Ceremonia de semnare a Acordului Politic Național pentru consolidarea parcursului european al României, în București, joi 13 iunie 2019. Între timp, președintele Iohannis s-a reales, Ludovic Orban a devenit premier și a fost și demis de PSD, Dan Barna și Eugen Tomac fac opoziție, iar Victor Ponta, după ce a dat jos Guvernul Dăncilă, s-a reîntors la partidul-mamă, PSD, cu care speră să se alieze pentru a trece pragul electoral. (Inquam Photos / Octav Ganea)
- Șansele de a avea anticipate tocmai au scăzut „sub 50 la sută”, a recunoscut ieri președintele Klaus Iohannis, răspunzând la o întrebare a colegului Robert Kiss. Comunicarea nonverbală a președintelui a completat răspunsul: secunde de tăcere, mica ezitare, glasul stins, nasul ceva mai scurt. Pare-se că, după al 12-lea ceas, dl. Iohannis a aflat ceea ce noi observăm de luni de zile: că nu poți face anticipate dacă nu vrea PSD. Explicația este banal de simplă și doar aroganța cifrelor mari obținute în alegeri l-a împiedicat pe șeful statului să vadă că în Parlament PSD și sateliții săi (Ponta, Meleșcanu, Tăriceanu, Kelemen) au pâinea și cuțitul. Or, PSD se teme de întâlnirea cu alegătorii ca dracu de tămâie. În aceste condiții, planul A al președintelui s-a construit pe o variabilă care a viciat tot rezultatul anticipat: planul A, alegerile anticipate, a căzut.
- Este înduioșătoare observația dlui Ludovic Orban că decizia CCR este una politică. Sigur că e politică, doar Curtea aceasta e politică, și nu de ieri de azi, ci de dinainte de referendumul de dimitere a președintelui. Celălalt președinte, nu acesta. Deoarece acesta este un președinte din ce în ce mai șchiop, grație deselor scurtări de picior operate de chirurgii în halate stacojii de la CCR. Poate că amintirea președintelui jucător de altădată îi face pe judecătorii constituționali să amputeze instituția prezidențială de puteri și să dea greutate Parlamentului: în majoritatea cazurilor de conflicte de natură constituțională, președintele Klaus Iohannis a pierdut. Este un fel de contrabalansare, în timp, a echilibrului puterilor în stat, care, în vremea lui Traian Băsescu, stădea într-o rână, sprijinit de gardul Cotrocenilor. La asta se adaugă și evidentul „pesedism” al CCR. „CCR-PSD, aceeași mizerie” nu este doar o lozincă de Piața Victoriei. Unii descoperă acum cu surprindere că PSD și-a numit 4 judecători la CCR, că al cincilea e de la UDMR, că încă 2 joacă constant cu PSD în baza unor „contracte de colaborare” mai vechi, că însuși șeful CCR este cel căruia intimii de la PSD îi spun pe numele mic: „Val”. Dl. „Val” Dorneanu este un pesedist roșu până în albul ochilor. De unde până unde așteptarea asta candidă ca ieri dl. Dorneanu să fie pajul credincios al lui Adrian Năstase, iar mâine să fie judecătorul imparțial care să împartă cu bună credință spiritul Constituției pentru toată lumea?!
- Așa cum PSD nu vrea anticipate, nici CCR nu vrea anticipate. Acesta este spiritul deciziei de ieri a CCR, căreia toată lumea, inclusiv președintele îi așteaptă acum motivarea. Motivare care probabil că va lua mult de redactat, în spiritul strategiei de tergiversare și boicotare adoptate de PSD în Parlament. Până la motivare, dl. Val Dorneanu a ieșit din adormire cu o analiză fină, luni seara, la Antena3. Carevasăzică, CCR a analizat situația și a decis că președintele a greșit, pentru că a desemnat un premier care să pice, nu care să treacă. Și că ar fi trebuit să desemneze un premier capabil să strângă o majoritate în Parlament. Aici dl. Val Dorneanu nu ne-a lămurit în baza căror texte constituționale a constatat că desemnarea dlui Orban nu e bună. Și cum se poate dovedi majoritatea parlamentară altfel decât la vot? Cum ar trebui făcut? Să vină partidele cu niște calcule pe foaie și președintele să le creadă pe cuvânt? Cel mai probabil, judecătorii CCR au făcut ceea ce a făcut dl. Dorneanu la Antena3: o analiză politică. În fond, ce altceva poate face o Curte profund politizată?
- PSD face obstrucție pe tot terenul, în Parlament, la CCR, în ministere, la ANAF, în fiecare instituție în care și-a plantat oamenii timp de ani de zile. De două ori electoratul i-a spus să plece acasă, de tot atâtea ori PSD s-a agățat cu disperare de putere. A respins alegerea primarilor în 2 tururi, votarea pe liste suplimentare la parlamentare, dublarea numărului de parlamentari de diaspora și acum alegerile anticipate. Probabil va reuși să amâne întâlnirea cu electoratul până în toamnă. În aceste condiții, președintele ar trebui să treacă la planul B: guvernare și regrupare. Este evident că România nu-și permite să piardă șase luni, cu o criză de coronavirus care încetinește creșterea economică globală și cu o Europă care strănută, cu un guvern demis, care nu poate să dea nici măcar o ordonanță de urgență, așteptând ca PSD-ului să-i iasă procentele ca să lase țara din strânsoare. O Românie neguvernată în 2020 înseamnă o țară lipsită total de imunitate, care va sucomba la o simplă răceală. Un Guvern care nu-și va asuma curajos momentul septembrie 2020, când vine scadența pentru creșterea din pix a pensiilor cu 40 la sută, este un Guvern la fel de populist și iresponsabil precum Guvernele PSD. Și mai e ceva: câtă vreme domnii Iohannis, Barna, Orban și Cioloș vor continua cu hârjoana politică și declarațiile stupide despre „prafuri” și nu se vor așeza la o masă pentru o alianță care să atace împreună alegerile locale (într-un tur, așa cum vrea PSD) și generale (la toamnă, așa cum vrea PSD), șansele de a da o guvernare „pentru România normală” scad mult „sub 50 la sută”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
2. Jegurile pesediste din actualul ccr (scursuri comuniste sau cu dreptul făcut la fără frecventa, etc.) trebuie trimise in judecată pentru favorizarea infractorilor, după înăsprirea in prealabil a pedepselor pentru aceasta infracțiune.
3. Pensiile nesimțite ale judecătorilor ccr trebuie anulate.
Mandat de 4 ani, cate un judecator ales pentru fiecare regiune istorica a Romaniei.
Dar ce e asa de neconceput la aceasta propunere? Preferi sa ai niste politicieni (foarte limitati intelectual si cu o nesimtire nemasurata, indiferent de afilierea lor) care sa decida in functie de interesele lor?
Cat despre specialistii in drept constitutional - imi pare rau sa te dezamagesc, dar pe cei cu adevarat emeriti in numeri pe degetele de la o mana.
Inca astept o lamurire de la Paul de ce e de preferat ca nominalizarea judecatorilor CCR sa fie facuta de niste politicieni si nu ne-o putem asuma noi ca societate, avand in vedere influenta pe care curtea a exercitat-o asupra vietii politice in ultimii ani.
Ok....cu riscul sa par cam corporatist - think outside of box, pentru ca varianta asta se doveste falimentara, nu numai pe plaiurile noastre, dar cam peste tot unde democratia e la putere.
CCR a stiut f bine sa se agate de faptul ca Presedintele nu a jucat in spiritul legii de a incerca sa fie o balanta si sa rezolve lucruri, ci a mimat rezolvarea pentru a dizolva Parlamentul.
Iohanis împreună cu L. Orban au reușit în 3 luni ceea ce nu ar fi reușit psd-ul în 5 ani de zile, au distrus speranța și încrederea în dreapta liberală de poți să crezi că au fost plătiți de către „ciuma roșie” pentru un astfel de serviciu, Noroc că mai există USR+ care ar putea beneficia din plin de aceste inginerii liberale.
E adevărat că majoritățile se verifică la vot, dar nu despre majorități e vorba aici. Aici e vorba despre ce obligație are Președintele atunci când desemnează un candidat la funcția de prim-ministru: el are o obligație de mijloace constând în a alege o persoană susceptibilă de a deveni prim-ministru. Această persoană nu poate veni dintr-o zonă care își dorește anticipate - n-are sens. Că numai în capul dlui Orban se poate să vrei și anticipate, și să guvernezi în același timp.
Dar dumneavoastră miorlăiți-vă până vă dau mucii...că sunteți amuzant. Măcar dl Iohannis a avut ieri un minimum de demnitate, spre deosebire de dl Orban, care e în genul dumneavoastră - complet ridicol, adică.