Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Raiul: la răsărit sau la apus?

Eufrat

Râul Eufrat, Foto: Guliver Getty Images

Ocupă grădina începuturilor, Edenul, un spațiu palpabil, poate fi ea rezonabil catrografiată? La Geneză 2,8 se spune că Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden, spre răsărit. În Septuaginta, indicația geografică e clară, kata anatolas însemnând chiar „către est”. În versiunea ebraică însă, expresia corespunzătoare, miqqedem, are, literal, sensul „în față”. Este îndeobște tradusă prin „la răsărit”, dar poate avea, la fel de bine, și sens temporal: „la început”, „de demult”. 

Ambiguitatea termenului ebraic i-a motivat pe cei care căutau amplasamentul fizic al raiului. Luată în sens spațial și izolat, expresia miqqedem poate spune orice: „fie că grădina era în partea de est a Edenului, fie că Edenul era la est din punctul de vedere al povestitorului”. 

Textul Genezei oferă însă un punct de sprijin. Desigur, discutabil. Dintre cele patru brațe care se despart din râul ce izvorăște din Eden și udă grădina, două, numite la urmă, Hiddeqel, „care curge prin fața lui ʾașșūr” și Perat, au fost identificate de tradiție cu Tigrul și, respectiv, cu Eufratul (Gen. 2,14, fapt confirmat de traducerea în greacă). Ceea ce i-a încurajat pe cei care căutau grădina spre est. Mai rămâne de lămurit care sunt primele două râuri menționate în referatul Genezei: Pîșôn, care „înconjoară toată țara Hawîlah, unde se află aur. Aurul din țara aceasta este bun, acolo se află și bdeliu și piatra de onix” (Gen. 2,12-13) și Gîhôn „care înconjoară toată țara Kûș” (Gen. 2,14). 

De aici încolo, interpretările și ipotezele sunt nesfârșite: unii au văzut în Pîșôn și Gîhôn afluenți ai Tigrului și ai Eufratului, ceea ce ar fi situat Edenul undeva la vărsarea acestora într-un singur torent, aproape de Golful Persic, în celebra țară Dilmun, casa zeilor din Sumer, „loc fără moarte și boală”, o insulă a fericiților. În sens invers, alții au înțeles că textul se referă la obârșia Tigrului și a Eufratului, situând raiul în Munții Armeniei. Indusul sau Gangele au intrat și ele în cătarea specialiștilor, care au echivalat țara Hawîlah, care este înconjurată de Pîșôn, cu India. Problema, în acest caz este, că al doilea râu, Gîhôn înconjoară țara Kûș, îndeobște identificată cu Egiptul. Versiunea greacă a Septuagintei o echivala cu Etiopia. Încercările de armonizare a contradicției au fost pe cât de numeroase, pe atât de ingenioase.

Mari arheologi biblici au pledat chiar pentru abandonarea totală a ideii că raiul s-ar fi găsit în estul legendar (Mesopotamia) și au propus direcția opusă, vestul extrem față de spațiul de locuire israelită, adică Egiptul, întrucât pîșôn și gîhôn vor fi denumit Nilul Albastru și Nilul Alb. În acest caz, interpretarea literală își dovedește cu prisosință limitele. Cheia de lectură, propusă de Ed Noort, presupune un fel de reducere la absurd: autorul biblic așază la începutul pasajului despre cele patru râuri care se despart din fluviul paradisiac două cursuri de apă greu identificabile (Pîșôn și Gîhôn), despre care furnizează însă o serie de informații voit contradictorii. Aceasta, tocmai pentru a da contextului, în mod paradoxal, un ce de verosimilitate. Mai mult, pasajul se încheie cu menționarea Tigrului și Eufratului, râuri arhiștiute, a căror prezență în text sporește impresia de realitate palpabilă a paradisului terestru. Totuși, scriptura nu induce în eroare. Scopul ultim al tehnicii literare folosite aici este unul propedeutic, anume acela de a-l obișnui pe cititor cu realități care scapă înțelesului comun și cu logica dublei referințe, la planul divin și la cel uman, care structurează întregul discurs biblic. Cu alte cuvinte, grădina Edenului există, are legătură cu realități mundane (Tigrul și Eufratul), dar se sustrage oricărui asalt facil. Paradisul nu se lasă cucerit prin acribie arheologică, ci se descoperă cititorului pe calea superioară a credinței.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Interesant, în sfârșit și ceva interesant!
    Ca neprofesionist în domeniu și simplu amator interesat și curios, mă întreb dacă nu cumva atunci când s-a născut ideea de paradis autorii au fost influențați de bunăstarea din regiunea numită astăzi „Cornul abundenței”, adică locul unde se pare că s-ar fi născut agricultura.
    Pe de altă parte, Tigrul și Eufratul pot fi foarte bine două dintre cele patru râuri legendare, în timp ce urmele celorlalte două pot fi pierdute sub actualul nivel al oceanului planetar, nivel care este evident mai ridicat decât cel din antichitate.
    Plasarea Grădinii Edenului (căci despre ea este de fapt vorba și nu despre Paradis sau Rai) cât mai spre occident poate fi o formă de propagandă subtilă și nu cred că vreun istoric religios serios o privește mai mult decât ca pe o curiozitate - dar, nu se știe niciodată, acuș apare un Schliemann și rămâne toată lumea cu gura căscată!
    În sfârșit, orice poveste are un sâmbure de adevăr: poate unul minuscul, dar are!

    Țara Kuș nu era Sudanul de astăzi? Adică nu Egiptul.
    • Like 1
  • check icon
    Un articol studiat, documentat care starneste intrebarea si implicit studiul cititorului...care a terminat de citit articolul. Care este diferenta dintre Dumnezeu si Isus pentru cititorul ortodox de Republica ? Si ca sa ma exprim si mai clar...un articol despre aceasta simpla intrebare... eu ma rog la Dumnezeu, doar la Isus sau la Amandoi cand ma duc de Inviere la Biserica ?
    Care e diferenta ?
    Cum trimit un articol asemanator celui de sus despre aceasta dilema nationala Dumnezeu - Isus )...cultural vorbind ?
    • Like 0
  • check icon
    La Ziua Judecății (aka Nüremberg Trial) veți putea susține că ați oferit poporului texte cu (titlu cu) dublu înțeles. Acest articol vă va fi un exemplu.
    • Like 0
  • Eu nu ştiu unde o fi grădina Edenului, dat tare mă tem că Edenul era un laborator sofosticat din care Adam şi Eva au fugit de frica experimentelor.
    • Like 2
    • @ Constantin
      Anon check icon
      Ati trecut de la fantezie la sci-fi, imi place :D
      • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
Text: Ștefan Colceriu/ Voce: Mihai Livadaru
sound-bars icon