Mă întrebam zilele trecute de ce, în douăzeci și șase de ani, România nu a avut, cu excepția notabilă, dar fără vreme, a domnului Mihai Șora, nici un ministru serios al învățământului. Când spun ministru serios, mă gândesc la o personalitate consacrată în meseria pe care o exercită, înzestrată cu vedere limpede și gândire critică, cu vizibilitate internațională și orientare convins pro-occidentală, cu o înțelegere profundă a faptului cultural și a dinamicii științifice, cu o bună percepție a realității proteice în care trăim și, simultan, cu convingerea sacerdoțiului în cel mai stabil cult din istoria umanității: actul învățării. Un om al principiilor morale și profesionale, cultivând în acțiunea sa publică o mobilitate intelectuală îndeajuns de bine ritmată ca să nu abimeze, prin exces emoțional, soclul celor dintâi.
În limitata mea experiență de elev la diversele școli pe care le-am frecventat, am reușit să întâlnesc o serie de oameni care îndeplineau toate aceste criterii. Numele lor, atât de venerate în mediile noastre, spun poate puțin publicului larg: Petru Creția, I. Fischer, Șerban Papacostea, Sorin Vieru, Dan Slușanschi, Cornel Mihai Ionescu, Mihai Nasta, Sorin Mărculescu, Victor Ieronim Stoichiță. Sunt sigur că fiecare dintre cititorii noștri poate întocmi cu relativă ușurință liste similare de profesori ministeriabili, care însă nu au fost considerați demni să ocupe o poziție atât de înaltă în statul român.
Explicația acestui eșec e simplă. Oricine știe că, înainte de Revoluția din 1989, statul român se confunda cu Partidul Comunist Român. După 1989, Partidul nu a dispărut decât cu numele. În câteva săptămâni de la măcelul decembrist, partidul-stat s-a scindat în câteva facțiuni politice care au adoptat fără grețuri ideologii de fațadă (social-democrată, liberală, de extremă dreapta și, de curând, neomarxistă), care continuă să existe și să otrăvească cu vechile și adevăratele lor metehne infrastructura statului român : jaf nediscriminatoriu din buzunarul cetățenilor, incompetență crasă, dispreț suveran față de valorile democrației reale. Oricât de conspiraționist ar suna, nimeni nu are acces la pozițiile de top ale statului, indiferent de ideologia căreia i se subsumează, dacă nu are o obediență sigură față de caracatița de extracție comunistoidă, pe care civili exasperați și mereu minoritari, adunați din când în când în aceeași Piață a Universității din 1990 încoace și mărșăluind pe aceleași bulevarde principale din București și din țară, o denunță sub numele de „sistem”. Partidul Comunist și, brațul ei armat, Securitatea nu au încetat să orchestreze și să joace mascarada luptei politice dintre stânga și dreapta. Alternanța la putere, principiu atât de scump democrațiilor adevărate, este, în România, o simplă rotație a cadrelor, alese mereu pe sprânceană, controlate, adică, la sânge și propuse publicului ignar care se lasă sedus, o dată la patru ani, de aceeași retorică goală. Din loc în loc, sistemul își îngăduie supape, dar numai ca să dea o legitimitate sporită practicilor imunde și închizătoare de drumuri care le țin în viață. De aceea, oameni de mare suprafață profesională, dar neînregimentați, precum cei amintiți, sunt condamnați să își trădeze vocația de lideri în subterana „micilor erezii”, în periferii populate de adepți sinceri, dar neputincioși, în „vizuine luminate”. Nimeni nu îi cheamă să își actualizeze potențialul, în detrimentul voit al țării înseși.
Învățământul este un domeniu strategic, mai important decât economia națională, pentru perpetuarea în liniște a vieții de partid și de stat. In douăzeci și șase de ani, în afară de accidentul numit Mihai Șora, am avut parte doar de miniștri ai educației, în cel mai bun caz de tristă amintire, pentru că unii n-au lăsat nici o dâră pe circumvoluțiunile nației. Golu, Mang, Hărdău, Anton Anton, Baba, Pop, Maior, Adomniței, Petrescu, Pricopie. Un lung șir de figuri subalterne, menite parcă neantului memoriei, pentru că sistemul nu își permite decât rareori să joace cu cărți mari. Dacă sunt scoase pe scenă, acestea din urmă trebuie să prezinte garanții absolute: Andronescu, Marga. Uneori se strecoară fantaști bine intenționați (Miclea), dar incapabili să priceapă ceva dincolo de resorturile specializării lor (Funeriu). Ceea ce îi unește pe toți acești domni și o doamnă este încrederea oarbă în birocrația educației și blocajul contabilicesc în gândirea de lemn. Sunt oameni care cred, la fel ca debutanții din toate disciplinele și ocupațiile din lume, în caracterul sacrosanct al formulei oficiale. Precum închinătorii curentului structuralist, ei se mulțumesc și se gratifică prin înlocuirea gândirii proprii, libere, naturale și bine articulate cu un schelet luat de-a gata, o grilă minimală de gând, o sărăcie de duh în sens prost, ornată de o logoree imbecilizantă, din care nimeni nu pricepe nimic. Numitorul comun al acestor miniștri este lipsa de libertate a spiritului și, în consecință, incapacitatea de exercitare limpede a acestuia. Copiii noștri au fost dați, în toți acești ani, pe mâna unor bricoleuri, ca să folosesc un termen structuralist, a unor împătimiți ai improvizației, a căror singură pricepere era să desfacă bicicletele cu cărbuni ale predecesorilor lor ca să le transforme în godinuri cu cuc și pile de unghii cu pene. Totul, sub cerul permisiv, gol și inaccesibil al sfintei formule. Acțiunea concertată a acestor domni și o doamnă și a altora eiusdem farinae a condus la cea mai gravă exsangvinație a ultimelor decenii din România: exodul creierelor, a gândirii libere și corecte, care nu au mai suportat să fie umilite de niște aparatcici suficienți.
În mod pe cât de surprinzător, pe atât de îmbucurător, guvernul condus de domnul Cioloș s-a despărțit de ultimul cu voia dumneavoastră pe listă, domnul ministru Curaj. Sunt și alte semne că, măcar pentru o scurtă perioadă, sistemul a început să intre în degringoladă sub loviturile de măciucă aplicate rațional de capul guvernului.
Plecarea domnului Curaj din fruntea ministerului pe care l-a condus în aceeași notă tristă, plină de suspiciuni de conivențe dubioase, poate da și trebuie să dea un șoc ireversibil aparatului de partid și de stat. Nu întâmplător premierul i-a reproșat în primul rând fostului său coleg de la Palatul Victoria tărăgănarea procedurilor de demascare a plagiatelor: domnul Cioloș arată de fapt spre rana sângerândă a acestei țări, deriva morală. N-aș vrea să reiau și celelalte scăderi ale ministeriatului domnului Curaj, haosul de la examenele periodice ale elevilor, perpetuarea dezastruoasei politici a finanțării pe cap de student etc. O singură mostră a lipsei de viziune a acestui întâi-stătător al școalelor e suficientă. Omul și-a propus, cu titlu de reformă, să reducă numărul de materii din gimnaziu pentru degrevarea elevilor și eficientizarea actului de învățământ. A tăiat și a bricolat, cu largul concurs al altor autorități care ar trebui să își ia și ele ziua bună de la sistemul de educație, un program-cadru în care numărul materiilor și relevanța lor e mai mult decât îndoielnică. Și aici un exemplu „minor”: în clasa a opta, disciplina clasică limba latină a fost suprimată. În mod perfid și în urma unor mari presiuni, a fost introdusă în clasa a șaptea o versiune diluată, cu titlul Elemente de limba latină și de cultură romanică. O non-disciplină, care riscă să arunce și mai tare în derizoriu studierea acestei limbi fundamentale pentru cultura europeană, în sens propriu. E foarte greu, în aceste circumstanțe, să nu te gândești la politica concertată a URSS de suprimare a studierii limbii latine din toate școlile Uniunii și ale statelor-satelit. Percepută ca dușman esențial al ideologiei criminale care legitima existența marelui vecin de la răsărit, limba latină era cheia relației simbolice cu lumea liberă de dincolo de cortina de fier. De curând, guvernul Australiei a introdus studierea masivă a limbii latine, tocmai datorită potențialului ei de a forma gândirea liberă. Pus, probabil, în fața dilemei dacă să mărească numărul de ore de latină din școlile românești sau scape de materia asta nesuferită, domnul ministru a ales, ca mai familiară, compania lui Stalin. Nimic întâmplător, nu-i așa?
O dată cu numirea domnului Mircea Dumitru în fruntea Ministerului Educației există șanse reale ca evul întunecat al învățământului românesc să ia sfârșit. Logician de forță, certificat la cele mai importante instituții în domeniu de peste Ocean, în care a și predat ani buni, viitorul ministru al învățământului are, prin natura specializării sale, o arie de cuprindere mult mai întinsă decât a oricărui predecesor: înțelege deopotrivă și latura umanistă, și pe cea realistă a spectrului educației. Are și competențe administrative dovedite. Cine vrea să se convingă se poate opri la Facultatea de Filozofie a Universității din București, care, deși găzduită într-un sediu destul de îndoielnic la început, a devenit un loc compatibil cu orice facultate din lumea civilizată. Există acolo o bibliotecă serioasă și tot mai bine utilată, săli de clasă agreabile, și detaliu unic, cred, în mediul universitar românesc, dar omniprezent în vest, a fost consfințită instituția biroului profesorului. În plus, susținerea de conferințe de către celebrități ale filozofiei mondiale este un fapt la ordinea zilei. Un singur lucru poate zădărnici planurile primului-ministru : restaurația din toamnă a sistemului.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Dar să revenim la profesori. Păi una este să ai performanță de profesor, alta e să ai performanță de ministru. Un ministru este un politician, adesea un politruc. România se chinuie de 26 de ani să facă 2 mari reforme, ambele foarte necesare: a educației și a administrației. Nu a reușit nici măcar să le urnească din loc (hai, să nu fiu rău, le-a urnit un metru dintr-un kilometru de parcurs). Toate lumea vorbește despre reformă dar, ciudat, nimeni nu are niciun plan de reformă! Păi cum să faci o reformă fără niciun plan?! Uite, aici suntem, aici vrem să ajungem, ce avem de făcut: asta, asta, asta... În realitate, toți cei pe care îi aud nu au niciun plan, nici în educație, nici în administrație. Aruncă vorbe, invocă modelul finlandez, polonez sau mai știu eu ce model. Dar de ce nu invocă modelele astea și la comportament, și la nivelul de civilizație a străzii? Nu e așa simplu. Absolut nimeni, din câte am constatat nu și-a dat seama de cele două mari priorități ale sistemul educațional: dublarea numărului de metri pătrați de școli, pentru a elimina total și cât mai rapid învățământul pe două ture. Eu sunt disperat, fiica mea a învățat doi ani la rând după amiaza, clasele a IX‑a și a X‑a... abia aștept ca următoarele două clase să le aibă dimineața. S-au perindat prin fața camerelor de luat vedere tot felul de deștepți, unul nu a spus clar: trebuie să avem școală NUMAI DIMINEAȚA, pentru a permite elevilor să se dezvolte și la ore de aptitudini. Păi când să mai facă fi-mea niscai ore de aptitudini dacă are ore de la 12 la 19? în loc să le aibă de la nouă pân-la două? Când? Credeți că finlandezii, invocați ca model, învață și după-amiaza? Nu, nu învață, învață numai de la 9 la 2.
În administrație la fel... vorbe: în 1992, în 1996–1997, în 2002, în 2011, cică facem reforma administrației. Păi cum să faci reforma administrației fără niciun proiect? fără niciun plan? Dv. cunoașteți vreun plan, vreo schiță măcar a reformei administrației?
Nu prea aveti dreptate, din punctul meu de vedere, planuri de reforma in invatamant au fost, unele chiar bune, a se vedea reforma propusa de Mircea Miclea. O reforma buna pleaca de la o alta paradigma, ce treuie sa stie elevul cand termina un ciclu de invatamant, nu ce stie sa predea profesorul si cate catedre avem nevoie la fiecare disciplina. De fiecre data cand se propune o reforma ce ar putea schimba ceva, profesorii se iau de mana cu sindicatele si ies in strada si fac greva, si cer bani in plus. E complet gresit sa pui problema in sensul "Daca imi dai mai multi bani perfomez mai bine", nu, corect e sa performezi mai bine, si apoi in baza unor rezultate deja obtinute vii si negocieze un salariu mai mare. Nu faptul ca nu avem suficienti metri patrati de scoala e cea mai mare problema a nostra, e o problema dar nici pe departe cea mai mare, ci faptul, conceptual ne educam copii prost. N-avem nici cea mai vaga idee ce trebuie sa stie un tanar cand intra in campul municii si nu il educam in nici un fel spre a fi pregatit sa faca asta. Sa dau exemplu concret, si cu asta inchei. In 17 ani de scoala (facultate de 5 ani) nici un copil, nu este evaluat niciodata pentru munca in echipa si capacitatea de a produce rezultate in echipa, pe cand la angajare, angajatorii pun mare pret exact pe calitatea asta.
Problema cu (unul sau mai mult de un) Polul Nord ramane insa! Cum sa traim impreuna cand vorbim fiecare a lui limba de "Turn Babel"?
Stiti frunza aceea de artar pe care aproape fiecare o vede ca altceva, in functie de imaginatia sa, sau pe unde-i colinda mintea fiecaruia la acel moment dat - atunci cand se face acest experiment la cursurile de comunicare!? N-ar fi o problema - chiar nu este o problema - atata timp cat fiecare constientizeaza aceasta: ca una vad (sau aud) si alta citeste (traduce) MINTEA MEA! Dar - DAR, repet - cand vorbim despre a planifica ceva pentru cineva, cu un scop bine definit (mai intai trebuie definita TINTA; dar acesta tinta este un alt "subiect" tare al romanilor...), cu atat mai mult cand este vorba despre o natiune, despre un proiect de tara - despre educatie - la fel ca si in cazul unei afaceri, trebuie sa stim CE LIMBA VORBIM?!? Pornim de pe o baza comuna!!!
Cand Dumnezeu (!?) a incurcat limbile oamenilor, la Babel, la marea lucrare omeneasca de ridicare a unui turn pana la cer, pana la tronul lui Dumnezeu,
iata ca acestia S-AU PIERDUT... Sau nu s-au mai inteles! :(
Pana ce omenirea nu va intelege ca FARA DE DUMNEZEU noi nu putem trai, nu putem nici macar supravietui, prin ORGOLIUL ce ne DEZBINA (intre noi, si mai inainte de toate, de Dumnezeu), nu vom face nimic, NOI! Vom tot vorbi limbi straine; nicidecum limbajul dragostei fratesti :( Doar Creatorul nostru ne este baza (leagan din care ne formam si crestem, ne educam) prin Cuvantul Sau scris, BIBLIA, si acelasi Cuvant insa intrupat - ca Model si curatitor de toate ale noastre - Domnul Iisus Hristos.
Acest Creator este Unic, si ne-a dat o Lege frumoasa si buna, o Lege MORALA :)
A preda orice materie / a constui o societate si orice industrie, sau comert,
presupune o BAZA de pornire, un limbaj comun...
Iar fara de Dumnezeu, vom avea doar rezultate "fara de Dumnezeu"! De ce ne miram? Pentru ce ne miram, si ce altceva asteptam? :(
Vin si propun, si aici: "BIBLIA in Scoli, si NU Religia"!
(studiul Cuvantului lui Dumnezeu, BIBLIA, pentru a creste frumos, un om si un popor cu o morala! Cum ne inchinam... este ceva personal, dar Cuvantul lui Dumnezeu este Unul.)
Va multumesc pentru zambet :)
Poate ca o samanta de iubire pentru Cuvantul lui Dumnezeu (si scris, Biblia, si viu, in Iisus) o sa aprinda scanteia Luminii PACII din noi.