Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Patru tineri au mers la o mare competiție în Elveția „cu capul plecat”, dar la final și-au dat seama că au fost cei mai buni: „Concurenții prezentau ca mare inovație ceea ce noi am făcut în două zile”

Esenca

Esenca, un startup care a dezvoltat o platformă bazată pe machine learning şi inteligență artificială pentru a detecta măsurile exacte ale clienţilor care doresc să își cumpere haine online, negociază o nouă rundă de finanțare cu un grup de investitori din străinătate. În decembrie anul trecut, startup-ul a obținut o finanțare de la Simple Capital, fondul de investiţii deţinut de Andrei Pitiş.

Un widget care se instalează pe o platformă de e-commerce recomandă cu precizie clienților finali mărimea pe care trebuie să o comande atunci când își achiziționează online îmbrăcăminte. Clientul, care nu are nevoie să descarce nicio aplicație, trebuie să își facă două poze - din faţă şi profil - iar din aceste imagini aplicația măsoară mai multe puncte de pe corp, precum circumferinţa pieptului, bicepșilor, taliei, antebraţului. Ulterior, aplicația caută potriviri ale acestor dimensiuni cu foile de producţie şi recomandă mărimea corespunzătoare pentru articolul vestimentar dorit. Astfel, retururile – una dintre cele mai mari probleme din retailul de fashion online – se pot reduce simțitor. În Vestul Europei și în SUA, rata retururilor ajunge în prezent la 50% în cazul magazinelor online de îmbrăcăminte.

Povestea Esenca a început în urmă cu patru ani, când Dragoș Tănasă, unul dintre cofondatorii startup-ului românesc, se afla la Madrid, unde avea un magazin în domeniul fashion, de tip „made to measure”. Pentru că avea multe comenzi din multe alte orașe din Spania, precum Sevilla sau Zaragoza, căuta o soluție pentru a lua, de la distanță, măsurile clienților, ca să nu mai fie nevoit să se deplaseze fizic.

După mai multe discuții cu Andrei Pitiș, CEO Simple Capital și cofondator Innovation Labs, și încercări nereușite de a găsi o soluție tehnică, în weekend-ul 29 februarie – 1 martie 2020, Dragoș Tănasă a participat la București, în Universitatea „Politehnica”, la un hackathon de 30 de ore, în cadrul programului Innovation Labs. Aici s-a întâlnit, pentru prima dată, cu cei cu care avea să pornească la drum în aventura Esenca, într-o echipă mixtă, formată din oameni de business și oameni din domeniul tehnologiei informației.

„Ne-am văzut prima dată la hackathonul de 30 de ore. Am încercat să facem un model, să vedem dacă funcționează. Ei atunci au înțeles cam despre ce e vorba și ce aș vrea de la echipă. După 30 de ore, am reușit să facem un semiprodus, un MVP, dar incipient, pe care l-am și prezentat, fiind selectați să mergem mai departe în program. În octombrie, când am avut prezentările finale la Innovation Labs, am câștigat premiul Best Scaleup”, spune Dragoș Tănasă.

Abia după aceea avea să urmeze ceea ce era mai greu. „Am făcut research and development, ceea ce e mult mai complicat. Noi am luat-o de la zero, am tot încercat modele, modele de măsurat, tot felul de tehnici, iar până la urmă ne-a ieșit, dar a fost mult de muncă”, spune co-fondatorul Esenca.

Mentorii ne-au spus să ne așteptăm la o călătorie cu „multe denivelări”, dar finalul „va fi unul fericit dacă ne ținem de treabă”

Cea mai mare provocare? „... aceea că nu eram o echipă formată. Atunci eram două persoane din business și patru din tech și nu ne știam între noi de dinainte, ne-am întâlnit atunci, la Innovation Labs, pentru prima dată. Era mai simplu dacă am fi avut ceva istorie împreună. Nu știam dinamica muncii, cum să ne împărțim sarcinile, de aceea a fost mai greu, dar am reușit.”

Mentorii pe care i-au avut în cadrul programului Innovation Labs le-au spus să se aștepte la o călătorie cu „multe denivelări”, dar finalul „va fi unul fericit dacă ne ținem de treabă”. „Intuiau foarte bine că echipa mixtă, cu oameni din zona de business și din zona de development și de tech, va putea scoate într-adevăr un produs bun”.

„Cei de la Innovation Labs ne susțin și acum. De fiecare dată când am dat de greu l-am sunat pe Daniel Rosner, care ne-a ajutat cu resurse, cu sfaturi, cu orice. Sfătuiesc tinerii care merg la Innovation Labs să fie încrezători, pentru că vor avea parte de un suport imens din partea celor de acolo. Andrei Pitiș a fost și este în continuare mentorul nostru. Ne-a ajutat de la început. Am primit sfaturi extrem de valoroase de la el. Andrei a reprezentat și reprezintă pentru noi un punct de sprijin. Este important ca tinerii care intră în antreprenoriat să își găsească mentorul”, subliniază Dragoș Tănasă.

Antreprenorul și investitorul în tehnologie Andrei Pitiș, cofondator Innovation Labs, spunea într-un interviu recent pentru Republica.ro că viziunea sa este crearea de echipe mixte între studenții din IT și cei din alte domenii, care să colaboreze pentru realizarea unor produse specifice. În acest scop, între Innovation Labs și universități din cele mai mari centre universitare din România au fost încheiate mai multe parteneriate, care să faciliteze colaborarea între studenți.

S-au dus la competiție „cu capul plecat”, dar la final și-au dat seama că au fost cei mai buni și că ar trebui să-și „îndrepte spatele”: „Concurenții noștri prezentau ca mare inovație ceea ce noi am făcut în două zile”

Ce ar fi vrut să știe, când a intrat în antreprenoriatul tech? l-am întrebat pe Dragoș Tănasă. „Huh, destul de multe. În primul rând, că trebuie să avem încredere în propriile forțe. Încrederea cred că ne lipsește nouă, românilor, în general”, consideră Dragoș Tănasă. El a povestit cum participarea la o conferință din Elveția avea să le schimbe percepția despre propria valoare și să îi facă să devină încrezători, să „își îndrepte spatele și să ridice capul”.

În octombrie anul trecut, echipa Esenca a mers la Lugano, în Elveția, la 3DBody.Tech, o conferință la care participă antreprenori care fac masurători pe corpul uman și scot modele 3D, fix ceea ce face aplicația creată de echipa Esenca. Deși s-au prezentat temători, „cu capul plecat”, pentru că acolo se aflau mari competitori, la final și-au dat seama că au fost cei mai buni.

„Aveam produsul, deși nu era finalizat. Ne-am dus destul de temători. Stăteam în Italia, că nu aveam finanțe să stăm în Lugano și făceam naveta - plecam dimineața și ne întorceam seara. Cu o noapte înainte, doi dintre băieți nici nu au dormit. Au finalizat prezentarea și ce mai aveau de făcut la produs. Băieții au mers cu capul plecat: Asta e, ‘om vedea ce o fi. Știam că la Lugano vin toți competitorii noștri pe care îi studiasem înainte. Ne apăsa așa, acolo, toată povestea conferinței. Ne-am dus cu capul plecat. După ce s-a terminat prezentarea lui Edi – care a fost senzațională, la fel ca și feedbackul de la toți oamenii din jur – ne-am dat seama că noi chiar trebuie să ne îndreptăm de spate și să avem mare încredere în noi, pentru că am fost cam cei mai buni de la conferința aceea. Deși erau oameni în jur de la companii cu tradiție, unele germane, de 20-30 de ani, ei prezentau ca mare inovație ceea ce noi am făcut în două zile. Și ne-am zis: Hei, chiar trebuie să ne schimbăm atitudinea și să fim mult mai încrezători”, a povestit cofondatorul Esenca.

Acesta este și sfatul pe care îl dă tinerilor care merg la Innovation Labs.

„Să aibă foarte mare încredere în ei. La conferința de la Lugano, când am văzut ce prezentări au celelalte companii - noi știindu-le din cercetările pe care le făceam pe concurență, când ni se păreau că sunt tari – ne-am dat seama că soluțile pe care le aveau ei erau mult sub ce credeam noi despre ele. Ne-am dat seama că am greșit că am stat foarte mult să ne gândim și să facem un produs final de top, când e mult mai bine să ai încredere în tine și să ieși mai repede în piață”, explică Dragoș Tănasă.

Esenca este o soluție B2B pentru firmele de e-commerce în domeniul fashion care au probleme cu retururile. Soluția dezvoltată este o aplicație care se instalează din store-ul de la Shopify. Clientul final urmărește un tutorial, fiind ghidat în momentul când face măsurătorile – ghidajul fiind ceea ce face diferența față de soluțiile oferite de concurență. Persoana care cumpără haine de pe site-ul de fashion care are implementat widgetul Esenca nu trebuie să downloadeze vreo aplicație. „Folosim doar front camera. Ne-am dorit ca produsul pentru clientul final să fie cât mai prietenos și ușor de utilizat”, menționează Dragoș.

O altă parte a aplicației este cea pentru croitorie. Croitorul trimite clientului un link, clientul se măsoară, fâcându-și doar două poze, iar în dashboardul pe care îl primește vede măsurile pentru fiecare client, astfel că apoi îi poate croi pe comandă produsul dorit.

Totodată, aplicația are utilizări și în zona de sănătate – poate indica, de exemplu, pentru persoane cu scolioză sau scifoză, cu câte grade sunt aplecați, față de postura normală a corpului.

Aplicația poate fi folosită și pentru zona de protezare. „Nouă ne-a venit ideea de la un client, la Lugano, când eram la conferință. Un doctor care făcea protezare ne-a întrebat dacă putem să facem măsurători pentru proteze, ca să nu își mai cheme la cabinet pacienții care au nevoie de o proteză la picior sau la mână. De asemenea, aplicația se poate integra la sălile de fitness, pentru urmărirea progresului în urma exercițiilor fizice – creșterea circumferinței la piept, bicepși etc, după o perioadă de mers la gym. Scoatem peste 100 de măsurători ale corpului uman, cu o precizie de 0,5 cm. Doar pe baza a două poze - față și lateral”, spune cofondatorul Esenca.

În curând, Esenca va lansa și varianta care redă modelul 3D al corpului uman, cu aplicații în e-commerce-ul din fashion, simulând cum arată hainele pe o persoană care cumpără haine online.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Nu prea am inteles multe din articol, dar cel putin suna bine mai ales pentru aplicatiile din domeniul medical. Acum daca trebuie sa iti subventionezi dezvoltarea pentru zona medicala vanzand aplicatia catre zone mercantila de moda - care conform ultimei mode in ecologie reprezinta varful consumerismului rau in lume- asta este. Dar din ce vad aceasta aplicatie ar aduce mult mai multa valoare adaugata oamenilor din punct de vedere medical decat "modistilor' care au ca singur scop sa le stea bine hainele pe ei.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult