Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Nu mai râdeți de planul de reindustrializare a lui Marcel Ciolacu. Planul lui Mario Draghi este același lucru

Muncitor în fabrica de mașini

Foto: Profimedia Images

Poate că știți, poate că nu, economia Uniunii Europene este la pământ. Producția industrială este la pământ, a pierdut enorm din competitivitate în ultimii 5 ani. Cea mai afectată este industria auto.

Iubitorii de natură care conduc Europa încă de dinainte de pandemie au pus pe masa miliarde – 1.000 de miliarde de Euro, mai precis - pentru Green Deal, sperând, de altfel cu cele mai bune intenții pentru mediul înconjurător, că pot crește competitivitatea Uniunii Europene folosind energie extrasă din soare, vânt și apă.

Toate celelalte puteri ale lumii s-au industrializat la foc continuu fabricând absolut orice la prețuri imbatabile. Nu au riscat nimic, au extras energie mai departe din petrol, cărbune și gaz. Le-a păsat foarte puțin de sustenabilitate, consecințe ecologice, decarbonizare, cele patru stadii de tratament al apelor reziduale, etc. Murdar, nemilos, iresponsabil, veți spune pe bună dreptate – dar a dat roade. Statele Unite, Rusia, China, India, țările din Peninsula Arabă, Asia Emergentă, chiar și cele din Africa de Nord, au devenit super-industrializate. După care au exportat la prețuri fără concurenta către bătrânul continent.

Primul strigăt de ajutor al industriașilor europeni a fost in 2017, când 125 de asociații reunite într-o singură voce cereau un plan ambițios de reindustrializare a continentului. Din păcate însă, lucrurile s-au agravat, au urmat criză după criză, pandemia, criza energetică, inflația, războiul. Și, în sfârșit, anul acesta, după declarația de la Anvers a celor 75 de asociații industriale din 20 de sectoare strategice, care au cerut un pact european industrial, a fost scos din mânecă Mario Draghi care vorbește pe 500 de pagini și 800 miliarde de Euro despre reindustrializarea Uniunii Europene. Și s-a pus un pic pe linie moartă Green Deal-ul.

Așadar, au trecut șapte ani bătuți pe muchie ca să te prinzi că inovarea în Europa nu este superioară celei din America sau Asia, că nu te poți baza pe soare, vânt și apă, că mulți coloși europeni sunt cumpărați de companii din afara continentului de unde vin și marile investiții industriale, că depinzi de resursele naturale și lanțurile de aprovizionare ale altora și că nu faci fată produselor ieftine care te invadează.

Că economia Europei este la pământ. Și voi care credeați că România are politicieni incompetenți.....

Europenii ar putea ajuta economia Uniunii Europene cumpărând fiecare o mașină fabricată pe continent. Asta ar ajuta și România, complet dependentă de scăderea cererii din Europa, o victimă neputincioasă a declinului industriei auto. Sute de restructurări voluntare sau nu, șomaj tehnic, spectrul închiderii de fabrici întregi și proiecte noi blocate.

De fiecare dată când un european cumpăra o mașină nouă trage după el industria chimică, industria siderurgică, industria construcțiilor, industria pieselor de schimb, industria aplicațiilor IT, industria serviciilor auto. Ține vii sute de mii de locuri de muncă, ale rudelor, prietenilor și cunoștințelor.

Cine râde de planul de reindustrializare a României trebuie sa înțeleagă că și planul la Mario Draghi vorbește despre același lucru, la scara mai mare a întregii comunități.

Planul lui Mario Draghi va scoate din buzunarele țarilor peste 800 de miliarde de Euro pentru fabrici și uzine noi. Avem speranța că va primi și România ceva, chiar unii industriași de la noi încep să mârâie, spun că vestul va lua crema.

Oricum va fi, urmăriți-i pe politicienii noștri în acțiune, dar mai ales pe consultanții lor, prin conturile cărora trec o groază de bani europeni. După ce în ultimii 5 ani ne-au împuiat capul cu digitalizare finanțată din EU Digital și soare, vânt și apă finanțate din EU Green Deal, odată cu planul Mario Draghi politicienii noștri și consultanții lor se vor răsuci și ne vor împuia capul sa construim fabrici și uzine.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Le-au spus mulți ideologilor de la UE că nu se vor crea locuri de muncă din economia verde ba din contra dar ei nu și nu. Acum când se văd rezultate implementării utopiei verzi, este prea târziu pentru ca s-au pierdut mai multe tempo-uri iar revenirea este dificilă.
    • Like 1
  • O mentiune importanta ar fi ca vorbim de 800 mld euro anual. In alta ordine de idei, cifrele avansate de UE referitor la poluare, daca le punem in context global, vom constata ca sunt ridicole. Spre exemplu, Uniunea Europeană și-a redus emisiile de CO2 la mai puțin de 5% la nivel global în 2023, ceea ce înseamnă o scădere cu 33% față de 1990. Daca vorbim doar de industria auto, constatam că transportul in UE generează 1,2% emisii de carbon, transportul rutier 0,85%, din care 0,5% de către autoturisme din totalul emisiilor la nivel global. Iar investiile de pana acum....Aroganta UE sau minciuna este ca nu se comunica in context; este ca si cum suntem sigurii pe planeta, iar in functie de context fie suntem cei mai buni, fie cei mai rai - vezi cifrele "alarmante" despre poluare.
    • Like 0
  • mhm check icon
    Yep. Sa aruncam la cos toate aberatiile verzi. Cu standardele astea si avem orasele poluate si aerul iresperabil, sa vezi ce misto o sa fie cind n-or mai fi. Cind o sa aiba groapa de la Glina granita cu casa poporului si o sa arda cauciucurile la palatul cotroceni ocupat de Ciolacu. Apropo, poate corectati titlul, ca reiese ca se reindustrializeaza Ciolacu.
    • Like 0
  • Ce spune Draghi si ce spune Ciolacu sunt doua chestii total diferite! In plus diferenta intelectuala intre cei doi este imensa! Desi si Draghi greseste total in concluzii! Pentru a revitaliza industriile EU nu e nevoie iar de aruncat bani din elicopter(bani pe care nu ii ai) ci pur si sismplu sa relaxezi legislatia si sa renunti la aberatiile verzi!
    • Like 1
  • RazvanP check icon
    Două lucruri sunt nemărginite: universul și prostia europeană!
    Too little, too late, Europa a pierdut trenul.
    • Like 2
  • Da. E bun acest articol, Dragos Damian. Nu are rost sa mai discutam despre exagerari verzi si despre temperarea acestora. Chiar aici pe site s-au scris o gramada de aiureli „green” ca asa-i cool si la moda si trendy si intelectual si simandicos. Si cine nu intelege radicalismul verde e prost si rau intentionat. Vrea sa distruga planeta. De cate ori am comentat pe tema asta chiar ma simteam prost, ma simteam omul grotelor, imbecil si distructiv ce nu iubeste mediul, natura, depoluarea si nici ca-i pasa de generatiile de peste 200 de ani.

    De aia sunt votate in Europa partidele extremiste de dreapta, un raspuns de echilibrare a balantei.

    Cat despre Ciolacu, nu ai cum sa nu razi pentru ca noi orice am face cadem in ridicol, stricam tot, suntem guvernati de prostie, coruptie, impostura.

    Un micut exemplu chiar din aceste zile?

    „E OFICIAL: Comisia Europeană propune suspendarea parțială a plăților din PNRR, un motiv fiind modul netransparent și nebazat pe competență în care se fac numirile la șefia companiilor de stat” - https://hotnews.ro/oficial-comisia-europeana-propune-suspendarea-partiala-a-platilor-din-pnrr-un-motiv-fiind-modul-in-care-se-fac-numirile-la-companiile-de-stat-1813687

    Acum, trebuie sa recunoastem, verde sau nu, cu toate hibele sale, UE ne tine in viata, conexati la Vest, ne tine cat de cat pe o linie de plutire. Interventiile lor, ameninatrile ne mai taie elanul deciziilor ce n-au nicio treaba cu statul de drept, democratia si economia de piata.

    Daca UE va reinvesti in industrie, va modera pornirile aiuristice de mediu, va concepe o legislatie coerenta in care se poate face mult si pentru planeta, dar si pentru a readuce Europa acolo unde-i e locul: un continent plin de cultura, arta, traditii, cu orase frumoase si peisaje minunate, toate astea sustinute in interiorul tarilor ce-si dezvota permanent capacitatile de productie, cu economii puternice, tehnologizate, atunci, UE va avea rolul pe care-l merita: de a lega tarile europene intr-un bloc indestructibil, solid, democratic si dezvoltat.
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon