Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Reprezentant al studenților către ministrul Educației: Suntem dezamăgiți că între criteriile de alocare a locurilor la universități nu se află și performanța

Studenții din universitățile care fac parte din Consorțiul Universitaria nu sunt de acord cu cifrele de școlarizare „preliminare” prezentate recent de Ministerul Educației, potrivit cărora marile universități urmează să piardă un număr important de locuri. 

„Pentru început, considerăm esențială publicarea tuturor datelor în ceea ce privește fundamentarea proiectului preliminar de alocare a locurilor bugetate pentru anul universitar 2018-2019, astfel încât să se poată demonstra tuturor celor interesați că repartizarea este aşa cum susține ministerul, anume că aceleaşi unități de măsură au fost folosite pentru toate universitățile, în mod echitabil”, se arată în scrisoarea comună a studenților de la Universitatea din București, Academia de Studii Economice din București, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și Universitatea de Vest din Timișoara, reunite în Consorțiul Universitaria.

Horia Onita

Horia Oniță, reprezentantul studenților din Universitatea din București, spune că printre criteriile luate în calcul de minister nu se regăsește și calitatea. 

„Suntem dezamăgiți că între criteriile pe care le ia în calcul Ministerul nu există nicio referile la calitate, la performanță, la imaginea universității la nivel internațional. Dacă criteriile sunt niște statistici referitoare la numărul de studenți, și nu la perfomanță, atunci evident lucrurile vor fi denaturate”, spune el. 

Reprezentantul studenților acuză ministerul de lipsă de transparență. „Pe locurile bugetate, universitățile primesc finanțarea pentru burse, cămine și cantine. Impactul major negativ va fi la investiții, în cheltuielile cu utilități, în cheltuielile pentru investiți. Așa cum am spus, măsura ministerului nu este una justificată, în sensul că nu demonstrează comunității universitare și societății că ceea ce se întâmplă este un proces echitabil și bazat pe niște priorități reale. Faptul că ministerul refuză să publice datele pe care s-a fundamentat decizia arată că s-ar putea ca situația să nu fie exact așa cum susține. Nu credem că s-a ajuns ca tocmai acele mari universități să nu facă performanță”, continuă Horia Oniță.

Acesta crede că felul în care a pus ministerul problema a dus la o „învrăjbire a universităților”. „Este normal să școlarizezi mai mult la medicină sau la inginerie, deși să nu uităm că la inginerie există facultăți care nici măcar în momentul de față nu își acoperă numărul de locuri. Dacă creștem numărul acestor locuri bugetate, nu putem forța beneficiarii să se înscrie acolo”.

În scrisoarea către ministerul Educației, studenții din Consorțiul Universitaria precizează că susțin „stimularea universităților care școlarizează absolvenți din mediul rural, cât și prioritizarea domeniilor de interes, cu toate că acest demers nu echivalează cu ignorarea domeniilor care au ajuns a fi considerate „mai puțin importante” din punct de vedere „economic" – ținând cont că în cadrul Procesului Bologna este subliniată, pe lângă relevanța inserției pe piața muncii, și misiunea mediului universitar de formarea academică a studentului”.

Valentin Popa: Susţinerea domeniilor prioritare de dezvoltare a României era necesară încă din anul 2014

Ministrul Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, a declarat, luni, că cifrele de şcolarizare pentru anul universitar 2018 – 2019 prezentate sunt „preliminare” și vor suferi modificări, scrie News.ro.

”Susţinerea domeniilor prioritare de dezvoltare a României era necesară încă din anul 2014. În mediul academic, la Consiliul Naţional al Rectorilor, am discutat de nenumărate rânduri. În tot acest timp, am fost cu toţii conştienţi că această alocare va afecta inevitabil numărul de locuri atribuit universităţilor tradiţionale ale României, din simplul motiv că acestea nu au preponderent programe de studii care să fie direct axate pentru programele prioritare”, a declarat ministul Educației.

Șeful PSD, Liviu Dragnea, îl susține pe Popa și spune că „pentru prima dată această repartizare a fost făcută fundamentat, a fost făcută în baza unor criterii şi a unor fundamentări serioase”. „Un alt criteriu important se referă la respectarea programului de guvernare şi anume sunt două criterii - un număr dedicat pentru absolvenţii care vin din zona rurală - şi aici vorbim aici de mai puţin de 10 % din numărul de locuri şi de asemenea locuri alocate pentru domeniile strategice, pentru domeniile în care România are potenţial. (...) vorbim de medici, de constructori, de ingineri agronomi, ingineri mecanici, ingineri tehnologi, vorbim de domenii unde este nevoie serioasă de specializare pe piaţa muncii", a spus preşedintele PSD citat de Mediafax.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Performanta ar trebui sa fie primul si cel mai important criteriu.
    • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      D check icon
      Ar trebui, așa zice și în sfântul program:

      "Finanțarea multianuală corespunzătoare şi previzibilă pentru instituţiile de învăţământ superior din România, cu accent asupra domeniilor cu potențial de creștere, pe baza criteriilor de excelenţă, corelate cu misiunea universității, în vederea creșterii calității actului educațional" (Politici în domeniul educației, 11:1)

      "Realizarea clasificării instituțiilor de învățământ și ierarhizarea programelor de studii, printr-un proces transparent, pe baza unor criterii relevante în raport cu rolul universităților în societate, ca un instrument util pentru viitorii studenți în alegerea unui parcurs academic care să răspundă așteptărilor lor, dar și pentru eficientizarea cheltuirii fondurilor publice." (Politici în domeniul educației, 11:5)

      Bine, nu sunt definite acele "criterii relevante" punctual niciunde. Le stabilește acuș sanhedrinul pesedist.
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult