Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Prostirea în față și crima în masă. Nu ne mai facem bine, doamnă...

poluare Bucuresti - Foto Inquam Photos / Octav Ganea

Foto Inquam Photos / Octav Ganea

Poluarea în București și marile orașe ale României este subiect pe cât de vechi, pe atât de grav.

El a fost tratat marginal nu pentru că pe cetățeni nu-i interesează ce respiră, ci pentru că pe lista priorităților agendei publice, temele care s-au lăbărțat la televiziuni și în feed-ul de Facebook au fost altele.

Fosta majoritate PSD-ALDE a fost prea ocupată să ne țină cu sufletul la gura prin OUG 13, înființarea Secției Speciale, asaltul asupra Justiției, procesul lui Liviu Dragnea, bătaia încasată de manifestanți români de la Jandarmeria Română în 10 august, referendumul pentru justiție, referendumul împotriva cuplurilor de același sex, alegerile europarlamentare, alegerile prezidențiale, căderea guvernelor, schimbarea miniștrilor ca pe șosete, schimbarea ambasadei din Israel, Viorica Dăncilă și inepțiile debitate la fiecare apariție, spitalele mizerabile, rezultatele dezastru la testele PISA.

Ajunsă în sfârșit subiect de discuție în toate mediile, de la politicieni până la părinții îngrijorați de aerul pe care-l trag în piept copiii, poluarea din Capitală este negată cu vehemență de primăriță.

Gabriela Firea face ceea ce PSD ne-a învățat de trei decenii și nu mă surprinde deloc. L-a luat pe NU în brațe și neagă evidența: problema nu există dacă așa decide partidul și șefii săi. Urmează apoi prostirea pe față și în masă: e o conspirație, respirăm aer ca-n pădure, stațiile private nu sunt omologate, s-au trezit diverși vânzători de țară că măsoară nivelul de noxe cu aifonul, ministrul X vrea să fugărească investitorii, politicianul Y este iresponsabil pentru că bagă panică în oameni.

Păstrând proporțiile dezastrului, Gabriela Firea face cam ceea ce au făcut decidenții sovietici după Cernobîl. Mai întâi ascund, apoi recunosc, dar numai pe un sfert și minimizează consecințele. Când toată lumea îi zice că e neagră, ea spune că e albă.

Primărița Capitalei ar fi surprins cu adevărat pe toată lumea dacă și-ar fi asumat total faptul că orașul e foarte poluat. Mai întâi hai să transparentizăm (montăm stații de măsurare în fiecare intersecție și oferim acces neîngrădit tuturor), apoi analizăm public datele, fără obișnuitele mânării, apoi ne punem la masă toți - primărie, consiliu general, specialiști, ministerul mediului, ONG-uri, copiem soluțiile de afară, facem planul de atac și-l implementăm cu perioade simple, clare, termene și responsabili.

Prostirea pe față și în masă exersată de primărița generală, cei care o înconjoară și diverși inși puși să ne explice despre cât nu este poluat Bucureștiul nu purifică aerul. Iar celor care parcă ați înclina să o credeți pe Gabriela Firea vă spun că nu trebuie decât să vă folosiți puțin creierul pentru a judeca, ochii și nasul pentru a simți.

Vă place cum arată autoturismul dimineața, când ieșiți din casă? Stratul acela gros de mizerie se duce și în plămânii voștri. Sau celor care nu aveți mașină (ca mine), vă place praful care vă intră în fiecare zi în casă?

Ați văzut vreodată cum arată șantierele Bucureștiului? Nori imenși de praf, gălăgie, miros de motorină arsă, urlete, cartoane, peturi de bere aruncate, pahare de la cafea.

Aveți blocul reabilitat termic sau un imobil din apropiere care este în lucru? I-ați văzut vreodată pe cei care lucrează interesați să o facă în liniște, în curățenie, cu cât mai puțin praf? Iată câteva imagini de la un astfel de bloc, lăsat peste iarnă într-o mizerie greu de descris: bucăți de tencuială căzute, straturi de praf, resturi de pânză, celofan, fragmente de poliester atârnând prin copaci, ambalaje din plastic lăsate amintire pe spațiul verde, semn al trecerii muncitorilor cu ziua pe acolo. 

Zero intenție de a polua cât mai puțin, zero interes pentru o minimă curățenie. Imaginea dezolantă a modului infect în care se lucrează pe majoritatea șantierelor patriei.

În Sectorul 3, la o lucrare publică de pe Bulevardul Decebal, e demn de apreciere ritmul de lucru intens care a permis redeschiderea circulației la suprafață după câteva luni de infern. Parcarea subterană are, probabil, la fundație, de la pet-uri până la caserole cu mâncare și doze de suc.


Și încă o imagine care în iarna aceasta nu s-a văzut pe străzi și trotuare. Vă place cum arată mormanele acelea de zapada cu aspect de zgură, de un gri-maroniu uleios?

Particulele acestea sunt în aerul pe care-l tragem toți în plămâni, nu le vedem, dar în contrast cu zăpadă albă ies în evidență.

Calitatea aerului în București este o chestiune de sănătate publică extrem de importantă, iar orice încercare de a ascunde poluarea e un act de iresponsabilitate rudă cu o condamnarea la moarte lentă, ambalată în cuvinte alese. 

De fiecare dată când văd pe stradă o persoană care livrează mancare pe bicicletă mă întreb dacă va răspunde cineva, cândva pentru ce se întâmplă cu plămânii acestor oameni.

Altfel, dreptate are și primărița în felul ei, în modul cel mai practic: Dacă nu vă place în București, plecați din București! 

(Dar luați-vă și copiii, pentru că orașul e calamitat).

Pe de altă parte, salvarea Bucureștiului este și responsabilitatea voastră. Votați la locale, dacă această echipă v-a demonstrat că nu redă orașul cetățenilor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • In Constanta (primul oras din lume cu transportul in comun total electrificat) PSD s-a facut luntre si punte si nu s-a lasat pina nu a demolat tot. Troleibuze, tramvaie, tot. Au scos sinele, au furat cabluruile de cupru (nimeni nu stie de soarta lor) etc .
    In numele "modernismului si eficientei".....
    • Like 3
  • Un ultim comment pt. ratiune : cred ca vorbim prea mult de/despre altii iar altora le atribuim infatisari/tipare personale laudative sau acide dupa cum ne gadila la orgoliu. ( in general intreg spectrul ). In realitate absolut toti factorii sociali asa zisi de decizie sunt dementi sau le lipseste ceva. #deRomania.
    • Like 1
  • Nu o să poată face nimeni nimic cu adevărat în următoarele decenii, ca să scăpăm de poluarea excesivă soluția nu e trotineta sau mașina electrică (mult prea scumpă pentru o țară cu salariul mediu net de 400 de euro) ci construirea unei rețele de metrou în tot orașul, măcar o linie de centură, linii de metrou ușor în Ilfov și ceea ce e mai important, de aici vine marea problemă, dezvoltarea reală a orașului Bucureștiul având o densitate a populației uriașă, e un oraș cu o suprafață foarte mică raportat la numărul de locuitori, practic orașul nu s-a mai extins din anii '70. Aș adaugă tunele auto sub zona centrală așa cum e moda acum prin marile orașe ale lumii, deasupra zone pietanale iar sub pământ traficul și parcările dar ceea ce am scris eu aici sunt de domeniul fantasticului la noi, chiar și cei ce se autocaracterizează deștepți în cap vin cu tâmpenii gen trotinetă sau mașină electrică, să-i văd pe ei cum ajung din bălăriile din Prelungirea Ghencea (cică e Residence) până în Pipera pe trotinetă.
    • Like 3
    • @ Adrian Ionescu
      Parerist check icon
      Trotineta e utila pentru primii / ultimii km. Iei trotineta, faci 2km pana la gara (sau metrou), urci in tren, cobori in alta gara is faci ultimii 2km pana la birou.
      • Like 3
    • @ Adrian Ionescu
      "Nu o să poată face nimeni nimic cu adevărat în următoarele decenii"-BA SE POATE DACA N O MAI VOTAM PE FIOROASA.
      • Like 0
  • Dorin check icon
    Sper că nu vor mai fii imbecili care să o voteze.
    • Like 3
  • Pentru o mai buna informare. Nu stiu daca poluarea are miros, dar cu siguranta are culoare politica.
    https://www.airvisual.com/world-most-polluted-cities?continent=59af92ac3e70001c1bd78e52&country=zk4LhMNzkk6ky46az&state=&page=1&perPage=50&cities=
    • Like 2
  • Pai e simplu. Exista firme de depoluare sau de solutii nepoluante ale unor abonati ai partidului? Nu. Dar ce exista? Exista multe fabrici de borduri, care depind de niste balastiere, pe cursurile unor râuri condamnate.
    In Dr Taberei se pun borduri una peste alta, pe inalt si pe lat, de la brau si din rostogolire. Se scot bordurile puse la devierile de trafic care au durat 6 luni si se pun altele noi, pe noua deviere. Tarii cat mai multe borduri, pare a fi deviza.
    Acum baietii aia ce sa faca? Sa ramana cu vilele neterminate ca nu si.au facut afaceri sustenabile !?
    • Like 2
  • Nume check icon
    Daca esti un roman adevarat niciodata nu esti de vina. Intotdeauna altcineva sau ceilalti sunt de vina, iar daca este posibil cu siguranta strainii sunt de vina. In cazul Bucurestiului strainii si corporatiile sunt de vina ca au venit in Bucuresti sa faca afaceri, sa dea masini angajatiilor si sa deschida fabrici ca sa polueze micul Paris...
    Fara discutie ca institutiile statului trebuie sa isi faca treaba si sa controleze mai mult, sa indrume si cand trebuie, sa pedepseasca sau sa recompenseze prin taxe reduse comportamentele bune.
    Dar in acelasi timp trebuie sa intelegem ca nu primaria sau primariile polueaza sau fac in general mizerie, ci noi toti ceilalti si firmele la care lucram. Prin urmare si noi avem o responsabilitate nu numai organele statutului. Principiul balcanic ca eu platesc, prin urmare mi se rupe si celalalt trebuie sa curete dupa mine nu prea mai tine. Iar daca tot te compari cu tarile in Vestul Europei, uita de asa ceva.
    Referitor la gunoiul lasat in urma santierelor, au aparut din senin? Acel proprietar de firma si angajatii firmelor de constructii nu se gandesc ca asa se polueaza? Daca noi trebuie sa facem totul numai daca cineva ne urmareste si ne "arde" unde o sa ajungem? Un "controlor" la fiecare locuitor? Daca da, ce inseamna acest lucru despre noi ca persoane si ca natie. Chiar atat de jos am ajuns si suntem atat de ipocriti sa avem pretentii?
    Este un lant al slabiciunilor cu siguranta si toate sunt legate. Statul are o responsabilitiate de a rupe acest lant al slabiciunilor, dar si noi trebuie sa contribuim. In Vestul Europei nu s-a facut numai pentru ca s-au dat amenzi ci si pentru oamenii au vrut sa traiasca mai bine.
    P.S. Ne plangem ca nu se iau masuri si ca amenzile sunt mici, dar noi ca persoane si firme suntem de acord sa platim amenzi uriase pentru poluare si mizerie si sa nu comentam ca statul este rau si corupt si ca noi suntem saraci ca vai de noi? Sau suntem de acord ca la a doua sau a treia abatere o firma sa iti piarda autorizatia de functionare?!
    • Like 4
  • Oameni buni, pentru evoluția reală a societății, avem nevoie urgentă de depolitizarea instituțiilor statului; ceea ce-i foarte greu. În prezent, toate instituțiile, inclusiv din justiție, sunt conduse de către împinși ai politrucilor interesați; pe care-i vedeți sau nu prin platourile tembeliziunilor prietene.
    O mare grijă a politrucilor mincinoși și profitori este aceea că ”problemele” sunt mediatizate, adică ajung la urechile multor cetățeni, mai mult sau mai puțin dependenți de informațiile trunchiate ale studiourilor furnizoare de informații repetitive.
    Într-o complicitate dăunătoare, și în ultimii 30 de ani, instituțiile și-a făcut aleatoriu treaba, facultativ și disprețuitor față de lege și cetățean. Chiar dacă, declarativ, nimeni nu este mai presus de lege, legea nu a fost aplicată corect și unitar, ajungându-se la generalizarea intervențiilor ilegale, infracționale, în favoarea protipendadei vremelnice.
    Dacă un singur procuror ar fi corect și independent, așa cum ar fi legal, numărul abuzurilor politrucilor și al prelungirilor acestora s-ar diminua vizibil. În fapt, cei care trebuie să aplice legea și-au primit salariile și pensiile indiferent de valorile pe care le ”apără”, iar societatea și încrederea în instituții scade, prăbușindu-se..,.
    • Like 4
  • Alo, de Brașov nu spuneți nimic, fiindcă acolo e omul peneleilor - George Scripcaru?! Bucureștiul nu e cel mai poluat oraș din România: e abia pe locul 4 dacă nu ați știut.
    • Like 2
  • Pai, Firea nu apartine partidului de bolsevici vopsiti in social-democrati? Ne mira ceva? Poate ca mai exista imbecili care ar vota-o primarita....
    • Like 7
    • @ andreea dragusin
      Bai tu esti imbecil. Care este solutia? Nimeni nu o da toti fac gargara! Ca sa faci un bulevard larg trebuiesc demolari, fara asta nu se poate. Cine a retrocedat parcul Bordei, ai auzit de unul popoviciu, de unulk Basescu erau psd isti da?
      • Like 2
    • @ Stefan Crintea
      Dorin check icon
      Cumva lucrezi la companiile primăriei lui Firea.Se vede după cum te-ai opărit.
      • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult