Foto: Guliver/ Getty Images
„Atunci când în Senatul Universității din București a apărut problema încărcării tezelor de doctorat pe un site, nu a fost un cor de bucurie, a fost un cor de tăcere. Sunt teze care probabil din punct de vedere științific nu înseamnă nimic sau înseamnă foarte puțin. Sunt teze care e de presupus că au probleme”, își amintește profesorul universitar Marian Popescu, fostul președinte al Comisiei de Etică a Universității din București.
Actuala interdicție de a face publice tezele de doctorat pe un site, fără acordul autorilor, se înscrie în aceeași linie. „Povestea cu datele personale e o fumigenă. Sigur că situația e prevăzută în contractul pentru tezele doctorale. Ideea că tezele nu pot fi urcate pe o platforma este bizară”, a spus Marian Popescu în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
„De unde valori morale? Când ele sunt evacuate din spațiul public?”
Întrebat care este situația lucrărilor de licență, profesorul a nuanțat: „La licență este un aport de cercetare mic. Licența trebuie să facă proba cunoașterii a ceea ce ți s-a predat și atunci studenții urmează profesorul. Sunt profesori care în continuare claustrează studenții în propriile cărți. Nu mai există alte somități. Ceea ce, realmente, nu este ok. Școala românească trebuie să se deschidă. Cât o ții închisă, sufocând copiii, lucrurile nu vor arăta bine. Pentru noi toți. Nu numai acum, ci în perioada următoare. Sunt colegi și colegi de foarte mare valoare, și științifică, și didactică. Ei nu sunt o masă critică.
E vorba și despre părinți, care se dezinteresează din păcate, de multe ori, de ce se întâmplă cu copilul lor, odată ce a plecat de acasă. Școala românească fuge de acasă”, a comentat el.
Câtă vreme „valorile morale sunt evacuate din spațiul public”, ele nu au cum să ajungă în școală. „De unde valori morale?”, se întreabă universitarul.
Își amintește de o discuție cu actorul Marcel Iureș care acesta se plângea de lacunele absolvenților de teatru și spunea că ar trebui înființate „școli de reparație”, care să îi ajute să le acopere.
„Școlile de reparație nu funcționează. Aici trebuie o revoluție. Nu o spun eu, o spun alții mult mai inteligenți. Dacă nu creăm impulsurile unei revoluții, care să schimbe complet paradigma educațională, nu avem ce spera. Vom avea din nou aceeași doamnă de câteva ori ministru al educației. Sau pe altcineva, de acelați tip. Vom avea oameni care nu au curaj, pentru că partidul i-a pus acolo nu pentru a avea curaj”, spune Marian Popescu.
Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Atunci când din universități nu vor mai fi „livrați” absolvenți care au reușit „performanța” să nu fie „călcați de tramvai” și vor aplica dictonul „intră cine vrea, iese cine ȘTIE CARTE”, atunci când școlile de doctorat nu vor mai fi fabrici de „autoritate” pentru cei care încheie „cu succes” un doctorat, atunci când profesorii universitari vor folosi timpul acordat de norma didactică cercetării și perfecționării profesionale și nu aparițiilor TV sau predării în 2-3 universități dar în realitate niciunde, atunci când universitățile vor fi finanțate preponderent de către antreprenorii interesați în angajarea profesioniștilor pregătiți în universități, atunci când profesioniștii din universități nu vor fi înregimentați politic, atunci veți fi realizat „revoluția”.
Însă faptul ca noi n-avem un sistem de cercetare funcțional iar universitățile sunt doar tiparnite de diplome nu e vina învățământului preuniversitar (are și ala problemele lui, însă altele) , și nici a studenților sau a părinților, ci a guvernelor din ultimii 80 ani și parțial chiar și a profesorilor din universități. Sistemul universitar are nevoie de o revoluție structurala poate chiar mai profunda decât cel preuniversitar.
Acum are 4.
Republica, de ce?
Daca unele dintre astfel de lucrari ,eronat presupuse frauduloase ,contin inventii de importanta strategica ,energetica sau alimentara ,sa zicem ?Care lucrari este normal sa fie protejate ,fiind utile tarii si putand fi eventual puse in practica ,atunci cand vremurile o vor permite?Este normal sa publici abuziv si obligatoriu asa ceva ?
Deci chestiunea este ,chiar si cu putina intelegere a unui gugustiuc idealist ca mine ,destul de delicata ,chiar prea delicata pentru a o reduce la demagogie ieftina.
Nu stiu daca poza din articol este reala sau doar de decor ,dar vad cateva fetite dragute si entuziaste care musai vor sa fie valori autentice ,ca la Romanii au talent sau la iUmor.Plus cineva care tine o cuvantare cu tableta in mana...pai unde este speech - ul autentic aici ?Cu copiuta in mana si la vedere...Pana si elevii de gimnaziu se pricep mai bine !
Acum ,dincolo de glume ,invatamantul chiar trebuie reformat ,asta este sigur !
Dar ecuatia de forta fiind data si impusa ,intrand in datele problemei ,singura cale de evitare ar fi interventia divina de tip direct ...ar fi teoretic posibil ,cu conditia ca intreaga tara sa se intoarca la credinta si sa duca o viata suficient de morala ,incat sa ne invrednicim de o astfel de interventie.
Altfel este greu de crezut ca ceva se poate modifica ,asa cum stau lucrurile acum.
Chiar in ipoteza fantezista ca cineva s-ar crede pe sine valoare autentica ,si ar fi bagat brusc in politica : uite tabla de sah ,gaseste solutia ,daca nu este rechin de meserie si uns cu toate alifiile ,nu rezista in joc nici o zi !La noi ,toata lumea se pricepe la toate ,asta este marele necaz...Macar cand stiu ca nu ma pricep la ceva ,am taria sa recunosc...asta este !
Fara a da acum solutii concrete ,daca intr-adevar se vrea reformarea invatamantului ,pur si simplu trebuie dat cuvantul direct unor pedagogi de meserie ,cu lucrari deja publicate ,recunoscuti ,cu experienta la catedra ,si fara presiune politica pe ei ...din nou bat-o vina ,ecuatia de putere.Ne invartim in cerc !
Asa ca ,dragi elevi si profesori autentici ,cati ati mai ramas ,pur si simplu invatati voi pe cont propriu ,nu mai cereti de la altii !Luati-o de la nivelul concret la care sunteti si mergeti echilibrat inainte !Acum este vreme de incendiu ,semintele trebuiesc protejate ,cunostintele perpetuate si transmise ,nu este vreme de rasarire !Dar exista o fiinta mitica ce renastea din propria cenusa ...
Doamne ajuta !
In ce priveste reformarea invatamantului ,vad doar cuvantari sterile ,fara masuri practice.In unele situatii nici macar nu se intelege ,dar absolut deloc ,problema de facto.
Sa zicem ca ai o clasa cu probleme ,plina de pilosi ,mafioti si incapabili.Este si de tip conjunctiv ,deci toate simultan.Ce alegi sa faci?Sa scoti ce se poate din clasa respectiva ,cu rabdare ,impunandu-te inteligent si pedagogic ,si castigand prin pedagogie multi dintre cei pierduti in neantul iluziei ,sau alegi solutia in forta ,sa-i lasi pe toti corijenti(corigenti) ,in virtutea presupozitiei ca sunt fixati in starea de haimana si nu pot fi modificati ?
Solutia in forta nu este viabila ,haimanalele nu or fi mereu inteligente ,dar forta si viclenie ,chiar au.Jumatate din tara este deja golita ,zice - se.
Pana si gaina intai face oul si apoi cotcodaceste.
Evident ,ramane si fara ou ,de obicei ,dar macar intai face si apoi vorbeste.
Aici ar fi o portita teoretica de rezolvare ,dreptul profesorului de a-si selecta elevii conform unor teste personalizate ,deci strict personale ,ulterior testelor oficiale.
In acest fel s-ar inlatura unele pile venite de sus.
O data ce ai o clasa cu care te intelegi bine ,fara elevi care sa-ti fie impusi ,ora merge fara probleme.
Ca intr-o casnicie reusita ,este normal ca dragostea sa fie de ambele parti.Si elevii ar avea dreptul perfect legitim sa-si aleaga profesorii ,si invers.
Nu trebuie crezut ca tinerii nu ar avea criterii de selectie pertinente ,desigur fara sa pice la randu -le in capcana unor teste grila.
A doua chestiune ,in legatura cu unele teze de doctorat ,or fi si teze slabe ,dar or fi si unele bune.Daca exista si rai ,si exista ,atunci este normal sa existe si buni.Ca in duhovnicie ,nu se stie niciodata cine pe cine spovedeste.A nu se intelege ceva gresit aici !
Pe de alta parte ,daca am scris o lucrare de diploma ,sau de orice tip ,este munca mea personala.Atunci orice publicare ar implica si o remuneratie pentru mine ca autor ,daca publicul alege sa cumpere acea lucrare.Aveti posibilitatea sa platiti toate lucrarile de valoare ,sa zicem ,care vor fi publicate?Sau doriti un furt oficial si obligatoriu de proprietate intelectuala?Cum este treaba cu dreptul de autor?Exista el ,sau este doar o vorba in vant ,care zboara usor sub prezumptia (prezumtia ...rom) de vinovatie?Uneori ,foarte posibil ,nefondata?
Publicarea scrisorilor personale ale unui autor celebru ,postuma ,fara voia domniei sale ,indiferent sub ce pretext ,este morala?
Desigur nu tin deloc partea impostorilor ,si sunt destui.Daca se dovedeste ca este asa ,mai ales daca au avut si foloase materiale de pe urma imposturii ,categoric trebuie dati la o parte.
Dar pe de alta parte ,si acum hai sa fim sinceri ,cine dintre meseriasii din stiinta ,care chiar stiu meserie ,se baga in politica?Acolo sunt alte jocuri si alta pregatire ,da ,chiar asa !
De ce trebuie acei oameni neaparat sa se legitimeze iluzoriu in fata poporului prin lucrari de doctorat pe domenii care le sunt straine?De ce nu scriu ceva pe teme de politica ,chiar ceva personal ,un punct de vedere subiectiv ?Ar fi mai cinstiti ,si am mai inchide cumva ochii...
Desigur nu ma refer la oameni care chiar stiu carte ,in acest caz este cu totul altceva...
De asemenea ,chiar dintre asa zisele valori ,cine le poate legitima ca fiind autentice ?Ca fiind cercetari strict originale si neplagiate ?Mai ales ca ,de exemplu ,intrarea in mediul universitar ,stiam ca ,se face prin lucrari obligatorii ,cu subiecte impuse ,si cu limita de timp?Cum poti obliga creativitatea sa vina ad hoc peste tine ,taman atunci cand trebuie sa intri pe post?Avem noi putere asupra inspiratiei ?Sau vine asa,usor si nebagata in seama ,cand reusim sa fim in acord fiziologic si duhovnicesc cu Dumnezeu ?
O data ce avem invatamant de tip heirupist ,de tip copy - paste ,slabe sperante sa gasesti ceva absolut autentic.
In creatia populara ,doinele de dor si de jale ,se zice ca nu pot fi cantate de fata cu un observator uman ,devenind deja neautentice !Acele opere de arta pot fi compuse doar in natura virgina ,pe unde doar dumnezeirea ,nevazuta ,se perinda !
Exista si profesionisti ,in stiinta ,care fac efort de creatie si publicare sistematica de lucrari ,de valoare ,dar acestia pot fi urmariti in timp ,si orasele mari ii cunosc bine.Aceasta este adevarata legitimare a valorii ,in timp.Uneori postuma .
Dar ei isi publica benevol lucrarile ,chiar in librarii ,destul de greu pentru tanarul debutant ,sa recunoastem.Oricum nu am auzit ca vreounul(vreunul ...literar acceptat) sa se fi imbogatit din asta ,as spune chiar invers.
Dar ramane satisfactia muncii bine facute.Si desigur aceste persoane nu vor intra niciodata in politica ,asta este clar.
Chestiunile ar trebui cumva separate ,acceptand necesitatea existentei de principiu a ambelor categorii profesionale ,fara ca sa se calareasca unii pe altii pentru niste graunte aruncate in deradere ,asa cum se pare ca se cam petrece acum.
Cred ca sectorul de stat este alimentat abuziv cu fonduri nemeritate ,si salariul minim impus nu este corect ,el trebuind sa fie reglat doar de mersul pietei ,si nu cu doua viteze ,statul sa aiba totul asigurat ,iar ceilalti sa tot dovedeasca mereu(in fata cui??) ,ca sunt suficient de competenti...
Exceptiile sa ma scuze ,nu la dumnealor ma refeream !!
Doamne ajuta !
"Pe de alta parte ,daca am scris o lucrare de diploma ,sau de orice tip ,este munca mea personala.Atunci orice publicare ar implica si o remuneratie pentru mine ca autor ,daca publicul alege sa cumpere acea lucrare." - o teza, fie ea de doctorat sau doar de licenta e un pic diferita de o carte sau o lucrare stiintifica oarecare. In primul rand nu o scrii de unul singur, ci cu indrumarea unui profesor, plus ca intra in discutie si contributia universitatii care iti da, sa zicem, o bursa, acces la echipamente de laborator etc. Acum, se poate ca universitatea sa publice astfel de lucrari pe site-ul propriu, iar acele lucrari sa fie accesibile contra cost, iar o parte din banii astfel stransi sa ajunga si la studentii-autori. Poate fi o solutie. Are insa sens ca astfel de lucrari (si nu ma refer aici doar la teze) sa fie publicate la liber, pentru ca o parte importanta a procesului stiintific este vizibilitatea si verificarea (ceea ce se numeste peer review). Ca om de stiinta vrei ca lucrarea ta sa fie verificata si citata cat mai mult, asa capata in timp si un plus de importanta si poate cine stie, asta duce la un premiu Nobel sau ceva asemanator.
"De ce trebuie acei oameni neaparat sa se legitimeze iluzoriu in fata poporului prin lucrari de doctorat pe domenii care le sunt straine?De ce nu scriu ceva pe teme de politica ,chiar ceva personal ,un punct de vedere subiectiv ?Ar fi mai cinstiti ,si am mai inchide cumva ochii..." - e corect ce spuneti. Dar na, cum se spune, referindu-ma aici la acei politicieni impostori, prostul pana nu-i fudul parca nu e prost destul. Ori asta, ori au complexe de inferioritate si/sau alte frustrari. Cred ca la noi multi se baga in politica nu pentru a rezolva probleme ale societatii ci pur si simplu pentru bani si statut social.
"De asemenea ,chiar dintre asa zisele valori ,cine le poate legitima ca fiind autentice ?Ca fiind cercetari strict originale si neplagiate ?" Fie oameni din mediul universitar, fie oricine altcineva care are acces la soft-uri facute special pentru a verifica daca o lucrare este plagiata sau nu.
"Mai ales ca ,de exemplu ,intrarea in mediul universitar ,stiam ca ,se face prin lucrari obligatorii ,cu subiecte impuse ,si cu limita de timp?" - in mod normal nu. O lucrare de doctorat (si nu numai, poate fi si de master sau de licenta) se stabileste de student de comun acord cu profesorul. Lucrul asta se discuta si se alege un proiect care poate fi dus la bun sfarsit in perioada de timp alocata. Bine, nimeni nu e mafalda, complicatii si probleme pot aparea pe parcurs, dar cu suficienta experienta astfel de probleme sunt mai degraba exceptia si nu regula.
"Cum poti obliga creativitatea sa vina ad hoc peste tine ,taman atunci cand trebuie sa intri pe post?" - in primul rand nu e ceva ce sa verifici de pe azi pe maine. Incepi usor, cu o teza de licenta si vezi in timp daca ai inclinatie catre asa ceva. Nu cred ca tine neaparat de inspiratie, cat de curiozitate. Daca poti sa iti pui intrebari legate de aria in care lucrezi, vei gasi totdeauna ceva de facut. Nu e arta, procesul e un pic diferit.
"Sau vine asa,usor si nebagata in seama ,cand reusim sa fim in acord fiziologic si duhovnicesc cu Dumnezeu ?" - nu s-a demonstrat vreo legatura cu divinitatea, sau macar existenta divinitatii.
"Dar ei isi publica benevol lucrarile ,chiar in librarii ,destul de greu pentru tanarul debutant ,sa recunoastem." - astazi nu mai e chiar atat de greu. Pe site-uri precum arxiv.org se poate publica destul de usor. Desigur, daca e vorba de stiinta, e important ca respectiva lucrare sa treaca prin peer review.
In rest, de acord. Toate cele bune.
Detaliile dvs sunt interesante ,insa chestiunea de baza era cea cu obligatoriu.
Cata vreme este ceva personal si nu vexeaza in nici un fel aproapele meu ,nici moral si nici material ,nici ca vreo functie necuvenita ,etc ,prefer sa am drept de veto in legatura cu aspectul personal respectiv.
In cazul lucrarilor consider ca cercetarea lor de comisii avizate sa poata fi facuta ,este normal si se si intampla de facto ,dar in ce priveste publicarea fortata ,cu asta nu sunt de acord.Atata tot.
Exista multe motive ,nu doar cele invocate aici ,pentru care cineva sa nu doreasca publicitate ,nu neaparat de natura frauduloasa.
Dragoste obligatorie ,tuns obligatoriu ,etc ,sunt reminiscente ale unui trecut de trista amintire.
Un invatamant proactiv ,pe cursuri disparate ,usor asimilabile si recunoscute de stat ,pe care oricine sa le poata frecventa si care sa fie recunoscute si de stat ,ar fi mai bun.
Oamenii si-ar vedea linistiti de meseria lor ,chiar de gospodaria de la tara ,si in masura in care ar dori ,s-ar si cultiva intelectual.
Minimal desigur ,alfabetizarea este buna ,dar nu oricine si oricand poate asimila intreaga materie.Nu e vorba aici de nivel ,ci de un ritm propriu de dezvoltare ,descoperit de stiinta ,specific tuturor fiintelor vii .Daca ii obligi pe toti la un ritm maxim ,si acela prost predat ,e un fel de viol intelectual si o complexare fara rost a elevului.Atata tot ,as dori un invatamant benevol ,adaptat pedagogic la elev ,chiar fara limita impusa de timp .
Majoritatea elevilor trec degeaba prin scoala ,serviciu isi gasesc de multe ori in afara pregatirii oficiale ,care e batuta in cuie si neadaptata la nevoile economice ; este un balast in calea propriei supravietuiri.Dupa scoala .statul se spala pe maini ,si pleci in bejanie peste tot ,ca un perdant ce te afli.
De ce sa nu acceptam ca avem o tara ,un pamant al nostru si ca este legitim sa traim de pe urma lui.Scoala neadaptata la conditiile reale este principala sursa a depopularii tarii.
Rezulta niste ratuste indopate ,impaiate ,numai bune de pus in vitrina ...dar nefunctionale intr-o economie (pseudo)competitiva.
Cam asta este.
Dvs. aveti perceptia de religie ca instrument de indoctrinare ,tocmai deoarece v-a fost impusa.Eu am citit-o din placere si necesitate ,vazand concret ca practicare ei cu dreapta socotinta si in ritm propriu ,imi aduce multe beneficii.
Dar si eu ,cand ma expun la prea multa teorie ori practica de tip teologic ,am uneori aceeasi perceptie ,la fel si calugarii autentici care au si o vorba in acest sens ...tipic ,tipic ,si la inima ,nimic !
De fapt este vorba doar de o lipsa de dreapta socotinta in pregatire ,nerespectarea ori necunoasterea efectiva a propriei persoane ,a ritmului propriu.
Deci pe scurt doua idei ,libertate si dreapta socotinta ,adaptabilitate ,cu care vad ca suntem totusi ambii ,de acord.
Doamne ajuta !
"Un invatamant proactiv ,pe cursuri disparate ,usor asimilabile si recunoscute de stat ,pe care oricine sa le poata frecventa si care sa fie recunoscute si de stat ,ar fi mai bun." - astea nu sunt cursurile normale de facultate? Pentru licenta, adica.
"De ce sa nu acceptam ca avem o tara ,un pamant al nostru si ca este legitim sa traim de pe urma lui.Scoala neadaptata la conditiile reale este principala sursa a depopularii tarii." - nu stiu daca asta este neaparat principala sursa, si nu stiu care din nivelurile de educatie este cel cu probleme mai mari la noi. Eu unul nu din cauza asta am plecat, de exemplu. Tara da, e a noastra, de acord, putem sa traim de pe urma ei, nu vad problema aici. Sau poate e o problema in felul in care ne organizam noi ca societate in ceea ce priveste gestionarea acelor resurse.
"Dvs. aveti perceptia de religie ca instrument de indoctrinare ,tocmai deoarece v-a fost impusa" - este si asta, adevarat, dar sunt si niste probleme de logica acolo, motiv pentru care o vad ca fiind strict separata de stiinta. Fiecare e liber sa creada ce doreste si sa se exprime in consecinta.
"Deci pe scurt doua idei ,libertate si dreapta socotinta ,adaptabilitate ,cu care vad ca suntem totusi ambii ,de acord." - da, absolut. O zi buna!
2. Nu exista deschidere in invatamantul Romanesc, in primul rand din cauza profesorilor, care au invatat o poezie si o repeta la nesfarsit, ca sa-si mentina posturile si banii. Ca sa inveti noutati, trebuie ca profesor sa inveti tu personal, apoi sa predai elevilor. Asta-i foarte greu. Si personal. Si datorita varstei, Si legislativ (lipsa).
3. A pune un antiroman ministru de trei ori, este sinistru. Ministrul care a desfiintat scolile profesionale, liceele de specialitate, a adus cel mai mare rau romanilor si Romaniei. Daca vreti un exemplu simplu este faptul ca UK nu mai primeste emigranti, sau forta de munca decat daca au calificare si stiu limba engleza, In rest judecati voi.
"Aici trebuie o revoluție. Nu o spun eu, o spun alții mult mai inteligenți. Dacă nu creăm impulsurile unei revoluții, care să schimbe complet paradigma educațională, nu avem ce spera." - ca de obicei, suna frumos dar mult prea general. Cine sunt acei oameni "mult mai inteligenti"? Ce vor sa schimbe mai exact, si de ce?
Ia sa vada mama, ti-ai facut tema la doctorat? Cat ti-a dat la Navier-Stokes? Ei, cum sa nu se poata rezolva analitic, se poate mama, pai ce, eu pe vremea mea aveam supercalculator ca s-o rezolv?? Hai pune mana si rezolv-o, ca ma face de ras maine indrumatorul la sedinta cu parintii!
P.S. In universitatile serioase din tara (probabil nu in UB sau PB care sunt subordonate politic) orice teza inainte de sustinere este testata cu un software profesional pentru plagiarism. Dar senzationalul e bun pentru trafic pe internet, nu?