Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Profesor universitar, despre diferența dintre studenții români și cei americani: „Studenții români nu prea pun întrebări”

studenti

Foto: Guliver/Getty Images

Daniel David este profesor de ştiinţe cognitive clinice la Universitatea Babeş-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, profesor adjunct la Școala de Medicină Icahn din Muntele Sinai din New York și director de cercetare la Institutul Albert Ellis din New York. Predând atât în România cât și în SUA, a văzut o diferență importană între studenții americani și cei români: studenții români nu prea pun întrebări. 

„În Statele Unite, de cele mai multe ori, ai în față niște indivizi autonomi. Un individ autonom înțelege în felul următor: E timpul meu că am venit aici la acest curs, hai să-l folosesc la maximum. Unii și plătesc pentru activitățile educaționale și atunci hai să îmi folosesc foarte bine banii, deci nu prea lipsesc. Pun întrebări, vor să învețe, sunt curioși. La noi există o înțelegere și coloratură colectivistă. Studenții nu prea pun întrebări, nu că nu ar avea curiozități, nu că nu ar fi inteligenți și creativi. De multe ori ei interpretează în logica asta colectivistă. Dacă pun întrebări, este ca și cum aș pune sub semnul întrebării pe cel care a prezentat, ce a prezentat”, a declarat Daniel David în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

„Inundăm piața cu oameni slab pregătiți”

În opinia sa, schimbarea României nu se poate face fără schimbarea sistemului universitar de învățământ. „La noi, orice diferențire a universităților care nu este în pixul ministrului este ceva înspăimântător. În loc să ne gândim de ce România este atât de jos în testele PISA noi le atacăm și spuneam că sunt o prostie. Ne temem de diferență, deși diferența este cea care aduce bunăstare

O țară ca România s-ar schimba dacă toată lumea ar înțelege că problema majoră în această țară este învățământul superior. Noi suntem cei care generăm și formăm profesionițtii: și ingineri, și economiști, și psihologi, și medici. Dacă învățământul superior e slab și formează profesioniști slabi, poți să vii tu cu ce strategii deștepte vrei că nu ai resursa umană care să le implementeze. Inundăm piața cu oameni slab pregătiți. Tot noi pregătim profesorii care ne educă copiii. Dacă noi îi educăm prost, ei ne educă prost copiii. Și astfel condamnăm într-o țară și prezentul, și viitorul”, crede Daniel David.

Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.05.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • In primul rand nu explica diferenta extraordinara intre studentii romani si cei din USA : cei din urma , nu mai invata; ei sunt preocupati de noua religie woke , culpabilizarea albilor , promovarea minoritatilor sexuale si etnice , anularea oricaror valori iudeo-crestine si in general sunt toti infectati de ideile extremei stangi.Da , celelate basme din articol nici nu mai conteaza ca au ei grija sa distruga totul.
    • Like 0
  • Astept demult sa vad aici o reala dezbatere pe tema prea putin cunoscutelor diferente de conceptie si organizare-functionare existente intre sistemul educational romanesc si sistemele educationale din statele dezvoltate... Si nu doar din perspectivele studentilor/ absolventilor/ masteranzilor/ doctoranzilor din Romania care au ajuns sa cunoasca direct, din interior, aceste sisteme straine. Multumesc dlui Rector David pentru aceste prime constatari in calitate de profesor universitar dar si de psiholog specializat... Diferentele sistemului educational din Romania fata de sistemul educational din SUA sunt mult mai NUMEROASE si PROFUNDE decat simpla constatare ca studentii americani pun intrebari si cei romani nu ar avea asemenea initiative!!!... Ar fi de dorit ca redactia Republica.edu (sau chiar Edupedu) sa invite la dialog pe aceasta tema si alti profesori care au avut asemenea oportunitati in alte state....Poate aud si decidentii din Ministerul educatiei, comisiile specializate din Parlament si Presedintie care au realizat, avizat, aprobat si promulgat trist celebra OUG 75-2005 privind asa-numita asigurare a calitatii educatiei (aprobata prin Legea 87-2006) - de fapt o colectie de grave si numeroase erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune care genereaza de 17 ani - prin inutilele ARACIP si ARACIS - doar un costisitor simulacru si o monstruoasa birocratie, nicidecum CALITATEA educatiei! In universitatile din 4 state (4 continente) in care am lucrat aproape un deceniu, CALITATEA EDUCATIEI se defineste, controleza, asigura si imbunatateste CU TOTUL ALTFEL decat au statuat decidentii doar pentru a autoriza/ acredita scolile si universitatile in scopul justificarii finantarii lor - per "cap" de elev/ student - de la bugetul national... Toate (mult) prea numeroasele noastre "standarde" de evaluare/ autorizare/ acreditare a scolilor/ universitatilor (268 standarde doar in preuniversitar!) au fost concepute din birouri de "experti" fara consultare/ negociere/ consensualizare cu beneficiarii directi si indirecti ai educatiei !!! O declaratie recenta a reprezentantilor ARACIP a informat opinia publica si ca evaluarea scolilor s-a efectuat timp de 15 ani exclusiv pe baza numeroaselor documente solicitate scolilor si furnizate de acestea, deci fara "site visit" uzual ("vizita la fata locului" si constatari prin propriile simturi ale evaluatorilor, asa cum procedeaza auditorii profesionisti) omitandu-se cu buna stiinta semnificatia si implicatiile constatarii "HARTIA SUPORTA ORICE" ... Sa ne mai miram ca in Romania doar vorbim despre calitatea educatiei - si nu actionam coerent si consensualizat - fiecare dorind si urmarind altceva, in functie doar de propriile interese???
    • Like 0
  • Dnu David prima problema este ca universitatile sunt fabrici de diplome si mai mult sunt afaceri.Sa fie oare atita nevoie de psihologi(ca sa dau doar un exemplu) in Romania?sute de locuri la psihologie(si la distanta alte citeva sute) in fiecare centru universitar. Incercati sa aveti 50 locuri pe an la zi si 30 la distanta si va asigur ca veti avea performanta in citiva ani pt ca cei cu adevarati dedicati ,cei care vor sa stie, sa inteleaga vor aplica si vor ramine.Dar asta nu se poate ca nu mai merge afacerea.
    A doua problema-elevul din romania este 'educat' sa fie docil,sa asculte,sa nu puna multe intrebari-si asta pt ca multi dintre profesorii de liceu nu sunt capabili sa faca fata unui copil inteligent si curios si in plus nici elevii nu sunt curiosi pt ca sunt deja 'spalati pe creier de societatea ce nu da doi bani pe educatie.. deci materialul pe care il primiti in universitate este ff slab..si primiti cu sutele in loc sa reduceti.
    Americanii sunt educati din scoala sa participe activ in discutii,lectiile lor sunt diferite de ale noastre,si daca fac o facultate vor sa si profeseze deci au mai mare interes.deasemeni au un self esteem mai ridicat decit noi ceea ce e conditie primordiala intr-o interactiune sanatoasa profesor-elev.
    Va doresc succes dnu profesor-am fost studenta dvsta acum multi ani si in situatii de stress inchid ochii si incerc metode de autohipnoza invatate de la dvst
    • Like 2
  • check icon
    Poate ca studentii romani le stiu pe toate! Americanii sunt "rasfatati" si s-au nascut in "puf"! De ce nu?
    • Like 1
    • @
      Depinde si de prof, de cum trateaza el/ea intrebarile. Daca raspunde cu sila si sictir sau incearca sa te faca sa te simti idiot pentru ca ai indraznit sa pierzi din timpul mariei sale cu intrebarea ta, atunci sigur ca o sa iti vina sa te abtii sa pui intrebari. Daca insa se comporta OK, atunci si tie iti e comod sa intrebi cand nu intelegi ceva. Am vazut multi studenti romani in afara care pun intrebari fara nici o problema. Cand e cazul, bineinteles.
      • Like 0
  • Si daca profesorii universitari nu vor sa fie intrebati? Eu am patit-o personal si m-a marcat profund. La liceu eram obisnuita sa pun intrebari si la facultate mi s-a taiat elanul!
    • Like 0
    • @ Anaalina Grijac
      mike mike check icon
      Caci aveti mare dreptate. Exista profesori universitari pe care-i deranjezi teribil daca pui intrebari in timp ce ei vorbesc timp de o ora sau doua. Le place sa vorbeasca si sa se auda vorbind , iar in timpul cursurilor risti sa fii dat afara daca pui intrebari. Zici ca tin predici in biserica, iar studentii isi rup mainile scriind pe foi, incercand sa tina ritmul cu explicatiile lor. Desigur, exista si profesori care vor sa fie provocati cu intrebari si sa aiba dialoguri cu studentii, bazate pe argumente, insa sunt mai rari in Romania.
      • Like 2
  • Teodora check icon
    Ar trebui ca toate facultățile sa aiba concurs de admitere. Ar avea studenți în continuare, unii mai bine pregătiți. Sunt copii în clasa a XII a care așteaptă să vadă ce nota iau la bacalaureat si in functie de asta se hotărăsc la ce facultate merg. Adică la aia unde pot intra cu nota de la bac. Susțin examenul de bacalaureat la romana, istorie și geografie si merg la ASE.
    Facultatea alege modalitatea asta de triere si apoi se plânge că are studenți slabi.
    • Like 2
  • "Tot noi pregătim profesorii care ne educă copiii. Dacă noi îi educăm prost, ei ne educă prost copiii. Și astfel condamnăm într-o țară și prezentul, și viitorul”, crede Daniel David. Nota mea:Daca sistemul educational e reformat din temelii atunci si calitatea invatamantului pe toate palierele sale va aduce acel plus valoare atat de necesar unei tari in deriva.Asta nu se poate avand in vedere minciunile din istoria acestui popor care sfideaza logica sustinute de semidocti,tradatori care de fapt au statut de papagali in aulele universitare.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Tot învăţământul e mai bun şi mai cu cap în afară. Ăsta e şi motivul pentru care tinerii vor să emigreze.
    • Like 1
    • @ Valentin
      Nu tot. Si de unde rezulta ca asta ar fi singurul sau macar principalul motiv?
      • Like 4
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      E unul din cele mai puternice.
      • Like 0
    • @ Valentin
      De unde rezulta asta?
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Ascultă ce spun olimpicii, ei spun clar că merg să studieze ,, afară " pentru că acolo e un alt tipar de a studia, se învață pe când la noi doar se memorează.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Sunt la randul meu fost olimpic si am studiat in afara. Nu, la noi nu doar se memoreaza, "toceste" cine vrea sa faca asta. Nu am auzit pana acum de un profesor intreg la cap care sa fi spus unor elevi "invatati, ma, pe dinafara, nu conteaza ce intelegeti.
      In al doilea rand e o diferenta intre invatamantul universitar si cel preuniversitar. La cel universitar avem carente, mai ales cand vine vorba de cercetare (desi cateva din facultatile noastre au inceput sa miste cat de cat).
      • Like 4
  • Articol din categoria sunteți tâmpiți și de asta o duceți rău! Ni se transmite și introduce în subconștient, de o buna perioada de timp și pe orice cale, ca suntem idioți, ca noile generații sunt și mai idioate și nu suntem buni de nimic. Așadar meritam sa fim forță de muncă ieftina și unii dintre "sclavii" statelor occidentale. Lumea dezvoltata, occidentala, nu poate prospera și menține un nivel de trai ridicat fără a avea tari de genul României unde sa își direcționeze capitalurile și sa le aducă înmulțite. Suntem conduși din afara și avem statut de colonie!
    • Like 0
  • In Danemarca studiile sunt gratuite, iar universitățile sunt finanțate de stat, doar că ei au parteneriat public privat pe bune. La unele specializari sunt firme de profil care impun lucruri utile pentru ei în curicula și în schimb furnizează gratuit software de specialitate laboratoarelor de info ale universităților și organizează seminarii practice cu studenții. Plus că acolo resursele sunt cheltuite cu cap, adică mai bine cumperi licențe pentru publicatii pe care le pot citi gratuit electronic studenții de la toate universitățile din țară (pe baza CNP și a numărului matricol) decât să cumperi aceleași publicații de 5 ori pentru 5 universități de stat. La noi firmele nu vor fi dispuse să plătească licențe software de 20000 USD/an/utilizator pentru universități, deoarece iau o singura licență pentru toată firma. Dar nu numai resursele materiale fac diferența între universitățile românești și cele străine. La noi mulți profesori și orice tip de șef se visează autorități incontestabile și penalizează oamenii care pun întrebări. În firme oamenii curiosi sunt concediați pentru că sunt o amenințare pentru orgoliul și funcția sefului.
    • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult
sound-bars icon