Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Omul care îi ajută pe studenți să devină antreprenori: „Dacă vine cineva la mine și îmi zice: „Vreau să fac ceva”, îi spun: „Fă și încearcă să vezi ce valoare aduce oamenilor”

Andrei Pitis

De cinci ani, Andrei Pitiș, fondatorul Vector Watch, încearcă să îi ajute pe tinerii pasionați de tehnologie să își dezvolte spiritul întreprinzător prin intermediul unui program de preaccelerare, Innovation Labs. 

Fondat alături de profesorul Răzvan Rughiniș, programul le oferă studenților posibilitatea să își prezinte o idee inovatoare din domeniul tehnologiei, sprijin și mentorat pentru a o pune în aplicare, dar și șansa de a întâlni potențiali investitori. Prin intermediul lui, dar nu numai, Andrei Pitiș a cunoscut mulți oameni aflați înainte de începuturi, care își adunau curajul să sară peste linia dintre idee și inițiativă. 

„Asta le spunem tot timpul celorlalți: Faceți! Dacă vine cineva la mine și îmi zice: Vreau să fac ceva, îi spun: Fă! Păi nu știu exact cum. Nu contează, fă cum crezi tu acum! Păi dacă nu e bine? Sigur nu e bine! Și dacă mai stai un an și te gândești, sigur nu va fi bine nici atunci. Fă și încearcă să vezi ce valoare aduce oamenilor”, spune fondatorul Vector Watch, companie care a fost recent cumpărată de Fitbit. 

A fondat Innovation Labs în momentul în care și-a dat seama că, deși foarte mulți studenți români sunt foarte bine pregătiți din punct de vedere tehnic, le lipsesc totuși acele abilități care să genereze coeziune în jurul unei idei, care să îi ajute să o vândă mai departe și care să le permită mai apoi să gestioneze o afacere. 

„Singura cale să predăm este să nu predăm, îi lăsăm să experimenteze”

„În primul an, ne-am gândit că dacă o să chemăm niște oameni inspiraționali care să le vorbească o să fie sufiecient. Apoi ne-am dat seama că singura cale a să predăm este să nu predăm, ci să îi lăsăm să experimenteze”, crede Andrei Pitiș. În opinia lui, unul dintre minusurile școlii este că pune accent pe o rezolvare de probleme de tip algoritmic. 

„Majoritate școlilor spun: Ăsta este setul de probleme pe care trebuie să le rezolvi, așa se rezolvă și după aceea verifică dacă știi să le rezolvi. Apoi treci la niște probleme mai grele. Nimeni nu te învață cum să pui probleme, asta mi s-a părut cel mai greu lucru din lume. Asta este ceva ce am experimentat eu însumi. Mergeam la olimpiade de matematică, iar cineva mi-a spus: Dacă ești cu adevărat bun, fă o problemă pentru Gazeta Matematică. Și am stat cu foaia în față și m-am întrebat: Cum se face o problemă matematică?”, povestește acesta. 

Felul în care te raportezi la probleme îți poate limita sau deschide imaginația. Un antreprenor trebuie să se gândească la problemele pe care le au ceilalți și la felul în care ar putea el să le rezolve. Astfel, își deschide lui însuși un univers și un drum.

„Oamenii care participă în programul ăsta trebuie să realizeze că, dacă vrei să realizezi un produs, o aplicație, un device, trebuie ca acel device să creeze valoare pentru altcineva, nu pentru ei. Și trebuie să vorbească cu acel cineva să vadă ce valoare aduce”, crede Andrei Pitiș.

Vorbind cu oamenii a descoperit care este lucrul pe care potențialii clienți în valorizează cel mai tare la smartwatch-ul Vector. „Am lansat în 10-15 oameni un smartwatch de la zero, căruia i-am făcut și sistemul de operare. Noi ne mândream cu mai multe lucruri. Faptul că arată foarte bine, arată ca un ceas, și era smartwatch cu ercranul tot timpul pornit. Faptul că era din oțel inoxidabil. Faptul că funcționa și cu Android și cu iOs și cu Windows Phone. Asta pentru noi a fost foarte dificil de făcut, dar fiecare om cu care vorbeam avea sau iOS sau Android sau Windows Phone. Faptul că puneai notificările pe ceas. Pentru mine, cel mai important motiv pentru care am făcut ceasul a fost să nu cumperi doar un ceas, ci să cumperi timp. Fiindcă notificările vin pe ceas și te uiți rapid la ele, nu mai ești nevoit să scoți telefonul și să fii apoi atras să te uiți și la altceva. În loc să pierzi cinci minute, pierzi cinci secunde. Asta e o valoare pe care unii văd imediat, alții nu. Pentru alții era important faptul că aveam un feature care îți arăta fața ceasului când ai întâlnirile, adică erau marcate orele respective cu niște linii”, spune Andrei Pitiș.

„Paternitatea unei idei nu poate fi acordată decât celui care pune cea mai multă pasiune pentru a o implementa”

Însă în discuțiile despre ceas, era un lucru care le atrăgea mereu atenția celorlalți. Faptul că avea o durată a bateriei de 30 de zile. Acest lucru a ajuns să influențeze, în final, strategia de vânzări.

Dar pentru a ajunge să vadă care este valoarea pe care ceilalți o văd în ceas a fost nevoie de nenumărate discuții. Discuții pe care, la începutul unui start up mulți se tem să le poarte cu ceilalți, de teamă ca să nu le fure ideile. Pierd astfel, în opinia lui Andrei Pitiș, șansa de a vedea dacă ideile lor sunt validate sau dacă este cu adevărat momentul potrivit pentru ele. „Din reacțiile celorlalți, ai șansa să îți rafinezi ideea, poți să vezi dacă este atât de bună cum ți se pare ție. Sau poate să fie o idee foarte bună, dar să nu fie timpul ei”, explică acesta.

De multe ori, există discuții interminabile legate de paternitatea unei idei. Andrei Pitiș crede că lucrurile sunt ceva mai simple. „E foarte greu să acorzi paternitatea unei idei. Dacă noi discutăm și ție îți vine o idee complet bazată pe discuția noastră peste vreo două luni, ai putea la modul cel mai cinstit să uiți complet că ai avut discuția cu mine. Așa funcționează creierul, ne protejează pe noi de ceilalți. Paternitatea unei idei nu poate fi acordată decât celui care pune cea mai multă pasiune pentru a o implementa. Ideea lui este. Dacă tu ești un tip care are foarte multe idei, dar nu faci nimic să le implementezi, înseamnă doar că ești un tip creativ. Dar cel care face lucrurile să se miște e cineva pentru care ideea aia e totul și începe să vorbească doar despre ea cu o mulțime de oameni și face totul pentru a o pune în practică. ”

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • În articol există o mare eroare,se confundă meseriașul,muncitor,tehnician,inginer,etc. cu antrepenorul care conduce o afacere administrativ și tehnic.
    Este foarte important să produci ceva care să aibă loc pe piață,să aibă un bun raport preț/calitate și care să aducă și profit,dar pînă(de) la acest punct trebuie să existe pregătire în zona administrativă,începînd cu redactarea documentelor de înregistrare a unui PFA sau SC,pe de o parte se economisesc cîteva sute de euro(care de obicei nu pot fi decontați),pe de altă parte se evită erori mai mult sau mai puțin voite.
    Cunoașterea legislației fiscale,este la fel de importantă,a te lăsa pe mîna unei firme specializate este o soluție,dar nu întotdeauna este soluția bună,să ne amintim anul 2012 cînd majoritatea PFA care plăteau 16% impozit,de ani mulți,au aflat cu stupoare că aveau de plătit retroactiv pe 5 ani contribuții la sănatate și pensii+majorări,penalizări,și parte dintre aceștia erau inclusiv contabili,avocați și nu din zona ingineriei,IT,artelor,presei.
    Nu am fost dintre cei care au pățit-o în 2012,aveam un PFA din 2004,dar m-am documentat în timp,așa am scăpat,eram cu toate pe 0.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult