Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Românii care au creat SkinVision, aplicația care detectează cancerul de piele cu o acuratețe de 80% pornind de la „alunițele suspecte”

Poate o aplicație să te avertizeze că există semne ale unui cancer de piele? SkinVision, un startup creat de o echipă de români, a realizat o aplicație pe baza unor algoritmi care permit detectarea melanomului cu o acuratețe de 80%. Și totul doar printr-o poză făcută cu telefonul mobil. Aplicația, care este gratuită în prezent în prima lună de utilizare, oferă o evaluare, nu un diagnostic, dar poate ridica unele semne de întrebare în cazul alunițelor „suspecte”.

În prezent echipe din România şi Olanda lucrează ca să-i pună pe utilizatori în legătură cu medicii specialişti.

Peste 1.100 de români au fost diagnosticați în 2012 cu cancer de piele. O treime dintre cei diagnosticaţi mor din cauza bolii, potrivit statisticilor Organizației Mondiale a Sănătății.  

Aplicația, disponibilă pentru dispozitivele iOS și Android, a fost descărcată la nivel mondial de aproximativ 500.000 de ori, din 2011 și până acum. Cei mai mulți utilizatori sunt din Australia, Noua Zeelandă, Olanda și Marea Britanie.

SkinVision, care din 2013 are managementul în Amsterdam - CEO-ul companiei este olandezul Dick Uyttewaal -, are două treimi din cei 40 de angajați în București și Cluj. Firma a atras până acum finanţări de 4,5 milioane de euro de la fonduri de investiții.

În prezent, aplicația este dezvoltată astfel încât să poată fi utilizată nu numai pentru analizarea alunițelor cu formă neregulată, ci și pentru orice leziune a pielii.

„Noi încercam să ne adresăm tuturor oamenilor care au probleme cu pielea, care vor să se ducă la dermatolog. Vrem să facem produse în întâmpinarea lor, nu numai a celor cu alunițe”, ne-a explicat Mircea Popa, 31 de ani, cofondator al SkinVision.

Început de drum

Mircea Popa avea 26 de ani când a lansat startup-ul, împreună cu Victor Anastasiu și alături de o echipă de doctori, matematicieni și programatori. I-au plăcut întotdeauna științele exacte - matematica, biologia, fizica, informatica. „Startup-ul a fost o oportunitate să le combin pe toate”, își amintește Mircea Popa.

Află și

Drumul unui fost sportiv de performanță în lumea cafelei. Regula numărul 1 când îți comanzi o ceașcă de cafea

Iron Man de România. Tinerii de la Axosuits construiesc exoschelete pentru oamenii care nu pot să meargă

Atlasul omeniei: extraordinarul drum al lui Grațian din Reșița, până în Mica Românie din Bangladesh

Pornind de la un soft de analiză a imaginii realizat la Universitatea „Politehnica” București, în urmă cu cinci ani au făcut o aplicație care permitea userilor să facă o poză unei alunițe, să trimită poza la analiză și să primească o evaluare. Ideea era să le spună oamenilor dacă e cazul să se ducă la doctor sau nu.

Valoarea investiției inițiale pentru realizarea aplicației a fost de 50.000 de euro, finanțare primită din partea fondului de investiții pentru proiecte online, Seedmoney.

În 2012 SkinVision a primit o finanțare de 300.000 de euro de la un fond de investiții din Olanda - Personal Healthcare Solutions (PHS), după care managementul startup-lui a fost mutat la Amsterdam. În 2015 proiectul a obținut 3,4 milioane de dolari de Leo Pharma, o firmă din domeniul farmaceutic.

Mutarea managementului la Amsterdam i-a ajutat să obțină finanțări importante din partea unor fonduri de investiții.

„Ne-a ajutat foarte mult să ridicăm finanțări, într-un domeniu unde adopția unei noi soluții vine foarte greu. Cu un SRL românesc este greu să ridici finanțări de acest gen, piața este mică, nu există jucători care să aibă să fie dispuși să investească în astfel de aplicații, pentru că până la urmă e capital de risc. Noi trebuia să găsim pe cineva în România care să pună 5 milioane de euro capital de risc. Vorbim de o piață de 20 de milioane de oameni, iar noi ne adresăm către 10%. Nu ies cifrele”, explică cofondatorul SkinVision alegerea făcută. Iar Olanda este doar o opțiune, alte variante sunt Londra, Berlin, Lisabona. 

„Sunt momente în care zici ok, gata, mă apuc de altceva”

Chiar dacă aplicația lor a atras finanțări semnificative, drumul până aici nu a fost unul lipsit de piedici.

În iunie 2011 când au pus în App Store prima variantă a aplicației, doar pentru iPhone la acea vreme, „ideea a prins”. Era interesantă, nu se mai făcuse un algoritm care să analizeze alunițele. Aplicația nu era gratuită, așa cum este acum. Costa 5 dolari.

„Ne uitam câți oameni aveau iPhone, atunci erau 50-100 de milioane. Azi numărul oamenilor cu iPhone și Android este infinit. Și atunci erau mulți. Ne gândeam câți din ei au alunițe. Estimam că dacă 80% din ei au alunițe și 1-3% ar fi cumpărat aplicația, rezultă mulți bani. După ce am dat drumul la aplicație, ne-am dat seama că realitatea este mult mai complexă. Au alunițe, au iPhone și au bani să dea 5 dolari și chiar ar merita să dea, dar oamenii trebuie să știe că au acea problemă. Și trebuie să caute soluția și trebuie să și știe că există soluția pe care noi am pus-o în AppStore, ca să o cumpere”, își amintește Mircea Popa începutul de drum.

Pe lângă aplicația lor, în App Store erau o mulțime de alte aplicații. „Ne-am lovit de problema de care se lovește orice aplicație nouă. Lumea nu știe că există, așa că nu caută. Chiar dacă dau de tine, s-ar putea să nu aibă încredere: <<Cine sunteți și de ce faceți așa ceva?>> Ce trebuie să creezi în jurul soluției ca oamenii să aibă încredere? Trebuie făcută poza într-un anumit fel. În momentul în care trimiți o poză la analiză unui algoritm, poza trebuie să îndeplinească anumite calități, nu o studiază un creier uman, ci un computer”.

Ca în orice proiect aflat la început, nu au lipsit momentele grele. „În orice proiect nou treci prin momente în care te demotivezi, treci printr-o sinusoidală. Sunt momente în care zici ok, gata, mă apuc de altceva. Nimic solid nu se construiește repede. Dacă ceva apare repede, nu are cum să fie solid”, este convins cofondatorul SkinVision. Pentru el succesul nu înseamnă doar bani. „Baniii nu sunt un scop. Succesul pentru mine înseamnă să simt că am făcut o schimbare, neapărat în bine, înseamnă să îmi placă ceea ce fac și să simt că am avut un impact, să pot să fiu mulțumit de mine”, crede Mircea Popa.

Servicii de teledermatologie pentru clinici

Intenția echipei de la SkinVision este să atragă clinici care să ofere, cu ajutorul aplicației, servicii de teledermatologie.

„Vrem să deschidem platforma către clinici, doctorii se pot înscrie pe platformă, îi lăsăm să comunice cu userii noștri. Oamenii pot să descarce aplicația SkinVision pe telefonul lor, dacă le apare orice pe piele să poată să își facă o poză, să plătească și să îi punem în legătură cu un dermatolog, cu care să stabilească pașii ulteriori. Ce vrem să facem acum este să permitem clinicilor să ofere servicii de teledermatologie, cu ajutorul aplicației noastre”, spune Mircea Popa, care a avut deja discuții cu clinici din România unde vor să lanseze proiectul pilot.


Își dorește ca aplicația să poată contribui la o schimbare, la educarea oamenilor, care trebuie să devină conștienți de riscul cancerului de piele.

„Melanomul, dacă e depistat din timp, poate fi tratat. Rata de supraviețuire este de 95%. Problema este că oamenii nu se duc la doctor când ar trebui, ci abia când îi doare. Când te doare e deja târziu, de multe ori. Prin soluția noastră, monitorizarea alunițelor este mult mai ușoară, mai ieftină și mai eficientă”, spune cofondatorul SkinVision. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • As întreba un medic oncolog dacă depistarea cancerului de piele se face doar pe bază de uitat la aluniţe sau se fac şi alte analize?
    • Like 0
  • Bun, si cu cei 20% in afara marjei de acuratete ce fac? Daca le spune ca nu e cazul sa mearga la doctor si gresesc?
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon elevi-

Educatori, învățători, profesori, cu toții sunt obosiți și fără chef. Dacă nu se urlă pe un etaj dintr-o școala, sigur se vorbește printre dinți. Dacă nu merg manipulările fine, sigur merg metode care sfredelesc sufletele celor mici cu replici grele. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult