Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Pe mâna cui ne-am dat copiii. Evul întunecat al învățământului

Mă întrebam zilele trecute de ce, în douăzeci și șase de ani, România nu a avut, cu excepția notabilă, dar fără vreme, a domnului Mihai Șora, nici un ministru serios al învățământului. Când spun ministru serios, mă gândesc la o personalitate consacrată în meseria pe care o exercită, înzestrată cu vedere limpede și gândire critică, cu vizibilitate internațională și orientare convins pro-occidentală, cu o înțelegere profundă a faptului cultural și a dinamicii științifice, cu o bună percepție a realității proteice în care trăim și, simultan, cu convingerea sacerdoțiului în cel mai stabil cult din istoria umanității: actul învățării. Un om al principiilor morale și profesionale, cultivând în acțiunea sa publică o mobilitate intelectuală îndeajuns de bine ritmată ca să nu abimeze, prin exces emoțional, soclul celor dintâi. 

În limitata mea experiență de elev la diversele școli pe care le-am frecventat, am reușit să întâlnesc o serie de oameni care îndeplineau toate aceste criterii. Numele lor, atât de venerate în mediile noastre, spun poate puțin publicului larg: Petru Creția, I. Fischer, Șerban Papacostea, Sorin Vieru, Dan Slușanschi, Cornel Mihai Ionescu, Mihai Nasta, Sorin Mărculescu, Victor Ieronim Stoichiță. Sunt sigur că fiecare dintre cititorii noștri poate întocmi cu relativă ușurință liste similare de profesori ministeriabili, care însă nu au fost considerați demni să ocupe o poziție atât de înaltă în statul român.

Explicația acestui eșec e simplă. Oricine știe că, înainte de Revoluția din 1989, statul român se confunda cu Partidul Comunist Român. După 1989, Partidul nu a dispărut decât cu numele. În câteva săptămâni de la măcelul decembrist, partidul-stat s-a scindat în câteva facțiuni politice care au adoptat fără grețuri ideologii de fațadă (social-democrată, liberală, de extremă dreapta și, de curând, neomarxistă), care continuă să existe și să otrăvească cu vechile și adevăratele lor metehne infrastructura statului român : jaf nediscriminatoriu din buzunarul cetățenilor, incompetență crasă, dispreț suveran față de valorile democrației reale. Oricât de conspiraționist ar suna, nimeni nu are acces la pozițiile de top ale statului, indiferent de ideologia căreia i se subsumează, dacă nu are o obediență sigură față de caracatița de extracție comunistoidă, pe care civili exasperați și mereu minoritari, adunați din când în când în aceeași Piață a Universității din 1990 încoace și mărșăluind pe aceleași bulevarde principale din București și din țară, o denunță sub numele de „sistem”. Partidul Comunist și, brațul ei armat, Securitatea nu au încetat să orchestreze și să joace mascarada luptei politice dintre stânga și dreapta. Alternanța la putere, principiu atât de scump democrațiilor adevărate, este, în România, o simplă rotație a cadrelor, alese mereu pe sprânceană, controlate, adică, la sânge și propuse publicului ignar care se lasă sedus, o dată la patru ani, de aceeași retorică goală. Din loc în loc, sistemul își îngăduie supape, dar numai ca să dea o legitimitate sporită practicilor imunde și închizătoare de drumuri care le țin în viață. De aceea, oameni de mare suprafață profesională, dar neînregimentați, precum cei amintiți, sunt condamnați să își trădeze vocația de lideri în subterana „micilor erezii”, în periferii populate de adepți sinceri, dar neputincioși, în „vizuine luminate”. Nimeni nu îi cheamă să își actualizeze potențialul, în detrimentul voit al țării înseși.

Învățământul este un domeniu strategic, mai important decât economia națională, pentru perpetuarea în liniște a vieții de partid și de stat. In douăzeci și șase de ani, în afară de accidentul numit Mihai Șora, am avut parte doar de miniștri ai educației, în cel mai bun caz de tristă amintire, pentru că unii n-au lăsat nici o dâră pe circumvoluțiunile nației. Golu, Mang, Hărdău, Anton Anton, Baba, Pop, Maior, Adomniței, Petrescu, Pricopie. Un lung șir de figuri subalterne, menite parcă neantului memoriei, pentru că sistemul nu își permite decât rareori să joace cu cărți mari. Dacă sunt scoase pe scenă, acestea din urmă trebuie să prezinte garanții absolute: Andronescu, Marga. Uneori se strecoară fantaști bine intenționați (Miclea), dar incapabili să priceapă ceva dincolo de resorturile specializării lor (Funeriu). Ceea ce îi unește pe toți acești domni și o doamnă este încrederea oarbă în birocrația educației și blocajul contabilicesc în gândirea de lemn. Sunt oameni care cred, la fel ca debutanții din toate disciplinele și ocupațiile din lume, în caracterul sacrosanct al formulei oficiale. Precum închinătorii curentului structuralist, ei se mulțumesc și se gratifică prin înlocuirea gândirii proprii, libere, naturale și bine articulate cu un schelet luat de-a gata, o grilă minimală de gând, o sărăcie de duh în sens prost, ornată de o logoree imbecilizantă, din care nimeni nu pricepe nimic. Numitorul comun al acestor miniștri este lipsa de libertate a spiritului și, în consecință, incapacitatea de exercitare limpede a acestuia. Copiii noștri au fost dați, în toți acești ani, pe mâna unor bricoleuri, ca să folosesc un termen structuralist, a unor împătimiți ai improvizației, a căror singură pricepere era să desfacă bicicletele cu cărbuni ale predecesorilor lor ca să le transforme în godinuri cu cuc și pile de unghii cu pene. Totul, sub cerul permisiv, gol și inaccesibil al sfintei formule. Acțiunea concertată a acestor domni și o doamnă și a altora eiusdem farinae a condus la cea mai gravă exsangvinație a ultimelor decenii din România: exodul creierelor, a gândirii libere și corecte, care nu au mai suportat să fie umilite de niște aparatcici suficienți. 

În mod pe cât de surprinzător, pe atât de îmbucurător, guvernul condus de domnul Cioloș s-a despărțit de ultimul cu voia dumneavoastră pe listă, domnul ministru Curaj. Sunt și alte semne că, măcar pentru o scurtă perioadă, sistemul a început să intre în degringoladă sub loviturile de măciucă aplicate rațional de capul guvernului. 

Plecarea domnului Curaj din fruntea ministerului pe care l-a condus în aceeași notă tristă, plină de suspiciuni de conivențe dubioase, poate da și trebuie să dea un șoc ireversibil aparatului de partid și de stat. Nu întâmplător premierul i-a reproșat în primul rând fostului său coleg de la Palatul Victoria tărăgănarea procedurilor de demascare a plagiatelor: domnul Cioloș arată de fapt spre rana sângerândă a acestei țări, deriva morală. N-aș vrea să reiau și celelalte scăderi ale ministeriatului domnului Curaj, haosul de la examenele periodice ale elevilor, perpetuarea dezastruoasei politici a finanțării pe cap de student etc. O singură mostră a lipsei de viziune a acestui întâi-stătător al școalelor e suficientă. Omul și-a propus, cu titlu de reformă, să reducă numărul de materii din gimnaziu pentru degrevarea elevilor și eficientizarea actului de învățământ. A tăiat și a bricolat, cu largul concurs al altor autorități care ar trebui să își ia și ele ziua bună de la sistemul de educație, un program-cadru în care numărul materiilor și relevanța lor e mai mult decât îndoielnică. Și aici un exemplu „minor”: în clasa a opta, disciplina clasică limba latină a fost suprimată. În mod perfid și în urma unor mari presiuni, a fost introdusă în clasa a șaptea o versiune diluată, cu titlul Elemente de limba latină și de cultură romanică. O non-disciplină, care riscă să arunce și mai tare în derizoriu studierea acestei limbi fundamentale pentru cultura europeană, în sens propriu. E foarte greu, în aceste circumstanțe, să nu te gândești la politica concertată a URSS de suprimare a studierii limbii latine din toate școlile Uniunii și ale statelor-satelit. Percepută ca dușman esențial al ideologiei criminale care legitima existența marelui vecin de la răsărit, limba latină era cheia relației simbolice cu lumea liberă de dincolo de cortina de fier. De curând, guvernul Australiei a introdus studierea masivă a limbii latine, tocmai datorită potențialului ei de a forma gândirea liberă. Pus, probabil, în fața dilemei dacă să mărească numărul de ore de latină din școlile românești sau scape de materia asta nesuferită, domnul ministru a ales, ca mai familiară, compania lui Stalin. Nimic întâmplător, nu-i așa?

O dată cu numirea domnului Mircea Dumitru în fruntea Ministerului Educației există șanse reale ca evul întunecat al învățământului românesc să ia sfârșit. Logician de forță, certificat la cele mai importante instituții în domeniu de peste Ocean, în care a și predat ani buni, viitorul ministru al învățământului are, prin natura specializării sale, o arie de cuprindere mult mai întinsă decât a oricărui predecesor: înțelege deopotrivă și latura umanistă, și pe cea realistă a spectrului educației. Are și competențe administrative dovedite. Cine vrea să se convingă se poate opri la Facultatea de Filozofie a Universității din București, care, deși găzduită într-un sediu destul de îndoielnic la început, a devenit un loc compatibil cu orice facultate din lumea civilizată. Există acolo o bibliotecă serioasă și tot mai bine utilată, săli de clasă agreabile, și detaliu unic, cred, în mediul universitar românesc, dar omniprezent în vest, a fost consfințită instituția biroului profesorului. În plus, susținerea de conferințe de către celebrități ale filozofiei mondiale este un fapt la ordinea zilei. Un singur lucru poate zădărnici planurile primului-ministru : restaurația din toamnă a sistemului.      

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E foarte bine ca a fost desemnat ministru dl Mircea Dumitru. Sa ramana si in anii viitori.
    • Like 0
  • check icon
    Problema, eu însumi fiind profesor, soția la fel, nu mi se pare deloc bine pusă. Dar buni miniștri de interne a avut? S-au perindat la conducerea acestei instituții tot felul de flăcăi, nici unul nu a fost în stare să pună ordine în acest trafic sălbatic, cu 4500 de morți pe an.
    Dar să revenim la profesori. Păi una este să ai performanță de profesor, alta e să ai performanță de ministru. Un ministru este un politician, adesea un politruc. România se chinuie de 26 de ani să facă 2 mari reforme, ambele foarte necesare: a educației și a administrației. Nu a reușit nici măcar să le urnească din loc (hai, să nu fiu rău, le-a urnit un metru dintr-un kilometru de parcurs). Toate lumea vorbește despre reformă dar, ciudat, nimeni nu are niciun plan de reformă! Păi cum să faci o reformă fără niciun plan?! Uite, aici suntem, aici vrem să ajungem, ce avem de făcut: asta, asta, asta... În realitate, toți cei pe care îi aud nu au niciun plan, nici în educație, nici în administrație. Aruncă vorbe, invocă modelul finlandez, polonez sau mai știu eu ce model. Dar de ce nu invocă modelele astea și la comportament, și la nivelul de civilizație a străzii? Nu e așa simplu. Absolut nimeni, din câte am constatat nu și-a dat seama de cele două mari priorități ale sistemul educațional: dublarea numărului de metri pătrați de școli, pentru a elimina total și cât mai rapid învățământul pe două ture. Eu sunt disperat, fiica mea a învățat doi ani la rând după amiaza, clasele a IX‑a și a X‑a... abia aștept ca următoarele două clase să le aibă dimineața. S-au perindat prin fața camerelor de luat vedere tot felul de deștepți, unul nu a spus clar: trebuie să avem școală NUMAI DIMINEAȚA, pentru a permite elevilor să se dezvolte și la ore de aptitudini. Păi când să mai facă fi-mea niscai ore de aptitudini dacă are ore de la 12 la 19? în loc să le aibă de la nouă pân-la două? Când? Credeți că finlandezii, invocați ca model, învață și după-amiaza? Nu, nu învață, învață numai de la 9 la 2.
    În administrație la fel... vorbe: în 1992, în 1996–1997, în 2002, în 2011, cică facem reforma administrației. Păi cum să faci reforma administrației fără niciun proiect? fără niciun plan? Dv. cunoașteți vreun plan, vreo schiță măcar a reformei administrației?
    • Like 1
    • @
      check icon
      Domnul Sorin,

      Nu prea aveti dreptate, din punctul meu de vedere, planuri de reforma in invatamant au fost, unele chiar bune, a se vedea reforma propusa de Mircea Miclea. O reforma buna pleaca de la o alta paradigma, ce treuie sa stie elevul cand termina un ciclu de invatamant, nu ce stie sa predea profesorul si cate catedre avem nevoie la fiecare disciplina. De fiecre data cand se propune o reforma ce ar putea schimba ceva, profesorii se iau de mana cu sindicatele si ies in strada si fac greva, si cer bani in plus. E complet gresit sa pui problema in sensul "Daca imi dai mai multi bani perfomez mai bine", nu, corect e sa performezi mai bine, si apoi in baza unor rezultate deja obtinute vii si negocieze un salariu mai mare. Nu faptul ca nu avem suficienti metri patrati de scoala e cea mai mare problema a nostra, e o problema dar nici pe departe cea mai mare, ci faptul, conceptual ne educam copii prost. N-avem nici cea mai vaga idee ce trebuie sa stie un tanar cand intra in campul municii si nu il educam in nici un fel spre a fi pregatit sa faca asta. Sa dau exemplu concret, si cu asta inchei. In 17 ani de scoala (facultate de 5 ani) nici un copil, nu este evaluat niciodata pentru munca in echipa si capacitatea de a produce rezultate in echipa, pe cand la angajare, angajatorii pun mare pret exact pe calitatea asta.
      • Like 0
  • Tudor check icon
    Romania, tara cu 20 de milioane de ministri ai educatiei, dar cea mai mare rata de analfabetism din UE.
    • Like 0
  • check icon
    catedra a devenit taraba ! profu a devenit negustor ! dar nu ca pe vremurile meditatorului, cand era platita stiinta de a preda (clar si integrat o materie) si rabdarea, mai ales rabdarea, acum se plateste direct diploma, hartia colorata ! dintotdeauna 3% cumparau diploma si 97% urmau scoala. 75% absolveau corect, ceilati 25% foloseau pcr - pile, cunostinte,relatii :). acum raportul este : 70% cumpara diploma si 30% urmeaza scoala. 15% absolva corect, 45% folosesc pcr iar restul nici nu-i intereseaza ... e bine ? e rau ? personal cred ca este bine ! cine vrea sa ajunga la polul nord, exact la polul nord, se pregateste 4-8 ani. poti ajunge cu avionul in 4-8 ore undeva aproape de polul nord, sau poti trai o viata fara sa stii ca exista un pol nord, un singur pol nord :) pt ce am fi suparati, pt ce am incerca sa-l obligam pe cel care se antrenaza sa ajunga la polul nord ? sau invers ... adica sa fim suparati pe cei care cred ca exista "N" poluri nord ? de ce ? dimpotriva, astora care stiu 3-53 de poluri nord le putem vinde echipamente pt fiecare pol nord, indiferent unde se gaseste acesta, la tropice, in jugla, pe everest sau in japonia ... banii lor sunt la fel de buni ca si cei luati de profi vanzatori din spatele catedrei taraba :) ... inchei citand un absolvent de facultate umanista : "darwin avea dreptate cand spunea raspicat : "numai Dumnezeu stie incotro se indreapta omenirea !""
    • Like 1
    • @
      :))) Superb spunea cineva ca: "Darwin avea dreptate cand spunea raspicat: "numai Dumnezeu stie incotro se indreapta omenirea"" (((:
      Problema cu (unul sau mai mult de un) Polul Nord ramane insa! Cum sa traim impreuna cand vorbim fiecare a lui limba de "Turn Babel"?
      Stiti frunza aceea de artar pe care aproape fiecare o vede ca altceva, in functie de imaginatia sa, sau pe unde-i colinda mintea fiecaruia la acel moment dat - atunci cand se face acest experiment la cursurile de comunicare!? N-ar fi o problema - chiar nu este o problema - atata timp cat fiecare constientizeaza aceasta: ca una vad (sau aud) si alta citeste (traduce) MINTEA MEA! Dar - DAR, repet - cand vorbim despre a planifica ceva pentru cineva, cu un scop bine definit (mai intai trebuie definita TINTA; dar acesta tinta este un alt "subiect" tare al romanilor...), cu atat mai mult cand este vorba despre o natiune, despre un proiect de tara - despre educatie - la fel ca si in cazul unei afaceri, trebuie sa stim CE LIMBA VORBIM?!? Pornim de pe o baza comuna!!!
      Cand Dumnezeu (!?) a incurcat limbile oamenilor, la Babel, la marea lucrare omeneasca de ridicare a unui turn pana la cer, pana la tronul lui Dumnezeu,
      iata ca acestia S-AU PIERDUT... Sau nu s-au mai inteles! :(
      Pana ce omenirea nu va intelege ca FARA DE DUMNEZEU noi nu putem trai, nu putem nici macar supravietui, prin ORGOLIUL ce ne DEZBINA (intre noi, si mai inainte de toate, de Dumnezeu), nu vom face nimic, NOI! Vom tot vorbi limbi straine; nicidecum limbajul dragostei fratesti :( Doar Creatorul nostru ne este baza (leagan din care ne formam si crestem, ne educam) prin Cuvantul Sau scris, BIBLIA, si acelasi Cuvant insa intrupat - ca Model si curatitor de toate ale noastre - Domnul Iisus Hristos.
      Acest Creator este Unic, si ne-a dat o Lege frumoasa si buna, o Lege MORALA :)
      A preda orice materie / a constui o societate si orice industrie, sau comert,
      presupune o BAZA de pornire, un limbaj comun...
      Iar fara de Dumnezeu, vom avea doar rezultate "fara de Dumnezeu"! De ce ne miram? Pentru ce ne miram, si ce altceva asteptam? :(
      Vin si propun, si aici: "BIBLIA in Scoli, si NU Religia"!
      (studiul Cuvantului lui Dumnezeu, BIBLIA, pentru a creste frumos, un om si un popor cu o morala! Cum ne inchinam... este ceva personal, dar Cuvantul lui Dumnezeu este Unul.)
      Va multumesc pentru zambet :)
      Poate ca o samanta de iubire pentru Cuvantul lui Dumnezeu (si scris, Biblia, si viu, in Iisus) o sa aprinda scanteia Luminii PACII din noi.
      • Like 0
  • Am vazut cateva prelegeri de-ale domniei sale despre tot felul de analize conceptuale,incompletitudini,interpretari,corelatii si teme metafizice.Inca ma doare capul.Poate sunt eu prea prost si n-am citit destula filozofie dar parca vedeam un Ion Iliescu 2.Diferenta fiind ca de la Iliescu mai intelegeam cate ceva.Direct din CV si zice asa domenii de specializare:logica filosofica,filosofia limbajului,metafizica analitica a modalitatii.Domenii de competenta,predare si interes:logica filosofica,logica simbolica,filosofia limbajului,metafizica modalitatilor,epistemologie,filosofia mintii si a constiintei.Ba esti nebun??? E impresionant ca are mai multe titluri decat Daenerys Targaryen dar ce inseamna toata polologhia asta? Intreb ca un cetatean simplu care a trebuit sa deschida un tab nou sa afle ce-i aia epistemologie(sunt sigur ca n-am fost singurul).Bun,am inteles ca are de gand sa le taie macaroana "intelectualilor" care scriu carti,sa combata coruptia de la nivel academic,a depistat multe plagiate,sa-i traiasca familia dar sigur de acolo trebuie inceputa curatenia in invatamant? In rest ce-l califica? In afara de multe articole despre nimic,scuze,filosofia metafizica a mintii si a constiintei si alte carti despre nimic? Cateodata cred ca o organizatie,un fel de Hydra ii tin criogenizati sub pamant si dau shuffle de fiecare data cand trebuie schimbat un ministru..Ce naiba o fi asa greu sa puna la invatamant un profesor adevarat cu vreo 30 de ani experienta,un om practic,inteligent,capabil,trecut prin toate furcile caudine,unul care stie toate putreziciunile si dedesubturile sistemului,care stie cum functioneaza invatamantul de la gradinita pana la facultate? Refuz sa cred ca nu exista oameni capabili.Filozofi,asta ne trebuie,filozofi si experti in analiza trecerii timpului,sa stam asa toti si sa vorbim cu oaia in timp ce contemplam cu ochii spre apus la nivelul de ambitie al Romaniei in timp ce alt retardat(expert in construit tractoare/combine sau nu mai stiu ce bullshituri) responsabil cu agricultura ii bese mintea sa faca piscine si sali de sport la curu vacii ca sa nu mai plece tinerii din sat.Nu sunt ahtiat dupa religie dar cand le aud ideile imi fac o cruce mare si incep sa vorbesc singur.Ne mai trebuie un filozof la Sanatate,unul specializat in dulciuri/panificatie la Transporturi,un absolvent de Arte Plastice la Aparare si suntem beton.Sapun si franghie avem pentru toti.
    • Like 5
    • @ Daniel Popescu
      Spuneți sincer, sinteti inginer?
      • Like 1
    • @ Stefan Colceriu
      check icon
      Stii ce domnule Colceriu? Mai era unu care vorbea de inginerasi (maestrul Plesu). Plin de dispret. Mi-a spus-o in fata cind i-am contrazis elegantele fantezii. Asa si tu, vezi totul cu ochelari de cai. Ar trebui sa stii ca inginerii au facut lumea in care traiesti, ingineriii fac sa se invirta pe tot ce pui tu mina si pe ce bagi in gura. Lumea asta pe care tot va straduiti sa o explicati fara a o intelege. Va urcati acolo intr-un turn de fildes, blindati cu iscusinta vorbelor goale si le aruncati dispretuitor spre cei care, vai lor, nu sunt ca voi. De acolo improscati cu noroi in tot ce nu se incadreaza cu ce vreti voi. Ce ti-a casunat pe omul asta? Nu are voie sa vorbeasca, sa-si spuna parerea? Nu vezi ca tu ai inceput cu timpeniile emise in articol? "Uneori se strecoară fantaști bine intenționați (Miclea), dar incapabili să priceapă ceva dincolo de resorturile specializării lor (Funeriu)". Ce uiti tu este ca astia doi au inceput ceva in invatamintul romanesc care ar fi dus spre ceea ce trebuie. Ce ma iei cu limba latina? Mergi la tara sa vezi ce spun copii cind ii intrebi cite ceva despre vreo planta; iti raspund ca ei nu au invatat asa ceva la ISTORIE. Sau copii care in calsa a 7-a au media peste 7 la matematica dar habar nu au de tabla inmultirii! Si tu vrei limba latina? Ca sa ce? Stii ce iti spun eu: hai sifon! Un inginer autor de 20 brevete care se aplica in practica!
      • Like 3
    • @ Daniel Popescu
      Felicitari!!! Scurt si la obiect. "Ce naiba o fi asa greu sa puna la invatamant un profesor adevarat cu vreo 30 de ani experienta,un om practic,inteligent,capabil,trecut prin toate furcile caudine,unul care stie toate putreziciunile si dedesubturile sistemului,care stie cum functioneaza invatamantul de la gradinita pana la facultate? Refuz sa cred ca nu exista oameni capabili" Precis exista astfel de oameni! Pacatuiesc insa prin ceva foarte grav : pusi in functii CHIAR AR FACE TREABA!!! QED!
      • Like 1
    • @ Stefan Colceriu
      Nici pe aproape.Medic psihiatru.Si ma scuzati,dar sa spuneti ca Mircea Dumitru intra intr-o cabina telefonica isi rupe camasa ca Superman si ne scoate din evul mediu in care e invatamantul romanesc e o gogomanie.Mai aveti putin si ne spuneti ca logicianul asta fortos e vreun soi de galaxie in devenire.Unde or fi competențele astea administrative dovedite domnule despre asta vorbesc.A facut o biblioteca?Pe bune?Certificat la cele mai importante instituții în domeniu de peste Ocean.Hai nu ma inebuni.Daca certificarile astea sunt la fel de valabile ca masterul lui Victor Viorel din Catania e clar.Poporul asta,marea lui majoritate sufera de o boala.Una din multe,dar asta se pare ca domina si se vede foarte bine in perioada alegerilor.Eminescu o numea capistea spoielii.Ia cea mai mizerabila fiinta umana,un borfas,un criminal,un ignorant si un prost ca noaptea(dau doar un exemplu, evident nu acuz pe nimeni),da-i un strat sclipitor, haine frumoase,titluri,un discurs cu niste cuvinte pompoase in care da impresia ca stie ce zice,titluri, si in scurt timp idiotii ii vor inchina osanale.Il vor vota periodic,il vor crede cu fanatism,vor ajunge sa creada in propria lor iluzie si ii vor bate la propriu pe cei pe care ii cred inamicii zeului artificial,cum au facut minerii in 90.Poate e timpul sa ridicam stacheta.Sa fim nu pretentiosi,foarte pretentiosi cu cine e politician, ministru,prim-ministru,primar si asa mai departe.Poate e timpul sa nu mai punem botul la superficialitate.Sa nu mai laudam aiurea oamenii pana nu vedem rezultate reale.Sa evitam reflexele astea de a aplauda candidatul inainte de a vedea concret ce a facut sau n-a facut.Hai sa nu mai credem tot ce auzim si sa credem doar jumatate din ce vedem.Sa pornim de aici.
      • Like 1
    • @ Daniel Popescu
      Asociatii foarte interesante :)
      • Like 1
    • @
      Scuze, aveti si dvs. dreptate, dar programa (curricula) scolara trebuie sa tina cont de ceea ce trebuie sa devina un om, si nu trebuie sa tina cont de ce posibilitati materiale sau fizico-psihice are un anumit om! Este vorba despre un Minister, cel al INVATAMANTULUI. Vreti sa avem o natiune de "baieti de baieti" si "fete de fete"? Aceasta se realizeaza ORICUM (!), pe echipe, sau la barul/cafeneaua din colt/din sat. Si pe acestia ii manipuleaza foarte simplu orice partid politic... Daca vreti insa sa ramanem ceea ce INCA mai avem printr-o ramasita, un popor care sustine prin taxe o scoala gratuita, sau accesibila maselor, din care un copil ambitios, serios, muncitor, sa devina un om a carui baza sta pe o cultura elementara vasta, adica ale carui cunostinte de baza sa acopere un minim elementar in toate domeniile (istorie, geografie, limbi straine, limba materna, matematica, fizica, chimie, biologie, anatomie, etc.), atunci frumos ar fi ca fiecare sa faca atatea clase cat considera ca ii sunt suficiente, si sa urmeze o Scoala Profesionala daca nu este interesat de o cultura completa. Stilul de scoala la care faceti dvs. referinta este din epoca comunista, care epoca si politica au fost doar o bataie de joc, asezand la nivel de cinste prostia, incultura, si MINCIUNA! De aceea suntem acuma cu totii oameni cu multe diplome, si clase multe, dar nu stim nimic, nimic altceva decat TUPEUL, obraznicia, insubordonarea...! In tara noastra nu se mai respecta nici o lege, nici o autoritate, si inca se mai cauta relatiile, prin vechiul sistem de lingai - o mafie! Aceasta nu are nici o legatura cu INVATAMANTUL, cu CULTURA, dimpotriva! Oamenii au nevoie de o scoala buna, de profesori buni! Au nevoie de CULTURA! Altfel, daca nu pot, sau nu vor, sa ramana fiecare la ... 3/4 clase! Sau 7/8 clase... Fiecare cat poate! SCOALA sa fie GRATUITA! SANATATEA sa fie GRATUITA! Dar profesorii si doctorii, si asistentii lor SA FIE PLATITI. Nu te obliga nimeni sa te duci la doctor daca nu vrei, asa-i? La fel nu te pot obliga nici la scoala!!! Dar, este mai bine sa studiezi :) Sa treci clasa un elev care nu a invatat, nu are nici un rost, si e o risipa si pentru societate. Profesorii ar trebui intradevar sa fie platiti dupa performanta elevilor (premii, olimpiade, brevete, examene, proiecte realizate) si nu dupa numarul de elevi : ) ( : Cred ca fiecare materie din fiecare an ar trebui sa se incheie cu un fel de proiect, o aplicatie practica, prin care copii sa sintetizeze tot ce au invatat in acel an/semestru, la acea materie, sau la alegere, sa fie un mic proiect interdisciplinar. Dar intradevar este necesara o restructurare a intregului sistem de invatamant. Limba LATINA insa este ceva folositor! Marea majoritate a termenilor din anatomia corpului uman sunt in limba LATINA. Aceasta se poate studia in decursul unui semestru, maximum un an. Si studiul BIBLIEI, inainte de orice, trebuie realizat inca din gradinita (eroii Bibliei, asa cum si Grecii au eroii lor, insa cei Biblici sunt reali, istorici) pana la majorat, si chiar pana la cel mai inalt grad de invatamant, caci aceasta carte - scrisoarea de dragoste a lui Dumnezeu pentru om - este o carte de STIINTA(!), ISTORIE, FILOZOFIE, SANATATE, MORALA, DRAGOSTE, POEZIE, ... Repet, scoala (curricula scolara) este pentru natiune, si nu pentru un om sau altul! Clasele insa sunt pe nivele distincte in functie de posibilitatile, nevoile si dorintele fiecaruia. Nu este nimeni obligat sa faca macar 8 clase daca prefera sa se faca om de afaceri inainte de a ajunge acolo. Insa sa nu se mire apoi ca va trebui sa plateasca o armata de oameni pentru a face ei mare parte din lucrurile pe care ar fi trebuit sa stie sa le faca el in mod natural (sa vorbeasca, sa scrie, sa socoteasca, sa planifice, sa comunice...) Pana si un fotbalist are nevoie de un mentor si de un antrenor. Si cat alearga! Dar fara de acestia doi, degeaba :)
      • Like 0
    • @ Irina Radulescu
      Stimata doamna, Irina Radulescu, aveti o parere deformata despre invatamantul din timpul comunismului. Numai pentru ca era invatamant de masa, gratuit, nu inseamna ca nu era performant. Nu imi amintesc sa se fi dat diplome pe bani in timpul comunismului, fie si numai pentru ca mult hulita "securitate" veghea chiar si in acest domeniu. La nivel gimnazial, chiar si elevii slabi erau mai performanti decat majoritatea elevilor din epoca post-comunista si stiti de ce ? pentru ca programa era conceputa in asa fel incat elevul pleca din clasa cu lectia inteleasa, nu ca acum. Una preda profesorul si alta i se cere in tema de acasa. Acum profesorii sunt numiti de directorii din scoli pe prietenii , nu mai sunt numiti de Ministerul Invatamantului, fapt care duce la scaderea nivelului profesional. Comunistii cereau si impuneau moralitate, acum profesorii fumeaza si se veselesc cot la cot cu elevii. Ordine si disciplina nu se poate face "de voie", fara supraveghere , fara trierea reala a profesorilor nu vom avea nici elevi buni, in numar mare, nu ca acum cativa olimpici, chiar inventatori, iar restul pleava. Metodele de predare traditionale erau mult mai eficace, se punea accent pe formarea progresiva a abilitatilor, nu pe turnarea cu galeata de informatii si evaluarea prin exceptii si teme de care un copil nu a auzit in viata lui sau care presupun o vasta cultura. Sa va dau un mic exemplu, de ce un copil din clasele primare trebuie sa fie dictionar de sinonime ambulant? Ma opresc aici, deoarece metodele gresite de predare si evaluare actuale sunt imense, nu le putem epuiza aici. Si , asa cum era , bazata pe minciuni in opinia dvs. economia duduia, ori acum nici nu exista.
      • Like 1
    • @ Rally Ibrail
      Imi cer scuze ca intervin. Sunt in mare masura de acord cu Rally Ibrail. Constat insa cu amaraciune ca persoane chiar avizate, daca nu chiar specialiste in domeniu (nu doar cand tema este invatamantul romanesc) tot dau vina pe "comunism", "metode comuniste", “greaua mostenire” s.a.m.d. Dincolo de faptul ca aceste persoane S-AU FORMAT sub indrumarea unor cadre didactice COMUNISTE, sau COMUNISTOIDE (si alte derivate ale cuvantului), caci nu cred ca au avut doar profesori "dizidenti", intreb : cate generatii, cate secole, cate milenii vom continua sa dam vina pe Ceausescu? Caci a cam devenit chestia asta cu "greaua mostenire" ca un vers de manea, "romanii sunt toti hoti, deci fur si eu" sau "coruptie este peste tot, deci particip si eu la ea, altfel nimic nu-mi iese". Pentru numele lui Dumnezeu, au trecut 26 de ani!!!!! (Ca un exemplu) intreb : Viceprimarul porno (asa scrie presa c-ar fi) de Bucuresti a fost "bagat in fata" (ATENTIE!!! NU ALES) din cauza lui Ceausescu? Da, hotie si coruptie este peste tot in Romania, sunt de accord, o simtim cu totii. Insa nu cumva cautarea vinovatilor de ea este ingreunata, stopata chiar din alte cauze decat comunismul de acum 26 de ani? Nu cumva “greaua mostenire” clamata pana la a-ti veni greata este doar o fumigena in spatele careia se fac alte jocuri? Nu cumva dam dovada de superficialitate tot ascunzandu-ne in spatele “grelei mosteniri”?
      • Like 1
    • @ Mircea Bulgar
      Scuze, corectie : "vinovatilor de ele" in loc de "vinovatilor de ea".
      • Like 0
    • @ Irina Radulescu
      Da,nu stiu de unde mi-a venit sa-l compar cu Superman
      • Like 0
    • @ Daniel Popescu
      check icon
      Daniel, dacă 1. ai folosi semne diacritice sau 2. măcar, ai pune pauză după fiecare semn de punctuație am mai putea citi texte așa lungi. Nici tu diacritice, nici pauză după semnele de punctuație, greu... Dacă faci acest gest minim de politețe pentru cei care te citesc, am putea să te chiar citim. Ce zici?
      • Like 0
    • @
      Pentru ca fix asta e o problema arzatoare,nu-i asa? Lipsa diacriticelor si a pauzei dupa semnele de punctuatie cand scriu face gauri in stratul de ozon.
      • Like 0
    • @ Daniel Popescu
      check icon
      Da, Daniel, ASTA este problema dacă participi la un forum: să-i respecți pe ceilalți așa cum și ei te respectă pe tine. A scrie frumos, corect, conform normelor ortografice face parte din regula jocului. Dacă ești arogant, inflexibil, miștocar și superficial este mai bine să NU participi la un forum, o poți face acasă, cu amicii, mă rog, cu cine te acceptă ca atare.
      • Like 0
    • @
      Da bine.Vezi ca incepe Sinteza Zilei,sa nu ratezi.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Nu e vorba aici doar de învăţământ, ci şi de capacitatea copilului de a asimila. În ţările civilizate sistemul de învăţământ este aşezat şi pe baze psihologice, care să prevină epuizarea nervoasă - şi vorbim de copii care adorm la 11 noaptea cu capul pe carte - dar să şi stimuleze creativitatea, curiozitatea etc. Nu e nevoie să inventăm roata şi apa caldă, ci doar să deschidem puţin ochii către sistemele de învăţământ din jurul nostru. Dacă pornim de la premiza că noi suntem buricul planetei şi în jurul nostru există un hău nesfârşit atunci s-ar putea ca noi să fim cei cu probleme.
    • Like 2
  • Toata lumea stie invatamant in tara asta. Toti isi dau cu parerea, toti stiu de toate. Stiti ceva. Sa crape tara asta si toti ca nu ma mai intereseaza! Am lucrat in invatamant si stiu ce inseamna sa fii profesor de ex. Deja simt lichid de voma pe mine din partea stiutorilor si parerologilor pt.ca atat stiu. Sa critice. Nimic constructiv. Punct. Lichid de voma!
    • Like 0
    • @ Gif Romeo
      Se pare că nu ai prins sensul articolului, care nu vorbește atât de mult despre învățământ cât despre nevoia conducerii țării noastre de desprindere de hoție și ignoranță și alipire de integritate și preocupare pentru viitorul nostru.
      • Like 0
    • @ Gif Romeo
      Exact din cauza celor ca dv., care ajung in invatamant desi sunt lipsiti evident de pregatirea academica si de calitatile umane necesare, s-a dus de rapa sistemul educational.
      • Like 0
  • check icon
    Tot ce inteleg de aici este ca dl. contributor trage spuza pe turta lui si nu vede de loc altceva de parca ar avea ochelari de cai. Doua lucruri l-as intreba: (1) cum poti traduce dintr-o limba pe care o poti doar citi putin, si (2) cum accepti sa fii co-autor la o carte la care nu ai scris nimic doar pentru ca nu vrei sa superi autorul principal?
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Eu propun ca latina sa devină OBLIGATORIE la bacalaureat. Şi OBLIGATORIU critică literară pe opera lui Publius Vergilius. De preferinţă Eneida. Să fie probă scrisă şi probă orală, atât pentru real cât şi pentru uman. Dacă-i bal...
    • Like 2
  • Am si eu cateva intrebari pt. autorul articolului daca nu e cu banat: 1) putem sa stim si noi concret ce anume a facut Mihai Sora in calitate de minsitru, atat de spectaculos, atat de diferit de ceilalti, incat a rupt gura targului si trebuie pomenit aici ca o exceptie ? 2) nenea asta, Mircea Dumitru am priceput ca a pus la punct o biblioteca buna acolo la facultatea de profil, dar cam asta e tot ce il califica si recomanda pt functia de ministru ? altceva nika nu ne puteti da ? calitati manageriale iesite din comun, clarviziune, simt antreprenorial , o scobitoare, o maslina ceva acolo mai de Doamne-ajuta ? 3) eu tot n-am priceput de ce latina la clasa a 7/8-a e atat de cruciala in formarea copilului. De ce nu si greaca veche sau slavona intrucat au jucat si ele un rol urias in istoria romanilor ? Francezii studiaza limba galilor in clasa a 8-a ? dar nordicii studiaza in gimnaziu limba vikingilor din secolele 7-8-9 ? dar in Nord America se studiaza in gimnaziu limbile triburilor bastinase (enorm de multe, by the way) ? Hai sa fim seriosi. Nu prezenta sau absenta latinei in clasa a 7-a/8-a e problema cea mare.
    • Like 3
    • @ Sergiu F.
      Valentin check icon
      Faza cu slavona am vrut s-o spun şi eu, dar am zis să nu exagerez...
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult