Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

O imagine care să îi trezească pe cei ce cred că olandezii se tem de marele nostru port și de asta nu ne vor în Schengen

Schengen

Foto: Getty Images

Una dintre cele mai amuzante replici la faptul că Olanda nu ne vrea în Schengen e cea legată de Portul Constanța. Că nu vor olandezii, vezi Doamne, să îi concurăm cu „marele” nostru port de la Marea Neagră. Că le stricăm socotelile și că toată lumea globală se va roti cu susul în jos și va veni către acest port.

Las o poză sugestivă pentru dacii noștri liberi ca să vedeți diferențele. Am ales o manieră grafică mai ușor de înțeles. Am luat în calcul doar transportul de containere - cel mai important pentru un port cu deschidere internațională -, în milioane TEU. Ca idee, primele trei porturi din UE - Constanța nu se regăsește nici măcar între primele 10 porturi din UE -, totalizează cam cât 50 de porturi Constanța la un loc.

Datele ar fi cam așa, ca să știți cum am construit graficul (datele sunt anuale, anul 2021): Rotterdam - 15 mil. TEU, Hamburg: 8,7 mil. TEU, Antwerp (Belgia): 6 mil. TEU, Constanța: 0,6 mil. TEU).

În plus, mai trebuie spus că, pentru Portul Constanța, traficul e în scădere constantă de la an la an, de la 711 mii TEU în 2016 la 632 mii TEU în 2021 (Raportul anual al Portului Constanța, pag. 15). Am pierdut cam 1,5 - 2% din trafic pe an, în condițiile în care PIB-ul a „duduit” în bună măsură în acești ani.


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cei care au avansat povestea cu Constanța nu cred că la asta se referă.
    Bulgaria și România, odată intrate în Uniune, ar face ca Grecia să nu mai fie izolată de restul spațiului Schengen.
    Dacă acum Constanța este 4% din Rotterdam, ce procent iese dacă adunăm și Varna, Pireu și alte porturi grecești?
    Din China, mărfurile ajung mult mai repede, prin Suez, în Pireu, Varna, sau Constanța. Nu mai vorbim de 4%. Doar Pireul este de cel puțin 10-15%.
    Mărfurile din Pireu vor ajunge în Polonia, Cehia, Slovacia, țările baltice mult mai ușor. Toate rutele vor reuși să lege orice punct al Europei cu altul, mult mai ușor.
    La Calafat, într-o coadă de vreo 12 km, am văzut camioane din toată Uniunea +Turcia.
    Pe de altă parte, tonul articolului este cam arogant, atâta timp cât uită două variabile care ar influența considerabil întreaga ecuație.
    Cred că ar trebui să vă reașezați la planșetă, șevalet, birou sau calculator și să vă apucați să desenați maj multe corăbioare verzi.
    Mai faceți și un calcul cu timpul din Pireu la Rotterdam pe apă și terestru.
    Articolele trebuie să fie un pic mai profunde, altfel seamănă a vorbărie de cârciumă.
    • Like 0
  • Nu ne vor in Schengen pentru ca le e frica de noi, pentru ca noi suntem buni iar ei sunt rai.
    Noi suntem buturuga mica de care se sperie carul mare.
    Bulgarii nici nu exista. De ei nu se sperie nimeni. Noi suntem buricul, miezul, poporul ales.
    Portul Constanta in Schengen ar falimenta nu doar Olanda, ci tot restul lumii. Are un potential atat de mare ca olandezii ar face orice sa-l tina izolat. Asta e scopul vietii lor.
    Olanda e in fruntea listei care ne vrea raul. Pentru ca noi suntem cei mai buni dar din cauza lor nu suntem pe primul loc, ci mereu la coada. Niste hoti care ne fura viitorul de aur pe care il meritam din plin.
    Paranoia nu are limite! Si nici vindecare.
    • Like 3
  • Domnilor administratori, nu mai aveti timp sa cititi ce scriu contributorii? Este al doilea articol jignitor pe care-l citesc de la un alt "erudit" contributor! Si fara sustinere !! Dle CTP , Dle Negrutiu! Ce se intampla pe-aici?
    • Like 0
  • In primul rand sa-ti fie rusine ca ii jignesti pe cei care au alta parere facandu-i "daci liberi". Asta ma face sa cred ca toate titlurile alea universitare ti le-a dat pesedeul, c-asa-i in Dacia Libera, dupa cum , cu totii vedem zilnic! In rest, ai primit un raspuns argumentat, nu pareri desenate , de la Toma Hans Tiberiu.
    • Like 0
    • @ Danescu Cristina
      Emil check icon
      Hahahahahaha!
      • Like 0
  • Din pacate comentariul dumneavoastra este in mare parte gresit. Sunt doua mari probleme. Una in care aveti partial dreptate: portul Constanta NU poate face fata unui mare tranzit de marfa - tip container pentru ca NU are capacitatea de a face asa ceva. Prin el se pot livra cereale, avem si noi ca societate o dana inchirita, fier vechi si masini. Pentru cultura dumneavoastra generala cei 4 traderi din tara noastra pentru cereale sunt olandezi. Adica ei stabilesc pretul pentru Romania la import - export dupa ce se hotaraste pretul la nivel mondial. PUNCT. Adica ca sociatete din agricultura te poti duce in cap. Dar sa revenim la subiectul nostru. Problema a doua. Operatorii mari din port sunt in majoritate firme sau entitati care au sediul in Olanda. Deci ei hotarasc. Chiar daca eu vreau sa fac investitii ca stat, beneficiarul zice ca NU vrea. Daca NU vrea.....NU fac. Sa mai pun ca este concesionat si luciul de apa de o societate controlata de prietenii D-lui. Basescu. Prietenia lui cu Olanda este mai veche. In final va zic numai atat: un port puternic la Marea Neagra, sa speram ca o sa devina Constanta, este o mare problema pentru Olanda. Mare de tot. Asa ca avem TOT dreptul sa facem scandal. Si da, confrom ca ceea ce ati scris, Olanda ne tine pe loc.
    • Like 3
    • @ Toma Hasan Tiberiu
      mugger check icon
      he he...bine spus.. ia sa fi avut autostrazi si cai ferate... ca si acolo ne blocheaza astia.
      • Like 0
  • Nu doar portul Constanta contează, contează și justiția noastră de 2 bani, corupția și nu în ultimul rand caracterul nostru ca nație (de cocalari). Nu meritam nici măcar în UE sa fim dar în Schengen...
    Sper din tot sufletul sa nu ne primească în Schengen
    • Like 0
  • Da coa' tocmai că valorile vor crește pe Portul Constanța și vor scădea pe porturile olandeze. Dar pt că Păun a luat bani pt articolul asta, cum sa demonteze orice critica, decât aruncând "dacii liberi" la înaintare, pt că atât poate și el. Să fie Păun fericit și să aibă ce mic dejun să pună pe măsuța, că lui îi și place păpica.
    • Like 1
  • Da coa' tocmai că valorile vor crește pe Portul Constanța și vor scădea pe porturile olandeze. Dar pt că Păun a luat bani pt articolul asta, cum sa demonteze orice critica, decât aruncând "dacii liberi" la înaintare, pt că atât poate și el. Să fie Păun fericit și să aibă ce mic dejun să pună pe măsuța, că lui îi și place păpica.
    • Like 0
  • Da. Situația actuală este jalnică. Dar comentariul suferă de lipsa la fel de jalnică a perspectivei geopolitice.
    • Like 0
  • Cam asta e cu prostimea din tara asta. Trebuie sa le explici chestii evidente. Dar oare de ce trebuie sa li se explice ? Ei oricum vor ramane in prostia lor indiferent ce ai face.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult