Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Noul proiect „România Educată”: La liceele unde cererea depășește oferta, elevii vor da examen de admitere înainte de Evaluarea Națională

parinte si copii - Foto: Robert Ghement/ EPA / Profimedia

Foto: Robert Ghement/ EPA / Profimedia

La liceele în care cererea depăşeşte oferta va fi organizat examen de admitere, înainte de desfăşurarea Evaluării Naţionale. Locurile neocupate în urma examenelor de admitere la aceste licee se vor ocupa în ordinea notelor de la examenul de Evaluare Națională. Aceasta este una dintre propunerile cuprinse în proiectul național „România Educată”, care este supus consultărilor la Palatul Cotroceni până miercuri, înainte de a fi transmis Guvernului, scrie Hotnews.ro.

Varianta de lucru a proiectului „România Educată” prevede că învăţământul liceal ar urma să aibă trei rute - teoretic, profesional şi vocaţional, iar anual va exista posibilitatea transferului între ele, pe baza competenţelor.

Noi testări la clasele primare

„România Educată” aduce schimbări și la nivelul învățământului primar. Elevii din clasele zero până la clasa a patra vor susține anual o evaluare națională, pe baza căreia va fi analizată activitatea învățătoarelor, putând fi aduse, dacă e nevoie, modificări mai rapide în actul de predare, a anunțat consilierul prezidențial Ligia Deca, potrivit Edupedu.ro. Noile testări nu vor înlocui evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a.

BAC din testări transdisciplinare, pe model PISA

Cât privește bacalaureatul, acesta ar urma să fie înlocuit cu un examen unic pentru toți absolvenții de liceu, pe care să îl poată susține și elevii de la școlile profesionale sau liceele tehnologice.

Astfel, bacalaureatul va fi format din testări transdisciplinare, pe model PISA, bazate pe competențe, potrivit consilierului prezidențial. Asta nu înseamnă coborârea ștachetei? a fost întrebată de jurnaliști Ligia Deca. Consilierul prezidențial a întrebat la rândul său dacă bacalaureatul este cel care îi determină pe elevi să învețe și a vorbit despre echitate și o viitoare orientare către nevoile și competențele elevului, potrivit Edupedu.ro.

Ce vizează țintele cuprinse în „România Educată”, așa cum reiese din sinteza proiectului, pusă la dispoziția presei:

- Creșterea finanțării educației pentru atingerea unui procent minim din cheltuiala publică, corelat cu media alocărilor pentru educație în statele membre ale UE;

- Scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%;

- Reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%;

- Până în 2030, toți profesorii să aibă competențe digitale de bază (inclusiv de predare prin instrumente digitale - digital literacy) și cel puțin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competențe digitale de bază;

- Până în 2030, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare.

- Până în 2030, 30% dintre copiii cu vârsta până la 3 ani participă la educație antepreșcolară;

- Până în 2030, 96% dintre copiii între 3-6 ani participă la educație preșcolară;

- Până în 2030, 2.500 de creșe eficiente energetic se vor construi la nivel național;

- Până în 2025, va fi realizat un curriculum național pentru toate nivelurile de educație timpurie.

- Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44% științe);

- Până în 2030, cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competențe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%);

- Până în 2025, se va trece la aplicarea unui model de proiectare a curriculumului bazat pe competențe la toate nivelurile de învățământ preuniversitar;

- Până în 2030, peste 15.000 de cadre didactice din învățământul primar și 40.000 din învățământul gimnazial vor fi formate pentru aplicarea noului curriculum bazat pe competențe.

-Până în 2030, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare;

- Până în 2030, minimum 30% din totalul cursurilor din învățământul superior vor fi opționale;

- Până în 2025, minimum 20% dintre absolvenții de învățământ superior - licență și master - vor participa la programe de mobilitate externă;

- În 2030, în România, vor studia cel puțin 10% studenți internaționali (din totalul studenților înmatriculați).

Noua formă a proiectului „România Educată” va fi adoptată săptămâna viitoare de Guvern, prin Memorandum. „România educată” este un proiect inițiat de președintele Klaus Iohannis în urmă cu cinci ani și lansat în dezbatere publică în decembrie 2018.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Examenul unic de Evaluare a fost cea mai buna solutie pentru o egalitate de sanse.
    Se doreste reintroducerea un dublu standard.
    Un presedinte incapabil de a vorbi corect engleza, desi l-ar putea medita sotia, si fara copii vrea sa isi "lase amprenta" incompetenta asupra viitorului copiilor nostri.
    • Like 0
  • singura propunere inteleapta e reintroducerea admiterii la licee;
    daca si facultatile ar urma ideia s-ar realiza un salt in pregatirea scolara.
    restul sunt tinte statistice care - superbe - presupun mijloace si moduri de realizare si, mai ales , clieti dispusi sa puna mana pe carte ( sau sa se puna cu burta pe carte ,cum se mai spunea)
    • Like 1
  • Maron_S check icon
    Alt examen inainte de evaluarea nationala in clasa a 8-a??? Oamenii astia sunt tampiti? Unde esti PSD ule sa te votez?
    • Like 1
    • @ Maron_S
      https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/educatie/cimpeanu-admiterea-la-liceu-ar-putea-fi-introdusa-din-2022-elevii-ar-putea-opta-fie-pentru-aceasta-fie-pentru-evaluarea-nationala-1592195
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult