Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Raiul: la răsărit sau la apus?

Eufrat

Râul Eufrat, Foto: Guliver Getty Images

Ocupă grădina începuturilor, Edenul, un spațiu palpabil, poate fi ea rezonabil catrografiată? La Geneză 2,8 se spune că Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden, spre răsărit. În Septuaginta, indicația geografică e clară, kata anatolas însemnând chiar „către est”. În versiunea ebraică însă, expresia corespunzătoare, miqqedem, are, literal, sensul „în față”. Este îndeobște tradusă prin „la răsărit”, dar poate avea, la fel de bine, și sens temporal: „la început”, „de demult”. 

Ambiguitatea termenului ebraic i-a motivat pe cei care căutau amplasamentul fizic al raiului. Luată în sens spațial și izolat, expresia miqqedem poate spune orice: „fie că grădina era în partea de est a Edenului, fie că Edenul era la est din punctul de vedere al povestitorului”. 

Textul Genezei oferă însă un punct de sprijin. Desigur, discutabil. Dintre cele patru brațe care se despart din râul ce izvorăște din Eden și udă grădina, două, numite la urmă, Hiddeqel, „care curge prin fața lui ʾașșūr” și Perat, au fost identificate de tradiție cu Tigrul și, respectiv, cu Eufratul (Gen. 2,14, fapt confirmat de traducerea în greacă). Ceea ce i-a încurajat pe cei care căutau grădina spre est. Mai rămâne de lămurit care sunt primele două râuri menționate în referatul Genezei: Pîșôn, care „înconjoară toată țara Hawîlah, unde se află aur. Aurul din țara aceasta este bun, acolo se află și bdeliu și piatra de onix” (Gen. 2,12-13) și Gîhôn „care înconjoară toată țara Kûș” (Gen. 2,14). 

De aici încolo, interpretările și ipotezele sunt nesfârșite: unii au văzut în Pîșôn și Gîhôn afluenți ai Tigrului și ai Eufratului, ceea ce ar fi situat Edenul undeva la vărsarea acestora într-un singur torent, aproape de Golful Persic, în celebra țară Dilmun, casa zeilor din Sumer, „loc fără moarte și boală”, o insulă a fericiților. În sens invers, alții au înțeles că textul se referă la obârșia Tigrului și a Eufratului, situând raiul în Munții Armeniei. Indusul sau Gangele au intrat și ele în cătarea specialiștilor, care au echivalat țara Hawîlah, care este înconjurată de Pîșôn, cu India. Problema, în acest caz este, că al doilea râu, Gîhôn înconjoară țara Kûș, îndeobște identificată cu Egiptul. Versiunea greacă a Septuagintei o echivala cu Etiopia. Încercările de armonizare a contradicției au fost pe cât de numeroase, pe atât de ingenioase.

Mari arheologi biblici au pledat chiar pentru abandonarea totală a ideii că raiul s-ar fi găsit în estul legendar (Mesopotamia) și au propus direcția opusă, vestul extrem față de spațiul de locuire israelită, adică Egiptul, întrucât pîșôn și gîhôn vor fi denumit Nilul Albastru și Nilul Alb. În acest caz, interpretarea literală își dovedește cu prisosință limitele. Cheia de lectură, propusă de Ed Noort, presupune un fel de reducere la absurd: autorul biblic așază la începutul pasajului despre cele patru râuri care se despart din fluviul paradisiac două cursuri de apă greu identificabile (Pîșôn și Gîhôn), despre care furnizează însă o serie de informații voit contradictorii. Aceasta, tocmai pentru a da contextului, în mod paradoxal, un ce de verosimilitate. Mai mult, pasajul se încheie cu menționarea Tigrului și Eufratului, râuri arhiștiute, a căror prezență în text sporește impresia de realitate palpabilă a paradisului terestru. Totuși, scriptura nu induce în eroare. Scopul ultim al tehnicii literare folosite aici este unul propedeutic, anume acela de a-l obișnui pe cititor cu realități care scapă înțelesului comun și cu logica dublei referințe, la planul divin și la cel uman, care structurează întregul discurs biblic. Cu alte cuvinte, grădina Edenului există, are legătură cu realități mundane (Tigrul și Eufratul), dar se sustrage oricărui asalt facil. Paradisul nu se lasă cucerit prin acribie arheologică, ci se descoperă cititorului pe calea superioară a credinței.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Interesant, în sfârșit și ceva interesant!
    Ca neprofesionist în domeniu și simplu amator interesat și curios, mă întreb dacă nu cumva atunci când s-a născut ideea de paradis autorii au fost influențați de bunăstarea din regiunea numită astăzi „Cornul abundenței”, adică locul unde se pare că s-ar fi născut agricultura.
    Pe de altă parte, Tigrul și Eufratul pot fi foarte bine două dintre cele patru râuri legendare, în timp ce urmele celorlalte două pot fi pierdute sub actualul nivel al oceanului planetar, nivel care este evident mai ridicat decât cel din antichitate.
    Plasarea Grădinii Edenului (căci despre ea este de fapt vorba și nu despre Paradis sau Rai) cât mai spre occident poate fi o formă de propagandă subtilă și nu cred că vreun istoric religios serios o privește mai mult decât ca pe o curiozitate - dar, nu se știe niciodată, acuș apare un Schliemann și rămâne toată lumea cu gura căscată!
    În sfârșit, orice poveste are un sâmbure de adevăr: poate unul minuscul, dar are!

    Țara Kuș nu era Sudanul de astăzi? Adică nu Egiptul.
    • Like 1
  • check icon
    Un articol studiat, documentat care starneste intrebarea si implicit studiul cititorului...care a terminat de citit articolul. Care este diferenta dintre Dumnezeu si Isus pentru cititorul ortodox de Republica ? Si ca sa ma exprim si mai clar...un articol despre aceasta simpla intrebare... eu ma rog la Dumnezeu, doar la Isus sau la Amandoi cand ma duc de Inviere la Biserica ?
    Care e diferenta ?
    Cum trimit un articol asemanator celui de sus despre aceasta dilema nationala Dumnezeu - Isus )...cultural vorbind ?
    • Like 0
  • check icon
    La Ziua Judecății (aka Nüremberg Trial) veți putea susține că ați oferit poporului texte cu (titlu cu) dublu înțeles. Acest articol vă va fi un exemplu.
    • Like 0
  • Eu nu ştiu unde o fi grădina Edenului, dat tare mă tem că Edenul era un laborator sofosticat din care Adam şi Eva au fugit de frica experimentelor.
    • Like 2
    • @ Constantin
      Anon check icon
      Ati trecut de la fantezie la sci-fi, imi place :D
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
Text: Ștefan Colceriu/ Voce: Mihai Livadaru
sound-bars icon