Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

România, tehnologia și marele salt înainte

Învățare la distanță

Foto: Guliver/ Getty images

În ultimii 20 de ani, conectivitatea și serviciile digitale au schimbat imens viața oamenilor în bine și au însoțit companiile în drumul lor către succes, permițându-le să fie mai eficiente și mai productive, să crească și să se dezvolte și, în final, să rămână competitive.

Criza COVID-19 ne-a arătat cu claritate cât de vitale sunt serviciile noastre digitale și rețelele de comunicații, baza pentru tot ceea ce am avut nevoie să facem. Acestea trebuie să fie disponibile în orice moment, pentru a le permite oamenilor să lucreze, să învețe și să rămână conectați cu familia și prietenii, iar business-urile să continue să funcționeze.

La Vodafone România am conștientizat imediat că misiunea noastră este mai mult ca oricând să-i menținem pe toți românii conectați. În timp ce am prioritizat sănătatea și siguranța angajaților, clienților și partenerilor noștri, ne-am angajat să protejăm și să menținem calitatea rețelelor noastre, să continuăm să ne servim cât mai bine clienții, fie că sunt companii sau persoane fizice, precum și să susținem autoritățile și departamentele guvernamentale în efortul lor de combatere a pandemiei. Odată cu creșterea traficului atât în ​​rețeaua mobilă, cât și în cea fixă, am accelerat investițiile într-o serie de arii pentru a extinde capacitatea rețelei, iar inginerii noștri au lucrat intens pentru a menține cea mai bună calitate a rețelei, astfel încât comunicațiile care susțin misiunile critice și alte servicii esențiale în această perioadă să nu fie afectate.

COVID-19 ne-a învățat câteva lecții dificile, dar esențiale. În special, ne-a arătat fără echivoc importanța societăților reziliente și rolul cheie pe care rețelele de înaltă capacitate sigure și de calitate, aplicațiile digitale și soluțiile de date îl au pentru asigurarea unei asemenea reziliențe - pentru cetățeni, companii și pentru îndeplinirea funcțiilor critice guvernamentale.

Pe măsură ce începem să reconstruim societatea și să facem planuri și strategii pentru redresarea economică, ne întărim convingerea că este timpul să acționăm pentru construirea unei societăți mai bune, mai echitabile și mai reziliente. Reconstruirea societății necesită o implicare mult mai mare din partea tuturor. Abilitatea noastră colectivă de a ne reveni în urma provocărilor și dificultăților - reziliența - va necesita, de asemenea, un leadership puternic din partea instituțiilor și guvernelor UE.

Serviciile și instrumentele digitale au jucat un rol esențial în limitarea impactului social, medical și economic al crizei COVID și vor avea mai departe un rol esențial în stimularea creșterii economice și creșterea rezilienței societății noastre. În același timp, criza COVID a expus vulnerabilități și decalaje în societate, afaceri și servicii publice pe care nu le putem ignora. Trebuie să reconstruim societatea și economia pentru a fi mai reziliente, mai durabile, mai digitale și mai incluzive, unde nimeni nu este lăsat în urmă.

Reziliența trebuie să fie în beneficiul tuturor.

Fiecare elev trebuie să aibă acces și abilitățile digitale necesare pentru a putea beneficia de educație digitală. În contextul crizei COVID-19, sistemele de învățământ din întreaga lume s-au confruntat cu o provocare fără precedent, ceea ce a dus la o trecere bruscă și pe scară largă la instrumentele de educație digitală. Din păcate, prea mulți elevi au fost lăsați în urmă. Ministerul Educației a estimat că 250.000 de elevi din România nu au echipamente electronice care să le permită să participe la sistemul de învățământ la distanță și doar 60% dintre elevi au participat la cursurile online în timpul restricțiilor. Numărul în scădere al elevilor înscriși în sistemul de învățământ din România și procentul ridicat, de 35%, conform statisticilor UE, al populației cu risc de sărăcie și excluziune socială sunt tot atâtea motive de profundă îngrijorare.

Fiecare cetățean trebuie să aibă abilitățile și instrumentele necesare pentru a putea beneficia de tehnologia și oportunitățile dintr-o lume digitală. Mulți cetățeni sunt lipsiți de competențele digitale necesare pentru a beneficia de oportunități de angajare într-o societate digitală. Mulți vârstnici se găsesc izolați și fără acces la servicii sociale, publice și de sănătate esențiale, care ar putea fi accesate online. Conform celui mai recent raport DESI, aproape 20% dintre români nu au folosit niciodată internetul și mai puțin de o treime din populația României are cel puțin abilități digitale de bază.

Companiile sunt provocate să se adapteze și să se reinventeze pentru a supraviețui. Industriile trebuie să inoveze și să își accelereze transformarea digitală pentru a-și crește reziliența și a grăbi revenirea economică. Un nivel scăzut de digitalizare înseamnă capacitate limitată de adaptare și, în special pentru IMM-uri, care vor fi motorul redresării economice, acest lucru poate pune în pericol însăși supraviețuirea acestora. Munca de la distanță a devenit deja o normă și aceasta trebuie facilitată.

Guvernele din întreaga lume încă se confruntă cu provocări în timp ce navighează prin criză. Prioritatea cea mai mare pentru acestea este să continue să salveze vieți, protejând, în același timp, economia. Societatea se bazează mai mult ca oricând pe institutiile guvernamentale pentru furnizarea de servicii esențiale, în special în domenii precum sănătatea și educația. Guvernele trebuie să accelereze digitalizarea serviciilor publice pentru a-și crește adaptabilitatea și reziliența. Adoptarea în continuare a noilor tehnologii ar crește, de asemenea, eficiența furnizării serviciilor publice. Realizarea transformării digitale în domenii precum asistență medicală, educație și administrație publică poate contribui la gestionarea și atenuarea efectului crizei și a potențialelor valuri viitoare.

Ne aflăm într-un moment important pentru construirea unei societăți mai reziliente și mai incluzive. Trebuie să acționăm rapid și cu determinare. Trebuie să profităm de această ocazie pentru a îmbunătăți infrastructura digitală, pentru a reduce decalajele și pentru a accelera digitalizarea tuturor cetățenilor, mediului de business și serviciilor guvernamentale, în beneficiul societății și pentru un viitor mai rezilient și mai durabil. Putem proiecta acum o lume a educației care este digitală și la care mult mai mulți copii au acces. Acum ne putem imagina cum diagnosticul și monitorizarea la distanță ne oferă tuturor acces mai bun la asistență medicală.

Transformarea în profunzime va necesita o colaborare mult mai strânsă între guvern, mediul de afaceri, societate. Suntem pregătiți să fim parteneri pentru a concretiza viziunea unei societăți reziliente și digitale. Vodafone România este pregătită să-și asume rolul său.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Advertorial?
    • Like 0


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult