Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

O aniversare tristă sau de ce-ar opri turiștii la Galați

Vaporaș pe Dunăre

Foto: Guliver Getty Images

Mâine va fi celebrată Ziua Dunării. O sărbătoare care an de an trece aproape neobservată, deși orașele situate la Dunăre s-au dezvoltat în urmă cu mai bine de un secol datorită poziționării la Dunăre. Să nu uităm de statutul de porto franco, de Comisia Europeană a Dunării, de existența unor consulate, agenții navale renumite în Galați, Brăila și Sulina. Orașele erau conectate naval cu vapoare care transportau foarte mulți pasageri, existau curse naționale și internaționale. Reprezenta și un mod de agrement: îmi amintesc că în copilărie (anii 70-80) foarte mulți în perioada estivală alegeau plimbările pe Dunăre cu „pasagerul” sau „racheta” de la Galați spre Brăila, Tulcea și chiar Sulina, pentru câteva zile. 

Totul s-a încheiat în 1999 când s-a desființat transportul de călători cu pasagerele, considerându-se ca sunt nerentabile. În același timp, oriunde în lume, chiar și în orașele localizate lângă lacuri, râuri, primăriile oferă acest mod de agrement, plimbarea cu vaporașul. Un exemplu îl poate reprezenta Timișoara care a introdus vaporașele construite la Galați (ce ironie...) în circuitul public local, la același preț modic.

La Brăila, după ce societatea civilă din Galați și Brăila a cerut autorităților reconectarea orașelor port vecine prin acest mod de transport, printr-o finanțare europeană, a fost construită o navă de capacitate mică (16 persoane), pentru a asigura croaziere pe Dunăre. Vaporașul a fost botezat „Chira Chiralina” și costurile ce decurg din mentenanță și salariile personalului vor fi acoperite de primărie. La Galați, deși de ani de zile societatea civilă, în speță Asociația Galați, orașul meu, susține și solicită administrației locale închirierea sau construirea unei nave pentru a revitaliza transportul de călători pe Dunăre pe perioada estivală, a atrage și turiști în acest sens, nu s-a întâmplat nimic, se pare că nu există niciun interes în acest sens. Turiștii, puțini câți sunt, în căutarea acestui divertisment, sunt nevoiți doar să traverseze Dunărea cu bacul spre Comuna I.C.Brătianu de pe malul tulcean. 

Pe de altă parte, navele de croazieră pe Dunăre ocolesc Galațiul, neexistând o strategie de atragere a acestora. În cel mai bun caz, dacă opresc, turiștii pleacă să viziteze un sat din Republica Moldova, fiindcă acolo li se oferă un program folcloric și o degustare de vinuri.

Este de neînțeles cum orașele de la Dunăre din România nu speculează poziționarea la acest fluviu, care în alte părți aduce turiști și foarte mulți bani, există o adevărată industrie în jurul acestui mod de agrement.

Activitatea comercială în porturi a scăzut vertiginos după 1990, deși teoretic ar fi trebuit să fie cea mai profitabilă, dacă ar fi existat interes și implicare din partea factorilor decizionali. Lipsesc strategiile și chiar dacă există, nu sunt aplicate, timpul trece și totul parcă a intrat într-o lungă uitare, iar tabloul cu Dunărea fără activitate navală a devenit obișnuit.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dorin check icon
    Galațiul și Brăila sunt orașe roșii conduse de foști comuniști sau de urmașii lor,ei au distrus transportul cu pasageri și au vândut prin interpuși majoritatea navelor de pasageri la fier vechi (fostul iaht regal Libertatea a fost vândut la preț de nimic unor șmecheri susținuți de primarul PSD ist a Galațiului,(acum e în Anglia ca vas de lux !!!)
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult