(Foto Guliver/Getty Images)
Felix Pătrășcanu, fondatorul Fan Courier, spune că saltul PIB cu 5% în primul semestru, bazat pe creșterea consumului, se resimte în afacerile sale, însă atrage atenția că este nevoie și de o creștere a producției și de îmbunătățirea infrastructurii din educație, sănătate, astfel ca românii plecați la muncă în străinătate să revină acasă.
„Ne așteptam la 3- 3,5%. Iată un 5% dat de INS. Rămâne consumul regina balului în această creștere, lucru care nu e nici foarte bun, nici foarte rău. Trebuie să mai și producem, trebuie să mai creăm noi servicii, iar pentru asta e nevoie și de infrastructură. Infrastructura de învățământ, infrastructura medicală, lucrurile care să-i facă pe oameni să se întoarcă în țară”, a spus Felix Pătrășcanu la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
Creșterile de pensii și salarii s-au văzut în creșterea comerțului online, iar firmele de curierat sunt un adevărat barometru al economiei românești, adaugă omul de afaceri, care se monitorizează și observă comunitățile care se dezvoltă.
„Ne uităm inclusiv din punct de vedere geografic la creșterea economică. Vedem orașe care cresc”
„În ultimul Black Friday s-au vândut foarte bine televizoarele. Și vorbim aici nu de televizoare cu diagonală de 60-80 de centimetri, ci de un metru jumate, doi metri. Au mers foarte multe televizoare vândute. Asta a fost surpriza, lucrul care a ieșit în evidență. Cu un an în urmă, au fost electrocasnicele, nu neapărat televizoarele”, a explicat antreprenorul.
„Din punct de vedere geografic, nu știu dacă vă mai amintiți de orașul Mizil. El a dispărut de pe hartă. Un alt oraș, Mărășești, care avea industrie. Industria asta a dispărut cu totul… Au devenit efectiv niște sate”, vede el.
Lohn-ul a fost la un motorul care a făcut într-o perioadă ca industria textilă să „duduie” în Moldova, apreciază fondatorul Fac Courier.
„Noi ne dăm seama foarte bine în curierat ce industrii cresc, ce industrii scad, ce se întâmplă în perioadele de criză. Moldova a crescut foarte mult în perioada lohn-ului. Plecând din Botoșani, până în Focșani, Brăila, te uitai că acolo lohnul luase o dezvoltare extraordinară și industria textilă duduia. Căram acolo tot felul de stofe, fermoare, ace, ațe și așa mai departe. A existat un moment în care a existat o înțelegere cu China la nivel european și toate lucrurile astea au căzut și tot ce căram până în acel moment s-a schimbat. Lucrurile s-au schimbat dramatic”, a spus Felix Pătrășcanu.
Ulterior, criza a făcut să ia avânt birourile de executări judecătorești.
„Căram foarte multe citații de la bănci. În curierat e foarte interesant că îți muți flota, oamenii de vânzări dintr-o zonă în alta, pentru că nu ai nimic construit și ești foarte flexibil”, explică antreprenorul.
În prezent comerțul online se află pe un trend pozitiv. Dacă acum 5-6 ani, e-commerce-ul reprezenta 3% din cifra de afaceri a Fan Courier, acum depășește 40%, iar omul de afaceri vede perspective de creștere, mai ales în anumite zone.
„Creșteri foarte mari sunt pe Cluj, Timișoara. Iașul, care a crescut cu 40.000 de locuitori, are o pondere foarte mare. S-au întors niște oameni de afară, dar probabil nu se mai duc în comunele de baștină, ci se relochează în orașe gen Iași sau Bacău. Brașovul are o evoluție semnificativă, Constanța, Oradea. Toate orașele de la granița de Vest se dezvoltă foarte mult”, subliniază Felix Pătrășcanu.
Citiți și
- Bogdan Glăvan: Așa cum obezitatea provoacă îmbolnăviri, tot așa umflarea economiei prin consum exagerat duce la probleme grave
Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica de la ora 14.05 și miercurea de la ora 10.30.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Fan Courier nu şi-a asumat nicio responsabilitate. Am solicitat despăgubiri - nimic. Nici vorbă ! Cică trebuia să fiu acasă. De atunci, evit cât pot acest deserviciu de căruţărie.
Constanța, dacă nu apare un parc industrial, dacă portul, șantierul naval, nu se retrezesc la viață...va fi un oraș mort...