, minimum 20% dintre absolvenții de învățământ superior - licență și master - vor participa la programe de mobilitate externă;
- În 2030, în România, vor studia cel puțin 10% studenți internaționali (din totalul studenților înmatriculați).
Noua formă a proiectului „România Educată” va fi adoptată săptămâna viitoare de Guvern, prin Memorandum. „România educată” este un proiect inițiat de președintele Klaus Iohannis în urmă cu cinci ani și lansat în dezbatere publică în decembrie 2018.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Se doreste reintroducerea un dublu standard.
Un presedinte incapabil de a vorbi corect engleza, desi l-ar putea medita sotia, si fara copii vrea sa isi "lase amprenta" incompetenta asupra viitorului copiilor nostri.
daca si facultatile ar urma ideia s-ar realiza un salt in pregatirea scolara.
restul sunt tinte statistice care - superbe - presupun mijloace si moduri de realizare si, mai ales , clieti dispusi sa puna mana pe carte ( sau sa se puna cu burta pe carte ,cum se mai spunea)