Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

O aniversare tristă sau de ce-ar opri turiștii la Galați

Vaporaș pe Dunăre

Foto: Guliver Getty Images

Mâine va fi celebrată Ziua Dunării. O sărbătoare care an de an trece aproape neobservată, deși orașele situate la Dunăre s-au dezvoltat în urmă cu mai bine de un secol datorită poziționării la Dunăre. Să nu uităm de statutul de porto franco, de Comisia Europeană a Dunării, de existența unor consulate, agenții navale renumite în Galați, Brăila și Sulina. Orașele erau conectate naval cu vapoare care transportau foarte mulți pasageri, existau curse naționale și internaționale. Reprezenta și un mod de agrement: îmi amintesc că în copilărie (anii 70-80) foarte mulți în perioada estivală alegeau plimbările pe Dunăre cu „pasagerul” sau „racheta” de la Galați spre Brăila, Tulcea și chiar Sulina, pentru câteva zile. 

Totul s-a încheiat în 1999 când s-a desființat transportul de călători cu pasagerele, considerându-se ca sunt nerentabile. În același timp, oriunde în lume, chiar și în orașele localizate lângă lacuri, râuri, primăriile oferă acest mod de agrement, plimbarea cu vaporașul. Un exemplu îl poate reprezenta Timișoara care a introdus vaporașele construite la Galați (ce ironie...) în circuitul public local, la același preț modic.

La Brăila, după ce societatea civilă din Galați și Brăila a cerut autorităților reconectarea orașelor port vecine prin acest mod de transport, printr-o finanțare europeană, a fost construită o navă de capacitate mică (16 persoane), pentru a asigura croaziere pe Dunăre. Vaporașul a fost botezat „Chira Chiralina” și costurile ce decurg din mentenanță și salariile personalului vor fi acoperite de primărie. La Galați, deși de ani de zile societatea civilă, în speță Asociația Galați, orașul meu, susține și solicită administrației locale închirierea sau construirea unei nave pentru a revitaliza transportul de călători pe Dunăre pe perioada estivală, a atrage și turiști în acest sens, nu s-a întâmplat nimic, se pare că nu există niciun interes în acest sens. Turiștii, puțini câți sunt, în căutarea acestui divertisment, sunt nevoiți doar să traverseze Dunărea cu bacul spre Comuna I.C.Brătianu de pe malul tulcean. 

Pe de altă parte, navele de croazieră pe Dunăre ocolesc Galațiul, neexistând o strategie de atragere a acestora. În cel mai bun caz, dacă opresc, turiștii pleacă să viziteze un sat din Republica Moldova, fiindcă acolo li se oferă un program folcloric și o degustare de vinuri.

Este de neînțeles cum orașele de la Dunăre din România nu speculează poziționarea la acest fluviu, care în alte părți aduce turiști și foarte mulți bani, există o adevărată industrie în jurul acestui mod de agrement.

Activitatea comercială în porturi a scăzut vertiginos după 1990, deși teoretic ar fi trebuit să fie cea mai profitabilă, dacă ar fi existat interes și implicare din partea factorilor decizionali. Lipsesc strategiile și chiar dacă există, nu sunt aplicate, timpul trece și totul parcă a intrat într-o lungă uitare, iar tabloul cu Dunărea fără activitate navală a devenit obișnuit.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dorin check icon
    Galațiul și Brăila sunt orașe roșii conduse de foști comuniști sau de urmașii lor,ei au distrus transportul cu pasageri și au vândut prin interpuși majoritatea navelor de pasageri la fier vechi (fostul iaht regal Libertatea a fost vândut la preț de nimic unor șmecheri susținuți de primarul PSD ist a Galațiului,(acum e în Anglia ca vas de lux !!!)
    • Like 0


Îți recomandăm

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult