(Foto Inquam Photos / Florin Cornel)
România are în prezent 807 kilometri de autostradă, iar Compania de Drumuri garanta la început de an că în doi ani vom avea o mie de kilometri de autostrăzi. Cam cât avea Ungaria acum 12 ani, la o suprafață de două ori şi jumătate mai mică decât a României.
Pentru anul acesta, Asociaţia Pro Infrastructură estimează, într-un „scenariu realist”, că vor fi dați în circulație doar 43 km noi de autostradă. Într-un scenariu foarte optimist, vom avea 69 km noi anul acesta. „Restul sunt doar promisiuni pentru naivi, dezinformări grosolane şi minciuni gogonate", spuneau în luna februarie reprezentanții Asociaţiei Pro Infrastructură.
Multe companii care vor să vândă în România nu mai vor să-și deschidă depozite în România din cauza lipsei infrastructurii. Așa că își aduc marfa firmelor de curierat, în Oradea, Arad, Timișoara, Satu Mare, iar acestea o livrează mai departe în toată România. Sunt și cazuri în care firmele de curierat sunt solicitate să meargă după marfă în Budapesta, unde există infrastructură.
„Pierdem enorm de mult (pentru că nu există autostrăzi)”, spune Felix Pătrășcanu, fondatorul Fan Courier. Anul trecut firma a încheiat o investiție de 27 de milioane de euro într-un hub pe Centura Bucureștiului, dotat cu o linie de sortare ultramodernă. Nu mai sortează 9.000 de colete, cum sorta cea veche, ci 39.000 de colete pe oră.
„Am urmărit prin această investiție să câștigăm 2-3 ore la plecatul mașinilor către țară. Lucrul acesta se întâmplă noaptea, camioanele noastre circulă noaptea. Am zis să câștigăm 2 ore. Ne interesa să nu mai plecăm la 2 noaptea, ci la 12. Am reușit, dar ce folos, pentru că neexistând infrastructură și pe Valea Oltului sau pe Valea Prahovei au loc accidente de 3-4 ori pe săptămână, unde mașinile noastre staționează 2-3 ore. Iată cum lipsa infrastructurii îți dă peste cap o investiție de 27 de milioane”, spune antreprenorul.
Este convins că la un moment dat activitatea firmelor de curierat se va bloca din cauza lipsei infrastructurii.
„Am făcut un studiu ce însemna pentru noi vechiul drum către Constanța vs autostrada. În timp și în bani. Până la 20% mult mai bine”, a calculat antreprenorul.
Subiectul lipsei autostrăzilor l-a discutat cu toți prim-miniștrii, prin Coaliția pentru Dezvoltarea României.
„Ultima explicație dată de domnul Ponta a fost că «Nu știu, domnule, suntem blestemați de nu putem să facem lucrurile astea»”, a relatat Pătrășcanu la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
„Orice mișcare a roților companiei mele - și de altfel a tuturor companiilor de transport - înseamnă bani băgați în bugetul României. Mă simt bucuros să-i pot da, dat fiind că am o mamă pensionară, dat fiind că am o soră și un cumnat profesori și că trebuie să contribui și eu cu ceva. (...) Să facem un exercițiu de imaginație. De la următoarele alegeri sau de la anul s-ar lua în serios faptul că România nu are autostrăzi și s-ar da drumul masiv la lucrurile astea. Gândiți-vă cât business s-ar crea pe orizontală. (De ce nu avem autostrăzi?) E o hoție și o prostie. E un mix”, este de părere antreprenorul.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.