Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Florile sunt frumoase, dar nu toată lumea are un business cu flori”. Ca antreprenor, e important să-ți urmezi inima, dar la fel de important este să-ți asculți rațiunea

galeata cu flori

Foto: Anastasiya Zolotnitskaya / Alamy / Alamy / Profimedia

Având nevoie de apă curentă, locuitorii unui sat s-au hotărât să organizeze o licitație, pentru a încredința contractul de distribuție cuiva specializat. Cum la licitație s-au prezentat două persoane, ambele respectabile în comunitate, și pentru că nu știau cum să-i diferențieze, s-au hotărât să-i declare pe ambii câștigători. Până la urmă competiția nu putea aduce decât lucruri bune: prețuri mai mici și o atenție mai mare arătată clienților.

Primul dintre cei doi s-a apucat imediat să livreze apă către doritori. Era pasionat de ceea ce făcea și avea un sistem simplu - de sacagiu. Umplea cele două vase mari de apă pe care le purta pentru a se echilibra și trecea pe la fiecare casă în parte, lăsând cantitatea de apă cerută. După o vreme, oamenii s-au obișnuit. Sacagiul ajunsese să îi cunoască aproape pe toți, li se adresa după nume și se simțea tare bine când clienții râdeau la glumele lui. Știa ce nevoi, ce program sau preferințe are fiecare gospodărie. Clienții îl îndrăgeau, erau mulțumiți de aprecierea și de profesionalismul arătate de sacagiu în relațiile personale pe care le construia. Se simțea apreciat.

Se întorcea obosit acasă seară de seară, dar fericit că putea să-și mulțumească fiecare client. Făcea o muncă satisfăcătoare, îi plăcea să-și ajute clienții și se considera împlinit de alegerea pe care o făcuse.

Era și o muncă cu rezultate vizibile imediat: înainte de culcare, număra conștiincios banii plătiți de clienți și privea cu optimism spre ziua care va să vină.

Timp de șase luni a ținut-o așa, încurajat de faptul că celălalt participant la licitație nu părea să îl incomodeze în vreun fel.

De fapt, chiar dispăruse imediat după anunțarea rezultatelor. Nu căra apă, nu avea relații personalizate cu clienții, nu-i vizita și nu părea că face ceva activ pentru a câștiga bani din vânzarea de apă.

Muncea însă și el din greu. O muncă mult mai plictisitoare; solitar, fără bucuria de a sta de vorbă cu alți oameni, de a le citi satisfacția din ochi și fără mulțumirea de a număra banii la sfârșitul zilei.

Se angajase într-o activitate grea, dar care trebuia făcută pentru a onora licitația pe care și el o câștigase. În cele șase luni care se scurseseră, a săpat un canal complex de conducte prin care să livreze în permanență apă fiecărei gospodării din sat, în orice cantitate și la orice oră din zi sau din noapte; a construit un sistem de alimentare cu apă; sistem care a înlocuit rapid vechea metodă de alimentare cu apă.

Primul antreprenor a făcut un business din pasiune; al doilea l-a făcut ascultând de glasul rațiunii.

În business-ul de zi cu zi dihotomia dintre a face ceva ce te pasionează sau a face ce trebuie făcut este adesea simțită de antreprenori. Deseori oamenii încearcă să-și transforme pasiunile în business sau așteaptă să le vină o idee care să-i însuflețească în business-ul pe care să-l înceapă.

La polul opus, deseori ratăm oportunitățile din piață pentru că oportunitățile par prea banale; că nu sunt în niciun fel atractive și nu generează pasiune.

Cu siguranță pasiunea este importantă pentru a obține mai ușor sau mai plăcut rezultatele de business pe care ni le dorim.

O căsnicie însă care ajunge să sărbătorească nunta de aur are nevoie de mai mult decât pasiune; are nevoie și de lucruri care trebuie făcute și care nu sunt întotdeauna atrăgătoare.

În business rezultatele au nevoie de pasiune. Pasiunea este însă insuficientă pentru rezultate extraordinare. Ai nevoie să faci și lucrurile care trebuie făcute, indiferent cât de puțin apetisante sunt.

E important să-ți urmezi inima, dar la fel de important este și să-ți asculți rațiunea și judecata.

Unul dintre oamenii de business care m-a influențat în carieră obișnuia să spună: “Flowers are nice, but not everybody is in the business of flowers” - florile sunt frumoase, dar din păcate nu toată lumea este implicată în afaceri cu flori.

În viața de zi cu zi, doar florăresele au privilegiul de a se bucura că vând flori. Restul antreprenorilor sunt nevoiți să facă un lucru care uneori poate părea mai puțin pasional: acela de a construi sisteme care livrează flori.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
Text: Sabin Gîlceavă/ Voce: Mihai Livadaru
sound-bars icon