Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Copii, e timpul să reveniți la viața reală. Am luat o decizie radicală. V-am luat cățel!

Cățel

În curtea școlii sunt înconjurat de alpiniști care se pregătesc să plece în escaladă. Alpiniști pigmei, cocoșați de greutatea rucsacurilor. Sunt elevi care ies de la ore, ducând în spate ghiozdane cât ei de mari. Școala e o povară fizică, la propriu. Dar ei se hârjonesc, țipă, vorbesc tare, râsetele lor colorate sparg lumea gri din jur, ghiozdanele le saltă în timp ce se fugăresc unii pe alții. Adevăratul miracol: copii care duc pe umerii lor mici o mare societate suferindă, mascată de politruci autosuficienți care declamă ”România educată”.

Copiii mei trăiesc între ghiozdane și dispozitive electronice. Cu căștile pe urechi, cu ochii în ecran și mâinile pe tastatură, sunt în lumea lor, naiba știe ce tot spun:

For real, bro? Copilul ăla n-are viață socială! E doar flopper, nici măcar n-are schockwaves și merge cu sniper. E painful! Se flexează cu battlepass remote, dar e cel mai useless default. Bagă tu shakedown, că nu știe să facă edit, dar încearcă strategia aia toxică în care dă random. Uite că se dropează pentru un charge, dau eu revive și bagă smash, că vin ceilalți push.

Sunt prizonieri în lumi inexistente, incapabili să își asume responsabilități și precari emoțional.

- Copii, e timpul să reveniți la viața reală. Am luat o decizie radicală.

Le cad fețele, șocați. Își imaginează că îi înscriu la alte cursuri online de mate și română.

Nu e nimic suplimentar. Doar fraierii vânează note când sunt elevi, iar când sunt mari vânează funcții.

Matematica, gramatica, geografia, informatica, istoria, biologia, fizica sau chimia au rolul lor bine definit în educația copiilor. Dar indiferent câte note de 10 sau FB-uri au în carnet, indiferent cât de buni sunt la rezolvat probleme de algebră sau de fizică, copiilor le lipsește capacitatea de a comunica empatic, nu dețin inteligența emoțională de a-și exprima universul interior, le e greu să își manifeste coerent legăturile afective cu lumea.

Educarea emoțională nu poate fi tot prin școală.

- V-AM LUAT CĂȚEL!

Li s-au luminat fețele. 

Când eram ca ei, mi-am dorit cu ardoare să am și eu un câine, să am un prieten canin, dar ideea mi-a fost retezată cu strictețe. Așa că visam și căutam cărți despre câini.

Îl știam pe Paladin, dogul negru uriaș care l-a găsit pe ucigașul stăpânului său și s-a luptat vitejește cu el. O știam pe Caștanca lui Cehov, cățelușa artistă. Cunoșteam povestea lui Fino, care și-a urmat stăpânul din Franța până la Moscova, în armata lui Napoleon. Am crescut cu povestea labradorului Max din Southampton, care și-a salvat micuța stăpână de la moartea prin îngheț, chemând ajutoare pe drumul înzăpezit.

Știam cine erau Barry, hoțul brașovean de plăcintă cu brânză, și Bujor, cel care fura roți de cașcaval, dar era iertat pentru că pironea la pământ hoții din sat. Cunoșteam povestea lui Bălan, ciobănescul carpatic care a devenit câine de vânătoare și care în ultimii ani ai bătrâneții a fost lăsat să fie din nou câine de turmă.

Am trăit povestea Saint Bernard-ului Ali, care salva oameni de sub avalanșele din Alpi. Știam cine e Barry, legenda munților, care și-a dat viata trăgând un turist din zăpada care îl asfixia. Trezit din moarte, văzând că pe el stătea un animal imens care dădea din coadă, omul, înnebunit de frică, i-a tras câine un piolet în cap și l-a omorât. Câinele salvase zeci de oameni de la îngheț și și-a dat viața salvând o altă viață.

Îl cunoșteam pe Asso, corcitura simpatică terorizată de câinele vecinului pe care ajunge să îl salveze din dinții unui ferăstrău electric. Aveam poza lui Spot, collie-ul scoțian care, după ce și-a salvat stăpânul, ducea singur turma de oi la păscut și făcea cumpărături pentru bărbatul bolnav.

Visam isprăvile ciobănescului german Rocky, câinele vagabond care a sărit în apă pentru a trage la mal un copil care se îneca, și ale lui Castor, marele Terra Nova care și-a salvat stăpânul pescar din apele reci ale Atlanticului.

Am fost impresionat de Gelert, care, cu botul plin de sânge, și-a întâmpinat stăpâna la ușa casei sale de la marginea pădurii. Văzând câinele și auzind țipetele copilului din casă, femeia, înnebunită de durere și de frică, a apucat arma din cui și l-a împușcat pe Gelert. În camera copilului a văzut însă cadavrul unui lup, cu gâtul sfâșiat de credinciosul câine pe care ea îl omorâse. Cuprinsă de remușcări, s-a repezit să vadă ce mai poate face pentru salvatorul copilului, dar era prea târziu: câinele i-a murit în brațe.

Eram familiar cu Sam, teckelul pe care stăpânii nu îl lăsau în camera copilului, dar care și-a trezit familia în toiul nopții zgâriind disperat ușa camerei bebelușului. Când au intrat, au văzut că cearșaful începuse să ardă de la radiatorul electric, copilul fiind salvat, iar cățelul a dormit de atunci numai în camera copilului.

Am trăit cu aventurile lui Tyras, care și-a însoțit stăpânul pe front și a așteptat săptămâni la rând pe mormântul acestuia. Numai piele și os, câinele a fost dus acasă, în Germania, de camarazii bărbatului decedat. Acolo, în casa stăpânului, și-a găsit liniștea după ce a întâlnit un pui de om atât de asemănător omului pe care îl iubise întreaga sa viață de câine.

Știam cine e Molda, cățelușa ciobanesc mioritic al cărei curaj a fost răsplătit la Rucăr cu o medalie. După ce a alungat ursul care rănise un cioban, a ajutat omul să ajungă târâș în sat, picurându-i apă pe buze după ce își muia capul blănos în apa râului. Cățeaua eroină a murit otrăvită de un alt cioban invidios, care i-a dat carne cu otravă de șobolani.

Știam cine e Balto, husky-ul care a salvat locuitorii din orașul Nome, trăgând sania pe care erau încărcate vaccinurile antidifterice pentru boala care făcea ravagii în Alaska.

Am trăit în copilărie cu imaginea lui Hachiko, câinele Akita Inu care a inspirat generații de niponi, devenind un simbol în lume pentru fidelitatea absolută.

Toate acestea sunt poate simple povestioare. Dar dincolo de gadgeturi, de teme și de cursuri suplimentare, copiii au nevoie să își creeze legături afective pe care să le exprime inteligibil, au nevoie să exploreze propriile responsabilități, au nevoie de încredere în propriile forțe, au nevoie de valori pe care să le descopere ei îșiși.

Pentru copii, ”România educată” poate începe de la un cățel.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Marta check icon
    Eu, care fac zilnic slalom printre rahați de câine în timp ce îmi duc copilul la școală, cred că de multe ori un cățel arată România needucată
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult