Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Profesorul Daniel David, „În fața ta”: O tragedie precum cea de la școala din Serbia se poate întâmpla și în România. Nu trebuie să trăim într-o iluzie

Daniel David, În fața ta

Un adolescent în vârstă de 13 ani și-a ucis 8 colegi și un agent de pază și a rănit alte șapte persoane, într-un atac armat comis la școala din Belgrad în care învăța. Masacrul, care a șocat Serbia, a avut ecouri puternice și în România unde evoluțiile sociale sunt similare cu cele din țara vecină, spune Daniel David, profesor de ştiinţe cognitive clinice la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca și rectorul UBB. 

„Noi ne uităm la Serbia, vedem Serbia oarecum într-o cultură similară cu noi și de aceea suntem mai reactivi și mai șocați de ceea ce se întâmplă. Dacă ne uităm însă la nivel internațional și ne raportăm la țări pe care le vedem de multe ori ca model de democrație, precum Statele Unite ale Americii, astfel de cazuri au fost multe și n-am avut o reacție atât de de puternică. Cred că în Serbia se întâmplă, printre altele, ce se întâmplă și în România. Ambele țări se află într-o fază de emancipare. Oamenii se află într-o fază de emancipare. Faza de emancipare vine pe un fond în care instituțiile sunt slăbite. Când vrei ca vocea ta să fie ascultată, se aude și vocea celui bun, și vocea celui rău, se aude și vocea bunului simț, și vocea tupeului și a agresivității. Și când vii pe un fond de instituții slabe, încă neconstruite după standarde moderne, apar astfel de lucruri. Să știți că în toată lumea apar probleme de acest tip. Important este la ce nivel le ținem, adică trebuie să le duce întotdeauna la nivelul minimal și foarte important ce facem, care e modalitatea de reacție atunci când apar”, a declarat Daniel David în timpul emisiunii „În fața ta” de la Digi24.

Întrebat dacă o astfel de tragedie s-ar putea întâmpla și în România, rectorul UBB a răspuns afirmativ. „Da, se poate întâmpla. Așa cum spuneam, nu trebuie să trăim într-o iluzie. Important este cum ne comportăm pentru a preveni astfel de lucruri sau dacă, Doamne ferește! apar, să avem reacții care să minimizeze consecințele. Nu trebuie să trăim într-o într-o iluzie. Când începi să ai acces la arme… Și la noi se poate, nu? Foarte mulți au acces la arme pentru vânătoare, le țin în casă. Ați văzut nu știu câte emisiuni. Au fost și discuții când au avut acces copiii, n-au fost îngrijite, ca să spun așa, n-au fost puse unde trebuie, n-au fost protejate. În condițiile în care copiii, alături de părinți, sunt tot mai emancipați, nu mai au toleranță la frustrare, nu mai fac diferența între a fi asertivi și a fi agresivi... Asertivitatea înseamnă că te bați pentru drepturile tale, dar să recunoști și accepți drepturile celorlalți. Agresivitatea înseamnă că te bați pentru drepturile tale, călcând în picioare drepturile altora. Noi nu facem această diferență. Școala românească cu siguranță nu este pregătită să facă față unor astfel de fenomene care pot să apară”, crede Daniel David.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult