Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Omul care îi ajută pe studenți să devină antreprenori: „Dacă vine cineva la mine și îmi zice: „Vreau să fac ceva”, îi spun: „Fă și încearcă să vezi ce valoare aduce oamenilor”

Andrei Pitis

De cinci ani, Andrei Pitiș, fondatorul Vector Watch, încearcă să îi ajute pe tinerii pasionați de tehnologie să își dezvolte spiritul întreprinzător prin intermediul unui program de preaccelerare, Innovation Labs. 

Fondat alături de profesorul Răzvan Rughiniș, programul le oferă studenților posibilitatea să își prezinte o idee inovatoare din domeniul tehnologiei, sprijin și mentorat pentru a o pune în aplicare, dar și șansa de a întâlni potențiali investitori. Prin intermediul lui, dar nu numai, Andrei Pitiș a cunoscut mulți oameni aflați înainte de începuturi, care își adunau curajul să sară peste linia dintre idee și inițiativă. 

„Asta le spunem tot timpul celorlalți: Faceți! Dacă vine cineva la mine și îmi zice: Vreau să fac ceva, îi spun: Fă! Păi nu știu exact cum. Nu contează, fă cum crezi tu acum! Păi dacă nu e bine? Sigur nu e bine! Și dacă mai stai un an și te gândești, sigur nu va fi bine nici atunci. Fă și încearcă să vezi ce valoare aduce oamenilor”, spune fondatorul Vector Watch, companie care a fost recent cumpărată de Fitbit. 

A fondat Innovation Labs în momentul în care și-a dat seama că, deși foarte mulți studenți români sunt foarte bine pregătiți din punct de vedere tehnic, le lipsesc totuși acele abilități care să genereze coeziune în jurul unei idei, care să îi ajute să o vândă mai departe și care să le permită mai apoi să gestioneze o afacere. 

„Singura cale să predăm este să nu predăm, îi lăsăm să experimenteze”

„În primul an, ne-am gândit că dacă o să chemăm niște oameni inspiraționali care să le vorbească o să fie sufiecient. Apoi ne-am dat seama că singura cale a să predăm este să nu predăm, ci să îi lăsăm să experimenteze”, crede Andrei Pitiș. În opinia lui, unul dintre minusurile școlii este că pune accent pe o rezolvare de probleme de tip algoritmic. 

„Majoritate școlilor spun: Ăsta este setul de probleme pe care trebuie să le rezolvi, așa se rezolvă și după aceea verifică dacă știi să le rezolvi. Apoi treci la niște probleme mai grele. Nimeni nu te învață cum să pui probleme, asta mi s-a părut cel mai greu lucru din lume. Asta este ceva ce am experimentat eu însumi. Mergeam la olimpiade de matematică, iar cineva mi-a spus: Dacă ești cu adevărat bun, fă o problemă pentru Gazeta Matematică. Și am stat cu foaia în față și m-am întrebat: Cum se face o problemă matematică?”, povestește acesta. 

Felul în care te raportezi la probleme îți poate limita sau deschide imaginația. Un antreprenor trebuie să se gândească la problemele pe care le au ceilalți și la felul în care ar putea el să le rezolve. Astfel, își deschide lui însuși un univers și un drum.

„Oamenii care participă în programul ăsta trebuie să realizeze că, dacă vrei să realizezi un produs, o aplicație, un device, trebuie ca acel device să creeze valoare pentru altcineva, nu pentru ei. Și trebuie să vorbească cu acel cineva să vadă ce valoare aduce”, crede Andrei Pitiș.

Vorbind cu oamenii a descoperit care este lucrul pe care potențialii clienți în valorizează cel mai tare la smartwatch-ul Vector. „Am lansat în 10-15 oameni un smartwatch de la zero, căruia i-am făcut și sistemul de operare. Noi ne mândream cu mai multe lucruri. Faptul că arată foarte bine, arată ca un ceas, și era smartwatch cu ercranul tot timpul pornit. Faptul că era din oțel inoxidabil. Faptul că funcționa și cu Android și cu iOs și cu Windows Phone. Asta pentru noi a fost foarte dificil de făcut, dar fiecare om cu care vorbeam avea sau iOS sau Android sau Windows Phone. Faptul că puneai notificările pe ceas. Pentru mine, cel mai important motiv pentru care am făcut ceasul a fost să nu cumperi doar un ceas, ci să cumperi timp. Fiindcă notificările vin pe ceas și te uiți rapid la ele, nu mai ești nevoit să scoți telefonul și să fii apoi atras să te uiți și la altceva. În loc să pierzi cinci minute, pierzi cinci secunde. Asta e o valoare pe care unii văd imediat, alții nu. Pentru alții era important faptul că aveam un feature care îți arăta fața ceasului când ai întâlnirile, adică erau marcate orele respective cu niște linii”, spune Andrei Pitiș.

„Paternitatea unei idei nu poate fi acordată decât celui care pune cea mai multă pasiune pentru a o implementa”

Însă în discuțiile despre ceas, era un lucru care le atrăgea mereu atenția celorlalți. Faptul că avea o durată a bateriei de 30 de zile. Acest lucru a ajuns să influențeze, în final, strategia de vânzări.

Dar pentru a ajunge să vadă care este valoarea pe care ceilalți o văd în ceas a fost nevoie de nenumărate discuții. Discuții pe care, la începutul unui start up mulți se tem să le poarte cu ceilalți, de teamă ca să nu le fure ideile. Pierd astfel, în opinia lui Andrei Pitiș, șansa de a vedea dacă ideile lor sunt validate sau dacă este cu adevărat momentul potrivit pentru ele. „Din reacțiile celorlalți, ai șansa să îți rafinezi ideea, poți să vezi dacă este atât de bună cum ți se pare ție. Sau poate să fie o idee foarte bună, dar să nu fie timpul ei”, explică acesta.

De multe ori, există discuții interminabile legate de paternitatea unei idei. Andrei Pitiș crede că lucrurile sunt ceva mai simple. „E foarte greu să acorzi paternitatea unei idei. Dacă noi discutăm și ție îți vine o idee complet bazată pe discuția noastră peste vreo două luni, ai putea la modul cel mai cinstit să uiți complet că ai avut discuția cu mine. Așa funcționează creierul, ne protejează pe noi de ceilalți. Paternitatea unei idei nu poate fi acordată decât celui care pune cea mai multă pasiune pentru a o implementa. Ideea lui este. Dacă tu ești un tip care are foarte multe idei, dar nu faci nimic să le implementezi, înseamnă doar că ești un tip creativ. Dar cel care face lucrurile să se miște e cineva pentru care ideea aia e totul și începe să vorbească doar despre ea cu o mulțime de oameni și face totul pentru a o pune în practică. ”

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • În articol există o mare eroare,se confundă meseriașul,muncitor,tehnician,inginer,etc. cu antrepenorul care conduce o afacere administrativ și tehnic.
    Este foarte important să produci ceva care să aibă loc pe piață,să aibă un bun raport preț/calitate și care să aducă și profit,dar pînă(de) la acest punct trebuie să existe pregătire în zona administrativă,începînd cu redactarea documentelor de înregistrare a unui PFA sau SC,pe de o parte se economisesc cîteva sute de euro(care de obicei nu pot fi decontați),pe de altă parte se evită erori mai mult sau mai puțin voite.
    Cunoașterea legislației fiscale,este la fel de importantă,a te lăsa pe mîna unei firme specializate este o soluție,dar nu întotdeauna este soluția bună,să ne amintim anul 2012 cînd majoritatea PFA care plăteau 16% impozit,de ani mulți,au aflat cu stupoare că aveau de plătit retroactiv pe 5 ani contribuții la sănatate și pensii+majorări,penalizări,și parte dintre aceștia erau inclusiv contabili,avocați și nu din zona ingineriei,IT,artelor,presei.
    Nu am fost dintre cei care au pățit-o în 2012,aveam un PFA din 2004,dar m-am documentat în timp,așa am scăpat,eram cu toate pe 0.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult