Foto: Profimedia Images
Poate că știți, poate că nu, economia Uniunii Europene este la pământ. Producția industrială este la pământ, a pierdut enorm din competitivitate în ultimii 5 ani. Cea mai afectată este industria auto.
Iubitorii de natură care conduc Europa încă de dinainte de pandemie au pus pe masa miliarde – 1.000 de miliarde de Euro, mai precis - pentru Green Deal, sperând, de altfel cu cele mai bune intenții pentru mediul înconjurător, că pot crește competitivitatea Uniunii Europene folosind energie extrasă din soare, vânt și apă.
Toate celelalte puteri ale lumii s-au industrializat la foc continuu fabricând absolut orice la prețuri imbatabile. Nu au riscat nimic, au extras energie mai departe din petrol, cărbune și gaz. Le-a păsat foarte puțin de sustenabilitate, consecințe ecologice, decarbonizare, cele patru stadii de tratament al apelor reziduale, etc. Murdar, nemilos, iresponsabil, veți spune pe bună dreptate – dar a dat roade. Statele Unite, Rusia, China, India, țările din Peninsula Arabă, Asia Emergentă, chiar și cele din Africa de Nord, au devenit super-industrializate. După care au exportat la prețuri fără concurenta către bătrânul continent.
Primul strigăt de ajutor al industriașilor europeni a fost in 2017, când 125 de asociații reunite într-o singură voce cereau un plan ambițios de reindustrializare a continentului. Din păcate însă, lucrurile s-au agravat, au urmat criză după criză, pandemia, criza energetică, inflația, războiul. Și, în sfârșit, anul acesta, după declarația de la Anvers a celor 75 de asociații industriale din 20 de sectoare strategice, care au cerut un pact european industrial, a fost scos din mânecă Mario Draghi care vorbește pe 500 de pagini și 800 miliarde de Euro despre reindustrializarea Uniunii Europene. Și s-a pus un pic pe linie moartă Green Deal-ul.
Așadar, au trecut șapte ani bătuți pe muchie ca să te prinzi că inovarea în Europa nu este superioară celei din America sau Asia, că nu te poți baza pe soare, vânt și apă, că mulți coloși europeni sunt cumpărați de companii din afara continentului de unde vin și marile investiții industriale, că depinzi de resursele naturale și lanțurile de aprovizionare ale altora și că nu faci fată produselor ieftine care te invadează.
Că economia Europei este la pământ. Și voi care credeați că România are politicieni incompetenți.....
Europenii ar putea ajuta economia Uniunii Europene cumpărând fiecare o mașină fabricată pe continent. Asta ar ajuta și România, complet dependentă de scăderea cererii din Europa, o victimă neputincioasă a declinului industriei auto. Sute de restructurări voluntare sau nu, șomaj tehnic, spectrul închiderii de fabrici întregi și proiecte noi blocate.
De fiecare dată când un european cumpăra o mașină nouă trage după el industria chimică, industria siderurgică, industria construcțiilor, industria pieselor de schimb, industria aplicațiilor IT, industria serviciilor auto. Ține vii sute de mii de locuri de muncă, ale rudelor, prietenilor și cunoștințelor.
Cine râde de planul de reindustrializare a României trebuie sa înțeleagă că și planul la Mario Draghi vorbește despre același lucru, la scara mai mare a întregii comunități.
Planul lui Mario Draghi va scoate din buzunarele țarilor peste 800 de miliarde de Euro pentru fabrici și uzine noi. Avem speranța că va primi și România ceva, chiar unii industriași de la noi încep să mârâie, spun că vestul va lua crema.
Oricum va fi, urmăriți-i pe politicienii noștri în acțiune, dar mai ales pe consultanții lor, prin conturile cărora trec o groază de bani europeni. După ce în ultimii 5 ani ne-au împuiat capul cu digitalizare finanțată din EU Digital și soare, vânt și apă finanțate din EU Green Deal, odată cu planul Mario Draghi politicienii noștri și consultanții lor se vor răsuci și ne vor împuia capul sa construim fabrici și uzine.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Too little, too late, Europa a pierdut trenul.
De aia sunt votate in Europa partidele extremiste de dreapta, un raspuns de echilibrare a balantei.
Cat despre Ciolacu, nu ai cum sa nu razi pentru ca noi orice am face cadem in ridicol, stricam tot, suntem guvernati de prostie, coruptie, impostura.
Un micut exemplu chiar din aceste zile?
„E OFICIAL: Comisia Europeană propune suspendarea parțială a plăților din PNRR, un motiv fiind modul netransparent și nebazat pe competență în care se fac numirile la șefia companiilor de stat” - https://hotnews.ro/oficial-comisia-europeana-propune-suspendarea-partiala-a-platilor-din-pnrr-un-motiv-fiind-modul-in-care-se-fac-numirile-la-companiile-de-stat-1813687
Acum, trebuie sa recunoastem, verde sau nu, cu toate hibele sale, UE ne tine in viata, conexati la Vest, ne tine cat de cat pe o linie de plutire. Interventiile lor, ameninatrile ne mai taie elanul deciziilor ce n-au nicio treaba cu statul de drept, democratia si economia de piata.
Daca UE va reinvesti in industrie, va modera pornirile aiuristice de mediu, va concepe o legislatie coerenta in care se poate face mult si pentru planeta, dar si pentru a readuce Europa acolo unde-i e locul: un continent plin de cultura, arta, traditii, cu orase frumoase si peisaje minunate, toate astea sustinute in interiorul tarilor ce-si dezvota permanent capacitatile de productie, cu economii puternice, tehnologizate, atunci, UE va avea rolul pe care-l merita: de a lega tarile europene intr-un bloc indestructibil, solid, democratic si dezvoltat.