Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Reprezentant al studenților către ministrul Educației: Suntem dezamăgiți că între criteriile de alocare a locurilor la universități nu se află și performanța

Studenții din universitățile care fac parte din Consorțiul Universitaria nu sunt de acord cu cifrele de școlarizare „preliminare” prezentate recent de Ministerul Educației, potrivit cărora marile universități urmează să piardă un număr important de locuri. 

„Pentru început, considerăm esențială publicarea tuturor datelor în ceea ce privește fundamentarea proiectului preliminar de alocare a locurilor bugetate pentru anul universitar 2018-2019, astfel încât să se poată demonstra tuturor celor interesați că repartizarea este aşa cum susține ministerul, anume că aceleaşi unități de măsură au fost folosite pentru toate universitățile, în mod echitabil”, se arată în scrisoarea comună a studenților de la Universitatea din București, Academia de Studii Economice din București, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și Universitatea de Vest din Timișoara, reunite în Consorțiul Universitaria.

Horia Onita

Horia Oniță, reprezentantul studenților din Universitatea din București, spune că printre criteriile luate în calcul de minister nu se regăsește și calitatea. 

„Suntem dezamăgiți că între criteriile pe care le ia în calcul Ministerul nu există nicio referile la calitate, la performanță, la imaginea universității la nivel internațional. Dacă criteriile sunt niște statistici referitoare la numărul de studenți, și nu la perfomanță, atunci evident lucrurile vor fi denaturate”, spune el. 

Reprezentantul studenților acuză ministerul de lipsă de transparență. „Pe locurile bugetate, universitățile primesc finanțarea pentru burse, cămine și cantine. Impactul major negativ va fi la investiții, în cheltuielile cu utilități, în cheltuielile pentru investiți. Așa cum am spus, măsura ministerului nu este una justificată, în sensul că nu demonstrează comunității universitare și societății că ceea ce se întâmplă este un proces echitabil și bazat pe niște priorități reale. Faptul că ministerul refuză să publice datele pe care s-a fundamentat decizia arată că s-ar putea ca situația să nu fie exact așa cum susține. Nu credem că s-a ajuns ca tocmai acele mari universități să nu facă performanță”, continuă Horia Oniță.

Acesta crede că felul în care a pus ministerul problema a dus la o „învrăjbire a universităților”. „Este normal să școlarizezi mai mult la medicină sau la inginerie, deși să nu uităm că la inginerie există facultăți care nici măcar în momentul de față nu își acoperă numărul de locuri. Dacă creștem numărul acestor locuri bugetate, nu putem forța beneficiarii să se înscrie acolo”.

În scrisoarea către ministerul Educației, studenții din Consorțiul Universitaria precizează că susțin „stimularea universităților care școlarizează absolvenți din mediul rural, cât și prioritizarea domeniilor de interes, cu toate că acest demers nu echivalează cu ignorarea domeniilor care au ajuns a fi considerate „mai puțin importante” din punct de vedere „economic" – ținând cont că în cadrul Procesului Bologna este subliniată, pe lângă relevanța inserției pe piața muncii, și misiunea mediului universitar de formarea academică a studentului”.

Valentin Popa: Susţinerea domeniilor prioritare de dezvoltare a României era necesară încă din anul 2014

Ministrul Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, a declarat, luni, că cifrele de şcolarizare pentru anul universitar 2018 – 2019 prezentate sunt „preliminare” și vor suferi modificări, scrie News.ro.

”Susţinerea domeniilor prioritare de dezvoltare a României era necesară încă din anul 2014. În mediul academic, la Consiliul Naţional al Rectorilor, am discutat de nenumărate rânduri. În tot acest timp, am fost cu toţii conştienţi că această alocare va afecta inevitabil numărul de locuri atribuit universităţilor tradiţionale ale României, din simplul motiv că acestea nu au preponderent programe de studii care să fie direct axate pentru programele prioritare”, a declarat ministul Educației.

Șeful PSD, Liviu Dragnea, îl susține pe Popa și spune că „pentru prima dată această repartizare a fost făcută fundamentat, a fost făcută în baza unor criterii şi a unor fundamentări serioase”. „Un alt criteriu important se referă la respectarea programului de guvernare şi anume sunt două criterii - un număr dedicat pentru absolvenţii care vin din zona rurală - şi aici vorbim aici de mai puţin de 10 % din numărul de locuri şi de asemenea locuri alocate pentru domeniile strategice, pentru domeniile în care România are potenţial. (...) vorbim de medici, de constructori, de ingineri agronomi, ingineri mecanici, ingineri tehnologi, vorbim de domenii unde este nevoie serioasă de specializare pe piaţa muncii", a spus preşedintele PSD citat de Mediafax.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Performanta ar trebui sa fie primul si cel mai important criteriu.
    • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      D check icon
      Ar trebui, așa zice și în sfântul program:

      "Finanțarea multianuală corespunzătoare şi previzibilă pentru instituţiile de învăţământ superior din România, cu accent asupra domeniilor cu potențial de creștere, pe baza criteriilor de excelenţă, corelate cu misiunea universității, în vederea creșterii calității actului educațional" (Politici în domeniul educației, 11:1)

      "Realizarea clasificării instituțiilor de învățământ și ierarhizarea programelor de studii, printr-un proces transparent, pe baza unor criterii relevante în raport cu rolul universităților în societate, ca un instrument util pentru viitorii studenți în alegerea unui parcurs academic care să răspundă așteptărilor lor, dar și pentru eficientizarea cheltuirii fondurilor publice." (Politici în domeniul educației, 11:5)

      Bine, nu sunt definite acele "criterii relevante" punctual niciunde. Le stabilește acuș sanhedrinul pesedist.
      • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult