Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

O premieră în România: în București au apărut magazinele „fără bani” SocialXChange

magazin social

Dacă ai putea renunța la 15 lei din bugetul lunar (da, lunar, iar asta înseamnă mai puțin de 1 leu pe zi) ce ai alege să faci cu ei? Ce poți cumpăra cu 15 lei? Câte pâini? Câte sticle de ulei? Câte kilograme de mălai? 1-2 produse de curățenie? O carte? O găleată și un mop? Și dacă ai putea alege să dai unul din aceste produse cuiva, sub formă de donație, ai face-o? Care ar trebui să fie motivația? O poveste frumoasă. Să fie bătrân. Sau să fie copil. Și mai bine, să fie bolnav. Să aibă o nevoie reală. Dar cum definim nevoia reală, căci ceea ce este pentru mine o necesitate, pentru alții e un moft sau oricum un lucru la care se poate renunța oricând...

Magazinul caritabil SocialXChange

Există în București niște oameni care s-au gândit ce pot face cu 15 lei lunar, care s-au gândit cum pot să-i ajute pe alții în mod eficient. Sunt parte din oamenii statului, aceia pe care mulți dintre noi am ajuns să-i hulim zilnic. Sunt reprezentanți ai Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din Sectorul 6. Ei au pus bazele conceptului caritabil SocialXChange, disponibil doar pentru sectorul 6. Primul magazin SocialXChange a fost deschis în 2015 (Calea Crângași nr. 3), iar în luna septembrie a acestui an, a avut loc deschiderea celui de-al doilea centru (Lunca Cernei nr. 6A).

Magazinul caritabil SocialXChange este o premieră în România. Proiectul este implementat de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 6 din dorința de a schimba percepția despre beneficiarii de servicii sociale și, nu în ultimul rând, de a găsi o cale mai ușoară pentru a ajuta. Concret, vorbim de o unitate de asistență socială, fără personalitate juridică, la nivelul căreia se acordă diverse bunuri și servicii, contra altor servicii: alimente, îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite, jucării, electronice, electrocasnice, cărți, dar și servicii de curățenie, cursuri de utilizare a calculatorului, activități sportive, cursuri pictură, dansuri pentru copii, servicii de baby-sitting, bilete spectacole etc. O dovadă că se poate și altfel.

Noul magazin are 6 angajați, persoane care se ocupă cu evidența beneficiarilor, stabilirea situației lor sociale, materiale și familiale, primirea și stocarea produselor donate, evaluarea acestora în puncte, amenajarea rafturilor, coordonarea activităților de muncă în folosul comunității și oferirea de servicii pentru donatori. Programul este de luni până joi între orele 08.00 – 16.30, vineri între orele 08.00 – 14.00, cu mențiunea că în situații speciale se lucrează și în weekend.

Pregătirea centrului a durat 3 luni, iar amenajarea s-a făcut exclusiv cu voluntari: diverse firme, organizații, instituții de învățământ, organizații nonguvernamentale, personal din administrația locală, dar și oameni simpli, din comunitate. Fondurile necesare au venit de la consiliul local al Sectorului 6. Suma totală investită se ridică la 600.000 lei, inclusiv TVA, însă vorbim de o clădire neamenajată inițial, nefinisată, atât la exterior, cât și la interior, de aproximativ 560 mp, cu etaj și subsol.

Sistemul după care funcționează magazinul caritabil SocialXChange nu implică bani, ci doar puncte

Mai exact, donatorii, persoane fizice sau juridice, pot oferi produse alimentare, produse igienico-sanitare, rechizite, mobilier, electrocasnice, jucării sau haine iar în schimbul lor primesc puncte. 1 punct înseamnă produse în valoare de 2 lei, 5 puncte înseamnă produse în valoare de 10 lei. O oră de călcat, dacă vorbim de servicii, înseamnă 6 puncte, iar o oră de cărat sau transportat diverse materiale echivalează cu 10 puncte.

La centru există spații speciale destinate activităților precum spălat și călcat rufe, dar și sprijin direct în activitatea specifică magazinului, precum sortarea și stocarea produselor donate. În afara centrului, beneficiarii lucrează la amenajarea spațiilor verzi, a dotărilor din parcuri, activități de descărcat și stocat marfă la diferite centre sau oferă suport cu ocazia anumitor evenimente, au sprijinit inclusiv amenajarea celui de-al doilea centru.

Cine sunt beneficiarii

Orice persoană cu domiciliul aflat în sectorul 6 care îndeplinește anumite condiții financiare. Cerințele beneficiarilor sunt atent analizate înainte. Poți alege ce dorești din produsele disponibile, dar din punct de vedere cantitativ, există niște reguli. Nu poți pleca de la centru cu 30 de sticle de ulei, de exemplu. Produsele nu se pot schimba în bani, beneficiarul prestează servicii și primește doar produse sau servicii în schimb. În acest moment, beneficiarii pot fi doar din sector 6, pentru donatori neexistând această condiție. Punctele acumulate pot fi donate unui caz social aparte, atent analizat înainte (ca un bătrân în nevoie, dar care nu poate fizic presta servicii în folosul comunității). 

O nevoie reală

„În perioada scursă de la deschiderea primului magazin am avut bucuria să constatăm că ideea pusă în practică de acest serviciu este una viabilă, cu un puternic impact asupra oamenilor. Cifrele care atestă numărul beneficiarilor dornici să muncească și al donatorilor care ne-au susținut sunt remarcabile, dar dincolo de ele există sentimentul de solidaritate pe care l-am creat în jurul acestui proiect.”, explică Nicolae Gorunescu, director executiv Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 6.

„Vrem să exploatăm mai bine potențialul acestui proiect, inclusiv prin educarea donatorilor și beneficiarilor, într-o interacțiune socială în care fiecare oferă ceva și toți au de câștigat. Nu în ultimul rând, încercăm să promovăm și în alte țări conceptul SocialXChange. Proiectul a fost deja prezentat la Conferința de Asistență Socială UNAFORIS, de la Paris, ca o posibilă soluție inedită la problemele actuale din Uniunea Europeană, inclusiv în problema integrării refugiaților.”, adaugă dl. Gorunescu.

Mai mult decât un ajutor fizic

O donație vine la pachet cu încredere. O donație nu este doar o donație, ci forțează beneficiarul, în acest caz concret, să facă ceva pentru ajutorul primit. Să muncească. Să se integreze. Să socializeze. Să-și găsească o ocupație zilnică, în locul gândurilor negre. Să (re)capete încredere în forțele proprii. Să se simtă dorit și apreciat.

Sunt sigură că tu ai azi 15 lei în plus. Depinde doar de tine ce alegi să faci cu ei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Conceptul funcționează deja de ani buni în alte părți ale lumii. Acum vreo șase ani îmi vorbea de el un prieten stabilit în Italia și care se gândea să-l implementeze cumva la noi. Din păcate nu a funcționat arunci acest demers. Dar mă gândesc cu bucurie că acum cineva a reușit și poate se va extinde.
    • Like 0
  • Bună ziua,
    Vă extindeți și în alte orașe?
    Puteți veni la Radio Tg Mureș să ne spuneți mai multe în direct cu ascultătorii?
    Este minunat ceea ce faceți. Felicitări!
    • Like 0
  • Gion check icon
    Oamenii care lucreaza acolo sunt amabili. Ca donator tot ce trebuie sa faci este sa mergi cu produsele, se face un proces verbal de predare primire si cu asta gata :)
    Il gasiti la piciorul podului Grant, pe partea dreapta cum te uiti spre Bd Mihalache
    • Like 1
    • @ Gion
      Corect pentru primul magazin SocialXChange. Din octombrie mai există unul.
      • Like 2
  • Felicitari din toata inima! Ar trebui sa va promovati proiectul la toate DGASPC-urile din tara.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult