Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

O amintire din copilărie | Cum a rupt bunicul meu „blestemul din neam” revărsând asupra noastră multă iubire

Imagine de 1 iunie. Foto: MoiraM / Alamy / Alamy / Profimedia

Foto: Profimedia Images

Eram la vârsta la care bătrânețea nu avea niciun contur, ca în zorii lăptoși ai zilei, când încă nu se disting formele din jur. Nu era nici măcar un cuvânt în vocabularul meu. Cum nu era nici „Tată”... Stăteam cuminte pe genunchii ciolănoși ai bunicului și repetam după el: „Tatăl nostru care ești în Ceruri...” 

Bunicul nu știa să citească. Făcuse doar clasele primare, iar pe a patra o tot repetase până primise ordin să plece în armata. În școală se împrietenise doar cu majusculele, iar ani mai târziu, când abandonam ziare sau cărți pe masa de sub părul din curte, dibuia doar prima literă din titlul unei știri; în rest, privea literele cu uimire. 

Însă, așa cum orbii reușesc să se descurce în beznă ascuțindu-și auzul, el își antrenase memoria. Știa sute de povestiri, anecdote, pasaje din Biblie, rugăciuni. Nu le culesese din cărți, ci se hrănise din ceea ce auzise în jur, așa cum erau și pildele pe care i le dădea „doctorul de suflete” la care trăgea în fiecare toamnă târzie, când de crengile pomilor nu se mai ținea nicio frunză îngălbenită.

Cale de câteva comune se auzise că preotul scăpase de o boală cumplită doar cu rădăcini, grâu încolțit și rugăciuni aprinse. După ce se ridicase din patul suferinței, căpătase aura unui sfânt, iar oamenii băteau colbul ulițelor până la ușa lui, care le era mereu deschisă. Preotul Leontie doar stătea de vorbă cu ei. Nimic mai mult. Nu-i stropea cu agheasmă ca să le scoată dracii, nu le dădea canoane grele, ci îi asculta și îi povățuia. Erau mai mulți oameni la poarta lui într-o zi obișnuită a săptămânii decât la slujba de duminică în oricare altă biserică din comună.

O dată pe an, printre cei care opreau căruța lângă casa preotului era și bunicul. Venea să-și ia tratamentul pentru suflet. Fără ca nimic să prevestească asta, într-o dimineață oarecare, se ridica din pat, dădea la o parte așternuturile mototolite, cu chipul muncit de gânduri, apuca două pietre și proptea picioarele mesei de sub părul din ogradă ca să nu se mai clatine, rezema oglinda ciobită de o oală de lut în care bunica punea lapte la prins, așeza cu grijă pămătuful, briceagul și un săpun făcut din leșie. Cu mișcări tremurate, trecea briceagul peste barba deasă și albă ca a lui Moș Crăciun. 

Petrecea hamurile peste coama roșcată a iepei și pleca la părintele Leontie. „Ăsta-i blestemul din neam”, spunea bunica cu buzele pungite, strângând briceagul murdar de pe masă. Fuseseră șapte frați. 

„Cu urzici și făină opărită am crescut”, își amintea bunicul copilăria cu multe lipsuri. Dar cel mai mult le lipsise tatăl. Dispărea de acasă cu săptămânile. Uneori îl căutau până dădeau de el înțepenit de băutură la o margine de pădure sau prin vreun șanț. Alteori, pur și simplu renunțau să-l mai caute. 

Nu i-am aflat niciodată numele, iar în locul lui desenasem o steluță în arborele genealogic al familiei pe care mă apucasem să-l fac într-o dimineață, înainte de a pleca la școală. Făcusem o obsesie din a-i cunoaște pe toți cei din neamul meu, măcar dinspre mamă, pentru că singurul văr pe care îl știam, de gradul al doilea, și coleg la școală, mă înspăimânta: îneca pui de găină, urmărea vrăbiile cu praștia și își asmuțea câinele asupra mea când mă prindea singură pe drum. 

Nu voiam ca singura mea rudă să fie un copil sadic; căutam mai departe, cu speranța că de undeva ar putea răsări un artist care îi sculptase bustul lui Ștefan cel Mare, vreun temerar care străbătuse desculț țara sau măcar vreo femeie care murise de cancer la plămâni după ce fumase ca turcii în semn de nesupunere față convențiile sociale ale vremii ei. Însă mama bunicului nu fusese decât o biată femeie care crescuse singură șapte băieți, iar tatăl lui doar un alcoolic care într-o zi dispăruse de tot din viețile lor. Fusese descoperit mort la zeci de kilometri de casă și îngropat în pământ străin, fără ca băieții lui să-i facă cele trebuincioase sufletului. Îl părăsiseră și ei.

De fiecare dată când mă gândesc la copilărie, primul chip pe care îl văd în minte este al bunicului, cu palmele mari și bătătorite care știau să facă leagăne, cu vocea aspră care știa să spună povești, cu ochii albaștri care știau să fie blânzi. Și sunt sigură că „blestemul din neam” despre care zicea bunica s-a destrămat odată cu iubirea pe care bunicul a știut să o reverse asupra noastră.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte frumos scris . felicitari!
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult