Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Florile sunt frumoase, dar nu toată lumea are un business cu flori”. Ca antreprenor, e important să-ți urmezi inima, dar la fel de important este să-ți asculți rațiunea

galeata cu flori

Foto: Anastasiya Zolotnitskaya / Alamy / Alamy / Profimedia

Având nevoie de apă curentă, locuitorii unui sat s-au hotărât să organizeze o licitație, pentru a încredința contractul de distribuție cuiva specializat. Cum la licitație s-au prezentat două persoane, ambele respectabile în comunitate, și pentru că nu știau cum să-i diferențieze, s-au hotărât să-i declare pe ambii câștigători. Până la urmă competiția nu putea aduce decât lucruri bune: prețuri mai mici și o atenție mai mare arătată clienților.

Primul dintre cei doi s-a apucat imediat să livreze apă către doritori. Era pasionat de ceea ce făcea și avea un sistem simplu - de sacagiu. Umplea cele două vase mari de apă pe care le purta pentru a se echilibra și trecea pe la fiecare casă în parte, lăsând cantitatea de apă cerută. După o vreme, oamenii s-au obișnuit. Sacagiul ajunsese să îi cunoască aproape pe toți, li se adresa după nume și se simțea tare bine când clienții râdeau la glumele lui. Știa ce nevoi, ce program sau preferințe are fiecare gospodărie. Clienții îl îndrăgeau, erau mulțumiți de aprecierea și de profesionalismul arătate de sacagiu în relațiile personale pe care le construia. Se simțea apreciat.

Se întorcea obosit acasă seară de seară, dar fericit că putea să-și mulțumească fiecare client. Făcea o muncă satisfăcătoare, îi plăcea să-și ajute clienții și se considera împlinit de alegerea pe care o făcuse.

Era și o muncă cu rezultate vizibile imediat: înainte de culcare, număra conștiincios banii plătiți de clienți și privea cu optimism spre ziua care va să vină.

Timp de șase luni a ținut-o așa, încurajat de faptul că celălalt participant la licitație nu părea să îl incomodeze în vreun fel.

De fapt, chiar dispăruse imediat după anunțarea rezultatelor. Nu căra apă, nu avea relații personalizate cu clienții, nu-i vizita și nu părea că face ceva activ pentru a câștiga bani din vânzarea de apă.

Muncea însă și el din greu. O muncă mult mai plictisitoare; solitar, fără bucuria de a sta de vorbă cu alți oameni, de a le citi satisfacția din ochi și fără mulțumirea de a număra banii la sfârșitul zilei.

Se angajase într-o activitate grea, dar care trebuia făcută pentru a onora licitația pe care și el o câștigase. În cele șase luni care se scurseseră, a săpat un canal complex de conducte prin care să livreze în permanență apă fiecărei gospodării din sat, în orice cantitate și la orice oră din zi sau din noapte; a construit un sistem de alimentare cu apă; sistem care a înlocuit rapid vechea metodă de alimentare cu apă.

Primul antreprenor a făcut un business din pasiune; al doilea l-a făcut ascultând de glasul rațiunii.

În business-ul de zi cu zi dihotomia dintre a face ceva ce te pasionează sau a face ce trebuie făcut este adesea simțită de antreprenori. Deseori oamenii încearcă să-și transforme pasiunile în business sau așteaptă să le vină o idee care să-i însuflețească în business-ul pe care să-l înceapă.

La polul opus, deseori ratăm oportunitățile din piață pentru că oportunitățile par prea banale; că nu sunt în niciun fel atractive și nu generează pasiune.

Cu siguranță pasiunea este importantă pentru a obține mai ușor sau mai plăcut rezultatele de business pe care ni le dorim.

O căsnicie însă care ajunge să sărbătorească nunta de aur are nevoie de mai mult decât pasiune; are nevoie și de lucruri care trebuie făcute și care nu sunt întotdeauna atrăgătoare.

În business rezultatele au nevoie de pasiune. Pasiunea este însă insuficientă pentru rezultate extraordinare. Ai nevoie să faci și lucrurile care trebuie făcute, indiferent cât de puțin apetisante sunt.

E important să-ți urmezi inima, dar la fel de important este și să-ți asculți rațiunea și judecata.

Unul dintre oamenii de business care m-a influențat în carieră obișnuia să spună: “Flowers are nice, but not everybody is in the business of flowers” - florile sunt frumoase, dar din păcate nu toată lumea este implicată în afaceri cu flori.

În viața de zi cu zi, doar florăresele au privilegiul de a se bucura că vând flori. Restul antreprenorilor sunt nevoiți să facă un lucru care uneori poate părea mai puțin pasional: acela de a construi sisteme care livrează flori.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult
Text: Sabin Gîlceavă/ Voce: Mihai Livadaru
sound-bars icon