Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Raport OECD: Aproape jumătate din tinerii români cu vârste între 15 și 24 de ani vor să plece din țară, iar diaspora românească este a cincea ca mărime din statele OECD

Foto: Guliver/Getty Images

75% din scăderea de populație a României, de la 22,4 milioane de locuitori, în 2000, la 19,5 milioane în 2018, este cauzată de migrație. 

Marea majoritate a românilor stabiliți legal în afara granițelor, 3,6 milioane, trăiesc astăzi în cele 36 de țări, precum Italia, Spania, Marea Britanie, Germania, Turcia, Austria, SUA, Canada, Australia ori Japonia care fac parte din OECD - Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. La nivelul OECD, diaspora românească este a cincea ca mărime, după cea mexicană, cea chineză, cea indiană și cea poloneză, și continuă să crească, arată un raport realizat de OECD la comanda Ministerului Afacerilor Externe din România. 

Însă, ca procent din totalul populației, 17%, România ocupă prima poziție la nivel mondial în topul țărilor cu cetățeni stabiliți în țările OECD, înaintea unor state cu număr mai mare de emigranți precum Mexic, India, China sau Polonia. 

Îmbarcare în avion

Cei mai mulți români stabiliți în străinătate trăiesc în Italia (peste un milion), Germania (680.000) și Spania (573.000). Între anii 2000-2001 și anul 2015-2016, numărul celor plecați a crescut cu 2,3 milioane.

O realitatea îngrijorătoare consemnată de raportul publicat marți de OECD este faptul că 26% dintre românii care locuiesc în țară și-au exprimat dorința de a se stabili permanent în străinătate, dacă vor avea o oportunitate în acest sens, unul dintre cele mai mari procente din regiune. Însă în grupa de vârstă 15-24 de ani, procentul este dublu: jumătate din tinerii aflați la vârsta liceului sau a facultății vor să emigreze. „Printre cei care intenționează să emigreze puțini sunt mulțumiți de slujba lor prezentă (11%), de disponibilitatea slujbelor de calitate (4%) sau de venitul lor curent (4%)”, arată raportul OECD.

Autorii cercetării arată că există o probabilitate de trei ori mai mare ca imigranții români să aibă joburi care cer o calificare joasă în comparație cu cetățenii nativi și doar jumătate șanse să obțină o slujbă care cere competențe înalte.

În 2015-2016, 23% din imigranții români de peste 15 ani aveau educație superioară, cu 11 puncte procentuale mai puțini decât media cetățenilor născuți în alte state, potrivit raportului OECD. Conform acestuia, dintre țările învecinate doar sârbii de peste granițe aveau un nivel de educație mai redus. 

Însă, consemnează cercetarea, există mari diferențe ale gradului de educație în funcție de țări: 35% dintre românii din Franța și Marea Britanie, 54% dintre românii din SUA și 80% dintre românii din Canada aveau, în 2015-2016, studii superioare, în timp ce în Italia procentul acestora era de doar 7%.

Însă mulți dintre românii cu studii superioare din străinătate au joburi sub nivelul lor de pregătire, ceea ce poate explica de ce banii trimiși de diaspora românească în țară sunt mai puțini decât cei trimiși de alte comunități din afara granițelor. „În 2017, românii din străăinătate au trimis acasă 3,8 miliarde de euro, ceea ce corespunde unui procent de 2% din PIB. În comparație cu țările învecinate, acesta este un nivel relativ scăzut: datele Băncii Mondiale arată că remitențele reprezintă 20% din PIB în Moldova, 14% în Ucraina, 9% în Serbia, 3,5% în Bulgaria și 3% în Ungaria”, scriu autorii raportului OECD. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult