Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Oana Misici, consultant Metropolitan Life: „Un plan financiar solid pentru copilul tău îl poate sprijini să devină următorul Steve Jobs”

Un salariat vine împăcat la serviciu și oferă cu mai mare drag serviciile lui pentru angajator poate și datorită liniștii pe care o are că, în situația în care ar avea nevoie, va beneficia de cele mai bune servicii medicale într-un spital privat, de exemplu, la care altfel nu ar avea acces”, spune Oana Misici, consultant antreprenor Metropolitan Life. 

Ce face un consultant antreprenor, unde puteți să-l întâlniți, dar și cum vă poate ajuta să compuneți cele mai bune pachete extra-salariale pentru a vă fideliza angajații, aflați într-un interviu acordat de Oana Misici, consultant antreprenor Metropolitan Life, în cadrul campaniei România asigurată.

Oferiți consultanță în relațiile business to business. Din experiența dumneavoastră, care este cea mai importantă problemă cu care se confruntă oamenii de afaceri?

Vedem în prezent cât de mare e nevoia de a colabora și de a avea parteneriate, fie că ne referim la angajați, la furnizori sau la clienți. Ne dorim calitate, durabilitate și relații de încredere. Astăzi nevoia angajatorului român, fie că vorbim de multinaționale sau de IMM-uri, este una clară și anume de a-și continua activitatea cu acele persoane pe care se pot baza și care le oferă la rândul lor valoarea de care au nevoie pentru a o da mai departe clienților lor.

Unde interveniți dumneavoastră, care e plusul pe care un consultant îl aduce? De ce apelează antreprenorii la serviciile pe care le oferiți?

Este din ce în ce mai greu de găsit resursa umană dorită, motiv pentru care atât reprezentanții multinaționalelor, cât și antreprenorii mici și mijlocii se gândesc cum să alcătuiască pachetul salarial cel mai atrăgător pentru angajat. Aici intervenim noi, punându-le întrebări, analizând care este expunerea pe care o au la anumite riscuri - cum le pot crea acea bunăstare financiară angajaților lor. Fie că vorbim de partea de asigurări de sănătate, fie că vorbim de segmentul de asigurări de viață, motivul pentru care un angajat vine împăcat la serviciu și oferă cu mai mare drag serviciile lui pentru angajator poate fi și liniștea pe care o are că, în situația în care ar avea nevoie, poate beneficia de cele mai bune servicii medicale într-un spital privat, la care altfel nu ar avea acces.

În ceea ce privește partea de asigurări de viață, referindu-mă strict la partea protecție, angajatorul poate avea și o obligație morală față de salariați. De exemplu, în cazul unui accident în timpul serviciului, motivul pentru care o persoană se afla în acel loc putea fi pentru că fusese trimisă în delegație de angajator. Persoana respectivă nu s-ar fi aflat acolo dacă nu ar fi avut această sarcină de serviciu. Dacă exista o poliță de asigurare de viață încheiată de angajator, atunci persoana accidentată ar fi primit un suport financiar din „buzunarul” asiguratorului, care își asumă acest risc în baza poliței de asigurare de viață (foto: Oana Misici, consultant financiar Metropolitan Life).

Cum decurge relația cu clienții? I se propune omului de afaceri o strategie de pachete extra-salariale cu produse din asigurări și beneficii pentru economisire dedicată salariaților?

Așa cum spuneam, este un segment de business în creștere, atât pentru noi, cât și pentru angajatori. Le propunem o întâlnire, analizăm împreună care sunt nevoile, ce anume își doresc, în ce buget să ne încadrăm și le oferim o soluție personalizată. Este foarte important ca prin poliță să fie acoperite acele riscuri pe care angajatorul le identifică.

Suplimentar, eu nu ratez ocazia de a le trage semnalul de alarmă și asupra perioadei de pensie. Este important să fim deschiși azi măcar din punct de vedere informativ pentru a vedea cum alegem să ne pregătim pentru viitor. Trebuie să înțelegem că suntem acolo unde suntem datorită sau din cauza alegerilor pe care le facem, fie că sunt în favoarea sau defavoarea noastră.

Practic, un consultant- antreprenor îi învață pe angajați cum să-și negocieze pachetele de beneficii extra-salariale, să fie asigurați și să aibă venituri suplimentare pentru pensie?

Partea de educație financiară este de asemenea abordată de consultanți în cadrul discuțiilor cu potențialii clienți. Unii dintre clienți au o pregătire din acest punct de vedere, alții în schimb au nevoie să înțeleagă cum anume i-ar putea ajuta și care sunt beneficiile pe care le vor avea accesând un plan financiar personalizat.

Cum ați intrat la școala de antreprenoriat Metropolitan Life și cât de încrezătoare ați ieșit?

Am primit foarte încrezători planul școlii de antreprenoriat, am intrat cu o curiozitate caracteristică, de abia așteptam să văd ce anume mi se oferă și cum puteam aplica ce învățăm. Așteptările mi-au fost întrunite și cei mai mulți cursanți au beneficiat de o valoare suplimentară pe care am reușit să o obțin cu ocazia acestui curs. Simțeam și simt dorința de a face întotdeauna ceva nou, mă adaptez din mers la schimbări și la nevoile noi care apar, astfel încât am intrat cu entuziasm în școala antreprenorială și am terminat-o cu și mai mult elan.

Ce învață un cursant la școala de antreprenoriat?

Sunt mai multe segmente abordate. Pentru mine au fost de impact partea de negociere, de client service și partea de durabilitate a afacerii, interelaționare pe termen lung.

Ați învățat și cum se face cum se face un plan de afaceri, cum se administrează cheltuielile și veniturile, cum se asigură cashflow-ul sau cum se ține contabilitatea simplă?

Dacă vorbesc din experiența mea, lucrurile astea le știam, cred că unele erau cunoscute și de către colegii mei. Noi vorbim și îi învățăm pe clienții noștri cum să păstreze un plan de venituri și cheltuieli, de exemplu.

Cum arată portretul unui antreprenor român aflat la început de drum, din unghiul duneavoastră? Cât a contat experiența personală la școala antreprenorială?

Experiența mea în afaceri a debutat odată cu demisia tatălui meu, în 1990, atunci când a ales să facă ceva pe cont propriu, iar în felul acesta să fie stăpânul propriului plan de viitor. Așa că fără să îmi dau seama că am ales în sensul acesta, crescută fiind în antreprenoriat, apreciez avantajele pe care acesta mi le oferă. Am lucrat încă de pe vremea liceului pentru tatăl meu, l-am ajutat la întrunirile cu diverse reprezentanțe ale companiilor din exterior, iar după aceea am ales să lucrez pentru o multinațională.

După ce am născut, am simțit nevoia- la trei ani distanță- să las cumva amprenta asupra viitorului copiilor. În acel moment am ales să dezvolt un plan pentru a deschide o grădiniță cu o abordare alternativă de învățământ, plan care nu a fost apreciat așa cum mă așteptam. Întâmplător sau nu, atunci mi s-a propus să devin consultant. Mi-am dat seama că și în felul acesta îi puteam ajuta pe ai mei și puteam totodată să îmi ating scopul. Am fost ajutată de părinții mei, dar am reusit să apreciez acest lucru după câțiva ani. Mi-am dat seama cât contează să îi faci copilului tău viața mai ușoară, să poată zbura de pe altă treaptă în viață.

Am ales să devin consultant. Copiii ar fi dispuși să semneze contractul cu planul lor de economisire imediat, însă trebuie să stăm de vorbă cu părinții pentru a-i ajuta să facă cele mai bune alegeri pentru viitorul lor și al copiilor lor.

Cum ați simțit că v-au ajutat programele de dezvoltare profesională, din aria antreprenorială, în creșterea profitabilității, în a obține venituri mai mari și în relația cu clienții?

Trainingurile care se fac în școala antreprenorială te ajută să îți creionezi propria ta strategie. În ce mă privește, succesul strategiei pe care am ales-o a fost de a aborda ambele canale, adică business to business și partea de vânzare individuală, pentru că îți asigură un mix al portofoliului și o profitabilitate pe un timp mai îndelungat. Obiectivul care mi-a fost confirmat odată cu participarea la aceste cursuri a fost cel al unei relații cu clientul pe termen lung.

A fi un partener de lungă durată pentru un client înseamnă să ai o valoare în calitate de partener. Un partener de valoare este cel cu care îți dorești să mai faci business, îți dorești să îl recomanzi. Ești alături clientului de pe un alt nivel.

Există o diferență între agent și consultant antreprenor. Un consultant antreprenor se gândește la relația cu clientul pe termen lung. Au fost situații în care, în calitate de consultant am ales să prioritizez buna colaborare și relația puternică pentru viitor cu un potențial viitor client, în favoarea semnării imediate a unui contract. În acest fel, potențialul client mi-a acordat în continuare încrederea și a optat pentru un plan financiar peste una - trei luni, atunci când a fost sigur că ia o decizie bună. 

La ce câștig lunar sau anual poate ajunge un astfel de antreprenor consultant?

Un antreprenor consultant pe segmentul financiar poate ajunge acolo unde își dorește el să fie. Nu există o limită maximă, ne putem bucura de cât de mult putem noi produce. Tocmai aici e avantajul major pe care îl avem în comparație de exemplu cu cineva cu un statut de angajat. Aici e avantajul major pe care îl avem în comparație cu un angajat care are un salariu fix, completat de bonusuri.

Care este cea mai importantă lecție pe care ați primit-o și pe care o dați mai departe?

Este o persoană dragă mie, care într-o situație mi-a spus așa: „Oana, oriunde ai pleca, tot de tine vei da”. Conținutul este unul bogat în semnificație și îmi spune că avem libertatea să alegem și să decidem încotro anume vrem să ajungem, însă tot de noi dăm. Depinde de care tu, de cel bun sau de cel mai bun.

Și de asemenea, simt că funcționează din ce în ce mai mult o nevoie de a face față schimbării, de a fi ușor adaptabil. Totul în ziua de azi se schimbă în mod accelerat. Este nevoie să fii flexibil, să fii deschis, să schimbi strategia din mers.

Care este cel mai important lucru în modul în care vă abordați clienții? La ce sunt cel mai atenți? Ce sancționează cel mai strict? Cum faceții ca un potențial client să vă asculte și să vă urmeze mesajul?

Cel mai important este să fii respectuos pentru timpul, pentru conținutul întâlnirii pe care o ai, pentru valoarea pe care o oferi. Clienții cred că sunt atenți la încrederea pe care le-o inspiri și la valoarea pe care o poartă beneficiile pe care le prezinți. În primul rând ascultând, fiind atent la ce anume spune, ce întreabă, ce transmite, respectându-l, fiind autentic și profesionist.

Este vreun moment special care v-a rămas în minte din întâlnirile cu clienții?

Eu azi nu aș face altceva. Momentul în care primești acel „mulțumesc că mi-ai fost alături” sau „ți-ai onorat obligația” pentru mine contează foarte mult. Sper să conteze și pentru cei care s-au bucurat de sprijinul respectiv. Eu știu că da. Contează pentru noi să fim deschiși, să recomandăm ceva ce a funcționat.

Care e cea mai mare satisfacție profesională? Dar personală în ceea ce privește profesia?

Bucuria mea este una amânată. Pentru că bucuria mea constă în zâmbetul copiilor și în visul acela pe care eu îl voi fi mijlocit când el va fi mare. Cu planul financiar pe care l-a semnat un părinte poate că următorul Steve Jobs își va începe o afacere într-un garaj, poate că va accesa studiile unei universități din străinătate, poate că va da un avans pentru un imobil, sau poate, așa cum spunea cineva, își va reînnoi toate instrumentele muzicale pentru fomația lui, cine știe. Eu sunt parte din bucuria copilului respectiv, sau parte a bucuriei unui adult care poate, când va ajunge pe plaiuri frumoase în vacanță undeva, se va gândi și la mine. Repet, e o bucurie amânată. Până atunci le sunt alături și celor care trec și prin momente mai puțin fericite și încerc să îi ajut.

Articolul face parte din cadrul campaniei România asigurată, sprijinită de Metropolitan Life, parte a MetLife Inc., una dintre cele mai mari companii de asigurări de viață din lume. Înființată în 1868, MetLife are, la nivel global, 100 de milioane de clienți în aproape 50 de țări. În România, Metropolitan Life activează de mai bine de 17 ani și are 2 milioane de clienți.

Dacă aveți întrebări, dacă vreți să aflați care sunt criteriile după care să faceți cele mai bune alegeri, publicați-le la finalul fiecărui articol, în secțiunea de dezbateri. Nu trebuie decât să vă logați cu emailul sau cu contul de social media. Puteți, de asemenea, să ne scrieți și pe adresa redacția@republica.ro. Mesajele voastre pot genera subiecte, tematici sau chiar texte și analize în campania România asigurată.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon elevi-

Educatori, învățători, profesori, cu toții sunt obosiți și fără chef. Dacă nu se urlă pe un etaj dintr-o școala, sigur se vorbește printre dinți. Dacă nu merg manipulările fine, sigur merg metode care sfredelesc sufletele celor mici cu replici grele. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult