Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

România, tehnologia și marele salt înainte

Învățare la distanță

Foto: Guliver/ Getty images

În ultimii 20 de ani, conectivitatea și serviciile digitale au schimbat imens viața oamenilor în bine și au însoțit companiile în drumul lor către succes, permițându-le să fie mai eficiente și mai productive, să crească și să se dezvolte și, în final, să rămână competitive.

Criza COVID-19 ne-a arătat cu claritate cât de vitale sunt serviciile noastre digitale și rețelele de comunicații, baza pentru tot ceea ce am avut nevoie să facem. Acestea trebuie să fie disponibile în orice moment, pentru a le permite oamenilor să lucreze, să învețe și să rămână conectați cu familia și prietenii, iar business-urile să continue să funcționeze.

La Vodafone România am conștientizat imediat că misiunea noastră este mai mult ca oricând să-i menținem pe toți românii conectați. În timp ce am prioritizat sănătatea și siguranța angajaților, clienților și partenerilor noștri, ne-am angajat să protejăm și să menținem calitatea rețelelor noastre, să continuăm să ne servim cât mai bine clienții, fie că sunt companii sau persoane fizice, precum și să susținem autoritățile și departamentele guvernamentale în efortul lor de combatere a pandemiei. Odată cu creșterea traficului atât în ​​rețeaua mobilă, cât și în cea fixă, am accelerat investițiile într-o serie de arii pentru a extinde capacitatea rețelei, iar inginerii noștri au lucrat intens pentru a menține cea mai bună calitate a rețelei, astfel încât comunicațiile care susțin misiunile critice și alte servicii esențiale în această perioadă să nu fie afectate.

COVID-19 ne-a învățat câteva lecții dificile, dar esențiale. În special, ne-a arătat fără echivoc importanța societăților reziliente și rolul cheie pe care rețelele de înaltă capacitate sigure și de calitate, aplicațiile digitale și soluțiile de date îl au pentru asigurarea unei asemenea reziliențe - pentru cetățeni, companii și pentru îndeplinirea funcțiilor critice guvernamentale.

Pe măsură ce începem să reconstruim societatea și să facem planuri și strategii pentru redresarea economică, ne întărim convingerea că este timpul să acționăm pentru construirea unei societăți mai bune, mai echitabile și mai reziliente. Reconstruirea societății necesită o implicare mult mai mare din partea tuturor. Abilitatea noastră colectivă de a ne reveni în urma provocărilor și dificultăților - reziliența - va necesita, de asemenea, un leadership puternic din partea instituțiilor și guvernelor UE.

Serviciile și instrumentele digitale au jucat un rol esențial în limitarea impactului social, medical și economic al crizei COVID și vor avea mai departe un rol esențial în stimularea creșterii economice și creșterea rezilienței societății noastre. În același timp, criza COVID a expus vulnerabilități și decalaje în societate, afaceri și servicii publice pe care nu le putem ignora. Trebuie să reconstruim societatea și economia pentru a fi mai reziliente, mai durabile, mai digitale și mai incluzive, unde nimeni nu este lăsat în urmă.

Reziliența trebuie să fie în beneficiul tuturor.

Fiecare elev trebuie să aibă acces și abilitățile digitale necesare pentru a putea beneficia de educație digitală. În contextul crizei COVID-19, sistemele de învățământ din întreaga lume s-au confruntat cu o provocare fără precedent, ceea ce a dus la o trecere bruscă și pe scară largă la instrumentele de educație digitală. Din păcate, prea mulți elevi au fost lăsați în urmă. Ministerul Educației a estimat că 250.000 de elevi din România nu au echipamente electronice care să le permită să participe la sistemul de învățământ la distanță și doar 60% dintre elevi au participat la cursurile online în timpul restricțiilor. Numărul în scădere al elevilor înscriși în sistemul de învățământ din România și procentul ridicat, de 35%, conform statisticilor UE, al populației cu risc de sărăcie și excluziune socială sunt tot atâtea motive de profundă îngrijorare.

Fiecare cetățean trebuie să aibă abilitățile și instrumentele necesare pentru a putea beneficia de tehnologia și oportunitățile dintr-o lume digitală. Mulți cetățeni sunt lipsiți de competențele digitale necesare pentru a beneficia de oportunități de angajare într-o societate digitală. Mulți vârstnici se găsesc izolați și fără acces la servicii sociale, publice și de sănătate esențiale, care ar putea fi accesate online. Conform celui mai recent raport DESI, aproape 20% dintre români nu au folosit niciodată internetul și mai puțin de o treime din populația României are cel puțin abilități digitale de bază.

Companiile sunt provocate să se adapteze și să se reinventeze pentru a supraviețui. Industriile trebuie să inoveze și să își accelereze transformarea digitală pentru a-și crește reziliența și a grăbi revenirea economică. Un nivel scăzut de digitalizare înseamnă capacitate limitată de adaptare și, în special pentru IMM-uri, care vor fi motorul redresării economice, acest lucru poate pune în pericol însăși supraviețuirea acestora. Munca de la distanță a devenit deja o normă și aceasta trebuie facilitată.

Guvernele din întreaga lume încă se confruntă cu provocări în timp ce navighează prin criză. Prioritatea cea mai mare pentru acestea este să continue să salveze vieți, protejând, în același timp, economia. Societatea se bazează mai mult ca oricând pe institutiile guvernamentale pentru furnizarea de servicii esențiale, în special în domenii precum sănătatea și educația. Guvernele trebuie să accelereze digitalizarea serviciilor publice pentru a-și crește adaptabilitatea și reziliența. Adoptarea în continuare a noilor tehnologii ar crește, de asemenea, eficiența furnizării serviciilor publice. Realizarea transformării digitale în domenii precum asistență medicală, educație și administrație publică poate contribui la gestionarea și atenuarea efectului crizei și a potențialelor valuri viitoare.

Ne aflăm într-un moment important pentru construirea unei societăți mai reziliente și mai incluzive. Trebuie să acționăm rapid și cu determinare. Trebuie să profităm de această ocazie pentru a îmbunătăți infrastructura digitală, pentru a reduce decalajele și pentru a accelera digitalizarea tuturor cetățenilor, mediului de business și serviciilor guvernamentale, în beneficiul societății și pentru un viitor mai rezilient și mai durabil. Putem proiecta acum o lume a educației care este digitală și la care mult mai mulți copii au acces. Acum ne putem imagina cum diagnosticul și monitorizarea la distanță ne oferă tuturor acces mai bun la asistență medicală.

Transformarea în profunzime va necesita o colaborare mult mai strânsă între guvern, mediul de afaceri, societate. Suntem pregătiți să fim parteneri pentru a concretiza viziunea unei societăți reziliente și digitale. Vodafone România este pregătită să-și asume rolul său.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Advertorial?
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult