Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Nu există sistem fiscal unic pentru toți. Ce sisteme de impozitare au Cehia, Elveția și SUA

companie - Getty.

Foto: Getty Images

Ca efect al crizei prin care am trecut și trecem în continuare, statele lumii se uită cu mare atenție la mijlocele care pot să asigure o creștere a veniturilor și, evident, veniturile fiscale sunt o sursă la îndemână.

România colectează, în acest moment, aproximativ 26% din PIB venituri fiscale. Iar cu acest procent suntem pe ultimul loc în Uniunea Europeană. Bulgaria reușește să colecteze peste 30% venituri fiscale în PIB. Nu mai vorbim de țări precum Ungaria sau Polonia, care aduc la buget aproximativ 36%. Dezbaterile din România referitoare la cota unică sau cota progresivă nu au adus pe masă și celelalte variabile ale unei astfel de schimbări. Nu știm informații despre cum va arăta taxarea muncii, care vor fi pragurile despre care se vorbește sau ce fel de deduceri se vor putea face. Toate aceste elemente sunt deosebit de importante mai ales dacă ne uităm la obiectivul pentru care se vrea operarea unei asemenea modificări. 

Fără aceste variabile nu putem vorbi despre supremația unei variante în fața celeilalte. Iar o soluție de taxare sau alta, dintre cele două, ține și de specificul economiei și de felul în care aceasta este construită.  

De pildă, Republica Cehă renunță, de la începutul anului trecut, la conceptul de salariu super-brut ca modalitate unică prin care determină baza de impozitare. În același timp, această modificare este asociată cu eliminarea cotei forfetare de impozitare, eliminarea suprataxei de solidaritate și reintroducerea impozitării progresive cu o cotă  de 23% pentru veniturile de peste 1,7 milioane coroane anual (aprox. 69.000 euro). Deoarece cota progresivă de impozitare se aplică tuturor tipurilor de venituri, câștigurile de capital sau veniturile din chirii (combinate cu veniturile din muncă) ar putea avea o povară fiscală mai mare. ”Pentru majoritatea persoanelor care au doar venituri din muncă, această schimbare va duce la o impozitare efectivă mai mică a forței de muncă” a fost unul din argumentele aduse. Însă cazul Cehiei este special, întrucât  sistemul de impozitare în Cehia, înainte de modificările aduse în 2021, care într-adevăr teoretic se baza pe o cotă unică de 15 %, era destul de complicat, iar în fapt conducea la o cota efectivă cu mult mai mare. Deci sistemul progresiv introdus de anul trecut a diminuat, practic, povara fiscală pentru majoritatea contribuabililor, îndeosebi pentru cei din clasa de mijloc.

În Elveția este folosită altă metodă de taxare. Unele cantoane au introdus recent impozitarea forfetară sau cota unică, cum este numită. În Elveția, impozitele pe venit sunt percepute la trei niveluri diferite: la nivel federal (care este același în toată Elveția), la nivel cantonal (care este același într-un anumit canton și se bazează pe legislația fiscală și cotele de impozitare din respectivul canton), și la nivel municipal (municipiile respectă legea fiscală cantonală, dar au dreptul să își stabilească propria cotă de impozit comunală în anumite parametri).

Până și Statele Unite ale Americii au cochetat cu ideea trecerii la sistemul de cota unică pe la finele lui 2021 la nivel național. Au fost ceva  dezbateri pe această temă, susținându-se că o cotă unică este categoric mult mai simplu de administrat și mai ușor de bugetat.

Dovadă clară a faptului că nu există un sistem fiscal ”unic pentru toți”, cum spune chiar Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și că trebuie să adopți acel sistem fiscal care îți poate aduce beneficii etapei de dezvoltare în care te găsești.

Dezbaterea ”cotă unică” vs ”impozitare progresivă” se poartă de multă vreme, semn că întrebarea preocupă constant economiștii, fiscaliștii și guvernele lumii.

Într-adevăr, o mare parte din literatura de specialitate evidențiază beneficiile cotei unice și ale introducerii sistemelor uniforme de impozitare pe venitul personal în economiile în tranziție. Ele variază de la simplitate, conformitate mai mare și distorsiuni mai mici asupra creșterii și ocupării forței de muncă. Sunt argumente care au fost adesea citate pentru a susține recomandările de politică care au favorizat adoptarea sistemelor de impozitare unică în țările din Europa Centrală și de Est (ECE) în anii 1990 și 2000.

”Cu toate acestea, deoarece inegalitatea veniturilor este mare în aceste țări, problema introducerii unei anumite progresivități în sistemul fiscal a ajuns în prim-plan atât în​​ cercurile politice, cât și în cele academice”, după cum arată un studiu realizat de Joint Research Center, din cadrul Comisiei Europene.

De exemplu, arată materialul citat, comparând beneficiile cotei unice cu cele ale impozitării progresive, ”este complicat de analizat, având în vedere că țările au o structură economică și instituțională diferită ”. De aceea, observă analiștii, este foarte dificil să tragi o concluzie generală comparând țară cu țară. Se menționează că în timp ce câștigurile de bunăstare pot fi obținute din reformele fiscale progresive, astfel de câștiguri sunt condiționate de elemente foarte specifice. Astfel de reforme ar trebui să fie acceptabile din punct de vedere social și nu prea complexe în ceea ce privește administrarea fiscală și impactul potențial comportamental. Cu alte cuvinte, pentru a putea aplica un sistem progresiv, este nevoie de instituții puternice ale statului, care să poată gestiona conformarea fiscală a contribuabililor  și redistribui bunăstarea în mod echitabil.

Zilele trecute, într-o discuție, îmi povestea un prieten că, discutând nivelul taxelor din Danemarca cu un coleg danez, aceasta din urmă nu avea nicio problemă că plătește aproximativ 33% impozit, întrucât în contrapartidă, primește un sistem de sănătate foarte bine pus la punct, educație valoroasă pentru copiii, infrastructură dezvoltată, protecție și siguranță. Așa mi-aș dori să aud și românii vorbind despre oferta statului român către propria populație. Și atunci sunt sigură că nu vor mai fi discuții atât de aprinse și în contextul actual justificate dacă statul mă taxează la o cotă unică sau la o cotă progresivă.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pot sa confirm ca in lumea civilizata primesti ceea ce taxele tale platesc. Sunt in Spania, si sotia mea a nascut acum ~3 saptamani in Malaga, la "Hospital Materno Infantil". 100% "spaga-free", comportament civilizat, servicii absolut ireprosabile. Pentru ca muncesc legal si platesc taxe. Am experienta unui copil nascut in Romania, in sistemul privat. la fel, ireprosabil ( desi sotia s-a recuperat mult mai repede acuma ), experienta care m-a costat foarte multi bani in schimb ( peste 3000 de euro ). Asta dupa ce in Romania plateam taxe mai mari decat platesc aici ( lucru pe care il pot demonstra cu acte carcotasilor si aplaudacilor de partid ). Am platit ~22 de ani taxe in tara aia DEGEABA, taxe care au ajuns in buzunarele "specialilor" direct. Poate toti cei care am plecat de acolo ar trebui sa dam statul roman in judecata, sa ne recuperam munca. Am platit servicii si drepturi de care NU am beneficiat, zeci de ani. EDIT : typos
    • Like 2
    • @ Theodor Gănescu
      Foarte buna ,replica ,la subiect ,Dar din pacate , mai avem mult de steptat ca sa ajungem la nivelul Spaniei ! Am prieteni care au lucrat in Spania ,iar cu banii castigati acolo ,au dezvoltat in Romania , afaceri ,locuinte si chiar pensii , Dar cu pensia nu se lauda prea tare ,
      --- Cat despre Marea Evaziune ,de pe la noi ,, se vede clar peste tot ,si mai ales in PIETELE AGRO ALIMENTARE ,, unde este foarte mare , Dar nu le pasa ,la cei care trebuie ! In schimb se leaga ,domnii politistii locali ( ar trebui desfiintati de urgenta ) de bietii amaratii mici producatori care -si vand cateva legeturi de ceapa ,patrunjel etc,
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult