Președintele Klaus Iohannis a lansat în dezbatere publică rezultatele proiectului „România educată”, al cărui scop este, potrivit șefului statului, redefinirea sistemului de educație românesc în conformitate cu cerințele secolului 21.
„Cum îi pregătim pe dascăli? Ce aşteptări avem de la absolvenţii acestor şcoli? Ne trebuie şi universităţi? Sigur că da! Ce abilităţi trebuie să aibă un tânăr student la absolvire? Ne interesează şansa tânărului de a găsit un loc de muncă în domeniul pentru care s-a pregătit? Cum evaluăm performanţa unei şcoli? Dar a unei universităţi? Dar performanţa întregului sistem? Ne interesează numărul de absolvenţi sau calitatea educaţiei primite? Sau dacă este în corelare cu piaţa muncii? Iată că întrebări avem multe şi, cu cât mergem mai mult în profunzime, răspunsurile nu mai sunt atât de simple. La toate aceste întrebări, şi multe altele, vrea să răspundă proiectul «România Educată»”, a declarat preşedintele Iohannis, potrivit News.ro.
Acesta a atrasatenția asupra procentului mare de analfabeți funcțional pe care îi produce sistemul românesc de învățământ. „Avem, de exemplu, rezultate foarte bune la olimpiade, olimpiade internaţionale. Ne mândrim cu aceşti copii. Este foarte bine. Deci, avem elite. Dar avem la capătul celălalt - 40% din absolvenţii ciclului gimnazial sunt ceea ce se numeşte analfabeţi funcţional. Dacă le dai un text, ei îl citesc şi nu înţeleg nimic sau aproape nimic. Problemă mare, şi s-a propagat. Unul din cinci elevi, unul din cinci elevi părăseşte prea devreme şcoala obligatoriu. Deci, daţi-vă seama, 20% dintre copiii României pleacă înainte să termine şcoala. Unde pleacă? Nu prea ştim. Sunt copii cărora le fură cineva şansa de viitor. Sunt copii, majoritatea, care se pierd undeva. Foarte puţini pot fi recuperaţi. Deci, avem rezultate, ca să zicem aşa, amestecate. Nu e bine. Dacă vrem, însă, să construim un sistem foarte solid, trebuie să ne punem întrebarea ce fel de pregătire vrem să dăm tinerelor generaţii. Pentru ce anume să-i pregătim? Pentru viaţă, da. Pentru o carieră, da. Pentru o meserie, sigur că da. Dar ce meserie? Pentru meseriile secolului XX este un pic greşit. Noi trebuie să îi pregătim pentru meseriile secolului XXI, evident. Dar care sunt acestea?”, a mai spus şeful statului.
Foarte multe dintre meseriile pe care le voor avea copiii de astăzi nu s-au inventat încă. „Trebuie să avem grijă să pregătim generaţiile de tineri pentru ce va fi în viitor, nu pentru cum a fost când am fost noi elevi, sau studenţi, sau miniştri. Trebuie să avem mare grijă pentru ce îi pregătim. Răspunsul generic este uşor de dat – pentru viitorul României. Dar, mai departe este nevoie de analize, de studii aprofundate, de foarte multă grijă cum concepem acest sistem pentru viitor”, a declarat Iohannis.
Odată cu proiectul „România educată”, Administrația Prezidențială a lansat un clip video în care Mihai Șora, Oana Pellea, Andreea Răducan și un băiețel pe nume Toma vorbesc despre importanța educației de calitate.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Până la 7 ani copilul trebuie să fie cu preponderență în sânul familiei.
Statul trebuie să aloce resurse financiare în bugetul educației pentru ca până la vârsta de 3 ani copilul să fie în permanență supravegheat de către mamă ( pentru acest lucru mama va primi indemnizație pentru creșterea copilului în cuantum egal cu salariul mediu brut pe economie iar dacă mama a fost angajată poate primi în plus o indemnizație de la angajator a cărei valoare se deduce din impozitul pe venit, perioada respectivă fiind luată în calcul la vechime pentru pensionare ).
De la 3 ani la 7 ani copilul merge la creșă/grădiniță iar părinții beneficiază de program redus la 4 ore pe zi lucrătoare și sunt obligați să petreacă 4 ore zilnic cu copilul în cadrul programului special copil-părinte/i al creșei/grădiniței ( diferența aferentă celor 4 ore va fi asigurată de la bugetul de stat alocat educației ). Acolo unde nu este posibil ca un copil să meargă la creșă/grădiniță cele 4 ore se desfășoară la locuința părinților pe baza unui program livrat de cea mai apropiată unitate școlară de profil și trimestrial se va asigura verificarea progresului.
Așa vom avea copii sănătoși fizic și psihic apți să înfrunte următoare etapă de educație.
Reamintesc ca în România, Stephen Hawking nu poate fi admis nici măcar la creșă. În psihologie e definită o disfuncție dobîndită care e mai gravă decît analfabetismul funcțional: prostia funcțională. Oameni inteligenți și normali la minte, odată ajunși într-o formă organizatorică disfuncțională devin ei înșiși proști.
-----------------------------------------------------------------------------
Examinarea medicală la angajarea în muncă.
În conformitate cu prevederile art. 27, alin. (1) din Codul Muncii republicat, “O persoană poate fi angajată în muncă numai în baza unui certificat medical, care constată faptul că cel în cauza este apt pentru prestarea acelei munci.”
Mai esti de acord ca e o mizerie felul prin care Romania trateaza persoanele cu dizabilitati? La fel e si felul prin care se construiesc cladirile sau toaletele publice (vandute primariilor la suprapret), care nu sunt pregatite pentru persoanele cu dizabilitati.