Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Rezultate evaluare națională 2020. „Subiectele au fost foarte grele” pentru copiii din rural. Profesor: „Despre școala online... vreți să știți adevărul?”

Rezultate evaluare națională 2020

Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos

Vă povesteam în prima parte a filmului „evaluare națională 2020” de dialogul cu Tudor, un elev care vrea să intre la Vianu, unde competiția se anunță dramatică.

Am avut însă ocazia să completez filmul zilei cu cel al discuțiilor purtate cu Ioana - elevă clasa VIII-a la o școală gimnazială din județul Călărași, dintr-o localitate mică  - cu sub 5,000 de locuitori.

„Nu am avut emoții legate de examen. Căci am fost în fiecare zi la pregătire. Nu am avut emoții nici legate de virus. Am purtat mască și a fost bine. Noi suntem 11 elevi la clasa VIII-a. Astfel că pentru noi au fost pregătite două săli de clasă.

La examen nu s-au prezentat decât 6 elevi, așa că… Deși ar fi trebuit să fie maximum 5 elevi în clasă, înainte de începerea examenului l-au adus pe cel de al șaselea coleg să stea cu noi ca să încăpem cu toții într-o clasă.

Când am ajuns în curtea școlii pe la opt și jumătate, mai erau și alți copii. Toți copiii purtau mască - pregătiți de acasă, dar nu purta nici un adult. M-am mirat și eu de ce adulții nu poartă. La 8:30 a venit doamna asistentă medicală, ne-a luat temperatura, ne-a dat niște măști noi - sigilate, pe care ne-au spus că trebuie să le aruncăm când terminăm examenul.

Am intrat repede în școală căci erau mai mulți profesori (deja veniți) decât cei 6 elevi care s-au prezentat la examen. Dintre noi 6, 3 am avut emoții, iar alții 3 nu am avut. Asta pentru că am venit la școală zilnic în ultimele două săptămâni.

Mie mi s-au părut subiectele la română foarte grele. Lui Vasile, colegul meu nu i s-au părut grele, dar mi-a zis că el nu a apucat să scrie tot.  Îmi este frică de ce vom face la matematică.

După examenul de evaluare națională 2020 am fost 2 colegi la magazinul din centru. Ne-am cumpărat înghețată și suc. Nu avem terasă, și restaurantul a fost închis de primărie, dar oricum nu mergeam acolo niciodată."

Dirigintele: „Despre școala online... vreți să știți adevărul? 

Impresiile Ioanei au fost completate de dialogul cu domnul Marian - dirigintele clasei - pe care l-am întrebat cum au decurs pentru copii ultimele luni de școală și cele 2 săptămâni de pregătire.

„Vă pot spune că este vorba de o clasă foarte slab pregătită. Din păcate acești copii au avut în fiecare an de învățământ primar un alt învățător. De aceea au terminat ciclul primar cu lacune mari, și cu progrese mici.

Despre școala online... vreți să știți adevărul? Noi avem în școală foarte puțini copii - între 12 și 15 elevi la fiecare clasă. Știți câți se prezentau la orele online pe care le făceam pe Zoom, Meet, Google Hangouts? 2 - 3 elevi. O singură dată am avut maximum 5 elevi care au intrat pe la lecție. Deci de cele două luni de școală online s-a ales praful. Noi am vrut să ținem legătura cu ei - le-am trimis fișe și notițe pe WhatsApp, dar nu ne-au răspuns.

Ceva note de trecere o să ia la limba română. Cu examenul de matematică va fi însă jale. Căci profesori buni nu avem și cei pe care îi avem se tot schimbă. Nimeni nu vrea să predea la școala noastră. Nu vedeți - din 11 elevi de clasa VIII-a doar jumătate s-au prezentat la primul examen. Vom vedea ce se întâmplă și miercuri (la proba de matematică).

Ce să facem… Astea sunt condițiile. Să știți că eu îi iubesc pe toți. Eu predau și la privat, și am găsit în localitatea asta un băiat extrem de inteligent. Mult peste medie. Dar, din păcate, vine dintr-o familie cu probleme și, deși este un copil de 8 sau 9, media lui la noi este undeva la 6:20. Ce să facem. Cei care dau acum examenul național probabil că se vor înscrie la ceva licee tehnologice, iar cei 5 care nu s-au prezentat la proba de română de astăzi se vor duce câtre învățământul profesional în alte județe. Se vor duce la ceva școli cu internat, vor avea cazarea gratuită și vor lua banii aceia - bursă de câteva sute de lei, se vor chinui departe de familie, dar măcar vor învăța o meserie. Ei să fie sănătoși”.

Și după discuțiile cu Ioana și dl Marian din mica localitate am simțit nevoia să mă așez. Redescoperisem o altă lume. În școala celor doi condițiile de navetă, starea școlii, administrarea precară a municipalității, localitatea care îmbătrânește pe zi ce trece, toate își spun cuvântul asupra stării copiilor și asupra viitorului lor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Teodora check icon
    Scoala online a avut un dezavantaj major, cel puțin în mediul rural: nu s-au pus absente, prin urmare, nemaitemandu-se ca vor pierde alocatiile/ banii de liceu, unii părinți si-au luat copiii la munca, asa ca nu au mai facut ore deloc. Am avut elevi care au intrat pe platforma doar ca sa se scuze ca nu pot participa la oră, ca sunt la câmp. Camera pornită, evident. Chiar erau la câmp.
    • Like 0
  • Și este doar un exemplu. Să nu credeți că nu există elevi asemănători în mediul urban, dar este adevărat că numărul lor este mai mic. De fapt, mă gândesc că pentru cei mai mulți terminarea unei școli, indiferent de gradul ei, ține de noroc. Prin urmare, viitorul acestei țări ține de noroc. Trist.
    • Like 0
    • @ Gabriela Fornica-Livada

      Statul român este dator să ofere atât lui Tudor cât și Ioanei o educație de calitate. Momentan aceasta pare un deziderat obținut doar în școli private sau în marile aglomerări urbane. Vorba aia: "Forget genes, it's your zip-code that influences your health and access to economic opportunities".
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult